Complete ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Complete ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 23:40

hallo

Ik heb nu sinds 1,5 jaar mijn eerste eigen paard, Vjesta. Tis een fjordenmerrie nu 7 jaar oud. Sinds een jaar staat ze op de stalling waar ze nu staat, en eigenlijk hebben we sinds ze daar staat al problemen gehad. Ze is 'bang' in een bepaalde hoek van de bak. Nou wisseld het nogweleens in welke hoek dat is. Of het echt bang is durft ik slecht te beoordelen. Het totaalplaatje is hoofd in de lucht doen op de lange zijde erheen, oren naar voren, opgefokt gaan lopen, blazen. In de rest van de bak loopt ze netjes aan de teugel, of in geval van lange teugel: met haar hoofd laag, lekker ontspannen over haar rug.

Eerder resulteerde die angst in omdraaien, stilstaan en niet meer verder willen, achteruit lopen, wegspringen, wegwijken enz. Nooit echt gevaarlijk, hoewel je als je net ontspannen in een drafje zit en je paard draait 180 graden om en ervandoor gallopeerd wel gelanceerd word. Na een tijdje ben ik mij zit daarop aan gaan passen, k zit nu redelijk stevig. Daarbij was het altijd 1 sprintje de andere kant op, stond ze stil en konden we verder rijden. Sinds 3 weken heeft ze iets nieuws.

Het nieuws bestaat uit omdraaien, weggalloperen en bokken, met 4 benen de lucht in, korte bochten draaien en gewoon niet meer stil willen staan. Alles om me er vanaf te krijgen, het voelt echt alsof je op een rodeo paard zit. Beenhulpen, stemhulpen, zithulpen, alles word compleet genegeerd. Mond probeer ik vanaf te blijven, probleem daarmee is, dat op het moment dat je een teugelhulp ietsjes ontspant na zo'n bokpartij ze er direct weer vandoor vliegt. Ik heb sinds een 3 kwart jaar een bokriempje op mijn zadel zitten, waardoor ik kan voorkomen gelanceerd te worden. Tot nu toe is het haar dus ook nog niet gelukt me van haar rug af te werken.

De hoek waar ze wegschiet heeft niets raars. Als je haar in die hoek longeerd heeft ze totaal geen problemen. Als je haar voert daar kijkt ze nieteens op of om. Overdag staat ze er naast gewoon te eten. Ze geeft echt pas sjoege als je erop stapt.

Het rare is, dat ze de hele afgelopen zomer probleemloos heeft gelopen. Ook loopt ze op buitenritten probleemloos. Het hele zadel is nagekeken, haar gebit is nagekeken en daar is allemaal niets mis mee. Ik ben overgestapt op een hackamore, omdat ik dacht dat ze misschien pijn in haar mond had, maar daarmee deed ze het vandaag ook. Iets lichamelijks kan k me nouwelijks voorstellen, omdat ze buiten niets doet. Ook als je in de longeerbak gaat rijden (die daar eigenlijk te klein voor is, daarom doe k t nouwelijks) is er niets aan de hand.

Zolang je er naast staat is het het liefste paard ter wereld. Ze knuffeld, ze luistert perfect, geeft kusjes, doet kunstjes, is aanhalig, komt naar je toe alles. Ze is zo verschikkelijk lief. Totdat je erop stapt.

Door de weeks word ze niet gereden, alleen vrijdag zaterdag zondag. Door de weeks gaat ze 2 of 3x de stapmolen in. Ze krijgt wel aandacht. Ideaal zou het zijn als ze door de weeks ook gereden word, maar met dit kunstje durf ik er niemand op te laten.

Tot nu toe was het allemaal nog wel redelijk te doen, ze was wel vervelend, maar als je ff had doorgepakt was ze goed te rijden. Dit word gewoon gevaarlijk.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zit erover te denken bloed te laten trekken, maar of daar veel uit zal komen?

Ik wil het wel graag oplossen zonder hulpteugels, sporen, gigantisch zware bitten enz...

Edit: ik zou het heel erg prettig vinden als er geen opmerkingen kwamen dat ik blijkbaar niet kan rijden (het liefste van mensen die haar nog nooit hebben zien lopen), of dat ik mijn paard maar moet verkopen. Deze opmerkingen hoor ik al een tijdje en daar kan ik niet zo veel mee...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 15-12-07 23:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Zammie

Re: Complete ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:53

Ik zou proberen om hem (als je verneemd dat hij raar begint te doen) extra aan het werk te zetten, dus meer nageven (evt. ff wat dieper) benen er goed aan houden. Als je verneemt die hij er vandoor wil gaan op een volte zetten (en meteen weer goed aan het werk). Kun je met verkeerde stelling rijden, dan op de (moeilijke lange zijde) verkeerde stelling vragen, als dit goed gaat schouderbinnenwaarts. het mooiste is dat je hem een stapje voor bent. je weet waar hij het doet. Ik denk dat hij je aan het uittesten is, anders zou hij daar echt niet gaan staan als hij losloopt (als er iets echt engs zou zijn)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 23:57

Ik ben sinds 3 maanden echt heel erg bezig haar actief te rijden. Goed naar voren, veel figuren, veel overgangen, veel tempowisselingen. Het probleem is, dat als je haar op de volte zet ze 3 kwart goed loopt, en daarna door het buitenbeen heen naar de andere (in dit geval rechter) kant uitbreekt. Draai je haar dan weer om, begint het spelletje van voren af aan. Het idee van verkeerde stelling klinkt wel goed, dat ga ik eens proberen.

Paard kan zichzelf trouwens in de lengte ongeveer dubbelvouwen, dus problemen met stelling en buiging heb ik totaal niet. Dus het is een goed idee om dat eens te proberen.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:58

Jeetje wat balen!
Ik zou vragen of iemand in die hoek wil gaan staan, en eerst die hoek ontwijken door veel voltes te rijden en gebroken lijnen. Daarna steeds iets meer richting die hoek gaan rijden en dan te proberen er niet aan te denken ( tja dan ga je er natuurlijk juist aan denken...).
Als ze echt zo baldadig zou blijven doen zou ik haar eerst eens longeren en er daarna opstappen! Heb je weleens geprobeerd hoe ze met iemand anders is met rijden? Ik begrijp dat je er niemand anders op wilt hebben nu ze zulke kunstjes vertoont, maar er is vast wel iemand die net zo'n goede zit heeft als jij en de uitdaging wel aandurft! Succes ermee...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 23:59

Iemand anders erop scheelt eventjes 'hee, iemand ander op mijn rug' uit verbazing. Daarna scheelt het helemaal niets. Ze doet het net zo hard bij een ander als bij mij...

Hoek ontwijken werkt heel goed, maar dan zit je dus vast aan een grote volte aan de andere kant van de bak, met eventueel een uitbereiding naar een halve grote volte B-E. En ik ben het juist zat dat ik nooit eens een fatsoenlijke lange zijde kan rijden, nooit eens echt recht kan stellen omdat ze zo stom doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:08

Ik denk dat je het ook niet kan oplossen met bitten, hulpteugels enz.
Ik zou het paardje is helemaal na laten kijken, denk dat het toch ergens last van heeft, zeker als ze alles wel voor je doet op de grond.
Kan zijn dat ze met het ruiter gewicht niet in de juiste balans is en daardoor zo reageert, misschien spierpijn van de dingen die ze dan moet doen.
Zeker het uitbreken kan daar ook mee te maken hebben, veel gymmen vanaf de grond en zo zorgen dat ze soepel word,

Ik zou in de hoek waar het eng is eens een stuk afzetten en daar loswerk en grondwerk gaan doen, en zorgen dat ze met jou bezig is en duidelijk het leiderschap nemen, als ze schrikt gewoon negeren en doorgaan waar je mee bezig was.
Misschien bouw jezelf onbewust spanning op in die hoek en een paard reageert daar gewoon op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 00:13

midgie schreef:
Ik denk dat je het ook niet kan oplossen met bitten, hulpteugels enz.
Ik zou het paardje is helemaal na laten kijken, denk dat het toch ergens last van heeft, zeker als ze alles wel voor je doet op de grond.
Kan zijn dat ze met het ruiter gewicht niet in de juiste balans is en daardoor zo reageert, misschien spierpijn van de dingen die ze dan moet doen.
Zeker het uitbreken kan daar ook mee te maken hebben, veel gymmen vanaf de grond en zo zorgen dat ze soepel word,

Ik zou in de hoek waar het eng is eens een stuk afzetten en daar loswerk en grondwerk gaan doen, en zorgen dat ze met jou bezig is en duidelijk het leiderschap nemen, als ze schrikt gewoon negeren en doorgaan waar je mee bezig was.
Misschien bouw jezelf onbewust spanning op in die hoek en een paard reageert daar gewoon op.

Ik snap de gedachte dat ze ergens last van zou hebben, maar dan zou ze dit tch ook moeten hebben tijdens een buitenrit, of in een andere bak?

Ik weet dat ik zelf iets naar links zit, en ik ben daar ook al maar bezig.

Ze is mega soepel, zoals ik al zei, ze kan zichtzelf compleet dubbelvouwen.

Het kan idd best dat ik zelf onbewust spanning opbouw, maar de vraag is dan, hoe kan ik dat voorkomen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:25

Je paard kan heel soepel aan de hand zijn, maar last hebben als het een ruiter moet dragen.

In een andere bak doet ze wel gewoon ??
Dan zou je voor jezelf eens moeten nagaan wat jij doet in je eigen bak, b.v met dei spanning, in die andere bak hoef j egeen spanning op te bouwen want daar heeft ze geen enge hoek toch??

Ja en die enge hoek, wat ik eerder zei , grondwerk doen daar en zorgen dat je zelf blijft ademen;-)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:05

even kijken of er niet iets tikt van een schrikdraad of zo iets, grondwerk daar is ook goed, lopen er geen beesten of ongedierte muizen of ratten of schapen waar hij bang van kan zijn, wij hebben er ook één die van schapen helemaal uit zijn dak kan gaan. Als jij denkt nu gaat hij schrikken, of anders wat jij wil, ga dan een overgang maken naar langzamer en lange teugel en heel goed uitademen.
Of naar sneller als het maar jouw overgang is en zeker niet trekken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:12

even........ door de weeks mag de een paar keer in de molen, en in het weekeinde wordt ze gereden???

En dan vind je het gek dat je paard wat streken krijgt???

Vind ik niet echt gek Lachen Lachen

Zoek iemand die het dier door de weeks ook goed beweging geeft, of zoek een stal waar ze door de weeks een paar uur buiten is.

Daarnaast is het zoeken van goede instructie ook zeker van belang

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:51

Ik ga inderdaad met Kiwiko mee. Een paard wat gedurende de hele week maar 2 tot 3 keer in de stapmolen komt, heeft alle reden om lekker idioot te gaan doen.
Je zegt zelf dat buitenrijden en longeren wel goed gaat. Zoek dan iemand die dat een paar keer in de week voor je wil doen. Daarnaast, zorg dat ze los komt.

Verder denk ik, aangezien ze aan de hand en los helemaal niet op die hoek reageert, dat ze er een beetje een potje van maakt. Ze heeft geleerd dat als ze zich zo gedraagt, het haar iets oplevert (niet werken, wel lekker je energie kwijtraken). Ik weet niet hoe je in het begin bent omgegaan met dit probleem. Maar aangezien het probleem van kwaad naar erger is gegaan, klinkt het een beetje alsof dit gedrag beloont is, ipv ontmoedigt. Dit baseer ik echter op het lezen van jouw verhaal, en misschien is het wel helemaal niet zo!! Dus als het anders is, dan heb ik niks gezegd.
Ik denk dat je veel dingen wel uitgesloten hebt. Zaak is nu om te zorgen dat ze door de week haar energie beter kwijt kan. Als dat geregeld is, is het zaak om dit probleem aan te pakken. Ik denk dat je daar toch het beste les bij kan nemen. Het is nu namelijk belangrijk dat je dit gedrag voorkomt, en nieuw gedrag aanleert. En dat kan je echt het beste met goede begeleiding doen.

Succes er mee

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 13:26

Ze staat overdag wel gewoon buiten! Ze komt met 2 anderen iedere dag 8 uur op de zandplaat. Natuurlijk laat ik haar niet 23 uur per dag op stal staan, dat zou k d'r echt niet aan doen, daar is ze veel te druk en te gevoelig voor (en ook als ze er niet te druk en te gevoelig voor was zou ik haar niet 23 uur per dag op stal zetten)

Buitenrijden kan alleen als er een ander mee gaat, alleen is ze veel te hippig en bang voor alles, dus dat zou inhouden dat er door de weeks iedere keer iemand met haar mee moet naar buiten toe.

In het verleden ben ik idd afgestapt, maar dat heb ik al zeker een half jaar niet meer gedaan. Nu stap ik na die bokpartijen wel af, maar gaat ze direct aan de longeerlijn en daar flink aan het werk, en daarna ga ik er weer op...

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:30

Hallo,

Ik heb ook een merrie gehad die een half jaar gebokt heeft.
Heb haar heel veel gelongeerd en laten werken.
Mijn advies, laat ze werken tot ze een ons weegt.
Haha!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:32

Maar het is dus steeds nabij dezelfde plaatsen (de hoeken) dat ze uit haar plaatje gaat? Doet ze dit in alle gangen? en als je ernaast loopt op diezelfde plek? VD op die plaatsen? tijdens het longeren die plaatsen laten opzoeken? Laten longeren terwijl je rijdt?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:37

wat vervelend zeg!! maar ook wel herkenbaar. Mijn paard heeft in de bak ook altijd een hoek/zijde waar ze wat kijkerig is. in de winter meer dan in de zomer. Ik heb haar een tijdje pavo nerv control gegeven dat hielp wel iets.
mbv mijn instructrice heb ik haar nu wel zover dat we 'normaal' in de bak kunnen rijden. Ik moet mijn paardje flink aan het werk zetten. en haar gedrag proberen te negeren in die hoek, dus zelf zo ontspannen mogelijk blijven zitten. In het begin als ze erg fris lijkt te zijn moet ik haar overdreven stelling naar binnen laten lopen, zodat ze echt niets in de 'enge' hoek kan zien. dat helpt voor ons wel. Het scheelt ook wel als ze elke dag flink gereden wordt. na een paar dagen stilstaan is het vervelende gedrag wel meer. gelukkig rent ze niet onder me vandaan en bokt ze ook niet.
sterkte ermee, ik hoop dat je het eruit krijgt!

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:12

ik weet niet of het helpt, maar als je dan op de volte bij BE of gewoon hoefslag volgen en bij BE de draai maakt en je laat hem dan af en toe iets naar de enge hoek wijken en na een aantal keer steeds iets verder en afwisseling in die hoek, de ene keer overgang de andere keer tempowisseling. Succes ermee

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:44

Heb zelf iets meegemaakt wat er een beetje op leek. De reden voor het paard om er vandoor te gaan, was omdat het in die hoek "Tochte". Weet niet of ik het goed uit kan leggen, maar ik zal het proberen. In die hoek van de bak had de wind een paar voor het oog onzichtbare gaten gevonden. Iedere keer waaide het daar door, en hoewel de meeste zich er niks van aantrokken, vond die van mij het dus wel eng... Wat ik gedaan heb, is iedere keer bij B een halve volte, en die iedere keer iets groter maken. Dat gaat heel langzaam, ben in een uur iets van 10 meter opgeschoten, maar nu loopt ze zonder problemen overal langs. Dit was overigens ook een paard met een schrikachtig karakter, rent en bokt ook heel graag. Binnenstelling heel overdreven kan ook heel goed helpen, dan kunnen ze namelijk niks zien. Voor de rest lijkt het er gewoon op dat het paard jou in de zeik neemt, dus consuquent zijn. En vooral die hoek niet als iets speciaals behandelen, het hoort er gewoon bij.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:00

Misschien ligt het onbewust ook een beetje aan jouw. Het hoeft niet veel te zijn maar als jij nog maar iets denkt van en nu gaan we weer richting die hoek, heeft ze jouw al meteen door.
Mijn oplossing is, probeer gewoon zelf te ontspannen &. als ze die hoek 'eng'
(om welke reden dan ook) vind probeer haar er dan juist niet door te sturen. Ga rustig in het andere deel van de bak rijden. Wanneer je merkt dat ze geconcentreerd (&. Je zelf weer niet gaat denken van oh nee, nu gaan we weer naar die hoek lopen) is loop je een metertje meer richting die hoek. (niet in de hoek rijden! gewoon een beetje dichter erheen) Vaak hebben ze dan net te laat door dat ze erbij gelapt zijn. Clown En zijn ze achteraf wel weer terug wat zenuwachtiger. Maar dan rijd je weer gewoon een kwartiertje verder in de helft van de bak &. wanneer je opnieuw merkt dat het zal lukken probeer je het nog een keertje. (vaak maar 3 keer ofzo per keer dat je rijd).
En dit bouw je dan weer uit. Niet gefrustreerd zijn als ze er dan een dagje niet doorloopt als het net goed ging. Dan rijd je gewoon weer een dagje in de helft van de piste. Dit is niet toegeven, want uiteindelijk maakt het geen verschil waar ze werkt, als ze maar werkt. Zij heeft nu misschien een uitvlucht gevonden om niet meer te moeten werken Extreme duivel En ik zeg deze theorie niet zomaar, heb hem al met succes uitgetest. Veel succes! Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:15

Vjestagirl schreef:
In het verleden ben ik idd afgestapt, maar dat heb ik al zeker een half jaar niet meer gedaan. Nu stap ik na die bokpartijen wel af, maar gaat ze direct aan de longeerlijn en daar flink aan het werk, en daarna ga ik er weer op...

En hoe doet ze het dan? Is het dan over of niet?

Toevallig ben ik de afgelopen dagen ook niet aan rijden toegekomen bij mijn pony, ze is elke dag lekker buiten geweest en heeft de dagen aan de longeerlijn 'gewerkt'... toch stapte ik vandaag op en was ze superfris en zag ze alles. Dus ookal loopt ze buiten, de meesten zullen toch fris zijn, helemaal als ze 3 daagjes in de week moet werken bij jou. Ook ik zou zeggen, vraag iemand die het een uitdaging vind om hem ook doordeweeks hard aan het werk te zetten!

Je kan de bokken uitzitten toch? Waarom afstappen? Als ik jou was zou ik juist daarna gelijk doorrijden en gelijk aan het werk zetten, dán zal ze doorhebben dat je niet zomaar afstapt. Ik denk namelijk ook dat dit paardje er gewoon een potje van maakt! Wees even consequent naar jezelf en naar je paard, trek een lijn van hier en niet verder en ga er dan opzitten! Breekt het paard uit door je buitenbeen? Kom dan nog eens door met je buitenbeen en buitenteugel en 'parkeer' hem weer de goede kant op en verder rijden.

Ik vrees dat je een beetje te afwachtend heb gereden de laatste tijd... Of zit ik er helemaal naast?

Als je paardje na het longeren weer 'normaal' doet, dan kan je er misschien over denken om hem te longeren voordat je gaat rijden!

Veel succes met je paard! De volhouder wint!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:29

Een manier om zelf te ontspannen is door goed door je buik te ademen en bijv. te gaan zingen.

Goed actief rijden, zorgen dat ze zich op jouw concentreert en na de boksessie niet afstappen maar doorrijden. Misschien kan je voordat je erop gaat haar aan de longeerlijn goed laten uitrazen. Ik heb ook het idee dat jouw pony je gewoon in de zeik neemt.

Is er echt geen mogelijkheid om zelf/iemand anders (als je les hebt, je instructrice?) haar doordeweeks aan het werk te zetten? En krijgt ze niet teveel energierijk voer in verhouding tot hoeveel ze werkt?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:38

zingen fluiten nurieën werkte bij mij goed.. verder weet ik het niet..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:39

Vjestagirl schreef:
Ze staat overdag wel gewoon buiten! Ze komt met 2 anderen iedere dag 8 uur op de zandplaat

Oké, dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Dan zou ik toch consequent gaan rijden, eerst in het stuk wat niet eng is, ookal heb je dan maar een volte om te rijden. Dan steeds een klein stukje volte vergroten. Of als je een grote volte hebt, daar twee kleine voltes van maken. Dus een kleine volte linksom, en een kleine volte rechtsom. Je gaat eerst op de kleine volte aan de niet enge kant. Goed voor stelling en buiging zorgen en een actief tempo. Vervolgens wissel je van volte naar de enge kant. Je kan dan stelling wisselen, maar ook bijvoorbeeld de buitenstelling aanhouden.
Sowieso kan je je paard aan het werk houden op die volte door afwisselend binnen en buitenstelling te vragen (niet overdrijven natuurlijk).
Zorg dat je haar voor bent. Dus niet meteen recht de hoek in, want dan nodig je haar wel heel erg uit om om te keren en weg te rennen en gegarandeerd dat je dan te laat bent. Draai voltes, en verleg die volte steeds een beetje richting hoek, zodat ze er eigenlijk een beetje zijdelings langs gaat. Als je denkt dat ze weg gaat springen, verklein je de volte onmiddelijk, of zet je haar bijvoorbeeld in de andere stelling. Als dat goed gaat, ga je weer even de makkelijke kant op. Ontspanning zoeken, en weer van hand veranderen.
Ik blijf er toch bij dat ik denk dat je paard het wel goed vind zo, en een soort van beloning krijgt voor haar gedrag. op de een of andere manier, is het voor haar positiever om dit te doen, dan om netjes langs die hoek te gaan. Dat moet je zien te veranderen.

Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:37

delerium schreef:
Maar het is dus steeds nabij dezelfde plaatsen (de hoeken) dat ze uit haar plaatje gaat? Doet ze dit in alle gangen? en als je ernaast loopt op diezelfde plek? VD op die plaatsen? tijdens het longeren die plaatsen laten opzoeken? Laten longeren terwijl je rijdt?

Altijd dezelfde hoek (de hele achterste helft van de bak zegmaar. De ene hoe kijkt ze alleen, de andere schiet ze dus echt weg.
In alle gangen ja.
Als k ernaast loop: niets aan de hand
Vd op die plek: niets aan de hand
Longeren in die helft/hoek van de bak: niets aan de hand.
Laten longeren terwijl ik rijd: er vandoor. En dan is er ook echt helemaal niets aan te houden, vanaf de grond

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:57

Het klinkt misschien heel raar..
en je moet het niet verkeerd opvatten..

Mijn paard heeft bijna precies het zelfde gehad maar deed minder gevaarlijk!

als zijn oren naar voren gaan krijg ik het gevoel van: oohhhneeee, hij ziet wat. Oké waar is het wat kan het zijn! dat merkt je paard ook.

mijn instructrice wees mij erop want ze zag het aan mijn houding ik kromp inelkaar. IK bleef glashard volhouden dat ik nergens aan dacht of iets in die richtiing. Uit eindelijk heeft zij mij gezegt op het moment dat zoiets gebeurde en met een fototoestel in de aanslag foto's gemaakt. Op die foto's kon ik zien wat der mis ging en heb ik mezelf kunnen verbeteren!

Hoop dat je er wat meer kan!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:54

Cynthiaaapje schreef:
zingen fluiten nurieën werkte bij mij goed.. verder weet ik het niet..

Haha, ik dacht dat ik de enigste was die dit deed. Haha!