Hoe zou JIJ het oplossen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zqw39

Hoe zou JIJ het oplossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:11

He allemaal ik heb een probleem en ik zou graag willen weten wat jullie hadden gedaan als je in mijn schoenen staat
Let op ik ben wel een schijterd

situatie 1 Ik zit op de pony en laat het paard stilstaan. Ponylief geeft na ik vraag nog een beetje door.Dan loopt de pony naar achter en begint te steigeren(niet hoog maar toch)
Mijn reactie Ik word bang en laat de teugels los en ga naar voren zitten. (beetje rare reactie) Clown

situatie 2 Ik laat ponylief aanspringen in galop en ze geeft me toch een paar rotbokken. Iedereen zegt dat ik dan een tik met de zweep moet geven. maar dan gaat ze alleen maar meer bokken.
Mijn reactie Pony naar voren drijven en daarna terug in stap

Begrijp me niet verkeerd. Het is een geweldig lieve pony Kusje

garny95

Re: Hoe zou JIJ het oplossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:15

bij situatie 1, niet meer doorvragen, maar gewoon even netjes stilstaan is voldoende.
bij situatie 2. vind ik jouw reactie prima, slaan met een sweep slaat nergens op.

Al zou ik me wel serieus gaan afvragen waarom je pony steigert en bokt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:18

Ik denk dat je te veel vraagt aan je pony en die laat dus merekn door omhoog te komen of te bokken dat je te veel vraagt.
Je zegt hij geet na en dan vraag je door, waarom??
Tikken met de zweep is niet eerlijk tegenover de pony, omdat de fout bij jezelf ligt, je zegt dat je een schijtert ben, de pony voelt dat en reageert daar op.
Waarom ben je een schijtert als het een hele lieve pony is , de pony geeft jou het antwoord al ,
dus luister daar naar!!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:21

Wat wil je horen als ik vragen mag?
Het komt op mij eerlijk gezegd een beetje over alsof je met je dikgedrukte ´let op, ik ben wel een schijterd´ jezelf indekt om daarbij opmerkingen te krijgen in je eigen straatje. Angst mag geen uitweg zijn om een minder passende oplossing goed te praten, dus dat heeft er imo niets mee te maken.

Een paard steigert verder niet voor niets. Als je paard al nageeft, snap ik ook niet waarom je verder zou forceren. Dat roept inderdaad reactie op. Beste is dus spanning weg laten vloeien voorwaarts dan denk ik. Ruimte geven en een voorwaartse gang aannemen. Vervolgens paard weer meer oppakken en opnieuw proberen zónder te forceren.

In de galop ook, d.m.v. een zweepje te gebruiken is er niets mis om je pony te laten weten dat zomaar bokken niet gewenst is (als pijn als oorzaak is uitgesloten). Verder ook hier voorwaarts oplossen. Dan overgang terug en later opnieuw proberen. Direct gaan stappen is teveel een beloning voor het paard. In ieder geval niet vergeten de oefening te herhalen, en dan als het wel goed gaat je paard belonen.

Juist door het goede te belonen kom je verder met je paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:29

Zqw39 schreef:
Mijn oplossing:

situatie 1 Ik zit op de pony en laat het paard stilstaan. Ponylief geeft na ik vraag nog een beetje door.Dan loopt de pony naar achter en begint te steigeren(niet hoog maar toch)
Mijn reactie Ik word bang en laat de teugels los en ga naar voren zitten. (beetje rare reactie) Clown

Je beloont hem ook nog Haha!
Zodra hij nageeft, weg rijden.
Als ik te laat zou zijn en hij komt omhoog, naar voren proberen te rijden, wel contact met de mond houden. Losgooien is belonen.

situatie 2 Ik laat ponylief aanspringen in galop en ze geeft me toch een paar rotbokken. Iedereen zegt dat ik dan een tik met de zweep moet geven. maar dan gaat ze alleen maar meer bokken.
Mijn reactie Pony naar voren drijven en daarna terug in stap

Naar voren rijden, daarna terugpakken en het aanspringen herhalen tot ze braaf aanspringt. Zodra ze braaf aanspringt, uitstappen en naar stal.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:43

situatie een: ruimte van voren geven en voorwaarts rijden. sowieso verder doorvragen in stilstand is niet iets wat ik een training vaak zou toepassen. Juist lekker voorwaarts rijden, paard naar je hand toe laten komen en niet vanuit stilstand verder naar beneden vragen.
situatie twee: doorgalloperen totdat jij beslist wanneer je weer terug gaat in draf. opnieuw aanspringen en als hij niet bokt in de hemel prijzen (om het zo maar te zeggen). Als het paard verder nergens last van heeft mag je hem best dat bokken afstraffen maar dan moet je wel precies op het juiste moment zijn en dat is binnen de seconde ongeveer. Ik geef meestal geen tik tijdens het bokken (is soms ook een hele kunst haha) maar drijf het paard juist extra voorwaarts en door laten galoperen totdat jij vind dat het goed is. En zoals ik al zei op het moment dat hij een keer geen bok geeft belonen.
probeer in ieder geval niet aan je pony te laten merken als je wat eng vindt, ook niet iets wat heel makkelijk is maar goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:48

Ik zou eerst eens een fysio laten komen om te controleren of de rug en hals niet vastzitten.
Verder ga ik met fury mee Lachen

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:29

MysticTinker schreef:
Ik zou eerst eens een fysio laten komen om te controleren of de rug en hals niet vastzitten.

Dierenarts is net een week geleden geweest en heeft haar helemaal gecheckt. Mag hopen dat het niet daaraan ligt. Zou het ook door het weer kunnen komen? Of kan dat niet. Bloos

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:14

Het kan opzich aan het weer liggen dan zijn de pony's en paarden altijd wat drukker bij frisser weer.
Bij situatie 1 zou ik als ze stil staat het goed keuren en als ze steigert niet in paniek raken denk maar gewoon: Ik ben de baas en blijf toch lekker op je zitten.
Bij situatie 2 zou ik toch maar een tik geven dan leert ze dat ze dat niet mag doen. Er kunnen een paar bokken volgen maar ze leert er wel van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:33

Zqw39 schreef:
MysticTinker schreef:

Dierenarts is net een week geleden geweest en heeft haar helemaal gecheckt. Mag hopen dat het niet daaraan ligt. Zou het ook door het weer kunnen komen? Of kan dat niet. Bloos

hoe heeft hij gecontroleerd?
door alleen ruggewervels af te tasten en bovenop te srukken kom je er niet echter of ponylief ergens geblokkeerd is in de beweging. kijken of er bewegelijkheid is naar links en rechst en of dit gelijk is en of de rug gebolt kan worden en waar dit eventueel stopt. hals net zo.

Vergeet ook het gebit niet. is de tandarts geweest waar is naar gekeken en is er electrisch of met de hand gevijlt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:11

Repeat schreef:
Het kan opzich aan het weer liggen dan zijn de pony's en paarden altijd wat drukker bij frisser weer.
Bij situatie 1 zou ik als ze stil staat het goed keuren en als ze steigert niet in paniek raken denk maar gewoon: Ik ben de baas en blijf toch lekker op je zitten.
Bij situatie 2 zou ik toch maar een tik geven dan leert ze dat ze dat niet mag doen. Er kunnen een paar bokken volgen maar ze leert er wel van.

Ik denk dat bij situatie 1 je niet moet denken ik ben de baas, maar denken waarom steigert mijn pony, dat doet hij echt niet zomaar om de baas te spelen.
Bij Situatie 2 ligt het aan de ruiter , waarom dan de pony straffen , de ruiter zou in dit geval gestraft moeten worden.

Heel apart dat altijd maar de paarden en pony`s de schuld krijgen en de baas altijd maar vrijaf gaat, terwijl eigenlijk altijd de schuld bij de baas te zoeken is, maar ja het is tenslotte makkelijk een ander de schuld te geven zeker als het om een dier gaat,

Ze moet aan zichzelf werken, paardrijden en angst gaan vaak niet samen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:45

In situatie 1 zou ik niet doorvragen, maar als ze nageeft gewoon weer wegrijden.
In situatie 2 terugnemen naar draf en opnieuw aanspringen net zolang tot ze het goed doet.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:46

Situatie twee, altijd gewoon flink daar galopperen en kop omhoog! Daarna opnieuw!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:31

Niine schreef:
Situatie twee, altijd gewoon flink daar galopperen en kop omhoog! Daarna opnieuw!!

HUH?!? Zou je niet even nagaan waar het bokken precies vandaan komt? Het steigeren geeft de TS zelf al aan, ze lijkt het dier te forceren, misschien doet ze dat onbewust ook wel in galop (verkeerd zitten, teugelspanning, beenligging, etc). Het slaan met de zweep als er gebokt word is zo achterhaald. Als een paard bokt uit vreugde/joligheid moet je hem zeker niet straffen en als hij het doet uit protest heeft hij daar dus een reden voor... zoek dat ajb uit. Want je geeft zelf aan; het is een lief paardje, dus er is iets mis....
Succes

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:37

Als je de pony maar wel laat merken dat
jíj de baas bent en niet de pony! Vork
en als hij met het anngelopeen gaat bokken
moet je vooral NIET gaan stappen ,
maar je moet hem laten merken dat hij dat niet mag Duivel ,
en als hij het goed doet,
uitraad goed belonen! Ja

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:02

Ten eerste zou ik eerst nagaan of het niet voortkomt uit het feit dat er iets met het paard is dat het rijden belemmerd door rug gebit of slecht zadel of natuurlijk rijtechnisch.
vervolgens moet je kijken waardoor de situatie zich voordoet.
Situatie 1 dat je de handen naar voren doet doe je alsautomatische reactie en zo vreemd is het niet, anders loop je de kans dat het beestje met jou erop achterover slaat. Je moet ten eerste het paardje niet doorvragen als je stil staat dan moet je maar wat langer doen over de overgang naar halthouden dat hij goed stilstaat vanuit de overgang.
Situatie 2 kijk of het beestje het niet uit blij heid bokt als hij egt gemeen bokt dan zou ik ook zeggen geef hem maar een tik als hij dan weer bokt weer een tik kijk of hij dan na een bok of 3 stopt. Rij ook nu weer netjes naar de overgang toe en hou hem een beetje opgericht, hoofd halshouding vrij hoog, dan bokt hij minder snel. Zodra je hem harder laat lopen dan wordt hij alleen nog maar moeilijker om te controleren.

Hoop dat je er wat aan hebt

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 16:17

Over situatie 1- Afbeelding
Ik vraag niet ronder dan dit(lastige foto I know Knipoog .Let verder NIET op mij Knipoog

Dierarts heeft haar gecheckt maar ik zat op school. Bloos Ja moet ook gebeuren Mijn instructrice was aanwezig dus ik denk echt dat het aan het weer ligt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:53

Ik geloof niet dat er fysieke problemen zijn. Beide situaties ligt aan de ruiterhand die de pony totaal blokkeert. Of kunnen daar in elk geval gewoon aan liggen.

Je handen moeten in de eerste plaats wat hoger dan op de foto en verder niet vragen in stilstaande situatie. Achteruitkruipen of steigeren zijn daarvoor heel logsiche reacties.
Geven is de oplossing in beide situaties. Dit is ook al genoemd.
Bokken is nl ook iets wat voorkomt uit energie niet niet naar voren kan afvloeien.
Zowel voor bokken als steigeren is de oplossing drijven en geven.
Durf dus wat losser te laten zodat je pony ook echt kán aanspringen. bij het aanspringen wordt nl een vrij grote beweging gemaakt. Als je hem daarbij hindert, krijg je natuurlijk protest, lijkt me niet meer dan logisch.

Het probleem is dat veel mensne bij een "lastig" dier de neiging hebben juit meer tegaan houden om te proberen controle te houden, terwijl geven veel beter resultaat geeft omdat ze dan niks hebebn om tegen te protesteren. Natuurlijk dit wel binnen de regels van de rijkunsnt, dus niet gewoon de teugels heelmaaal losgooien en een rijdier maar een beetje laten denderen met de neus in de lucht. Het gaat om geven als onderdeel van een hulp, dus een MOMENT.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:38

In geval van beide situaties gelijk een tik geven. Met die 1ste twijfel ik nog wat. Misschien snapt hij je niet zo goed en omdat hij er gek van wordt gaat hij steigeren. Kalmeren en hetzelfde proberen tot het lukt.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:43

Lusitana schreef:
Ik geloof niet dat er fysieke problemen zijn. Beide situaties ligt aan de ruiterhand die de pony totaal blokkeert. Of kunnen daar in elk geval gewoon aan liggen.

Je handen moeten in de eerste plaats wat hoger dan op de foto en verder niet vragen in stilstaande situatie. Achteruitkruipen of steigeren zijn daarvoor heel logsiche reacties.
Geven is de oplossing in beide situaties. Dit is ook al genoemd.
Bokken is nl ook iets wat voorkomt uit energie niet niet naar voren kan afvloeien.
Zowel voor bokken als steigeren is de oplossing drijven en geven.
Durf dus wat losser te laten zodat je pony ook echt kán aanspringen. bij het aanspringen wordt nl een vrij grote beweging gemaakt. Als je hem daarbij hindert, krijg je natuurlijk protest, lijkt me niet meer dan logisch.

Het probleem is dat veel mensne bij een "lastig" dier de neiging hebben juit meer tegaan houden om te proberen controle te houden, terwijl geven veel beter resultaat geeft omdat ze dan niks hebebn om tegen te protesteren. Natuurlijk dit wel binnen de regels van de rijkunsnt, dus niet gewoon de teugels heelmaaal losgooien en een rijdier maar een beetje laten denderen met de neus in de lucht. Het gaat om geven als onderdeel van een hulp, dus een MOMENT.

Alles wat je zegt klopt. Ik ben bang om los te laten. Bang dat ik geen controle meer heb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:49

de situaties die jij omschrijft TS zijn klassieke rugprobleem problemen.......

even goed na laten kijken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:51

Als er niets lichamelijks is dan werken aan jou rijstyle en houding van je pony op de juiste wijze.
op jou foto (voor zover ik kan zien) zit je achterover en dus uit evenricht en misschien hang je daardoor wel aan je teugels. Verder zet je je handen vast. Zo vraag je een paard niet aan de teugel maar trek je hem (vriendelijk) in de krul. Ik denk dat je je eerst eens moet gaan verdiepen in het lijf en scholen van pony's en dan nog eens zelf je vragen lezen....

edit je bent bang om los te laten misschien werken aan jou vertrouwen en leren rijden op je zit, en je pony leren het lijf te gebruiken vanaf de grond en zo ook leren wat de teugelhulpen zijn, een hand zoek je op en kun je opzoeken, je speelt/trekt het paard niet om iets te bereiken in de mond. Vragen, kleine trillingen en eventueel even je hand vast zetten en weer los moet voldoende zijn. Hoe meer je trekt, speelt, etc hoe meer verzet er zal komen en in een voor het paard nog ongunstiger geval hoe dooier paard je kunt krijgen edie het lijf niet juist gebruikt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:52

Zqw39 schreef:
Over situatie 1- Afbeelding
Ik vraag niet ronder dan dit(lastige foto I know Knipoog .Let verder NIET op mij Knipoog

Let verder wél op jou. Jij bent hier de gene die de fout maakt waardoor jouw pony omhoog komt, dit is niet een reactie op het weer ofzo..
Als je paard nageeft, waarom nou je hem dan nog doorvragen?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:03

Na laten kijken door dierenarts/fysiotherapeut/zadelmaker enz. en als er zeker niets te vinden is:

Situatie 1: Niet halthouden en na laten geven maar actief overgangen rijden,voltes&wendingen, achterhand eronder en zodoende dus dat pony na gaat geven en over de rug laten lopen. Dan komt ze (misschien pas na een tijd) met halthouden ook mooi rond te staan. Je kan wel halthouden maar gewoon uit haar mond blijven.

Situatie 2: doorrijden in galop tot het gebok minder is, en daarna nog paar overgangen en nog paar keer aangalopperen.

Van situatie 2 heb ik nu ook last met mijn paard, dat is echt frissigheid/joligheid wat eruit komt (door het weer & omdat ik nu dus ff niet kan rijden wegens bevroren bak). Lachen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:06

situatie 1
Ga naar voren hangen en als de pony neerkomt geef ik m een klats met de zweep dat die flink aan het lopen gaat! Mis verkeerde reactie, maar dat hoeven ze niet bij mij te flikken. Stel dat het mis gaat.

situatie 2 Ik rijd hem serieus nog harder naar voren.

Maar mis ligt het idd wel aan de rug?