jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 19:53

Ik ben nu net bezig om een paard in te rijden. Maar hij gaat telkens stilstaan (in stap) en wil niet meer vooruit. Hoe kan ik dat het beste oplossen?
Met iemand ernaast loopt hij dan ook niet.

mrie

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:02

Ik vraag me af of je dit wel aankunt? Vooruit gaan is wel stap 1. Hoe doet hij het aan de longe, heb je hem aan gewend aan de stemcommando's, ofwel weet hij wat jij bedoelt als jij "voorwaarts" zegt? Al die andere commando's met je gewicht en benen snapt hij nog niet. Ik zou maar gauw een instructeur zoeken die je kan helpen.

JosjeBE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 09:15

Knollboll schreef:
Ik ben nu net bezig om een paard in te rijden. Maar hij gaat telkens stilstaan (in stap) en wil niet meer vooruit. Hoe kan ik dat het beste oplossen?
Met iemand ernaast loopt hij dan ook niet.

Wat ik altijd doe is zorgen dat er nog iemand anders in de bak rijd. Laat deze persoon vlak voor je gaan stappen en drijf dan een beetje aan. Vaak gaan ze dan automatisch achter het ervaren paard lopen.
Voordat ik erop ga weten de paarden ook wat stap, draf en galop is en kunnen ze op commando van tempo wisselen.

Hoop dat je er wat mee kunt.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:20

Dit paard begrijpt absoluut nog niet wat jij wil en misschien geef je voor zijn gevoel tegenstrijdige signalen.

Het beste is natuurlijk iemand er op te laten rijden die ervaring heeft met jonge paarden beleren, en als je dat niet wil iemand iig iemand te vragen die hier ervaring mee heeft om jou te begeleiden.
Ook zou ik idd eerst aan de longe gaan rijden, het paard kent het longeren en weet wanneer hij voorwaarts moet, als ruiter lift je eerst alleen mee en later kan je beenhulp toevoegen en de longeur kan dit ondersteunen.

Heb eens gehoord dat glimlachen helpt, je openstellen en naar voren kijken. Geef een stemcommando in combinatie met je been en ga niet gelijk sturen/ aan de teugels zitten. Beloon voor 1 stapje! Als dat echt niet wil kan je hem vooruit laten gaan door hem uit balans te halen, dus juist sturen bijvoorbeeld naar links. Belonen weer bij een enkel stapje. Blijf altijd stem-commando's gebruiken, dat is een stuk prettiger voor het paard.
Overdreven been gebruik heeft geen zin, dan liever een klein tikje met de zweep - maar sommige mensen kunnen dit niet zonder het paard dan in de mond te zitten.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:23

een ervaren paard ervoor en anders toch een tikje met de zweep
je kan ook nog aan de longeerlijn vast en dan met de longeerzweep iets doen en dan gewoon hetzelfde als er met longeren word gedaan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:57

Benen en stemcommando gebruiken wat hij al kent vanuit het longeren Ja
En anders even terug de longe eraan en eerst opnieuw de hulpen bevestigen.

Als hij het wel snapt maar zijn grenzen aan het zoeken is, toch even bijtikken.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:23

Klinkt alsof je paard niet snapt wat er van hem verwacht wordt.
Terug naar de basis, of terug naar het punt dat hij wel begreep.
Ik zou ervoor kiezen om aan de longe stap, draf en galop op stemcommando weer te herhalen.
Jonge paarden laat ik altijd aan de longe beginnen. Vervolgens laat ik ze wennen aan de ruiter. De ruiter gaat erop zitten, maar de longeur commandeert het paard. De ruiter doet niets anders dan het paard volgen in zijn beweging.
Hierdoor leert het paard voorwaarts te blijven onder het gewicht van de ruiter. De volgende stap is dat de ruiter de commando's van de longeur gaat ondersteunen met zit, benen en stemhulpen. Wanneer dit goed gaat kan het paard los van de longe. Elke keer (paard hoeft niet elke dag te 'werken') iets eerder los. Soms is het handig wanneer de longeur door 'achter' het paard te lopen de hulpen (en de voorwaartse beweging van het paard) van de ruiter ondersteunt.

Bewaar de rust, maar ben wel duidelijk en eenduidig in het geven van je hulpen.

Veel succes!

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 16:59

Veel goede reactie's waar ik wat mee kan!
Stemcommando's kent hij wel, maar als ik erop zit trekt hij zich er niks meer van aan. Ik zal er eerst een ervaren paard voorzetten, kijken of dat helpt! Pling

[size=9]even voor de duidelijkheid, ik weet waar ik mee bezig ben[/size]
Laatst bijgewerkt door Knollboll op 22-12-07 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:02

als je weet waar je mee bezig bent, waarom vraag je dan hulp??

ik dnek dfat je te snel gaat, ga opnieuw aan longe, ga erop zitten en geef gelijktijd met stem commando de hulpen
als hij dat snapt, ga dan los rijden en doe hetzelfde

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:04

over het algemeen weet een paard dat niet vooruit gaat met ruiter erop, niet goed wat hem overkomt en wat hij nu moet gaan doen... Stapje terug doen en de commando's beter bevestigen aan de longe. Daarna kan je iemand erop zetten aan de longe...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:06

Rij met een zweepje, jonge paarden kennen de beenhulpen nog niet. Als hij in draf moet geef je eerst een beenhulp, doet hij niks dan geef je een tikje met de zweep op zijn nek en druk je ook je been aan, tegelijk kan je hem ook aanmoedigen met je stem. Na een tijdje gaat hij snappen dat hij op een kuithulp weg moet draven.
Laatst bijgewerkt door Storm op 22-12-07 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:11

ik vind het belachelijk om te zeggen dat ze niet weet waar ze mee bezig is. iedereen loopt wel eens tegen een probleem aan!!
is dit een paard dat vanaf veulen af aan is opgevoed of is dit een paard dat als veulen altijd lekker heeft kunnen spelen in de wei en alleen gevoerd werd?
als ik jou was zou ik stoppen met rijden, ik denk namelijk dat dat al een stapje te ver is Clown
ik zou eerst eens gaan oefenen in de bak met erlangs lopen.. zeg stap en leer hem dat hij moet aanlopen, doet hij dit niet even tikje met de zweep, doet hij dit wel belonen met lieve woordjes.. zeg ho en leer hem stil te staan.. (dit kan met hengsteketting over de neus en als jij ho zegt en hij loopt door dan trek je m terug.) belonen altijd met lieve woordjes.. en aanleren wat stap en ho is. (eventueel ook loslaten in de bak en dan leren wat draf en galop is)
als je dit m alvast leert kun je dit ook gebruiken tijdens het rijden en dat zal t een stuk gemakkelijker maken Lachen
succes dr mee Pling

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 18:00

moniekk schreef:
ik vind het belachelijk om te zeggen dat ze niet weet waar ze mee bezig is. iedereen loopt wel eens tegen een probleem aan!!
is dit een paard dat vanaf veulen af aan is opgevoed of is dit een paard dat als veulen altijd lekker heeft kunnen spelen in de wei en alleen gevoerd werd?
als ik jou was zou ik stoppen met rijden, ik denk namelijk dat dat al een stapje te ver is Clown
ik zou eerst eens gaan oefenen in de bak met erlangs lopen.. zeg stap en leer hem dat hij moet aanlopen, doet hij dit niet even tikje met de zweep, doet hij dit wel belonen met lieve woordjes.. zeg ho en leer hem stil te staan.. (dit kan met hengsteketting over de neus en als jij ho zegt en hij loopt door dan trek je m terug.) belonen altijd met lieve woordjes.. en aanleren wat stap en ho is. (eventueel ook loslaten in de bak en dan leren wat draf en galop is)
als je dit m alvast leert kun je dit ook gebruiken tijdens het rijden en dat zal t een stuk gemakkelijker maken Lachen
succes dr mee Pling

Met stap en ho ernaast is geen probleem, alleen erop gebeurt het dat hij het niet doet.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:20

hmm dan proberen om t langzaam aan te doen met bv ieman dr op (of jij zelf dr op net wat je het fijnst vind) en dan iemand die dr langs loopt, en dan weer ze zelfde commando's alleen zit dr dan iemand op zn rug( diegene mag nog niks doen! niet drijven of niks! gewoon dr op zitten met de teugels in een boogje).. als dit goed gaat ga je dit zelfde verder oefenen alleen drijft diegene die dr op zit dan aan op t moment dat er stap gezegt word.. en als dat een tijdje oefenen.. als dat goed gaat zonder iemand dr langs proberen Lachen langzaam opbouwen met geduld Lachen

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:24

hoef er eigenlijk niets meer aan toe te voegen

veel succes ermee!!! Knipoog

ps: zorg wel dat je dit snel voor elkaar krijgt, hij weet niet dat stilstaan verkeerd is. Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:46

nogmaals, zweepje erbij, een jong paard weet de hulpen nog niet en een tikje met een zweepje is dan nodig. Als je dit een weekje doet, weet hij precies wat de bedoeling is.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:01

Ik herken dit probleem Haha! . Ik heb het als volgt opgelost: ik ben opgestapt, hebben hem aan de longe gedaan en vervolgens is mijn vriend op zijn paard gegaan met de longe. Ik hardop "stap" gezegd in combinatie met lichte beenhulp en vriendlief is aangestapt waardoor hij mee ging. Na een paar x oefenen (in 1 kwartier) snapte hij het en toen ik de 1e x in draf wilde, kreeg ik weer hetzelfde probleem Ach gut . En dit hebben we ook zo opgelost.
Ik weet niet of iemand in je buurt dit met een betrouwbaar en bekend paard voor je jonkie zou kunnen doen?
Succes ermee !!!!!!!!!!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:45

Oei, dat vind ik wel een gevaarlijke methode Evelienepien! Er hoeft maar iets te gebeuren waardoor 1 van de 2 paarden schrikt, of er komt druk op de longeerlijn waar je jonge paard tegenin gaat, of de lijn komt te los te hangen.. Ik vind het maar een griezelig idee!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:41

merel90 schreef:
Oei, dat vind ik wel een gevaarlijke methode Evelienepien! Er hoeft maar iets te gebeuren waardoor 1 van de 2 paarden schrikt, of er komt druk op de longeerlijn waar je jonge paard tegenin gaat, of de lijn komt te los te hangen.. Ik vind het maar een griezelig idee!

Ik snap dat je het gevaarlijk vind en tuurlijk zit er een risico aan maar ja, is dat niet met het hele paardengebeuren Knipoog ? Vertrouwen is het grote sleutelwoord hierin en kunde. We zijn eerst met de jonge gaan wandelen, toen fietsen terwijl ik op vriendlief z'n paard mee ging. Vervolgens heeft vriendlief de jonge ook regelmatig meegenomen het bos en het dorp in aan de longe terwijl hij op de zijne zat. Dit natuurlijk wel eerst in de bak geoefend en vriendlief was van vroeger uit gewend om zo te rijden! Ik heb het 3 meter geprobeerd en de jonge liep al voor me Haha! ; ik heb die kunde dus niet in huis Bloos ! Dus voor ons was het een logische stap om toen ik voor de 1e x op de jonge zat aan de longe mee te gaan! En ook ik kwam voor TS z'n probleem te staan maar door deze training vooraf, was dat probleem zo opgelost. Vriendlief en ik zeiden: stap of draf, ik gaf beenhulp en vriendlief stapte/draafde aan en jonge ging automatisch mee want dat was hij al gewend van met de longe meelopen! Snappie?
Dus wat in jouw ogen gevaarlijk is, was voor ons heel logisch omdat het een tijdsbestek van 3 kwart jaar bevatte en alles dus veilig, vol op vertrouwen en geleidelijk aan ging. Ik ben hier misschien niet duidelijk in geweest dus ik snap je redenatie. Het is ook niet voor iedereen weggelegd maar wie weet heeft TS bij haar op stal ook zo'n vertrouwensband met een persoon en diens paard?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:14

Een jong paard moet je nooit de kans geven om uit zichzelf stil te gaan staan. Vanuit stilstand kunnen ze heel wat rare fratsen uithalen, wat ze niet kunnen als je ze goed voorwaarts rijdt. Het allergevaarlijkste wat je met jonge paarden kan doen is ze afwachten. Hij moet een voorwaartse hulp aanleren. En je kunt longeren tot je een ons weegt, maar aan de longe leert een paard geen beenhulpen, dus je zal hem dat onder het zadel aan moeten leren) Dat doe je als volgt; stem, been geen reactie; dan een tik achter je kuit.

Van een tikje schieten de meeste jonge paarden wel naar voren. (geeft niet, maar dan niet vasthouden aan de voorkant!) Dan direct belonen (en niet weer afwachten tot hij stil gaat staan). Zodra je voelt dat hij afremt geef je direct weer een voorwaartse hulp (dus stem, been en indien nodig; tikje achter de kuit). Consequent vol blijven houden en je probleem is zo opgelost. Je kunt hier beter iets je enthousiast in zijn (liever een tikkeltje te hard tikje, dan een tikje wat geen indruk maakt want dan stomp je hem af, ben je niet duidelijk en haal je je een hoop problemen op de hals). Onbegrip bij een jong paard kan heel snel omslaan in protest en dan ben je veel verder van huis.

Zorg dat je alleen in de rijbaan bent en de ruimte hebt, zodat het paard de ruimte heeft voorwaarts te gaan. Ook maar het niet zoveel uit hoe hij voorwaarts gaat in eerste instantie, maar het makkelijkst is hem meteen te laten draven of als hij meteen in galop gaat; gewoon laten galloperen. In stap kunnen ze zich nog vanalles bedenken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:54

Weet je paard wel wat wijken voor druk is??
IK ben ook met een jong paard bezig, maar daar doe ik voordat ik erop ga altijd even wat handwerk, even vertellen wat we gaan doen en dan erop , meestal blijft het wel even hangen en snappen ze dan wat er van hun gevraagt word.
Ik zou zeker nog niet aan draven gaan deken , asl je paard nog niet juist in balans is en al helemaal niet aan de galop,
Misschien heeft je paard nog geen balans met een ruiter en vind het gewoon meoilijk om weg t estappen en dat balans kun je heel goed leren aan de hand.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:40

Veel jonge paarden zijn heel gevoelig op je houding. Onze jonge Welsh stond al stil als ik naar beneden keek, om te kunnen stappen moest ik in het begin echt overdreven rechtop zitten en bewust de wijde wereld inkijken om hem te laten snappen dat we naar die wijde wereld toe gingen. Keek ik even naar zijn hals/hoofd stond hij meteen stil. Best lastig en het maakt je ook vreselijk bewust van je houding, maar het wordt na verloop van tijd gemakkelijker. Hij snapt dat hij toch wel moet lopen, ook al verleg je je aandacht wat.
Als het paard met grondwerk of longeren is voorbereid, kun je ook in die stijl een helper op de grond erbij halen. Dan kan de helper de aanwijzing geven om aan te stappen
Ik zou niet al teveel met zweepjes en been doen, dat zijn namelijk nog onbekende hulpen en maken de verwarring waarschijnlijk alleen maar groter.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:41

Of met een ander paard meerijden, wat inderdaad al beschreven is, maar de kans bestaat dat hij dan aan zo'n paard gaat plakken.
Ik heb dat probleem ook wel ooit eens gehad met een pony die ik ingereden heb, en die vroeg ik gewoon met 1 teugel opzij en stiekem met je buitenbeen wat aandrijven, zodra ze een stap opzij doen, is het vaak al makkelijker om van daaruit voorwaarts te gaan, omdat ze dan immers al lopen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:45

midgie schreef:
Ik zou zeker nog niet aan draven gaan deken , asl je paard nog niet juist in balans is en al helemaal niet aan de galop,

Een paard moet leren in balans te gaan onder een ruiter. Dat kan je niet anders leren door er op te gaan zitten en te rijden. Dat zal niet vanzelf gaan. Je kunt hem niet eerst in balans leren gaan en dan gaan draven. Je moet draven en hem dan zijn balans laten vinden. Het belangrijkste daarbij is dat je als ruiter onafhankelijk kunt zitten, duidelijk bent en hem niet hindert. Alleen als je voorwaarts gaat kan een paard goed zijn balans vinden. Veel ruiters zijn veel te truttig met jonge paarden. Daar krijg je alleen maar problemen van.

Waratje schreef:
Ik zou niet al teveel met zweepjes en been doen, dat zijn namelijk nog onbekende hulpen en maken de verwarring waarschijnlijk alleen maar groter.

Alle hulpen zijn voor een jong paard onbekend. Beenhulp kun je niet anders leren dan wanneer je er op zit. Zaak is dit zo duidelijk en consequent mogelijk te doen (dus stem, been, tik). DAT voorkomt de meeste verwarring.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:51

De meeste mensen doen grondwerk voordat er iemand op gaat zitten. Bij grondwerk leer je ze bepaalde hulpen. Geef die hulpen ook in combinatie met je beenhulp, dan ben je al een stuk begrijpelijker voor je jonge paard.
Duidelijke uitleg aan het paard voorkomt de meeste verwarring, maar dat hoeft niet als een serie van onbekende hulpen te zijn, dan maak je het paard en ruiter moeilijker dan strikt nodig.
Ik mis trouwens "houding" in je rijtje hulpen.