savonds rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella_M87

savonds rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 23:00

Hallo,

Ik kon niks over dit onderwerp vinden, dus stel ik de vraag zelf maar.

Is savonds rijden slecht? de staleigenaar wil dus beweren dat je niet meer savonds moet rijden (zeg maar vanaf 18.00).
Omdat ze dan te erg afkoelen ofzo?

Ik begrijp er niks van, maar zoveel mensen rijden toch savonds? als je goed in en uitstapt en ze droog op stal zet, is er tog geen probleem neem ik aan?

wie kan mij duidelijkheid geven Bloos

8nnemiek

Re: savonds rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:02

Lijkt mij gewoon kunnen Lachen
Of het nu overdag 3 graden vriest, of 's nachts.. Dan koelen ze toch even snel af.. Als je maar zorgt dat je goed uitstapt en de spieren laat afkoelen moet het geen probleem zijn.

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:03

kan makkelijk hier rijden ze allemaal nog na 18.00, niet iedereen heeft de gelegenheid om voor 18.00 op stal te komen. Je moet gewoon goed zorgen dat je goed instapt en uitstapt, en als je paard teveel bezweet is dat je dan een uitrijd- fleece deken om doet.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 23:04

Nee ik begrijp t probleem ook niet, maar die staleigenaar die zegt dus eigenlijk gewoon dat we niet mogen rijden omdat hij anders snachts met een ziek paard zit (hoezo kort door de bocht..) Het is nog MIJN paard ook, dus waar die zich sowieso al mee bemoeit...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:10

Gewoon lekker rijden je paard netjes af verzorgen en verder moet er gewoon niemand over jou en je paard zeuren. Overdag vriest het ook nu , dus volgens hem mag je ook niet overdag rijden nu bewijze van

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 23:12

Ja het is gewoon heel vervelend dat gezeur aan je hoofd dat je niet moet rijden want dan word je paard ziek, ik begon al aan mezelf te twijfelen dat het misschien wel écht slecht is.
Daarom vraag ik het toch maar even, anders is mn paardje dalijk echt ziek en dan hoor ik de staleigenaar al zeggen "ja ik zei het toch, moet je maar niet eigenwijs doen" bij wijze van...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:13

geen probleem ik huur altijd 1 avond in de week een binnenbak en dan is het gewoon goed uitstappen op stal nog even laten uitzweten en dan winterdeken erop en op stal laten paardje heeft nergens last van

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:51

BEH-->RT-D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:56

ik kan me zijn idee ook wel indenken.
Als je er van uit gaaat dat hij een "koeienboer" is met weinig verstand van paarden dan is zijn denkwijze anders dan die van ons.

wat hij denk ik: dan gaat dat paard na 18.00 als het vriest nog even naar buiten zonder jas! boerenlogica: zonder jas naar buiten --> verkouden --> verkouden = ziek.

Maar als iedereen het zou geloven op stal, dan heeft hij op een makkelijke manier rustige avonden gecreeerd

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:59

Mocht ik ooit nog in gedachten hebben om een stal oid te beginnen, dan houd ik deze ook erin. Voor 9 uur 's ochtends en na 6 uur 's avonds mag je echt niet meer rijden! Want dan wordt je paard ziek Ja
Heb ik het, als stalhouder, lekker rustig.

Onzin dus.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:59

dan zou ik met mijn 40 urige werkweek niet meer kunnen rijden..
onzin...ja het is savonds kouder maar om nou niet te rijden omdat hij tever afkoelt???? zolang je ze droog op stal/wei zet is er geen probleem lijkt mij...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:04

Ik rijd al jaren s avonds en die van mij is nog nooit ziek geweest, broodje aap verhaal dus naar mijn mening.

Zorg gewoon na het rijden goed voor je paard, zoals je altijd doet, dan is er echt niks aan de hand en kan je gewoon s avonds rijden.

Het lijkt mij nu meer over komen dat je pensionhouder geen zin heeft in mensen op zijn terrein s avonds..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:09

Ik rij altijd in de avond. Ik kan pas rond vijven op stal zijn en eer ik er dan opzit is het een uur of zes.
Paard is er nog nooit ziek van geweest.

Misschien een overweging om van stal te veranderen, imo is dit alleen voor de pensionhouder zelf, lekker rustig.

Amigo_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:16

Klinkt als mijn oude stal in Rotterdam, die kon overal om zeuren

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:21

Waarom zou je niet 's avonds kunnen rijden zeg, kom op Lachen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:24

met een 40 urige werkweek is het dan lastig rijden....

ik stap hem wel altijd goed uit, zeker met dit koude weer.
maar verder lijkt het boerenlogica....

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:31

Zolang je idd goed instapt en uitstapt kan het makkelijk.. Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:04

Savonds rijden is niet slecht, als het koud is kun je met een in/uitrijdeken gaan losstappen en uitstappen. Maar in de winter is het overdag ook koud en dan rij je toch ook? Het enige wat ik met savonds rijden heb is dat de paarden vaak niet helemaal ontspannen lopen omdat het toch donker is, en je hebt schaduwen van het licht. Paarden zien dan niet meer 100% goed en sommige hebben daar dan "last van".

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:40

nou ik denk ook dat er geen probleem bij is, ik ben 5 dagen in de week om half 3 vrij. dus rond half 5/5 uur thuis. en dan huiswerk en eten. ik rij 's avonds dus, anders lukt het me gewoon niet. ik weet niet wat er erg aan moet zijn. als je licht bij de bak hebt, en je goed uitstapt en als het kan een zweet deken om doet is er niks aan de hand lijkt mij !

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:46

Linda_E schreef:
Savonds rijden is niet slecht, als het koud is kun je met een in/uitrijdeken gaan losstappen en uitstappen. Maar in de winter is het overdag ook koud en dan rij je toch ook? Het enige wat ik met savonds rijden heb is dat de paarden vaak niet helemaal ontspannen lopen omdat het toch donker is, en je hebt schaduwen van het licht. Paarden zien dan niet meer 100% goed en sommige hebben daar dan "last van".

het wordt al vanaf 4 uur schemerig dus zou je vanaf dan al niet kunnen rijden.

Wat de boer betreft als hij het koud heeft wil niet zeggen dat de paarden het koud hebben. Die dieren kunnen wel tegen een stootje dus kou. Tot -8 is voor paarden lekker weer. Dus lekker gaan rijden wel goed in en uitstappen maar dat spreekt voor zich de spieren zijn dan wat kouder en moeten op temperatuur komen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:48

Hier heb ik nog nooit van gehoord!
Nu is het 's avonds niet veel kouder als 's morgens hoor.
Welk tijdstip je ook rijdt, je moet je paard altijd een goede warming-up geven en goed uitstappen als je klaar bent.
En als je een goede verlichte rijbak heb, kun je gewoon rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:51

zelf zonder verlichting kan je rijden bij wijze van. Ik rijd soms op de weg in het donker als kerstboom en heb als enigste een hoofdlamp om zelf wat te zien. wel een goede hoor maar paarden zien in het donker beter als mensen

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:58

Ik rijd ook vaak genoeg 's avonds. Lijkt me ook kunnen. Ja Gewoon goed oppassen dat je paardje geen kou vat, maar dat is met deze temperaturen overdag ook het geval natuurlijk! Nagelbijten / Gniffelen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:08

savonds rijden lijkt mij niet slecht.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:56

Amigo_Mel schreef:
Klinkt als mijn oude stal in Rotterdam, die kon overal om zeuren

Het zou best dezelde kunnen zijn hoor, mijne is ook in rdam Knipoog en niemand kan zo zeuren als deze vent Boos!

iig bedankt voor de reacties.

Ik werk idd dus ook bijna 45 uur dus als ik savonds niet kan rijden, kan ik dus helemaal niet rijden.
ben al op zoek naar andere stalling