Goede ruiter 'karakterloos'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Goede ruiter 'karakterloos'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:12

Veel mensen roepen heel snel dat er geen 'klik' is met een paard. Ze zijn niet in staat om het paard goed te berijden of een goede band op te bouwen. Volgens mij is dat omdat ze niet kritisch naar hun eigen karakter/gedrag willen kijken. Liever willen ze dat het paard zich aanpast maar aangezien dat niet realistisch is wordt het paard maar vervangen voor een die wel bij ze past.
Natuurlijk heb je met het ene paard meer dan met het andere maar ik heb het echt over het rijden van een paard waarbij je anders moet reageren dan je normaal zou doen. Je moet bijvoorbeeld geduldiger zijn, consequenter, minder snel boos etc.
Veel problemen op het forum zijn volgens mij terug te leiden naar het karakter van de persoon die ermee omgaat. En in plaats van je eigen gedrag eens onder de loep te nemen wil men liever horen dat het paard een moeilijk karakter heeft.
Mijn stelling is dan ook dat een goede ruiter/amazone in staat moet zijn om zijn/haar eigen karakter zodanig aan te passen dat het wel 'klikt' met het paard.

Philadelphia

Re: Goede ruiter 'karakterloos'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:14

jep mee eens...
heb ik zelf ook gedaan met mijn paard tgaat nu geweldig:P
we waren zo verschillend hij renpaard ik hield van rustig
nu doen we zo nu en dan ff lekker uitrennen en hij dressuurt top

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:16

Ik denk wel dat er sowiso een klik moet zijn, maar dat wil niet zeggen dat je niets aan jezelf moet veranderen of toch zeker aanpassen naar gelang van welk paard je rijdt.
Niet elk paard kan je hetzelfde rijden, je kan moeilijk spreken van goed paardrijden, als je enkel op je eigen paard kan rijden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:19

Tuurlijk moet je je manier van rijden aan kunnen passen aan het paard. Maar of je een paard goed aan het rijden krijgt, of dat je echt een klik voelt met het paard, dat vind ik twee verschillende dingen.

Persoonlijk rij ik tien keer liever op een paard waarmee het klikt, en het goed rijden misschien wat moeizamer gaat, dan op een paard wat ik best aan het lopen krijg, maar het niet voor mij doet. Van het rijden op dat eerste paard heb ik veel meer plezier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:19

Ik ben dat niet met je eens.
Ik heb een keer een paard gezien dat een vriendin van me net gekocht had. En ik moest dat dier niet, en zij mij niet Haha!
Ik probeer het verder bijna altijd met paarden, no matter wat voor karakter, maar als er liefde op het eerste gezicht bestaat was dit het tegenovergestelde. We leken wel twee afstotende polen van een magneet. Had ik dit paard onder het zadel gekregen dan was het groot verdriet voor twee geworden.

Daarnaast zie ik niet in waarom je je moet aanpassen aan een paard terwijl het paard veel gelukkiger gaat zijn bij een baasje wat er wel 100% blij mee is. Ik ben er van overtuigd dat een paard aanvoelt dat je hem eigenlijk niet leuk vindt. Dan kun je er wel mee rijden, maar is dat je enige doel als ruiter?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:20

Ik denk wel dat er een klik moet zijn, zeker wel. Om écht een combinatie te kunnen vormen moet er wel iets zijn waaruit je een soort van vertrouwd gevoel haalt, zelfs al zit je er voor de eerste keer op. Wél ben ik van mening dat er te snel wordt geroepen dat er geen klik is als het paard nét niet helemaal wel wat de ruiter wil. Mijn paard kan een enorme druktemaker zijn, en dat kan ik ook zijn, maar aan mij de taak om daar aan te werken. Hoe heter mijn paard wordt, hoe rustiger ik moet zijn.
Maar met sommige paarden heb je gewoon niets, en dat wil niet zozeer zeggen dat het paard dan enorm vervelend is, maar dat er gewoon niets is tussen die twee. Zo heb ik altijd heel duidelijk een gevoel als ik op een paard stap, toen ik voor het eerst op mijn huidige paard stapte (kende niets) voelde dat ondanks de onervarenheid heeeeel erg vertrouwd, ik had een *hoe zweverig het ook klinkt* 'thuis' gevoel, ik heb ook op paarden gezeten waarvan ik meteen het idee had; Dit is 't niet, dit klopt niet.

Paardrijden is een hele mentale sport, je paard is een spiegeltje van jezelf, en je wordt keer op keer met je neus op de feiten gedrukt, soms wat hardhandiger als de andere keer. Bij paardrijden leer je jezelf heel goed kennen, maar je moet ook je paard leren kennen en daaruit kunnen halen wat je aan jezelf moet veranderen/verbeteren.

edit; en om even terug te komen op de titel: ik denk juist dat een goed ruiter (in dit geval een ruiter die op veel paarden weg kan rijden) heel veel karakter heeft, de zelfbeheersing die ze moeten hebben, en de capaciteiten om zich aan te passen aan een paard, en op tijd in te schatten hoe een paard is en wat voor karakter het heeft. Ik denk juist dat zo iemand daarmee karakter toont, het vereist heel wat discipline, zelfkennis en -beheersing om dat te doen Ja

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:25

Wel, als goede beroepsruiter moet je met ieder paard kunnen rijden. Als amateur vind ik dat je voor een paard moet gaan wat je ligt. Veel minder frustraties/karakterclashes/onenigheden,...lang beide kanten.

Je kunt het vergelijken met groepswerken...een goede coach krijgt de het wel voor elkaar met de meest tegenstrijdige karakters, maar twee dikke vriendinnen kunnen het vast veel leuker aanpakken. Ook al is het resultaat misschien wat minder professioneel, de lol is er wel.

Voor een eigen paard moet de lol er zijn, van de twee kanten. Dat is mijn mening.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:32

Citaat:
Daarnaast zie ik niet in waarom je je moet aanpassen aan een paard terwijl het paard veel gelukkiger gaat zijn bij een baasje wat er wel 100% blij mee is. Ik ben er van overtuigd dat een paard aanvoelt dat je hem eigenlijk niet leuk vindt. Dan kun je er wel mee rijden, maar is dat je enige doel als ruiter?

Daar heb je helemaal gelijk in maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik probeer duidelijk te maken dat je wel die 'klik' zou kunnen krijgen als je bereid bent om jezelf aan te passen.
Ik was bijvoorbeeld heel ongeduldig en wilde het liefst zo snel mogelijk. Mijn paard reageerde daar heel gestresst op en we 'klikten' dus totaal niet. Nu ben ik veel geduldiger en doe alles in babystapjes en nu zou ik haar voor geen goud willen missen omdat we nu wel samen door één deur kunnen.

Citaat:
Paardrijden is een hele mentale sport, je paard is een spiegeltje van jezelf, en je wordt keer op keer met je neus op de feiten gedrukt, soms wat hardhandiger als de andere keer. Bij paardrijden leer je jezelf heel goed kennen, maar je moet ook je paard leren kennen en daaruit kunnen halen wat je aan jezelf moet veranderen/verbeteren.

Hier sluit ik me volledig bij aan! (Ook al is het weleens slikken om zo hard met je neus op de feiten gedrukt te worden door je paard Haha! )

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:38

je kan in 1x die echte klik hebben, maar het gebeurt volgens mij maar weinig dat ruiter en paard in 1 keer een perfecte combinatie zijn. Je moet als ruiter en paard naar elkaar toegroeien denk ik..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:43

Er nog eens over nadenkend:

Als je jezelf in een bocht moet wringen om een combinatie te vormen met je paard, doe je dan jezelf recht? Is dat niet vergelijkbaar met alleen maar dressuren met een paard dat veel liever springt?

Je kunt natuurlijk beargumenteren dat dat karaktervormend is, maar is dat het doel van je paardrijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:44

Mahitri schreef:
Ik probeer duidelijk te maken dat je wel die 'klik' zou kunnen krijgen als je bereid bent om jezelf aan te passen.
Ik was bijvoorbeeld heel ongeduldig en wilde het liefst zo snel mogelijk. Mijn paard reageerde daar heel gestresst op en we 'klikten' dus totaal niet. Nu ben ik veel geduldiger en doe alles in babystapjes en nu zou ik haar voor geen goud willen missen omdat we nu wel samen door één deur kunnen.

Jij bedoelt dat een paard jouw gedrag spiegelt in zijn gedrag? Dat is toch nog iets anders dan echt karakter imo.

Als ik dat paard van die vroegere vriendin even neem: geen idee waarom ik die niet leuk vond. Het was een heel normaal paard verder, maar de blik in de ogen zei mij al dat wij geen vrienden gingen worden. Ik ben ook de enige (bij mijn weten) die dat paard ooit gebeten heeft, niemand anders had er problemen mee. Ik zag dat paard en dacht: Wat een rotbok... Zij zag mij en dacht: wat een *****, anders kan ik het niet omschrijven.

Daarentegen heb ik ook weer paarden in handen gehad waar anderen weer niks mee konden maar die bij mij uitzonderlijk braaf waren. Niet omdat ik zo'n geweldige ruiter/verzorger ben, maar omdat hun karakter me helemaal lag, er was een soort onderbewust begrip voor elkaar.

En dat is weer anders dan een paard wat een beetje heter of flegmatieker is dan je graag ziet. Maar mensen vind je ook niet allemaal leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:21

Niet mee eens. Paardrijden is hobby en hobbies zijn bedoeld leuk te zijn. Dus waarom zou je enorme inspanningen gaan verrichten om een combinatie te proberen te vormen met een paard waar je in eerste instantie al meteen geen klik mee hebt?
Ik vind het wat anders als je professioneel rijdt; dan zul je inderdaad als ruiter aan moeten kunnen passen aan het paard dat je moet rijden. Maar daarmee hoef je ook niet altijd een 'echte' combinatie te vormen.

Ik denk dat een klik een vereiste is om echt een fijne combi te worden. Ook zonder 'de' klik kun je best presteren met een paard, maar dat kleine beetje 'extra', daarvoor heb je 'de klik' denk ik toch wel nodig.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:24

Urielle schreef:
Jij bedoelt dat een paard jouw gedrag spiegelt in zijn gedrag? Dat is toch nog iets anders dan echt karakter imo.

Als ik dat paard van die vroegere vriendin even neem: geen idee waarom ik die niet leuk vond. Het was een heel normaal paard verder, maar de blik in de ogen zei mij al dat wij geen vrienden gingen worden. Ik ben ook de enige (bij mijn weten) die dat paard ooit gebeten heeft, niemand anders had er problemen mee. Ik zag dat paard en dacht: Wat een rotbok... Zij zag mij en dacht: wat een *****, anders kan ik het niet omschrijven.

Daarentegen heb ik ook weer paarden in handen gehad waar anderen weer niks mee konden maar die bij mij uitzonderlijk braaf waren. Niet omdat ik zo'n geweldige ruiter/verzorger ben, maar omdat hun karakter me helemaal lag, er was een soort onderbewust begrip voor elkaar.

En dat is weer anders dan een paard wat een beetje heter of flegmatieker is dan je graag ziet. Maar mensen vind je ook niet allemaal leuk.

Dat herken ik dan weer wel, zag het paard voor de eerste keer, en iets in mij zei dat wij geen vriendjes gingen worden die blik in zn ogen stond me echt niet aan, na een tijdje op stal is dit paard echt heeeeeel erg veranderd, en keek hij ook veel vriendelijker en ging het vrij goed, maar die eerste indruk doet dan toch veel.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:30

Ik ben het hierin niet met je eens... Je kan bepaalde paarden wel anders behandelen als je ze eenmaal kent, maar je kan nou eenmaal niet met iedereen vrienden zijn.
In jouw ogen moet je je dus altijd aan kunnen passen aan een ander (ik vergelijk het even met mensen, m.a.w. zou je dus met ieder persoon een vriendschap of relatie moeten kunnen hebben, als je je maar karakterloos opstelt)
Ik denk dat juist het karakter van een ruiter en paard het samen zo'n geweldige combi maakt en niet het aanpassingsvermogen..

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:33

Ik ben het niet met de stelling eens.
Persoonlijk doe ik paardrijden voor de lol, omdat ik het leuk vind. Daarbij probeer ik zo goed mogelijk voor mijn pony te zorgen zodat hij er ook plezier aan heeft.
Op het moment dat het niet klikt, is de lol er van af. Dan heeft je pony ook bar weinig lol meer als je zelf chagarijnig aan komt zetten. Soms proberen mensen het zelfs te lang, ze blijven maar aanmodderen en zakken steeds verder af. Het moet wel leuk blijven voor beide partijen!
Als je professioneel paarden rijdt is het natuurlijk een ander verhaal. Dan zou je je toch wel moeten aanpassen aan het karakter van een paard en de wensen van de eigenaar.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:34

Citaat:
Niet mee eens. Paardrijden is hobby en hobbies zijn bedoeld leuk te zijn. Dus waarom zou je enorme inspanningen gaan verrichten om een combinatie te proberen te vormen met een paard waar je in eerste instantie al meteen geen klik mee hebt?

Omdat je misschien juist door die inspanningen wel een 'klik' met het paard zou kunnen krijgen?
Ik denk ook niet dat je enorme inspanningen hoeft te verrichten .Alleen je bewust zijn dat je de dingen ook anders aan kunt pakken met een positief resultaat is al genoeg.
Als het enorme inspanningen zouden worden moet je er niet aan beginnen maar dan vraag ik me wel af hoe flexibel je bent?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:38

Om mezelf maar eens te quoten:
Prrrr schreef:
Als je jezelf in een bocht moet wringen om een combinatie te vormen met je paard, doe je dan jezelf recht? Is dat niet vergelijkbaar met alleen maar dressuren met een paard dat veel liever springt?

Je kunt natuurlijk beargumenteren dat dat karaktervormend is, maar is dat het doel van je paardrijden?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:41

een goede ruiter moet elk paard kunnen rijden,
mischien kan hij hiermee geen topprestatties meer zetten omdat de klik mist.
maar hij moet wel gewoon kunnen trainen met een dier.
dus zichzelf kunnen aanpassen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:54

Sommige mensen vermenselijken een paard wel. Met alle respect. Tong uitsteken
Een eerste-ontmoeting-en-we-mogen-elkaar-niet, geloof ik eerlijk gezegd niet in.
De mens mag het paardje niet, hanteert daarom een dienovereenkomende lichaamshouding en -taal alwaar het desbetreffende paardje op reageert.

En ja, eerlijk gezegd heb ik een voorkeur voor een volbloed arabier, liefst merrie. Dat is toch echt smaak, en ik kan daarom ook beter met dit soort paardjes werken dan bijvoorbeeld een Tinker, Haflinger of Fjord.

Behalve dat ik het fysiek van een arabier mooier vind dan dat van een bijvoorbeeld Fjord, kan ik beter overweg met hittepetitjes dan die coole kikkers. Ik werk makkelijker en prettiger met een felle volbloed dan een koele koudbloed.
Ik probeer echter altijd zo neutraal mogelijk te zijn t.o.v. ieder paard.

Maar nee, helaas ben ik niet karakterloos maar (hoop ik dan toch Haha! ) toch een goede ruiter.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 16-12-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:56

mee eens, ook al is het fijner om te horen als het niet goed gaat dat het het paard's schuld is..
maar het beste kun je eerst naar je zelf kijken en dan naar het paard

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:13

In mijn ogen haal je hier wat verschillende dingen door elkaar.
Ik kan namelijk prima een klik hebben met een paard, wat mij volledig dwingt anders te reageren dan ik normaal gesproken zou doen. Daar tegenover staat ook, dat ik af en toe een paard onder me heb waar ik op m'n sloffen en met m'n ogen dicht mee weg kan rijden, maar waar ik absoluut niks mee heb.
Dus een klik hebben, en een paard hebben wat je dwingt anders te reageren, zijn voor mij al twee verschillende dingen.
Daarnaast zeg je, dat mensen liever zeggen dat ze geen klik hebben, en dat het paard dus een moeilijk karakter heeft, ipv dat ze naar zichzelf kijken. Echter, als ik zeg dat ik geen klik met een paard heb, wil dat absoluut niet zeggen dat ik vind dat het paard een moeilijk karakter heeft!! Het paard doet me alleen niks.
Voor mij staan die dingen dus volledig los van elkaar.

Patriciak44 schreef:
Je kan bepaalde paarden wel anders behandelen als je ze eenmaal kent, maar je kan nou eenmaal niet met iedereen vrienden zijn.
In jouw ogen moet je je dus altijd aan kunnen passen aan een ander (ik vergelijk het even met mensen, m.a.w. zou je dus met ieder persoon een vriendschap of relatie moeten kunnen hebben, als je je maar karakterloos opstelt)
Ik denk dat juist het karakter van een ruiter en paard het samen zo'n geweldige combi maakt en niet het aanpassingsvermogen..

Dit verwoord mooi hoe ik erover denk. Je moet met iedereen een zekere mate van samenwerking kunnen opbouwen, maar je kan niet met iedereen even goede vrienden zijn. En als dat betekend dat je op een gegeven moment je paard verkoopt, dan denk ik dat je daar alleen maar goed aandoet. Paardrijden moet leuk zijn, en juist die klik van karakters maakt het in mijn ogen leuk. Ook als dat betekend dat ik anders moet reageren dan ik gewend ben of dan ik normaliter zou doen. Tot slot betwijfel ik ook of je paard er gelukkig van word als jij je "karakterloos" opstelt.....

Al ben ik het met je eens dat je niet alles/alles niet op het paard af moet schuiven. Maar zeggen dat je geen klik hebt, betekend voor mij dat het van beide kanten niet lukt. Dus ook van de kant van de ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:17

Een klik hebben met een paard kun je niet regelen, het is er of het is er niet. Ik heb het met mijn merrie, ik zag haar en ik wist dat zij de juiste was. En dat terwijl ik ook wist dat ze een hele berg problemen meebracht, veroorzaakt door haar vorige ruiter. Ik heb er om die reden ook een tijdje over nagedacht voor ik haar kocht, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Onze karakters waren in heel veel opzichten hetzelfde, wat ook de nodige uitdagingen opleverde, maar de klik was overduidelijk.

Ik rij nu ook op een jonge Welsh Cob ruin, vreselijk leuk dier, doet enorm zijn best voor me en ik heb veel genegenheid voor hem, maar die klik is er niet en die komt ook niet........ Dat is echt iets anders en staat volledig los van rijkunsten. Dat je goed met een paard kunt opschieten is toch wat anders dan "die klik" hebben, zeg maar het verschil tussen je grote liefde en een goede vriend Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:02

Ik ben het ook niet helemaal met TS eens, wel wat betreft het aanpassen aan je paard. Dit zouden veel meer mensen moeten doen. Maar om iets te willen bereiken moeten beide karakters klikken. Dit is ook zo met mensen onderling en dus ook met mens en dier.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:16

ik ben het niet met de TS eens.

Ik denk juist dat een goede ruiter zichzelf, en paarden, goed genoeg moet kennen om te weten met welke paarden hij wel echt een goede samenwerking kan krijgen, net met welke niet. Tuurlijk, een goede ruiter moet op bijna ieder paard wel z'n rondje kunnen rijden. Maar ik denk dat als je alles uit een paard wil halen wat er in zit, het paard jou als ruiter moet snappen, en jij als ruiter, het paard moet snappen. Dat lukt alleen als er een bepaalde klik is in de combinatie. Anders zul je altijd wrijvingen houden, in meerdere of mindere mate, en daardoor miscommunicaties.

Dat wil ik inderdaad als hier boven ergens met mensen vergelijken... Mensen zijn ook niet met iedereeen vrienden. Tijdens je leven leer je langzaam om steeds beter om te gaan met mensen die je niet mag, maar als je een project moet doen of iets dergelijks, werkt dat toch het beste met mensen die je mag, en die op een zelfde soort manier werken als jij.

Ik denk dan ook, dat als je dagelijks (of iniedergeval vaak) met een paard wil rijden, het zowel voor jouzelf als voor het paard niet eerlijk is als de combinatie gewoon echt niet klikt.

zo verzorgt een vriendin van mij een paard, waarmee het voor mij echt niet klikt. Ik had mijn oude verzorgpaard op de zelfde plek staan, en borstelde die andere merrie dan ook wel eens enzo... Maar daar miste dus ook echt die klik... er was eerder een soort van oorlog klik, lol... Die merrie was opzich best heel vriendelijk, alleen beetje lomp... maar ze heeft mij een keer in m'n hoofd gebeten (deed niet echt pijn, was meer alsof ik m'n hoofd stootte, en ik snapte echt niet wat er gebeurde...) en in m'n heup toen ik m'n vriendin een knietje gaf om er op te komen... Tja, dan wil ik best met dat paard samenwerken, maar daar zou alleen meer meer verdriet uitkomen...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:19

Je moet niet verwachten dat je met elk paard na dag 1 er zo mee weg kunt rijden, bij het ene paard duurt dit gewoon wat langer als bij het andere.
Maar niet elk paard is geschikt voor elke ruiter, daar moet je wel verschil in maken.