Aan de teugel rijden, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeesMo

Aan de teugel rijden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:23

Ik rijd nu vijf jaar en zit met een dilemma:

ik heb nu 3 verschilende manieren van aan de teugel rijden geleedr en weet niet welke ik nu moet gebruiken. Wat vinden jullie? hier een lijstje:
1. met buitenhand vasthouden, binnenhand kneden.
2. spelen met de teugels
3. druk geven en als het bit word aangemnomen ruimte geven

Wat gebruiken jullie?

Anoniem

Re: Aan de teugel rijden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:25

Vergeet niet dat het hele lijf mee moet lopen. De achterhand er goed onder, over de rug lopen en dat zal het hoofd vrijwel vanzelf ook mee gaan in het verhaal.

Het hoe precies vind ik wat lastig uit leggen via de computer. Ik denk dat anderen hier weer beter in zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:27

wat ik gebruik : ik rijd veel jonge paarden in voor de verkoop.
maar kijk hoe jou paardje reageert, op ieder paard heeft je hand een andere werking.?

en hoe is je aanleuning .. heel belangrijk.
dus mischien dat je wat meer kan vertellen.
dan zou het voor andere ook wat makkelijker zijn.

want ook met mensen meot je op andere manieren omgaan,

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:28

Het paard moet idd lekker ontspannen gereden worden door zijn lijf.
Dan komt de rest vanzelf.
De opties die jij geeft in je lijstje vind ik geen van allen de juiste.

Mijn advies zal dan ook zijn om een goede instructeur te zoeken die jou hierbij kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:29

Ik zie in alle opties alleen maar de voorkant...
Misschien eens aan de achterkant beginnen Lachen

Overigens op RT-P is een centraal aan de teugel topic
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:29

Heb je ook geleerd dat je eerst voorwaarts moet rijden, en dat het nageven dan vanzelf komt??
Dus eerst zorgen dat het achterbeen actief onder wordt gebracht, het paard zijn rug gaat gebruiken en je zo verbinding krijgt aan de voorkant??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:30

De optie's de je geeft richten zich inderdaad vooral op de voorkant, terwijl de rest ook mee moet.

Ik merk dat als ik mijn paard in zijn rug lekker los rij (heel veel lengte buigingen) hij zowel zijn achterhand er onderbrengt en zijn voorhand ook mee neemt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:55

Geen van deze drie opties.
Met je been het paard voorwaarts rijden. Van voren begrens je de door je been en zit opgewekte impuls. Wanneer je hand, pols, elleboog en schouder soepel en ontspannen zijn, zal je paard vanzelf gaan nageven. (natuurlijk wel je hand eraan houden). Ik heb trouwens gelijke druk op beide teugels waarbij ik de schouder wel begrens met mijn buitenhand. Maar zonder de (door de ruiter opgewekte) drang naar voren rijd je je paard niet aan de teugel, hooguit in de krul.

_Mlssa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:09

zoals je dat heb geleerd trekt je je paard in de krul.. Uitleg van Kitty is goed Haha!

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:46

Ik heb geleerd mijn handen iets wijder te zetten, het paard voorwaarts te maken en dan de snelheid opvangen in de teugels. Beetje onduidelijk misschien.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:49

ik ook zoals Repeat zegt
edit

ik heb dan ook wel weer dat als ik mijn paard aan de teugel heb lopen(wat soms lukt), dat ze dan niet helemaal voorwaarts meer gaat

als ik dan been geef gaat ze om de een of andere manier dieper

tips Clown

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:52

Clienn schreef:
ik ook zoals Repeat zegt
edit

ik heb dan ook wel weer dat als ik mijn paard aan de teugel heb lopen(wat soms lukt), dat ze dan niet helemaal voorwaarts meer gaat

als ik dan been geef gaat ze om de een of andere manier dieper

tips Clown

Tip:

Los laten van voren en eens naar voren schoppen.. en als ze dan naar voren gaat langzaam weer opvangen.. de enige manier!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:53

schoppen..

waarom schoppen =
is er geen andere manier dan Bloos

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:57

Clienn schreef:
schoppen..

waarom schoppen =

Schoppen is spreekwoordelijk.
Ze moet eerst eens leren dat been voorwaarts is, maar moet dus ook voorwaarts kunnen, en zolang jij je hand eraan houdt zal ze meer afbuigen en niet voorwaarts gaan..
En als ze idd niet op druk reageerd, dan schop je haar idd een keer naar voren, zodat ze het wel snapt.. Haha!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:01

femmefatale1 schreef:
Clienn schreef:
schoppen..

waarom schoppen =

Schoppen is spreekwoordelijk.
Ze moet eerst eens leren dat been voorwaarts is, maar moet dus ook voorwaarts kunnen, en zolang jij je hand eraan houdt zal ze meer afbuigen en niet voorwaarts gaan..
En als ze idd niet op druk reageerd, dan schop je haar idd een keer naar voren, zodat ze het wel snapt.. Haha!

aaah zoXD
ik dacht met een flinke schop der vooruit schoppen als ze het niet deed maar nu snap ik het Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:03

Maar wel zorgen dat ze ook vooruit kan, en dus vrij geven van de voorkant..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:05

femmefatale1 schreef:
Maar wel zorgen dat ze ook vooruit kan, en dus vrij geven van de voorkant..

ik snap hem

nou vanavond even proberen dan maarXD dan ga ik weer rijden:D

Tschüss!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:12

Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je paard in de juste balans is , dan komt het nageeflijke vanzelf, vraag de juiste buiging en stelling .leer je paard vanaf de grond wat er bedoelt word, is zoveel makkelijker om het dan vanuit het zadel te vertellen, ook voor jezelf.
En zeker niet naar voren drijven(schoppen vind ik niet echt paardvriendelijk overkomen ook al is het spreekwoordelijk) en dan tegen houden met je handen, dat is in elk geval niet de manier, paardrijden doe je op je zit en aan de teugel laten lopen, betekent niet op het bit rijden.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:22

uh neem anders les en vraag of ze je daar bij kunnen helpen..
je kan het ook verkeerd doen denk daar bij na..
met iemand erbij die je helpt
komt het vast goed

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:50

volgens mij de enige juiste manier is uitsluiten van lichamelijke beperkingen en bekijken hoe paard gebouwd is en dan je paard gymnastiseren om het lichaam juist te gebruiken naar aanlijding van bouw, karakter en doel.

Een manier om te gymnastiseren is buiging in het lijf vragen en het paard alsmaar ombuigen dus 8tjes rijden en slangevoltes etc. Je paard moet dan 1 zijdig loslaten.
Een zijde verkort en moet spieren aanspannen, andere zijde verlengt. Dit past het meest bij optie een. je rijdt je paard van je binnenbeen naar je buitenhand, binnen blokkeerd de ribben om naar binnen te bewegen en is dud op de singel, ribben naar 1 kant bewegen is buigen in het lijf. Om te zorgen dat de achterhand niet uitzwaait of er over de schouder weg wordt gelopen heb je je buitenbeen wakend iets naar achter en kan je zonodig ook even de schouder blokken met je knie of buitenhand. binnenhand vraagt alleen wanneer nodig stellig dmv trilling op de teugel. verder hoef je weinig te doen en zakt het paard vanzelf als het ontspant en merkt dat de handen van de ruiter niet constant wiebelen en friemelen maar een gewoon contact houden.

Maar beter zal nog zijn een juiste training aan de hand voor juist lichaamgebruik (in mijn ogen dan momenteel)

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:53

waarom zou je je paard aan de teugel laten lopen? voor de mooi ? voor een wedstrijd?
Citaat:
ik heb nu 3 verschilende manieren van aan de teugel rijden geleedr en weet niet welke ik nu moet gebruiken

als je het antwoord op deze vraag niet weet zou ik zeker niet op eigen houtje aan gaan rommelen en gewoon les nemen.
Het enige antwoord dat ik kan geven is : ontspanning, jammer genoeg kan ik via m'n computer moeilijk uitleggen hoe en wat.
Het is niet iets wat je in 1 les gedaan heb.
succes Knipoog en veel plezier verder met je paardje

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 20:10

Ik persoonlijk ben er absoluut niet voor om een paard aan de teugel te trekken. Het moet vanuit de ontspanning komen.
Eerst laag instellen, en daarna meer op druk maar wel armen blijven ontspannen, en dan komen ze meestal wel vanzelf, anders kun je kleine ophoudingen maken, maar binnenhand zeker blijven ontspannen. Maar het moet vooral uit de ontspanning komen, en het hoeft niet in één keer.
Zo ben ik bijv.een pony'tje aan het inrijden, en de eerste weken zakte ze helemaal niet maar haar hoofd. Maar nu voel ik dat ze meer gaat ontspannen en de haar hoofdhalshouding is al veel netter, zonder dat ik daar zelf echt mee bezig ben.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:29

Zorgen dat het paard warm is, het achterbeen er ook goed onder heeft. Dan tactmatisch meedrijven met het binnenbeen, het buitenbeen regelt het tempo, dus als je niet harder wilt, blijf je daar vanaf. Op beide teugels goed contact, met je binnenhand lichte kneepjes. Spelen met je teugels vind ik vaak al te grof klinken eigenlijk Tong uitsteken

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:39

Geen van alle! Ze moet voorwaarts zijn.. En niet alleen door middel van benen! Maar je paard moet ook reactie geven op je zit! Goed contact met je teugels houden.. Telkens vragen en ontspannen! Goed op jezelf letten dat je niks vast gaat zetten want dat gaat vaak fout bij mensen Ja

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:13

Niet echt één van de 3.. het is moeilijk uit te leggen zo via de computer, eigenlijk.
Er is ook niet echt één speciale manier, je moet het een beetje op gevoel doen. Bij ieder paard is het iets anders en elk paard reageert anders op bepaalde hulpen.
Wat in ieder geval belangrijk is, is dat het paard goed voorwaarts loopt, lekker de achterhand er onder en dan kan je proberen om (meer) ontspanning te krijgen bij je paard. Zodra je voelt dat je paard van voren ontspant, ontspan jij je hand ook. Heel subtiel 'spelen' met de teugels helpt inderdaad vaak, maar je moet er zeker niet té veel aan gaan zitten. De ontspanning moet tenslotte uit het hele lichaam van je paard komen en niet dat-ie alleen met zn nek in de krul loopt..! Dat is alleen maar superslecht voor zn rug.

De beste manier om het te 'leren' is door gewoon les te nemen.. de instructeur/instructrice ziet precies hoe jouw paard dan op dingen reageert en kan jou dan helpen om daar goed op in te spelen.

Succes Knipoog