Problemen met pony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibzzix

Problemen met pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:03

Hoi,,

Ik heb nu 3 jaar mijn pony, fjury. Maar nu ineens na 10 minuten stappen heeft hij nergens zin meer in.
Laatst ook, hij wil niet in draf zegmaar, dan wil ik hem aan sporen, hij gaat dan achter uit lopen en is
zelfs gaan liggen, ik ben er erg van geschokken en steeds als het niet goed gaat wordt ik angstiger.
Ik zit soms helemaal tegen het rijden op en weet niet wat ik er mee aan moet. Ik vindt het echt zó
jammer. Zelf heb ik het gevoel dat hij zich wat verveeld enzo.. Ik rij 3 keer per week dus ik rij niet te
veel ofzo, energie en conditie zit er bij hem echt wel in! Ik snap niet wat hij heeft ineens..
Vrijdag wou hij ook weer een poging doen te gaan liggen, weten jullie nog tips? En ook nog wat ik er
mee aan moet met dat liggen? Hij heeft dit nog nooooit eerder gedaan!

Repeat

Re: Problemen met pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:05

Misschien moet je er medische hulp bij gaan halen. De pony zou wat kunnen hebben waardoor hij tegen dingen opziet. Als hij gaat draven ofz. kan het hem misschien pijn doen? Dat is het enigste wat ik zou kunnen verzinnen.

Ibzzix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 18:07

Dat denk ik niet nee, hij heeft 3 jaar alles voor me gedaan.
Het zadel enzo is ook allemaal goed..

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:16

Juist omdat hij 3 jaar alles voor je gedaan heeft is het vreemd dat hij nu ineens dit gedrag vertoond. Ik zou dus zeker aanraden hem eens goed na te laten kijken door een da. Het klinkt, zo van achter de computer beoordeeld, dat hij letterlijk onder de pijn vandaag probeert te lopen.

Horsiiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:06

Ik weet dat wij dit soort pony's ook hadden op de manege.
Het ware echt perdiodes dat die paarden zo vervelend waren.

Ze werden eerst gecontroleerd door dierenarts.. en als er niks aan de hand bleek te zijn, dan werden ze gewoon weer in lessen geplaats.

Dus als ik jou was zou ik hem inderdaad eerst laten controleren.

Niks aan de hand?
Dan moet je gewoon zorgen dat hij constant voorwaarts is.
Misschien moet je vragen of iemand je kan helpen, bijvoorbeeld met aan de longe rijden. Dan zit jij erop, en zorgt de ander dat hij doorloopt.
Een tik op zijn kont mag natuurlijk ook. En als ie eenmaal in beweging is, in beweging houden. Gaat ie stilstaan? Snelle reactie, schop, geen reactie? Een klap (geen tikje, heeft geen nut) met de zweep.
Misschien is je pony je gewoon aan het uit proberen.

Ibzzix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:18

Ik weet gewoon honderd procent zeker dat er niks met hem aan de hand is.
Ook de gene die mij helpt, eigenaar van stal, vanaf geboorte met paarden
beleerd paarden alles, weet zeker dat er niks met hem aan de hand is.
Dus dat lijkt me dan wel duidelijk me daar geen zorgen om te maken Bloos

Gister had ik hem even in de bak gedaan, ging hij ook gewoon galoperen
(En dan niet opjagen hé)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:20

De eigenaar van je stal heeft niet voor dierenarts, ostheopaat of wat dan ook gestudeerd, neem ik aan. Als iedereen het zo kon zien wat er aan de hand was, zouden er geen opleidingen voor die beroepen zijn. Haal er dus iemand bij die er verstand van heeft.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:45

Fjuur schreef:

Dit vind ik toch wel erg knap, maar niet erg realistisch. Ik zou er dan ook niet te veel op vertrouwen. Je pony geeft iets aan. Waarschijnlijk heeft hij je al eerder geprobeert iets duidelijk te maken, maar heb je het niet opgepikt. Want gaan liggen is voor een paard een redelijk drastische maatregel!!
Het kán zijn dat hij gewoon vervelend is, maar ook dan moet je uitzoeken waaróm hij vervelend is, en hem niet zomaar een oplawaai gaan verkopen.
Echter, een paard wat onder het zadel zulk gedrag vertoont en verder niet, heeft vaak een probleem met zijn rug, het zadel, of de ruiter. En dat zal toch echt eerst uitgesloten moeten worden. En niet door jou, of de man van je stal, maar door iemand die daar voor geleerd heeft. Jij gaat met je rugpijn ook niet naar de buurman om te vragen wat er mis is (tenzij die toevallig je huisarts is Tong uitsteken).

Je pony maakt je in elk geval íets duidelijk. Wat dat is, dat moet jij nu uitzoeken..... Want alleen dan kan je het oplossen.

succes

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:56

Lalidan schreef:
Fjuur schreef:

Dit vind ik toch wel erg knap, maar niet erg realistisch. Ik zou er dan ook niet te veel op vertrouwen. Je pony geeft iets aan. Waarschijnlijk heeft hij je al eerder geprobeert iets duidelijk te maken, maar heb je het niet opgepikt. Want gaan liggen is voor een paard een redelijk drastische maatregel!!
Het kán zijn dat hij gewoon vervelend is, maar ook dan moet je uitzoeken waaróm hij vervelend is, en hem niet zomaar een oplawaai gaan verkopen.
Echter, een paard wat onder het zadel zulk gedrag vertoont en verder niet, heeft vaak een probleem met zijn rug, het zadel, of de ruiter. En dat zal toch echt eerst uitgesloten moeten worden. En niet door jou, of de man van je stal, maar door iemand die daar voor geleerd heeft. Jij gaat met je rugpijn ook niet naar de buurman om te vragen wat er mis is (tenzij die toevallig je huisarts is Tong uitsteken).

Je pony maakt je in elk geval íets duidelijk. Wat dat is, dat moet jij nu uitzoeken..... Want alleen dan kan je het oplossen.

succes

Helemaal mee eens....

Ook al is iemand zijn/haar leven met paarden bezig (Fokken,beleren of wat ook) is kan vanaf de buitenkant beoordelen wat je pony voelt...
Neem het advies gewoon serieus en laat een dierenarts naar je pony kijken... Voor jezelf maar vooral ook voor je pony....

Suc6

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:38

Mee eens met hierboven. Je pony doet het niet voor niets toch.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:46

Ik zou er zeker eesn naar laten kijken, ik had ook een pony voor in de lessen..een fantastisch ding, voorwaarts en vrolijk..werd in de winter steeds minder en ging dus ook af en toe liggen..bij het opzadelen, na of tijdens het rijden proberen..
Bleek dat ze enorm verstopt zat en dat die verstopping met de dag groter werd, en ze dus koliek kreeg, waar ze nog voor in de kliniek heeft moeten staan..en dit was een pony die iedere dag een uur of twee liep..
ik vind jou drie keer in de week ook niet veel moet ik zeggen, vooral in de winter heeft je paard beweging nodig, zodat alles goed blijft werken, dus ook de darmen..op stal eten ze veel meer ruw voer, vaak ook stro en dit kan lijden tot verstopping.
Ik zou toch proberen iets meer te doen, al is het maar samen wandelen of longeren..en er zeker eens naar laten kijken.
ga in ieder geval je voer eens na, krijgt ze genoeg of te weinig..misschien eens wat meer zemelen gaan voeren of een scheut olie over het voer, hoe ziet de mest eruit, plast ze/hij genoeg etc etc..en altijd even temperaturen!!!
misschien heeft ze wel iets onder de leden, iets totaal anders..
Als je nog wat wilt vragen, pb gerust.
succes ermee!

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:36

Misschien heeft ie meer bespiering gekregen en past daardoor 't zadel niet meer optimaal..?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:11

Ik snap van je dat je zegt dat er niks medisch is met je pony. Ik word soms ook echt vervelend van al die mensen als ik een topic open die gelijk zeggen, is medisch wel alles in orde past het zadel zijn de tanden wel oke...
Maar ik heb mijn paard helemaal laten doorlichten door de DA, tanden zijn al gecontroleerd en mijn zadel is laats ook helemaal doorgelicht. en op gevuld omdat hij niet meer goed lag.

Wat ik uit jou verhaal begrijp is dit bij jou pony nog niet gebeurd. Ik weet dat het geld kost. Voor mij was het ook geen pretje, heb zelfs nog steeds een rekening open staan omdat het even allemaal een beetje te krap werd. Maar... stel dat je paardje wel iets heeft ??? dan vergeef je jezelf nooit dat je hem niet hebt laten controleren. Soms kun je zelf niks aan je beestje zien. Of is hij met vlagen wel lekker bezig maar heeft hij toch iets. Het gedrag wat hij ineens toont is wel erg vreemd. Zeker als hij drie jaar lang alles heeft gedaan wat jij vroeg.

Ik persoonlijk denk als ik je verhaal zo lees, dat hij ergens pijn heeft als hij met het zadel op loopt.

succes

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:37

Toen hij ging liggen dacht ik aan koliek.........

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:47

koliek? zijn meerdere tekens dan alleen liggen...... beetje vage redenering.
maar ik denk toch dat je medisch moet gaan zoeken.
misschien eens beginnen met de tanden, wie weetzit het daar gewoon niet lekker...
en anders toch eens een osteopaat, kan nooit geen kwaad, weet je iig dat je er wel wat aan gedaan hebt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:54

Ik ben het heelemaal eens met de mensen hier.
Haal er een dierenarts bij.
Je kan er beter iemand bij haalen en dat er niks is inplaats van dat je er niemand bij haalt en dat het flink ernstig is.
Mischien klint het wat overdreven.
Maar liever onodigen hulp dan volgenden week je pony begraven.
Laat je weten wat er was?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:47

Dit is een topic uit december 2007. Waarom wordt dat na bijna een half jaar weer omhoog geschopt?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 05:54

Horsiiej92 schreef:
Ik weet dat wij dit soort pony's ook hadden op de manege.
Het ware echt perdiodes dat die paarden zo vervelend waren.

Ze werden eerst gecontroleerd door dierenarts.. en als er niks aan de hand bleek te zijn, dan werden ze gewoon weer in lessen geplaats.

Dus als ik jou was zou ik hem inderdaad eerst laten controleren.

Niks aan de hand?
Dan moet je gewoon zorgen dat hij constant voorwaarts is.
Misschien moet je vragen of iemand je kan helpen, bijvoorbeeld met aan de longe rijden. Dan zit jij erop, en zorgt de ander dat hij doorloopt.
Een tik op zijn kont mag natuurlijk ook. En als ie eenmaal in beweging is, in beweging houden. Gaat ie stilstaan? Snelle reactie, schop, geen reactie? Een klap (geen tikje, heeft geen nut) met de zweep.
Misschien is je pony je gewoon aan het uit proberen.

Een dierenarts kijkt vind ik maar erg oppervlakking. Ik heb hetzelfde paard dat gezond zou zijn laten behandelen door een osteopaat en zat helemaal vast in hals en achterhand. Ook zou zijn gebit oke zijn maar toch is er 45 min aan gevijlt. Doormeten kwam uit dat zijn spijsverteringskanaal niet denderend werkte en krijgt nu omega olie. De vitamine spuit die de da me aanrade zou niet veel effect hebben gehad en er van achter weer uitkomen. Degene die hem losmaakte en doormete is ook dierenarts en weet dus hetzelfde wat een andere da ook hoort te weten. Toch vind zij door haar extra dingen erbij meer bij de pony dan de gewone da.

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 06:57

heb je geen lesgever die je mischien kan helpen

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:26

laat hem eens goed nakijken of alles nog wel goed is Knipoog

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:47

Helemaal mee eens, het lijkt me namelijk ook niet logisch dat hij eerst werken voor jou hartstikke leuk vind en na 3 jaar ineens niet meer en dat hij dan gaat liggen enzo, en als ze wel gewoon galoppeerd zonder zadel en hoofdstel en zooi, misschien moet je dan daar eens beginnen.. maar kijk dan ook naar alle detaills van het tuig.. en anders kan er iets met de gezondheid van je paard zijn idd, iets wat misschien niet vaak voorkomt en niemand daar de kenmerken van weet.. behalveeeee, precies de DA.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:53

Iid , eerst uitsluiten of er geen medische reden voor is , dan verder kijken ! Knipoog

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:55

Aangezien er door desbetreffende persoon niet gereageerd wordt en het topic idd oud is, zal het probleem misschien inmiddels al opgelost zijn...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:00

Clown

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:08

Gheghe, ja maarja altijd goed om er ook andere mensen die dit leze mee te helpen natuurlijk! het is nooit verkeerd om dit soort dingen te delen met anderen Haha!