Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:27

Hai

Ticho is nogal fris deze tijd en is voor het eerst in zijn leven geschoren (is nu 7).
Hij staat warm genoeg op stal en wordt warmgereden met deken op.

Maar hij blijft giga fris. Warmstappen is haast niet te doen, want de bak doorstappen gaat in vliegende toestand Knipoog. Ik ga sneller draven dan in de zomer omdat hij dan wat meer bij me blijft. Ik probeer kleine wendingen te rijden, veel schakelen en gewoon bezig te zijn, maar hij blijft rennen.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

dondeyne

Re: Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:37

Ik heb dit een aantal jaar geleden met mijn vorige paardje ook gehad. Meestal deed ik ervoor gewoon zo'n 10 minuutjes longeren zodat ze even lekker kon uitrazen en erna we aan het werk konden. Wel deed ik dan meestal eerst even aan de hand proberen te stappen om te voorkomen dat ze net van stal de raaste sprongen maakte Lachen

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:41

ik had dat vroeger ook
maar als het erg slechtweer is ga k gwoon even longeren.
meestal lukt het dan wel
en als hij dan nog steeds vervelend doet en gewoon nog meer longeren.
dat hij voor het rijden zijn energie kwijt kan.
ook als je 1 dag niet kan rijden toch even longeren of even los laten.
dan is het meestal minder.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:42

Dat ik daar niet aangedacht heb Koe

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:42

Misschien eerst even losgooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:44

Hoeveel krachtvoer krijgt hij?
En staat hij nog lekker ff elke dag buiten? Lachen

Dat zijn vaak 2 belangrijke dingen hier in Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:45

Hetzelfde probleem hier! Dus lees even mee..

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:45

3x per dag 1 kilo, 2x per dag kuil

Staat helaas op stal omdat we geen paddock hebben.
Daarnaast hebben we een nieuwe bodem in de baan liggen waarin je mag losgooien en meneer is daar al op zijn plaat gegaan omdat hij zo gek deed. Dus voor losgooien ben ik een beetje huiverig, hopelijk wordt de bodem snel wat vaster.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:46

dat vroeg ik me dus ook af, komt paard buiten rijden om wel buiten?

edit, daar heb je de oplossing al
je paard kan energie niet kwijt, hele dag stilstaan, en dan met rijden kan hij even benen strekken
ik zou toch echt wel vaker uit stal halen en meer beweging geven

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:46

en dat je paard op zijn plaat is gegaan, komt juist door teveel energie. als je paard meer buiten stal komt, is hij minder actief en zal hij rustiger zijn.

dus ipv minder los laten, omdat je bang bent dat wat gebeurd, juist vaker loslaten lopen in de bak, of kijken voor paddock of weiland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:49

idd
los ermee... nogal logisch dat hij fris is

en 3 kg brok? Wat moet hij met die energie die hij daarvan krijgt?
Minderen, heel veel minderen Lachen

En maar 2 keer per dag kuil? Paard zal zich lekker vervelen Lachen
Nog een reden om lekker als je uit je hokje bent te gaan spoken Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 20:04

Komt op mij over alsof ik alles zelf op mijn hals haal dat hij zo fris is.
De omstandigheden kan ik zo 1, 2, 3 niet veranderen helaas, anders had ik dat allang gedaan.

Gewoon losgooien en vingers kruisen dat hij niet op zijn plaat gaat? Misschien kan hij wel op het land voor een paar uurtjes, maar acht de kans klein op een manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:05

Je kunt wel het aantal kg's brok veranderen Ja
En ik zou zeker ook vragen naar meer voer beurten Ja

En ik zou dat van het land zeker vragen Ja
Nee heb je, ja kan je misschien krijgen Lachen

Als hij maar weinig los komt is het idd vingers kruisen. Maar als hij veel loskomt valt dat meestal wel mee Ja

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:08

ik zet even een stipje, heb namelijk precies hetzelfde met mijn paard. zij krijgt ook minder brok (ik voer haar zelf bij met energiearme muesli) en dit scheelt al enorm Lachen

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:10

Toen we mijn pony hadden geschoren, deed ik haar de eerste periode even voor het rijden aan de longeerlijn, zodat ze even haar frisheid kwijt kon.
Zij kreeg ook vrij veel krachtvoer (en ook veel kuil verdeeld over de dag), dat had zo nodig anders werd ze aan de dunne kant, maar iets minder zal wel helpen denk ik. Lachen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:12

Met longeren misschien iets minder risico op vallende paarden dan bij losgooien Lachen ?

Ik zelf deed destijds trouwens ook vaker met dubbele longeerlijn omdat je dan net iets meer controle hebt maar om je paard even lekker te laten uitrennen is dat misschien minder geschikt..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:12

paarden worden wel vaker fris al het kouder word. Heb ik last van met mijn paarden, Ik gooi ze gewoon eerst even los of even longeren.

Dat je paard is gevallen is vervelend maar waarschijnlijk heeft hij er wel van geleerd en is ie de volgende keer voorzichtiger maar ik zou hem zeker gewoon lekker los zetten. Het is niet echt leuk voor je paard om 23 uur op stal te staan buiten een uurtje tijden om.

Hoe vaak train je je paard en op welk niveau? 3 kg krachtvoer is best een hoop en die energie moet er wel uit kunnen komen. De mijne krijgen 2 kg en een schep musli waar geen krachtvoer in zit maar allen vitamines en mineralen gewoon een lekker extra hapje.

Krachtvoer en werk moet wel in verhouding zijn. dat kan je beter vragen of ze hem meer hooi willen voeren zodat ie op stal ook wat te doen heeft en daar krijgt ie ook niet zoveel extra energie van

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:14

inderdaad eerst de brok naar beneden.
mijne werkt gewoon elke dag en krijgt maar 2x p.d 1/4 biks en 1x p.d 1/4 haver.
3 kg brok lijkt me in de winter wel veel.
breng het eerst terug naar 3x p.d. 1/2 biks, je kan dan altijd kijken of hij toch meer moet of nog iets moet minderen

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:14

Hallo,

ook wij hebben dit probleem. We hebben sinds eind september en 5 jarige. het ging heel goed maar afgelopen zaterdag was hij wel heel fris en begon te steigeren en te bokken. Mijn dochter rijd redelijk goed (gaat binnenkomt naar de Z). Maar kon na 3 a 4 keer heel hoog steigeren en daarna op de plaats bokken niet blijven zitten. Doe hem nu dagelijks een aantal uren in de wei (wel met peesbescherming en springschoenen). Ook probeer ik op een zacht stukje toch dagelijks wat te longeren. Rijden is nu buiten niet mogelijk omdat de bak veel te hard is. Ook heb ik zijn sportbrok gehalveerd en meer hooi gegeven. Blijf dit topic volgen mischien dat ik er nog iets nieuws uit haal om te proberen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:17

Ik zou ook minderen in de brok (als ze aan de dunne kant is, bijvullen met meer kuil en ander voer wat minder energierijk is) en proberen je paard vaker los te laten. Eigenlijk vrij logisch dat je paard blij is dat hij uit zijn stal mag, en zich even uit wil leven. Als je paard vaker los mag, ze hij zich vanzelf rustiger gaan gedragen en niet meer zo uit zijn dak gaan dat hij onderuit gaat. Succes iig!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 20:19

Is zo'n geel bakje 1 kilo? Zoja, dan krijgt hij 3 kilo.
We trainen op L2/M1 niveau, maar staat zeker niet 23 uur op stal. Ben altijd wel ruim 2,5/3 uur met hem bezig.

Morgen ga ik de opties bespreken op de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:20

Als ik mijn paarden, die de hele dag buiten staan, 3 scheppen zou geven.... dan denk ik dat ze morgen avond al niet meer leven wegens gek doen Lachen

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:48

Misschien van te voren idd, gewoon even lekker een paar uurtjes in paddock/bak los gooien zodat ie vast aan de kou kan wennen en zo nodig zijn energie kan uiten !
Of idd voor je opstapt even longeren.

Succes. Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 06:49

3kg brok Nagelbijten / Gniffelen
Als ik dat aan die van mij geef vlieg ik ook door de bak heen Clown Met allebei denk ik Knipoog
Zou er een kg'tje af halen en meer hooi/kuil voeren. En voor het rijden idd lekker losgooien of longeren wanneer je bang bent dat ze op hun plaat gaan.

United doet ook altijd heel maf met losgooien, die hou ik eerst even aan een longeerlijntje in de bak... laat hem even warm stappen en draven en dan mag hij pas echt los Clown

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:34

elady schreef:
Ben altijd wel ruim 2,5/3 uur met hem bezig.

Morgen ga ik de opties bespreken op de manege.

Lastig hoor!

Bezig zijn betekent echter niet dat hij ook al die tijd lekker lol heeft! Ik weet niet hoe oud je paard is, maar zeker als ie nog jong is heeft ie het dagelijks nodig om lekker even op zichzelf te lopen, liefst los en anders aan de longe als alternatief. Poetsen en rijden is op zich wel lekker, maar is voor je paard natuurlijk geen vrijheid om eens even lekker de benen te strekken en gek te doen.

Je moet de afweging maken dat jou iets overkomt omdat je op een te fris paard moet blijven zitten of dat hij misschien eens uitglijdt maar wel zijn ei kwijt kan. Het is natuurlijk een persoonlijke afweging, maar wij kiezen er in zo;n geval toch voor om een (klein) risico te nemen en het paard dan wel los te laten (na eerst een poosje aan de hand warm stappen, dus niet koud uit zijn box) of te longeren aan het halster.

Wat anderen ook schrijven: juist als je dit regelmatig (dagelijks) doet zal je paard ook lang zo gek niet zijn want dan is hij er aan gewend.

Succes hoor!