Hals strekken,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Hals strekken,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 14:45

Hoi,

Ik wil graag tips hebben hoe ik mijn paard het beste kan leren de hals laten strekken.

Groetjes Danielle

Cantheon

Re: Hals strekken,

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:32

Het halsstrekken is naar mijn mening niet aan te leren. Als jij je paard ontspannen van achter naar voren hebt lopen, zal hij ook je hand willen volgen en zodoende de hals kunnen strekken. Rij lekker veel overgangen en figuren en blijf hem lekker naar je hand toe rijden, dan komt het wel goed. Succes!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 15:44

Hoi,

Ja dat doe ik ook maar als ik hem dan de gelegenheid geef om ze hals te strekken doet ie het gewoon niet!! Vandaar dus dat aan leren.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:03

Ik ben het eens met Cantheon. In iedergeval veel overgangen rijden enz. Je kan ook proberen om je paard te laten merken dat hij echt zijn hals mág strekken. Bijvoorbeeld door je handen iets naar voren te doen( niet overdreven naar voren gaan doen natuurlijk ).

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:04

Ook dat heb ik geprobeerd en dan blijf die zeg maar netjes aan de teugel lope en gaat ie extra op ze bit zitte knappele! en heb gelezen dat je het dan fout doe!

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:05

Niet alle boeken teksten en wat dan ook spreken de waarheid. Maar oke dan zou ik het verder ook niet weten. Succes ermee! Lachen

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:12

Nee daar heb je ook gelijk in maar met uitstappen ook dan krijg die lekker losse teugels en dan blijf die als nog knabbele op ze bit?! Tis wel een tuigertype paard maar ja dan nog hij moet kunnen strekken!!

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:15

Is het paard altijd van jou geweest? Als dat niet het geval is heeft hij misschien nooit geleerd dat hij mag uitstappen enz. Bloos ( dat klinkt beetje dom van me maar toch ) Maar een paard kan uit zichzelf ook halsstrekken dat is dus wel raar dat hij het niet doet Bloos

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:18

Nee ik heb hem nou iets langer als 2 jaar, zelf heb ik een jaar lopen aanklooie maar heb hem gelukkig nooit opgepakt!! En ben nu een jaar serieus aan het rijden, maar omdat ik wedstrijden wil gaan rijden moet hij alles kunnen! en ook halstrekken!!

De vorige eigenaresse heef alleen maar met hem in de rijbak gereden en is op wedstrijden geweest, dus hij moet het wel kunnen. vaag allemaal haha

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:21

Ja inderdaad echt wel vaag Tong uitsteken ik zou er geen antwoord meer op weten. Misschien moet je wat oefeningen gaan doen dat hij je gaat vertrouwen? Of een fysio erbij halen misschien heeft hij wel last van zijn hals en kan hij niet goed strekken Bloos Maar ik moet gaan succes ermee!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:23

ik denk dat je hem gewoon maar een keer een half uur lang met slappe teugel moet rijden en dan kijken of ze langzaam gaat ontspannen

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:27

Het eerste half uur rij ik eigelijk al met te losse teugels! (krijg er veel commetaar over Vooral fanatieke dressuur meiden!) Ik zelf vind dat ie op die manier ze hele lijf kan gebruiken. Maar dat werkt dus ook niet want dat doe ik al!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:27

Vraag het aan je instructeur/instructrice(als je die hebt)
zij zou jou denk ik het beste kunnen zeggen wat je moet doen want hij/zei ziet dan ook wat je ''fout'' doet Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:28

oh oke.. wat raar dat ze dan niet kan ontspannen.. dan weet ik verder ook niks..succes er nog mee

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:35

Ik heb les!!
Van haar heb ik het advies gekregen om ontspannen te gaan zitte en het zo aan te geven dat hij ze hals mag strekken en geef die iets toe hem belonen!
Werkt wel iets maar ik dacht misschien hebbe jullie goede tips!

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:05

jawel hoor, halsstrekken kan je je paard echt wel aanleren! ze moeten je hand leren volgen, dit komt dan natuurlijk ook weer ten goede voor je andere oefeningen ed ! Ik moet van mijn trainer altijd dan meer als een half uur : naar beneden werken hand meegeven haar laten volgen en zodra ze omhoog komt ofzo terug oppakken en opnieuw.. HEEEEl saai en bij mijn paard leek het in het begin vaak alsof ze nooit met haar hoofd naar beneden zou gaan , maar ondertussen doet ze het wel Lachen soms weer niet en dan oefenen we weer en dan heb ik daar weer een goed punt voor Lachen Veel succes

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 08:22

Die van mij heeft ook zoiets, thuis gaat het goed.
Maar als ik op concours kom isie een stuk gespannender, en wanneer ik hem ook maar iets de ruimte geef, doetie z'n hoog onmhoog om in de rondte te kijken, kan ie eindelijk z'n omgeving zien... Zucht Clown

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:45

Als die netjes aan de teugel loopt moet je je handen is een stukje naar voren doen kijken of die je hand volgt. Als die dat doet kan je steeds blijven kneden en elke keer een stukje verder uit proberen te schuiven en elk stukje dat die lager loopt belonen. En goed van te voren van achter naar voor rijden. En als je hem longeert gaat die dan niet op een gegeven moment wat lager lopen?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 15:14

Als ik longeer doe ik dat met halster omdat het op dat moment alleen maar is voor wat beweging omdat ik dan geen tijd heb. maar ook dan doet ie niet ze hals naar beneden!

Met rijden als je hem meer ruimte geef, gaat ie op ze bit knabbelen. Ik rij hem heel erg voorwaarts omdat ik het belangrijk vind dat ie op ze eigen benen loopt en dat ie van achter na voren loop. Alleen nu nog dat halstrekken der bij en goed!! In de stap gaat het redelijk maar in de andere gangen vergeet het maar!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:26

Probeer eens tijd te maken om 'echt' te gaan longeren. Goed longeren kan een paard heel veel goed doen. Een lichamelijke check kan natuurlijk nooit kwaad, maar rijtechnisch is er voor zover je het op een scherm kan beoordelen niet veel mis. (wat overigens niet wil zeggen dat er rijtechnisch niks aan de hand is)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 08:56

Wat versta je onder echt longeren, ik ben niet echt thuis in de passoa s en andere longeermiddelen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:11

Misschien dat je wat rijfoto's of filmpje hier op kan zetten,want het is wel een rijtechnisch probleem in iedergeval.
Of het paard is niet aan het been,of het loopt niet aan het bit of beide,het is ook niet de bedoeling dat je bij halstrekken hard vooruit draaft met losse teugel maar het paard moet iets terugkomen in tempo zonder impuls te verliezen en zichzelf dragen en dan met de hand het bit aan laten nemen en opzoeken naar voren,beetje bij beetje meelaten nemen naar voren en laten zakken met aanleuning.
Zorg dat je onderbenen aangesloten blijven en niet onder je vandaan laten lopen.

Ja valt niet mee al die dingen tegelijk he.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 09:17

Ik heb les en nu dat me houding en alles goed is moet hij nu echt gaan werken, ook is hij super aan het been. Ik doe ook alles in een rustig tempo (qua leren) omdat ik het goed wil doen en niet bijv me paard ze kop er af trekken. Hij kan prima lopen, alleen echt het halsstrekken. Nu ben ik vollop aan het oefenen en wil ik gewoon graag tips.

Omdat ik of vaak alleen rij of geen goeie camera heb voor de wintermaanden heb ik helaas geen foto s of filmpje.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:25

Je geeft aan dat je paard aan de teugel blijft lopen en op het bit blijft knabbelen,dus dan loopt ie niet aan de teugel maar van de teugel af dus achter de teugel en niet aan het bit,waarschijnlijk laat ie dan z'n bit los bij het knabbelen?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 09:31

Als die aan de teugel loop, dan knabbeld die er iets op maar ik zit nog niet te veel in ze mond omdat ik het goed wil doen. Met lessen vraag ik meer omdat er dan op me gelet word. Ik vind het belangrijk dat ie op een goede manier gereden word en niet dat ik maar wat zit aan te kloten. Maar geef ik hem meer teugel dan gaat ie uit zich zelf dieper lopen en heel erg op ze bit knabbelen.

Maar ik wil er wel even bij zeggen, iedereen rijd anders. Iedereen keurt een ander ze rijstijl af, bij ons op stal zijn er zoveel verschillende rijstijlen.

Bij ons is er bijv een paard dat zogenaamd perfect loop, nou gaat er een ander meisje op rijden en die zeg dat er van alles aan mankeerd. Is niet aan het been, stijf, loop te diep enz enz terwijl het zo op het eerste gezicht allemaal lijk te kloppe!