Mijn paard slaat naar mijn been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pimmetje2802

Mijn paard slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:13

Hallo,

Ik heb een groot probleem, mijn paard slaat contant naar mijn been.
Ik vraag mij af wat ik verkeerd doe.

Mijn merrie heb ik nu 2 jaar, en dit gedrag heeft zij nog nooit vertoond.

Wie weet wat ik hieraan kan doen? Of zijn er mensen die dit ook mee hebben gemaakt?

Alle hulp is welkom!!!

Nat1503

Re: Mijn paard slaat naar mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:20

Wanneer slaat ze naar je been, met rijden of met het zadel erop leggen?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:22

wat apart, ik hou dit topic ff bij
hoop dat het verlossende antwoord komt voor je!

pimmetje2802

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:24

Ze doen het alleen onder het rijden. Als ik been geef.
Ze heeft dit nog nooit gedaan.. ik rijd altijd met dezelfde sporen. Ze flipt gewoon op mijn been

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:25

hmm misschien pijn op die plek ? een keer net te hard been(spoor) gegeven? of rij je op het spoor?
deze vragen zijn niet banketstaaf bedoeld
Laatst bijgewerkt door S_uus op 11-12-07 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:25

misschien eens zonder sporen rijden? dat ze last heeft van je spoortjes. Gewoon een tijdje zonder proberen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:26

beide kanten of één kant en welke kant als het aan één kant gebeurd

pimmetje2802

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:27

Voor mij is het raadsel.
Daarom wendt ik mijn hier op het bokt forum.
Ik vind dat een paard op mijn been goed moet reageren, zeker in de klasse die ik momenteel rijd.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:27

Precies, ik zou het zonder sporen proberen

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:29

Het kan protest zijn of er is iets niet fijn in haar lijf.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:33

pimmetje2802 schreef:
Voor mij is het raadsel.
Daarom wendt ik mijn hier op het bokt forum.
Ik vind dat een paard op mijn been goed moet reageren, zeker in de klasse die ik momenteel rijd.

weer niet banketstaaf bedoeld maar je moet hem ook zonder spoor goed kunnen laten reageren toch? of zit ik totaal mis een spoor is in mijn ogen een BIJhulp geen hulp in het algemeen alleen om iets te verduidelijken

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:37

Dan ben ik even benieuwd in welke klasse je rijdt. Is een spoor er echt noodzakelijk?

Ligt het zadel goed, heeft het paard geen pijn?
Zo nee, dan kan het best puberen zijn of frisheid door het koelere weer.
Dan moet je je paard er gewoon doorheen rijden. Been geven en reactie verwachten. Krijg je dat niet dan een flink stevigere beenhulp en/of een tik.
Bij trappen naar je been hulp een flinke tik en beenhulp. Net zo lang die tik tot het trappen naar je been ophoudt. Heel consequent in zijn en duidelijk zijn dat je het niet pikt!

mirandastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:51

grappig mijn paard doet dat ook soms. is een echte merrie die mij straft als ik iets niet goed doet.
zoals been te ver naar achter met de galop hulp of te veel prikken met me knop spoortje verkeerde hulp geven.
ik vind het niet heel erg want word gelijk gecorrigeerd als ik het niet goed doe .
en dat is 9 van de tien keer ook zo .als ik het daarna over doe en dan heel bewust me hulpen geeft doet ze het niet
verder is lieke een super merrie die erg lekker kan lopen (nu ik nog)
heb nu twee keer in de week les dus dat gaat wel goed komen

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:47

Mijn paard sloeg met het beleren ook op mijn been, nu niet meer, maar als die van mij het doet is het vorm van protest. Jij kent je paard het beste om te bepalen of het protest is of niet. Het in inderdaad een vorm van frisheid zijn, dan is er maar 1 oplossing, voorwaarts!! en niet opgeven. Is dat het niet dan is misschien een fysio een oplossing

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:56

Burning_D schreef:
Dan ben ik even benieuwd in welke klasse je rijdt. Is een spoor er echt noodzakelijk?

Ligt het zadel goed, heeft het paard geen pijn?
Zo nee, dan kan het best puberen zijn of frisheid door het koelere weer.
Dan moet je je paard er gewoon doorheen rijden. Been geven en reactie verwachten. Krijg je dat niet dan een flink stevigere beenhulp en/of een tik.
Bij trappen naar je been hulp een flinke tik en beenhulp. Net zo lang die tik tot het trappen naar je been ophoudt. Heel consequent in zijn en duidelijk zijn dat je het niet pikt!

Volgens mij reageert een paard niet zo om je te pesten, ik vind het een duidelijk signaal, of de beenhulpen zijn erg onprettig of er is iets anders aan de hand.
Ik zou ook even voelen met je platte hand aan beide zijde op de plek waar je drijft, gewoon zonder zadel en dan kijken hoe ze reageert en of je iets voelt/ziet wat anders is.

pimmetje2802

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:12

Als ik met de platte hand voel, geeft ze geen kik. Haar maag hoor je wel heel erg rommelen.
Ik rijd haar al 2 jaar met dezelfde spoor, ik denk niet dat het daar aan ligt.
Maar goed, ik heb haar even een paar rustdagen gegeven, morgen pak ik haar weer op.
Ik rijd in de klasse Z1.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:18

Vreemd dat ze het zo plots doet, misschien een pijntje of een nieuw geintje Haha! (ik kon het niet laten sorry). Ik denk dat een paar dagen rust mss wat duidelijkheid kunnen brengen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:31

Het is een merrie he.. heeft ze misschien last van haar hormonen? Is ze hengstig o.i.d.?
Dat slaan naar je been zijn ook wel merrie achtige verschijnselen.. ben je aan het trainen voor iets wat ze moeilijk vind? misschien komt daar wat protest vandaan?

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:44

Ja, dit is erg lastig. Ik ken het probleem wel een beetje. Als ik net een te schep spoortje aan heb word mijn paard ook vals naar me been. Het is een merrie en die is snel beledigd. Maar je denkt dat het niet aan je sporen ligt. Het kan ook zijn dat je paard een nieuw trukje heeft dat zo reageert omdat ze weet dat jij misschien stopt met drijven als ze dat doet. Als ze slaat naar je been en jij stopt met drijven heeft ze zo iets van oké dat doe ik volgende x weer. maar het kan idd iets medisch zijn. daar moet je denk ik eerst maar achter zien te komen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:05

Ik denk dat je paard reageert op de spoor zegm je , dan zou ik eens proberen zonder spoor , wat doet ze dan en als je in het z rijd , dan rij je toch meer op zit , en is je spoor voor de verfijning toch, du sdenk dat je te veel impuls geeft met je spoor en door de pijnprikkel trapt ze naar je been, eigenlijk heel logisch, je kan dus je paard met een nog kleinere hulp rijden, daar vraagt het paard ook om in dit geval, een kleinere hulp geven en denk dat het dan ver over is.

pimmetje2802

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 20:48

Nou, ik heb mijn paard zonder sporen gereden, maar ik ben er vreselijk afgevallen. Ik kan amper lopen, dus ik denk toch dat het iets anders is. Ik ga mijn zadel laten nakijken, de dierenarts zal erbij moeten komen, en daarnaast zal ik de fysiotherapeut erbij halen. Ik kan op dit moment amper lopen, dus het zal morgen nog wel erger zijn. Maar goed, daarnaast moet ik denk zowieso hulp van buitenaf halen. Sommige dingen kun je niet alleen. Het vreemde is, dat ik dit paard al twee jaar heb, en nog NOOIT zulk gedrag heeft vertoond.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:06

Ik zag in je berichten dat je momenteel Z rijd en dat nog niet zo heel lang. Waarschijnlijk vraag je toch meer van de merrie dan je gewend bent in de M, wat natuurlijk ook zal moeten wil je verder komen. Iets hoger op van voor en meer bij van achter kan dit gedrag al verklaren. Geef het even de tijd en doe een klein stapje terug.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:19

Bij mijn ruin,1 die ook fanatiek stond te meppen met het achterbeen was het een hele flinke blessure in de rug.
Imo is spontaan gaan slaan naar je been een reden om het paard goed na te laten kijken en in geval van een merrie ook hormonaal.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:22

een vervelend probleem, maar het klinkt toch als iets medisch.
ik denk zelf (als ik het verhaal zo hoor), rug, ribben, zadel, hormonaal, rijtechnisch.

veel succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:55

He ik hoop dat je snel opknapt! Ik hoop dat je snel vindt wat er zscheelt want dit is natuurlijk niet fijn.