Springen met fjord (sterk)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Springen met fjord (sterk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:22

Haaii
Ik zit een beetje met een probleem.. Bloos
Vita en ik vinden springen heel leuk, alleen vita misschien een beetje té.
Ze wordt dan namelijk heel erg sterk en gaat met een noodgang op de hindernis af, als ik haar niet heel erg inhou.
Thuis ging alles opzich oké, maar op westrijd wordt het steeds erger.
Thuis hebben we helaas niet de materialen om een echt parcoursje te rijden, maar 2 of 3 hindernissen kan net.
Bij 1 hindernis in de bak valt het best mee Knipoog

Ik heb vandaag weer gesprongen omdat ik zondag wedstrijd heb. Maar nu werd ze ook heel sterk met trainen..
Opzich haalt ze een steiltje van 1 meter makkelijk, alleen nu gaat ze steeds zo hard, dat ze heel vlak gaat springen, en als ze dan een keer niet uitkomt, dan ligt hij er gelijk af.
Niet dat ik dat nou zo erg vind, want ze springt iig, maar de manier waarop, als je snapt wat ik bedoel Lachen

Ze staat nu ook snachts op stal, misschien dat het daar aan ligt, dat ze zo druk is. Alleen met het inrijden vooraf, is ze helemaal niet zo snel/fris. Pas als we een par hindernisjes hebben genomen begint het.

Ik word er een beetje zat van, want zo kan ik niet eens rustig een parcoursje rijden. Vorig jaar zomer galloppeerde ze gewoon rustig ( misschien toen een beetje te rustig Nagelbijten / Gniffelen) nu heeft ze ook meer conditie en spieren.

En daarbij komt dat ze in een parcours heel vaak na de hindernis in de overkruiste galop komt. Zodat ik haar steeds weer terug moet nemen naar de draf ( wat dus al heel veel moeite kost ).
De verkeerde galop vind ik niet zo erg, want daar kan ze wel gewoon bochten in maken, maar overkruist is nogal irritant.
Het zal vast aan mij liggen, maar ik weet niet wat ik verkeerd doe Bloos

En als er dan een hindernis aankomt die er eng utziet, gaat ze ineens heel zacht, maakt ze een noodsprong, om vervolgens weer heel hard door te gaan.

Nouja allemaal samen ziet het er dus heel erg rommelig en ongecontroleerd uit.
Ik spring trouwens zonder spoor (behalve als ze heel erg sloom is en niet echt reageert) en ook zonder martingaal oid.

Ik hoop dat iemand hier wat op weet, want zo heb ik echt geen zin in die wedstrijd zondag.. Ach gut

Groetjes Simone

p.s ik heb wel les hoor, maar daar springen we nooit (hoogstens wat huppeltjes van 60/70 cm ) en dan maar een paar sprongen.
ik ben wel op zoek naar een prive instrictrice, maar die zijn nogal moeilijk te vinden Bloos

love_michael

Re: Springen met fjord (sterk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:55

HOII ..
Ik hoop dat ik je kan helpen hier zie je een paar hulpmiddelen:

-Maregaal
-Slof
-Stang(bit)
-Stang en trens (misschien heeft het niks met springen te maken maar helpt wel!)

dit waren een paar voorbeelden ik hoop dat ik je kan helpen!!

-X- Myn

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:58

zoww.. ja koop maar vanalles om je paard tegen je houden..:S Mijn pony heeft precies hetzelfde. Ik heb geleerd wanneer hij te hard gaat voor de hindernis, maak je snel een volte voor de hindernis. Hij mag pas springen wanneer jij het zegt..Verder zou ik het paard eerst heel goed dressuurmatig rijden, en zorgen dat je hem goed aan het been heb. En dan pas beginnen met springen, en tussendoor weer oppakken en rustig rijden. Dat lijkt me stukken beter dat meteen een slof stangbit en trens gaan kopen..:S

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:00

love_michael schreef:
HOII ..

-Maregaal
-Slof
-Stang(bit)
-Stang en trens (misschien heeft het niks met springen te maken maar helpt wel!)

-X- Myn

Dit is een grap, toch?

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:01

Ik heb in de springles geleerd dat je gewoon moet stappen naar de hindernis toe en paar passen daarvoor aan te gaan draven Lachen

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:02

love_michael schreef:
HOII ..

-Maregaal
-Slof
-Stang(bit)

-X- Myn

Pardon ?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:38

uhh ja das hoop ik een grap Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga er echt geen hulp teugels aan hangen voor dit probleem hoor Clown

@ dorienkee: tja dat is het nou juist, in de dressuur gaat alles super! ze luistert perfect en is daar juist heel zacht in de mond.

@ rachel: Ja dat is misschien iets, alleen kun je een oxer van 1 meter niet uit draf rijden Knipoog

verder bedankt voor de reacties Lachen

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:43

Gewoon eerst even lekker uit laten razen..
Zoals longeren of eerst even zonder te springen laten crossen...
en wat voor voer krijgt ze ? misschien ligt het daar aan ?

_Daph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:45

love_michael schreef:
HOII ..

-Maregaal
-Slof
-Stang(bit)

-X- Myn

Gooi dan meteen een baksteen in zen mond!
martigaal kan!
slof nee niet echt en stang kan op een goeie manier
maar stang en trens ...?

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:46

en wat als je nu 2 sprongen na elkaar zet? eerst een lage waar je in stap naartoe gaat, draf, galop hup erover, en 5 of 7 galopsprongen verder een tweede, hoge?
maar ja, dan gaat ze gewoon in die laatste paar meters vliegen. das ook niet de bedoeling.
wat je wel kan doen is, omdat je blijkbaar toch minstens 2 hindernissen hebt, 1 lage en 1 hoge. je zet ze beiden aan een lange zijden van de piste en je gaat over de lage springen en naast de hoge rijden (niet erover). pas als zij opgewarmd is en jij denkt dat het kan... spring je 1 keer over de hoge... daarna terug verschillende keren over de lage, als ze braaf is, over de hoge... laat haar niet gaan.
zo beloon je haar als ze het rustig aan doet Haha! (wel moet die hoge in het begin niet te hoog zijn en kan je later gewoon opbouwen... dan leert ze het principe van rustig en HOOG => beloning)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:47

Je zou in de training kunnen proberen om op terugrijden voor de hindernis te oefenen. En eerst uit laten razen kan ook helpen. Of je hangt er een "maregaal" aan ROFL

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 07:16

nanette_bokt schreef:
Gewoon eerst even lekker uit laten razen..
Zoals longeren of eerst even zonder te springen laten crossen...
en wat voor voer krijgt ze ? misschien ligt het daar aan ?

ja dat probeer ik ook Ja Alleen ze gaat alleen langzamer als ze echt moe is, en dan haalt ze de sprong bijna niet Clown
En met longeren geeft ze een keer een bokkenserie, maar is daar verder niet druk. Dus kan ik haar dan ook niet echt 'uit laten razen'
Maar bedankt voor je tips Lachen

Ze staat overdag gewoon op de wei, en savonds krijgt ze een plak hooi en een halve kilo bix/muesli Knipoog

@ rhinoooow: Ja dat heb ik ook geprobeerd! opzich een goede methode, alleen denkt vita dan dat ze er langs mag gaan, en krijg ik (als ze dan rustig is) haar bijna niet meer over de hoge.. Bloos
En meestal met een dubbel of 1 hindernis gaat het nog wel, het is meer in een parcours Knipoog

Verder bedankt voor jullie berichtjes, ik zal ze allemaal proberen Lachen
ook de maregaal, slof, S&T natuurlijk Ja ROFL

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:13

Maak eens een lijntje met een steiltje van 70/80 cm, erachter een balk, na een paar meter nog een balk, en dan een oxertje...je moet even kijken hoe grote galopsprongen hij maakt, maar door die twee grondbalkjes, moet je pony wel afremmen doe dit wel even met iemand erbij, anders blijf je op en af stijgen als het niet past!! Succes!!

enne...maregaal...hihi
stang mag niet eens in de B!!
Stang en trens vind ik helemaal DOM!!!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:24

mijn crosmonster doet dat ook heel erg

ik heb idd veel voltes gereden op het moment dat hij begon aqan te zetten
verder veel in-uit jes,daar worden ze gewoon gek van na een aantal keer(wel een stuk of 5 achter elkaar)
balken galloperen
en ik moest ook zodra hij aanzette terug naar stap en 3 meter voor de sprong halthouden en pas als hij realaxt was weer aan galloperen en springen

het heeft wel geholpen,maar ik spring niet vaak,dus ben eigenlijk nu wel benieuwd hoe het nu zou gaan....
succes

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:25

In mijn cross/spring-les (van rom vermunt) moet ik mijn paard 10 meter voor de hindernis stilzetten, dan aanzetten in galop, springen en 10 meter na de hindernis weer stilzetten. In het begin gaat dat wel eens wat ruw, maar ze gaan wel meer wachten..
En idd Myn, hang er lekker een 'maregaal', slof, stang, en dergelijke aan. Wel eens een meter gesprongen met een slof??? Doodswens? Maar gelukkig neemt niemand jou serieus!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:19

Mijn pony deed dit ook heel erg. Het is belangrijk dat je zelf ontspannen blijft zitten, maar dat is lastig als je pony zo hard gaat. Je zou in-uitjes kunnen oefenen, je pony moet dan wel rustiger worden, anders komt hij niet uit. Ook moest ik na een hindernis weleens gaan halthouden als ze zo begon te racen. Had ze snel genoeg door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:25

Ik zou eerst dressuur matig gaan werken om veel te verzamelen zodat ze zich daarop concentreert. Als je voelt dat ze gaat trekken, vooral niet terugtrekken. Daar worden ze alleen maar harder en sterker van in de mond. Ik zou dan op de volte gaan en net zo lang doorrijden tot ze weer rustig gaat en dan weer opnieuw aanzetten. Doet ze het weer, doe jij weer hetzelfde. Net zolang tot ze doorkrijgt dat als zij gaat denderen dat ze niet mag springen.

En hulpteugels zou ik gewoon uit mijn hoofd laten hoor Knipoog Dat is echt pure onzin wat hierboven word vermeld. Dit soort problemen dien je gewoon op te lossen. Hulpteugels verbergen het probleem alleen maar, maar het zal nooit het probleem oplossen

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 13:11

thanx allemaal Lachen heel handig die tips!

@ miss-montana: das wel het laatste wat ik zou doen Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:19

draf balk
grondbalk
galopbalk

anders bit misschien ?!

als ze er op af stormt moet je haar gewoon op de volte zetten en dan nogmaals en proberen of je haar/hem kan laten stoppen voor de hindernis paar stappen achteruit voorwaarts een volte op en nog een keer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:37

Ander bit zou ik niet aan gaan beginnen. Als het dier normaal wel luisterd, dan is het imo een rijtechnischprobleem dat moet worden opgelost. Ander bit is niet zo maar de oplossing.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:42

stilzetten voor de hindernis
hetzelfde wat bonita_bon zegt
dat is een goede manier

martingaal heeft geen zin als ze de kop niet omhoog doen
ga eens dressuur rijden en neem af en toe een sprongetje mee, daarna gewoon weer dressuur rijden.

en simone, waarom ga je niet een keer naar dick toe?
in het oefenparcour helpt die je ook wel

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 13:53

bedank allemaal,

Hoofd doet ze wel omhoog, maar ik wil niet aan hulpteugels beginnen Knipoog

Dressuur rijden wil daarna niet meer, maar ik zla het eens proberen Lachen

ik heb al een paar keer les gehad mt vita van hem, maaar het probleem is dat ze in de springles op vrijdag na het inrijden al heel moe is. Dat is nogal intensief voor haar. En dan kan ze een hindernis van 80 cm al niet eens meer halen .. Bloos
Oké dan is ze dus ook niet druk meer, maar dan kan hij me er ook niet mee helpen.

Met oefenparcour kan ik nooit.. Boos!

Edit: vergeten erbij te zetten, vita maakt wat kleinere galopsprongen dan de andere pony's. Dus komt ze nooit uit bij een dubbel ofso. Met die paar keer springles was dat nogal onhandig. Dus eigenlijk moet ik gewoon een paar keer priveles van hem nemen, maar das nogal duur, maar dat meot toch maar een keer Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:15

nou je zegt wel mooi hulpteugels begin ik niet aan
maar als ik geen controle heb in het parcour is een martingaal echt wel fijn
en een martingaal heeft geen slechte invloed als je hem gewoon om hebt, zodra het paard het hoofd omhoog doet wordt die tegen gehouden zodat je controle blijft houden

dus zal dat dan toch eens gaan proberen als dat het probleem is

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 16:36

ja maar dan wil ik wel eerst zeker weten dat dat het probleem is Knipoog
Het kan ook zijn dat het aan mij ligt, en beetje banketstaaf voor haar dan om een martingaal er aan te hangen Bloos
Als ht rijtechnies is op te lossen heb ik dat liever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:39

xSiep schreef:
@ miss-montana: das wel het laatste wat ik zou doen Knipoog

Goed zo. Het is echt geen oplossing.

Jammer dat er dus toch nog mensen geleerd krijgen dat het normaal is om als het even tegenzit naar de hulpteugels te grijpen. Daar baal ik echt van... Martingaal oke, maar slof en S&T, no way.