De linkergalop, het is en blijft een ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

De linkergalop, het is en blijft een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 17:36

Ik rij sinds maart dit jaar op onze fjord van 20. Daarvoor reed hij veel buiten. Maar nu gaat het steeds beter, hij loopt steeds meer ontspannen. Maar de linkergalop wilt maar niet lukken. Wat ik ook doe, hij springt steeds verkeerd aan. Toen hij vroeger ook meer dressuurmatig gereden werd, lukte de linkergalop ookal niet.
We hebben geprobeerd een laag sprongetje neer te zetten, dan aangaloperen, en dan net na de sprong een volte maken. Dan springt hij over op de linker galop. Maar anders lukt het niet..

Iets medisch is het niet, daar is hij al op gecontroleerd.

Mensen die tips hebben? Heel erg graag!

EliseXJoelle

Re: De linkergalop, het is en blijft een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:46

op de manege hebben we ook een paardje dat steeds verkeerd aanspringt (altans dat deed ie bij mij steeds), als ik dan aan wilde springen moest ik net een heel klein tikje met het zweepje geven en dan lukte het wel.
weet niet of je met zweep rijd natuurlijk, maar bij sommige paarden helpt dit.

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:51

Klein tikje met de zweep en als je aangallopeerd niet doorzitten maar lichtrijden en dan ook nog op het verkeerde been. Dan ontlast je zijn rug en been gebruik. Heel veel succes

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:52

mijn verzorgfjord had dit ook maar dan op rechts. had iets met natuurlijke scheefheid te maken. heb heel veel moeten oefenen met stelling enz. Nu springt ze wel rechts aan, maar alleen op een rechte zijde. met stelling niet, heel vreemd.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:20

Ik rij met zweep, ik zal dat eens proberen.

Nannes, misschien heeft het inderdaad met natuurlijke scheefheid te maken. Maar is jouw vz-fjord ook in draf etc moeilijker op die hand? Want dat heeft mijn fjord dus helemaal niet.(Trouwens mijn fjord is ook een Brusvein!)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:37

ja in draf was ze ook moeilijker. veel sterker en vertikte het vaak oefeningen te doen. simpel afwenden was vaak al een strijd Clown
de bochten in was heel vreemd, haar lichaam bleef dan recht, die buigde niet mee. en in de linkergalop gooide ze heel erg haar kont naar binnen, wat ze nu nog steeds wel een beetje doet.
als ik op de rechter hand een volte maakte viel ze vaak ook heel erg naar binnen.
de tip die ik toen ook heb gekregen is veel op de binnenhoefslag rijden zodat ze geen steun bij de bakranden kon zoeken.
ja ik had al in je profiel gespiekt en zag dat het een Brusvein was Tong uitsteken

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:01

In draf is hij dus op de rechterhand stijfer dan op de linkerhand. Maar beide kanten vind hij hoeken erg moeilijk.
Binnenhoefslag ga ik eens proberen!

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:25

mijn fjord deed PRECIES het zelfde,
nu lukt het gelukig wel!
wij hebben het gedaan;
beetje na binnen laten kijken en op het eind van de volte aan galoperen ( bij A of bij C. ) het is goed gelukt en toen zat ze dus goed! sins dien doen we het zo en het lukt nu al een stuk beter! misschien een probeeroptie voor je??
Groetjes kim!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:29

Oefenen, oefenen en oefenen is het enige wat ik je kan adviseren. Mijn verzorghaf had moeite met uberhaupt galopperen toen ik hem ging rijden. Nu na een jaar trainen gaat het goed (al blijft rechts wat lastiger dan links). Vooral veel trainen aan de longeerlijn (met dubbele lijnen) heeft geholpen. Je paardje moet sterker worden en je geeft aan dat hij door de hoeken rijden ook lastig vindt. Hij moet soepeler worden in de lengtebuiging en leren zijn binnenachterbenen onder de massa te plaatsen, dat heeft tijd nodig!

Succes!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:05

op het verkeerde been lichtrijden en dan proberen aan te springen wilt ook nog weleens helpen
ik ga me nu steeds meer dingen herinneren van toen Clown

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:06

Het probleem is dat hij scheef is. Rechterkant is langer, dus is het makkelijker met het rechtervoorbeen naar voren ' te grijpen '.
Rechtrichten manier Antoine de Bodt is de beste oplossing Ja

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:24

Josca, oke dus veel rechtrichten, en voltes op de linkerhand?

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:26

ik heb hier ook wel een beetje last van op de rechter hand met mijn fries.. ik zal de tips ook proberen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:59

Veel ruiters zijn zelf ook nogal links of rechts in hun hulpen, zonder dat ze er echt erg in hebben.
Twee handen naar buiten (iun dit geval naar links) brengen is een klassieke hulp die goed werkt omdat je dan gewicht op de buitenschouder gooit en hij wel met binnenkant verder moet grijpen. Verder kun je zelf nog wat overdreven je linkerschouder naar achteren brengen en je linker heup naar voren.

Probeer je weleens vanuit stap aan te springen? Dit kan ook wel eens helpen, omdat je dan wat meer tijd hebt je hulpen goed te "zetten".

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:48

Het blijft gewoon een kwestie van oefenen. En je moet dan ook echt consequent blijven anders schiet je er niks mee op. idd vanuit stap aanspringen kan ook helpen hierdoor moeten ze ook meer leteen waar ze hun benen neerzetten enz. Gewoon blijven oefenen en vooral consequent blijven! Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:56

Het van stap aanspringen is vooral nuttig omdat de RUITER dan weet waar de benen staan en het moment van aanspringen goed kan bepalen als het linker achterbeen wordt opgenomen, of beter, opgenomen gaat worden, want er is altijd een korte tijd tussen het beseffen dat het been wordt opgenomen, het daarop hulpen geven en dan voor het paard om te reageren.

Als paardje geen problemen heeft met doorgalopperen in een bepaalde galop, maar aleen bij het aanspringen, zit de fout meestal echt bij de ruiter. Een scheef paard zal nl na het goed aanspringen gewoon overspringen in zijn favoriete galop en ook de grootse moeite hebben met het galopperen van een volte op zijn stijve zijde.
TS meldt dat hij wel een volte kan galopperen na aanspringen over een balkje. Dit doet vermoeden dat niet de galop op zich een probleem is, maar het aanspringen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:01

Het aanspringen is inderdaad het probleem. Maar als ik hem eindelijk in de linkergalop heb, dan moet ik wel heel erg bij drijven etc om hem in de galop te houden, en dat is op de rechterhand niet zo.

Wat ik doe met aanspringen is;
Buitenbeen naar achter,
binnenbeen op de singel
en dan druk geven.

Maar het ligt niet aan mij(teminste dat lijkt mij) want er reden vroeger ook andere mensen op, en die luktte ook niet om hem in de linkergalop te zetten.

Ik ga eens proberen om vanuit de stap aan te galoperen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:00

Ik zeg niet dat het speciaal aan jou alleen ligt, maar gewoonlijk wel aan de ruiter. Je moet eens zien hoeveel mensen niet de correcte hulpen weten te geven. Die doen een been naar achter en geven een schop of drijven wat feller en kiepen voorover in het zadel. Dat is niet de hulp voor aangalopperen. Daar gaan ze gewoonlijk alleen harder op en vallen dan in galop.
Ook bij jou mis ik dus het ook aantrekken van het kruis en de teugelhulpen (binnenstelling).
Ik zou dit eerst toevoegen en zien of het helpt.
Kruis aantrekken is dus de beweging die je maakt met je kruis om een schommel hoger te laten gaan (even een bolle rug maken en je kruis in het zadel planten, je kunt dit oefenen door op een krukje te gaan zitten met de armen over elkaar en dan dat krukje op twee voorpoten te krijgen), en de teugelhulp, heb ik al gezegd, is gewoon 2 handen naar buiten (rechts in jouw geval) brengen. Dit doe je met de handen een handbreedte boven de schoft, voor het maximale effect, maar denk erom dat je binnen (linker) hand niet over de manenkam mag komen en dat de druk gelijk is. Op deze manier krijg je de gewenste binnenstelling terwijl toch het gewicht op de buitenschouder komt en de binnenkant vrij is om vooruit te grijpen.
Echt heel belangrijk bij het aanspringen om het voorbeen vrij te maken.
Het kruis aantrekken is om het moment te bepalen en de achterhand er onder te zetten.
Het buitenbeen naar achteren is om te voorkomen dat het kruis uitzwaaid als je met het binnenbeen drijft. Het buitenbeen drijft nl niet, het WAAKT. (Oftewel komt in actie indien nodig)

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:04

Sietske94 schreef:
mijn fjord deed PRECIES het zelfde,
nu lukt het gelukig wel!
wij hebben het gedaan;
beetje na binnen laten kijken en op het eind van de volte aan galoperen ( bij A of bij C. ) het is goed gelukt en toen zat ze dus goed! sins dien doen we het zo en het lukt nu al een stuk beter! misschien een probeeroptie voor je??
Groetjes kim!

ja, dit ken ik.
aanspringen wanneer je op de volte als het ware bijna weer bij de bakrand komt, soms helpt 't.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:36

En o, misschien overbodig, maar ALS hij dan goed aanspringt, ook duidelijk laten merken hoe blij je daar mee bent. Gewoon blij " braaf" of "goed zo" roepen kan genoeg zijn. Dat maakt het waard om het de volgende keer weer te doen!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:22

Lusitana schreef:
Ik zeg niet dat het speciaal aan jou alleen ligt, maar gewoonlijk wel aan de ruiter. Je moet eens zien hoeveel mensen niet de correcte hulpen weten te geven. Die doen een been naar achter en geven een schop of drijven wat feller en kiepen voorover in het zadel. Dat is niet de hulp voor aangalopperen. Daar gaan ze gewoonlijk alleen harder op en vallen dan in galop.
Ook bij jou mis ik dus het ook aantrekken van het kruis en de teugelhulpen (binnenstelling).
Ik zou dit eerst toevoegen en zien of het helpt.
Kruis aantrekken is dus de beweging die je maakt met je kruis om een schommel hoger te laten gaan (even een bolle rug maken en je kruis in het zadel planten, je kunt dit oefenen door op een krukje te gaan zitten met de armen over elkaar en dan dat krukje op twee voorpoten te krijgen), en de teugelhulp, heb ik al gezegd, is gewoon 2 handen naar buiten (rechts in jouw geval) brengen. Dit doe je met de handen een handbreedte boven de schoft, voor het maximale effect, maar denk erom dat je binnen (linker) hand niet over de manenkam mag komen en dat de druk gelijk is. Op deze manier krijg je de gewenste binnenstelling terwijl toch het gewicht op de buitenschouder komt en de binnenkant vrij is om vooruit te grijpen.
Echt heel belangrijk bij het aanspringen om het voorbeen vrij te maken.
Het kruis aantrekken is om het moment te bepalen en de achterhand er onder te zetten.
Het buitenbeen naar achteren is om te voorkomen dat het kruis uitzwaaid als je met het binnenbeen drijft. Het buitenbeen drijft nl niet, het WAAKT. (Oftewel komt in actie indien nodig)

Oke, binnenstelling heb ik sowieso al aangezien ik altijd aangallopeer op volte of in een hoek. Maar ik zal eens op letten dat ik mijn kruis aanspan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:05

Denk erom dat de stelling die je in een bocht vraagt anders is/kan zijn, dan die twee handen naar buiten die ik noem voor de aanspring hulp, maar uiteraard helpt het enorm als er al buiging is door een volte of bocht.

In elk geval heb je wat tips binnen, laat even weten hoe het gaat.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:48

@ Lusitana: Dus als ik in de rechtergalop aan wil springen (haar moeilijke kantje) moet ik dus 2 handen naar links doen? plus al die andere dingen natuurlijk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:36

Klopt. Gewoon de tegengestelde kant van de galop.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:46

Had je vroeger hetzelfde zadel als wat je nu gebruikt?
Eenzijdig verkeerd aanspringen kan ook vanuit blokkade komen veroorzaakt door het zadel.