Prachtige merrie @ dressuurwork (na drie weken rust)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Prachtige merrie @ dressuurwork (na drie weken rust)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:00

Zo wel paard als ruiter hebben door omstandigheden een gedwongen rustpauze van drie weke achter de rug. (regen) Dat heeft Pret goed gedaan! (Ik miste ontzettend hard, was ook gek om er na drie weken weer op te zitten, even wennen! Bloos)

Afbeelding
even langs haar op door de weide dat ze alles al gezien heeft. Hier kregen we een eerste uitbarsting waarbij Pret overeind kwam Rolleyes
Een maal rustig ben ik er opgekropen
Afbeelding
Afbeelding
Een van haar uitbarstingen
Afbeelding
meteen weer lekker ruim en rustig
Afbeelding
Hierna kwam ze dus overeind Clown
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VWR384IA.jpg
Even vwnw omlaag werken omdat ze op mijn handen hing. Wel nog het begin:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X63HTJPF.jpg
opnemen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BDAZODPF.jpg
Afbeelding
iets terug rijden. Ja ik stel haar expres zo ver door Lachen
Afbeelding
en helemaal terug.
Afbeelding
Bloos Even heel erg diep in de verzameling Bloos Pret zoekt dan nog heel erg maar ik moet dat meer leren voelen om haar wat omhoog te rijden Bloos
Afbeelding
galopje
nog eentje, leuke foto wel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QQPM8LGQ.jpg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
inzet middendraf
Afbeelding
een foto waar ik wat betreft verzameling erg trots op ben Ja

De foto's zijn getrokken door mijn vriend die voor de 2de keer in zijn leven foto's trok van een paard en voor de 3de keer in zijn leven zo dicht in de buurt van een paard was Ja
Pret liep, op haar uitbarstingen af en toe na, enorm fijn. Ben ontzettend trots op haar en op alles wat ze nu al laat zien Ja

Annash
Blogger

Re: Prachtige merrie @ dressuurwork (na drie weken rust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:09

Hee da's lekker na 3 weken Kath!
Let op je linkerheup en schouder zoals k al zei. Vind Pret er erg fijn bij lopen, madam kennende Knipoog
Op de goede weg dus weer - nu hopen dat de weide deze week niet te hard wordt door het vriezen. Clown
Bij je verzameling zou ik extra op je verbinding met haar mond letten en iets meer achterbeen eronder laten zetten. Nu blijft ze eigenlijk net teveel achter met haar achterbeen, waardoor het eerder 'teruggereden' wordt dan 'verzameling'. Maar je bent zeker op de goede weg Ja

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:31

En dat na 3 weken stilstaan? Bloos! Wow, het gaat wel heel erg goed! Wat loopt ze móói! Lachen
Echt een geweldige combinatie. Ja

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:51

Tblijft een knapperdje, je pret. Ziet er idd goed uit na 3 weken pauze Ja. Tziet er wel geen gemakkelijek tante uit Knipoog.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:01

Ziet er goed uit Kath!! OK dan!
Je ziet niet dat jullie 3 weken niets gedaan hebben! Nee, heel netjes Ja !

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:35

Wauw, netjes hoor! Ook na drie weken, niet te zien!
Jullie zijn een heerlijk stel Lovers

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:10

Flowerpull schreef:
Wauw, netjes hoor! Ook na drie weken, niet te zien!
Jullie zijn een heerlijk stel Lovers

Bloos dankje Haha!

Nerwen schreef:
Ziet er goed uit Kath!! OK dan!
Je ziet niet dat jullie 3 weken niets gedaan hebben! Nee, heel netjes Ja !

ze liep ook veel beter dan ik verwacht had eigenlijk *LOL* had gedacht dat ze me zou droppen

Helene_ schreef:
Tblijft een knapperdje, je pret. Ziet er idd goed uit na 3 weken pauze Ja. Tziet er wel geen gemakkelijek tante uit Knipoog.

Is het ook niet, maar het is wel een super paard als ze eenmaal voor je gaat.

Red_Savage schreef:
En dat na 3 weken stilstaan? Bloos! Wow, het gaat wel heel erg goed! Wat loopt ze móói! Lachen
Echt een geweldige combinatie. Ja

Dankje Bloos

Annash schreef:
Hee da's lekker na 3 weken Kath!
Let op je linkerheup en schouder zoals k al zei. Vind Pret er erg fijn bij lopen, madam kennende Knipoog
Op de goede weg dus weer - nu hopen dat de weide deze week niet te hard wordt door het vriezen. Clown
Bij je verzameling zou ik extra op je verbinding met haar mond letten en iets meer achterbeen eronder laten zetten. Nu blijft ze eigenlijk net teveel achter met haar achterbeen, waardoor het eerder 'teruggereden' wordt dan 'verzameling'. Maar je bent zeker op de goede weg Ja

Klopt, zal aan vriendje zeggen dat ie daar op moet letten. Madam was een beetje kijkerig maar op zich viel het best goed mee Ja ze doet af en toe al een paar passen verzameling maar dan valt ze er doorheen, ze is er nog niet sterk genoeg voor om het echt aan te houden maar het komt wel Ja

Zal proberen haar achterbeen er wat meer onder te zetten voor zover ze dat al aan kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:37

ziet er goed uihhhuiiiit!!:D

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:14

Ziet er zeker goed uit Phara!
Pret is een heel ander paard geworden.

Vervelend he zo'n gedwongen rustpauze's?!
Heb er ook mee te stellen.. ik heb geen bak waarin ik kan rijden, dus ik moet trainen in het bos en kan af en toe trainen bij een vriendin in de bak.
Oeps.. was off topic.. sorry!

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:53

Pret blijft pret. Haha!
Ziet er goed uit inderdaad na drie weken!
&. Hebben examens er ook niet een beetje mee te maken?
of maakt dat voor jouw niet uit. Pling

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:36

Wat een mooie foto's Kath ! Jammer van de kwaliteit, maar wel heel mooie momenten die zijn vastgelegd Lachen Complimenten aan de fotograaf van dienst Ja

En Pretty blijft maar vooruitgaan, dat beloofd.
Nog veel succes hé meid en waarschijnlijk tot op een van de volgende wedstrijden. Kusje

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:33

Mmm, ik zal waarschijnlijk wel een zeikerd zijn, maar ik vind het paard toch echt veel te kort van voren lopen. Ik kan me ergens voorstellen dat ze omhoog komt. Ik zou haar graag een stukje met de neus eruit zien.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:40

Ook ik neem aan dat ze zo lang "stil" stond vanwege jouw examens? Ziet er goed uit hoewel ik haar ook liever wat meer met het neusje eruit zou zien, maar dat komt wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:41

maaikemuis schreef:
Mmm, ik zal waarschijnlijk wel een zeikerd zijn, maar ik vind het paard toch echt veel te kort van voren lopen. Ik kan me ergens voorstellen dat ze omhoog komt. Ik zou haar graag een stukje met de neus eruit zien.

Onder het zadel kwam ze omhoog omdat ze zich in die hoek altijd aanstelt Knipoog Pret ziet daar dingen die er niet zijn. Het is nu eenmaal het type paard dat spoken ziet. Heb op vrijwel alle foto's zo'n los contact dat de teugels net niet doorhangen en Annash kan bevestigen dat ik mijn paarden met bijzonder licht contact rijd en ze dus niet zo kort gereden worden. Ook vind ik haar lang niet op alle foto's kort lopen. Eigenlijk enkel op de foto waar ik zelf zeg dat ze te diep komt. Voor de rest zit ze precies op de loodlijn of er voor Knipoog

Tatt_x: Ja, het werd stilletjes aan donker he...Maar als hij al goede momenten kan vastleggen heb ik in de zomer wel leuke foto's *LOL* Ze gaat idd meer en meer vooruit! Word stilletjes aan ook wat braver!

o0o_Jade_o0o: Bwa examens niet zo zeer hoewel ja toch wel, ik ben vaak pas om vier uur klaar en om half vijf is het al bijna donker tegenwoordig. Dus vaak houd het op bij even langs gaan en voeren...

Jnien: Ja ze is erg veranderd. En enorm vervelend, wilde haar deze winter voorbereiden op een niveau hoger gezien mijn winstpunten maar dat is er dus niet van gekomen... Scheve mond In het bos kan ik niet met haar...Vrees dat ze me dan achter laat in de bomen.

VivaLaVida schreef:
ziet er goed uihhhuiiiit!!:D

dankje Haha!

oakland niet alleen vanwege examens. Ook door de slechte ondergrond waarop ik haar arme beentjes niet stuk wilde rijden. Lachen Ik snap niet dat het neusje er meer uit moet, op 1 foto na zit ze op de loodlijn of er voor... Nagelbijten / Gniffelen

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:43

sorry maar je hebt het over verzameling...ik heb aan de hand van de foto`s het idee dat jullie daar allebei in je rijden helemaal nog niet aan toe zijn...als ik je een tip mag geven, probeer je paard eerst eens echt voorwaarts, neerwaarts je hand in te rijden. dan wordt je paard ook sterker achter en dan komt die verzameling vanzelf...succes ermee...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:45

Het beeld zal misschien wat vertekenen. Ach je maakt veel vorderingen en we moeten niet teveel ineens willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 21:55

ecco schreef:
sorry maar je hebt het over verzameling...ik heb aan de hand van de foto`s het idee dat jullie daar allebei in je rijden helemaal nog niet aan toe zijn...als ik je een tip mag geven, probeer je paard eerst eens echt voorwaarts, neerwaarts je hand in te rijden. dan wordt je paard ook sterker achter en dan komt die verzameling vanzelf...succes ermee...

Dat zowel ruiter als paard nog moeten leren is duidelijk. Dat geld voor iedereen. Ze geeft af en toe al een paar passen verzameling maar is idd nog niet sterk genoeg om die vol te houden. Er is bij nader in zien idd meer sprake van terugrijden (zoals annash al zei) dan van verzameling.

Voorwaarts neerwaarts is voor deze dame geen enkel probleem. Dat is het eerste wat ik er in rijd.
Dit is nu even een slecht voorbeeld omdat ik mijn teugels los gooi hier Clown
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6XXF6ETX.jpg
Maar als ik contact houd kan ze dus perfect voorwaarts neerwaarts lopen, Anders moet je er imo niet aan beginnen. Dit paard moet leren haar tempo te wisselen wanneer ik dat vraag, we rijden heel veel tempowisselingen, veruimen en verkorten om haar sneller te maken vanachter en om meer controle te krijgen over haar tempo. Vandaar dat ik die oefening er bij neem. Dat is imo basis.

oakland: Het klopt wel dat ze iets te kort in haar hals is. Haar hoofdhouding is op zich goed maar ze zou nog wat meer lengte mogen krijgen in haar hals. Als ze die lengte eenmaal neemt zal het ook al een heel ander beeld zijn. Maar dat zijn dingen waar we geleidelijk aan op moeten trainen.
Zoals sommige wel weten is de weg die Pret en ik hebben afgelegd om hier te raken al vrij moeilijk geweest en op het moment ben ik blij als ik haar hierheen krijg. Ik heb het ook even met annash besproken omdat zij het er vaak beter uit gooit dan ik. (ik weet wel wat mijn doel is maar kan het moeilijk in woorden omzetten) en ook zij zei dat dit gewoon een tussenstap is naar wat het uiteindelijke totaalplaatje moet zijn.

edit: typo voor annash Clown

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:04

Daar wil ik nog even aan toevoegen dat Pret momenteel 'haar hals laat vallen' maar nog niet volledige aanspanning heeft vanachter. Maar het feit dat Pret haar hals laat vallen en ontspanning en aanleuning opzoekt is werkelijk een hele stap, want Pret kende echt 0,0 toen Kath haar ging rijden en geloof me; ik heb zelden zo'n apart paard meegemaakt. Ik zou het niet met d'r uithouden Haha! Clown

Ik denk als Kath haar straks nog beter kan regelen in tempo, dus kan laten wachten en wegrijden als zij dat wil, en Pret daarin niet verandert in haar hoofd/halshouding, dat de aanspanning van achter beter wordt. Dan zal ze ook makkelijker instelbaar worden. Logisch natuurlijk; als ze beter aan de hulpen staat.
Al met al geeft Kath mijn mening al goed weer: ze zijn op de goede weg. Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:52

Het beeld komt op mij als volgt over: "weinig been, veel hand".
Het paard loopt achter de teugel of wordt heel kort gehouden, in het verhaal is te lezen dat het paard af en toe echt in verzet komt...
Denk dat je paard veel meer zal geven, als je liever in je handjes wordt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:51

Ziet er goed uit hoor, zeker na 3 weken. Ik zit momenteel ook in zo'n gedwongen rustperiode. En met de examens voor de deur zal het er wel niet beter op worden. Maar is op zich es niet slecht. Echt een heel ander paardje als in het begin. ze wordt alleen maar beter, doe zo voort zou ik zeggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:53

Misschien lees ik er over heen hoor, maar is dit daadwerkelijk de eerste training na 3 weken rust??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:58

Tulandro schreef:
Misschien lees ik er over heen hoor, maar is dit daadwerkelijk de eerste training na 3 weken rust??

Idd staat toch zo in de titel en in het stukje wat de ts schrijft. Of toch wat ik er uit begrijp Bloos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:17

Tulandro: ja, ze heeft drie weken enkel op weide gestaan en meer niet Lachen Heb haar even gelongeert en even met haar rond de weide gegaan omdat ze nogal snel ''schrikt'' en dat doet ze niet meer als ze even rond gegaan is en daarna er op gekropen.

zitake: mijn examens zijn gedaan nu! Ja

Dees: ik werk net heel veel met zit en been en heel weinig met handen, als je goed keek zag je dat op sommige foto's mijn teugels zelfs doorhangen Knipoog vertel mij dan maar eens hoe ik te hard in de hand kan zijn?
Ik rijd net met hele zachte hand. En al zou ik het willen, dan zou ik het niet kunnen gezien ik door een slag op mijn schouder nagenoeg geen kracht meer kan zetten op mijn armspieren. Ben een ruiter die heeel lief is in de handjes. Mijn paarden lopen op twee pinken Knipoog En als je mij niet geloofd, geloof Annash dan...Als je goed las, wist je dat ze tijdens het rijden wel geteld 1x in verzet kwam omdat ze ''schrok'' van iets in haar ''enge hoek'' een hoek waar ze áltijd irritant doet als ze wat fris is. Pretty is een paard met een erg bijzonder karakter. Ze word niet te kort gehouden, absoluut niet, ze moet echter zelf nog leren van iets meer ruimte te nemen (en die krijgt ze!) maar dat moet ze pas als ze er klaar voor is. Voor nu is het voor mij goed als ze fijn in de hand loopt en naar mijn tempowisselingen luisterd. Ik rijd 99% op mijn benen en zit. Als ik mijn gewicht iets naar achter zet komt Pretty al terug. Dus geef me een reden om hard te zijn met mijn handen?

Daar boven op was dit paard een jaar geleden levensgevaarlijk. Dan is het vrij logisch dat ze nu af en toe nog wat kuren heeft lijkt me? Daarboven op is het nu eenmaal een merrie Clown

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:01

pharagirlke schreef:
[naam verwijderd]: ik werk net heel veel met zit en been en heel weinig met handen, als je goed keek zag je dat op sommige foto's mijn teugels zelfs doorhangen Knipoog vertel mij dan maar eens hoe ik te hard in de hand kan zijn?
Ik rijd net met hele zachte hand. En al zou ik het willen, dan zou ik het niet kunnen gezien ik door een slag op mijn schouder nagenoeg geen kracht meer kan zetten op mijn armspieren. Ben een ruiter die heeel lief is in de handjes....

Begrijp 1 ding goed: ik zei "het LIJKT.." en niet 'je bent'. Een paar fotos geven een beeld van je rijden, maar dat beeld kan natuurlijk wel afwijken van de werkelijkheid. Ik vond het beeld niet prettig.

Als je doorhangende teugels hebt, heb je geen aanleuning. Doorhangende teugels zijn sowieso niet goed, en zeker geen bewijs van zachte handjes. Eerder het bewijs van foute handjes, het paard ontwijkt immers het contact.

pharagirlke schreef:
Afbeelding
iets terug rijden. Ja ik stel haar expres zo ver door Lachen
en helemaal terug.
Afbeelding
Bloos Even heel erg diep in de verzameling Bloos Pret zoekt dan nog heel erg maar ik moet dat meer leren voelen om haar wat omhoog te rijden Bloos

Daarnaast zag ik op enkele fotos (bijv deze twee hierboven) een handhouding die hoog geplaatst is, dikwijls kort in teugellengte is en soms ook nog ietwat (naar mijn smaak!) smerig hoog over de schoft wordt geplaatst waardoor het paard wel in moet knikken.. Dat in combinatie met het weinig vlijtige achterbeengebruik op de meeste fotos... tja... had ik een andere conclusie kunnen trekken dan?

Nogmaals: ik zeg dus niet dat je ALTIJD zo rijdt, maar ik denk wel dat als je bovenstaande dingetjes niet meer doet, je paard gewoon veel meer zal bieden. Doe er je voordeel mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:13

Handen hoog is net om te voorkomen dat ze te veel in knikt. De ene foto stel ik haar door en kan jij dus onmogelijk van af leiden of ze al dan niet te kort loopt.Daar loopt ze nl met haar hoofd naar jou toe. Ze loopt idd diep maar daar ''ruk ik haar'' zeker niet onderin, mag je overigens eens komen proberen bij deze merrie ook als je wil Lachen heb ik lekker toneel.

Een paard dat op zit en benen onderin komt vind ik imo veel beter dan een paard dat het enkel doet met aanleuning maar dat is mijn mening. Daar zal je het hoogstwaarschijnlijk niet mee eens zijn Knipoog

Er is dus welgeteld 1 foto waarop ze echt te diep loopt waar bij staat dat ze het uit zichzelf doet om steun te zoeken.

Zal ik foto's laten zien van hoe ze eerst liep met dat achterbeen? Niet alle paarden zijn klaargereden dieren waar je zo op kan weg rijden met perfect achterbeen gebruik. 7 jaar fout rijden corrigeer je niet op een half jaar.