Aanspringen in de goede galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SadyLady

Aanspringen in de goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:10

Met m'n paard ben ik nu eindelijk zover dat we ontspannen kunnen draven en netjes op de hulp kunnen aangaloperen. Dus we kunnen een stapje verder gaan.. aangaloperen in de goede galop. Maar hoe zorg ik dat hem m'n paard zo laat aanspringen dat ze in de juist galop springt?

Ik heb uiteraard wel les, en heb daar ook een tip gekregen, maar ben altijd benieuwd hoe andere mensen het doen. Want elk paard reageert natuurlijk weer ergens anders goed op.

edit: Dus voor de duidelijkheid: het paard springt moeiteloos aan op m'n beenhulp, maar niet in de juiste galop.
Laatst bijgewerkt door SadyLady op 11-12-07 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBambi

Re: Aanspringen in de goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:12

beetje stelling naar binnen nemen, buitenbeen naar achter leggen en binnenbeen op de singel houden.. iedere keer dat je paard goed aanspringt meteen belonen Knipoog

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:13

in een hoek is het altijd makkelijker voor een paard dan in een rechte lijn, je legt je binnenbeen op de singel en je buitenbeen op de singel en met je zitbeen knoppel(als je de linkergalop pakt doe je dit met de linker zitbeenknoppel) druk je um als het ware iets naar voren, dat is wat ik mijn paard nu ook aan het leren ben(hij word ingereden) dat is de manier die ik heb geleerd en vooral stelling naar binnen vragen, boven een sprong ongeveer het zelfde, kijken welke richting je op gaat, en iets mee zitten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:15

vooral geen stelling naar binnen vragen want dan heeft binnenbeen geem ruite meer. Hals recht houden of een klein beetje naar buiten laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:32

Als westernruiter hoef ik alleen maar door te zitten, mijn buitenbeen naar achter te leggen en een kusgeluidje te maken en dan zitten ze al in galop. Lekker he? Vork

Maar nu de engelse manier: Idd, probeer het eens in de hoek van de bak. Dat is makkelijker. Doorzitten, heel belangrijk!! Buitenbeen naar achter leggen, binnenbeen op de singel, met je binnenhand stelling naar binnen vragen en vervolgens geef je druk en springt je paard zo aan in de goede galop. En niet het paard onder je weg laten lopen, als jij om de galop vraagt is het niet de bedoeling dat hij eerst 5 meter keihard gaat draven. Als hij dat wel doet neem je hem terug en begin je opnieuw, als je hem laat doordenderen en dán in galop laat gaan dan leer je hem dat dat ook goed is terwijl dat helemaal niet goed is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:46

Heeft niets met western te maken hoor, op "opgelet, ... galop" springen die van mij ook aan Knipoog

verder ben ik het helemaal met je eens, alleen ben ik geen voorstander van (veel) stelling naar binnen.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:47

Ja in een hoek aanspringen dat is logisch en doe ik dus ook natuurlijk.
Van m'n eigen instructrise kreeg ik de tip om een kleine volte in de hoek te draaien en dan vanuit daar vervolgens aan te springen.

@ Miss_Montana, daarom heb ik haar eerst leren aanspringen, en nu pas ga ik de goede galop vragen.

Maar ze rent dus allang niet meer onder me weg. Ik leg m'n been naar achter en druk met binnen been aan en ze springt in de galop en ik krijg ook gelijk reactie (dus niet eerst rennen), maar nu moet ik dus nog de goede galop te pakken zien te krijgen.

Trouwens die van mij springt ook op een stemhulp aan, maar dat is dan natuurlijk haar makkelijkste kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:53

Lielle schreef:
verder ben ik het helemaal met je eens, alleen ben ik geen voorstander van (veel) stelling naar binnen.

Nee, veel is ook niet goed. Alleen een beetje het hoofdje naar binnen heb ik altijd geleerd toen ik nog engels reed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:54

Zo hoort het uiteindelijk ook wel, maar als je bezig bent met opleiden en je paard vindt het moeilijk om goed aan te springen, wil een beetje buitenstelling vaak wel helpen.

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:55

buitenstelling springt een paard vaak verkeerd aan.. en hoofdje een beetje naar binnen is goed voor je paard hoor

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:56

Leg eens uit waarom?

Door contrastelling geef je je paard meer ruimte om het binnenbeen naar voren te brengen zodat hij makkelijker in de goede galop aanspringt. Daarom moet je je paard ook echt recht houden in de vliegende wissels, zelfde verhaal.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:03

Mij is inderdaad ook altijd geleerd niet de binnenteugel te strak te houden, anders heeft het binnenbeen geen ruimte om naar voren te komen.

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:34

Op het moment dat je wilt aanspringen, je buiten been goed eraan houden en je knie goed tegen het zadel aansluiten, je binnenteugel iets los en je binnebeen iets van het zadel af. Deze hulp moet wel snel gegeven worden.

Er zijn ook paarden die juist weer beter aanspringen op andere hulpen dus als dit niet werkt moet je zelf gewoon wat proberen. Op een kleine volte rijden en ervoor zorgen dat ze net even een pasje naar binnen willen vallen helpt vaak ook.

En anders met een springbalkje op de grond, boven de sprong zijn ze nl. makkelijk te corrigeren omdat ze dan een beetje uit balans zijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:37

Bij paarden die niet gemakkelijk in de juiste galop aanspringen wil het inderdaad helpen om wat buitenstelling aan te nemen. (Te veel) Binnenstelling heeft hier vaak een verkeerd effect: het paard gaat crossen in draf en springt pas na een tijdje aan (natuurlijk verkeerd). Of het paard gaat naar binnenhangen en springt ook verkeerd aan. Probeer dus zeker niet te veel binnenstelling aan te nemen, maar net eens wat meer buitenstelling. Natuurlijk moet je zijn hoofd niet naar buitentrekken, maar gewoon wat lichte buitenstelling. Wat extra druk op je binnenbeen, buitenteugel & buitenbeen er mooi aanhouden en aanspringen maar Vork . Als het ook niet gaat met buitenstelling, probeer dan eens met een klein beetje binnenstelling (of de hals gewoon netjes 'recht'), maar met je buitenteugel er wel goed aan. Vergeet ook je binnenbeen niet! Uiteraard belonen als het goed gaat. Gaat het niet goed neem je hem gewoon opnieuw in een rustige draf en probeer je het opnieuw. Gewoon geduldig zijn, dan lukt het wel.

En... Oefening baart kunst Lachen.

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:44

De gewichtshulp is heel belangrijk. Loopt jouw paard met longeren wel altijd in de goede galop? Er zijn veel paarden die met de galop op een hand moeite hebben, dat is vaak ook een balansprobleem. Misschien is het met een jong paard ook een poging waard om voor het aangalopperen niet door te zitten, vanwege de balans.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:30

Ik sluit me aan bij Lielle. een goede manier die voor veel paarden helpt is;
op de binnenhoefslag rijden, bij het groene paard juist niet doorzitten, buitenteugel aannemen, buitenbeen naar achteren en met je binnenbeen het paard in de galop en naar de hoefslag drukken. Het kan dan bijna niet missen. Je maakt het binnenvoorbeen vrij en bij een paard wat nog niet in balans is zet je ook niet teveel druk op het achterbeen omdat je blijft lichtrijden.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:34

volte verkleinen wil ook nog wel eens helpen, of vanuit het wijken. En inderdaad een lichte buitenstelling vragen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:36

Ik vind aanspringen vanuit een volte die je opent vaak heel fijn en dan met weinig buiging in de hals.

Springt je paard op beide handen verkeerd aan? En doet hij het aan de longe wel goed?

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 08:54

@ fiekhe, ja zeker oefening baart kunst. Maar tips zijn natuurlijk heel handig om te proberen ivm zelf maar wat te doen.

@ TobyW, het gaat niet om een jong paard. Ze is 13 jaar, nu een jaar onder het zadel gereden en vanaf afgelopen lente zijn we fanatiek aan de dressuur begonnen.

@ _Sammie_, ik heb inderdaad al de tip gekregen van m'n instructrise om vanuit een kleine volte aan te springen. Vanuit wijken kunne we niet aanspringen, omdat we nog niet kunnen wijken.. Bloos

@ Katja, Ze springt aan 1 kant wel goed aan, haar makkelijke kant dus. Aan haar moeilijke kant springt ze vaak verkeerd of overkruist aan en wil dan ook in de hoeken nog wel eens overspringen voor of achter.
Aan de longe heb ik eerlijk gezegt geen idee, ik zal daar eens op letten. Voorheen was ik al tevreden als ze alleen al op commando/hulp aan galoppeerde.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:02

Helemaal met Lielle eens! Stelling wat naar buiten zetten en dan de normale beenhulpen geven voor de galop. Op het moment dat ze goed aanspring belonen of ze zojuist de piaffe gedaan heeft. Hieraan blijven werken en je kunt het stelling naar buiten aannemen rustig gaan afbouwen tot een rechte stelling. Voordeel: binnen de kortste keren kun je prima op een licht hulpje ook op rechte lijnen aanspringen of een overgang stap-galop maken.

Overigens: die van mij heeft niet eens een kusje of stemhulp nodig en spring desnoods vanuit het achterwaarts al aan in de galop op alleen maar een lichte verplaatsing van mijn been.
Maar goed, dat heeft er niets mee te maken dat het paard van TS wel nog wat moeite heeft.

En idd, zoals Lielle al aangeeft, zodoende heeft het buitenachterbeen dus de ruimte om de diagonale beenzetting van de draf te onderbreken en zodoende werkelijk kan aanspringen.
Denk erom ook dat, hoe verleidelijk het ook is, je je bovenlichaam wel op je plek houdt. Ga niet half tussen de oren van je paard in liggen om hem zodoende met je gewicht in galop te laten rennen c,q. vallen. Het gaat echt om het aanspríngen.
Denk er ook om dat je niet je teugels van enthousiasme helemaal losgooit. Gewoon een mooie contact teugelvoering houden.

Wat zegt je instructrice er trouwens over? Ben wel benieuwd!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 09:14

@ Randy, hahha alsof je me hebt zien rijden.. Tong uitsteken Ik ben inderdaad de neiging voorover te vallen (ook in draf hoor) en de teugel los te gooien. Hoewel ik daar wel aan werk en het ook best goed gaat tegenwoordig.

M'n instructrise heeft er nog niet zo veel aandacht aan gegeven, omdat we er nu pas net mee gaan beginnen. Afgelopen les was de eerste keer dat het geoefend werd. Zij heeft me de tip gegeven vanuit een kleine volte aan te springen in de galop. Dit hebben we ook een paar keer geoefend en de ene keer ging het wel goed en de andere keer niet.

TobyW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:52

SadyLady schreef:
@ TobyW, het gaat niet om een jong paard. Ze is 13 jaar, nu een jaar onder het zadel gereden en vanaf afgelopen lente zijn we fanatiek aan de dressuur begonnen.

Jong of oud, het maakt niet uit als ze nog niet lang onder het zadel is gereden. De balans moet zich eerst ontwikkelen. Dan komt het ook op de moeilijke kant goed. Je moet een beetje geduld hebben, geen paard leert dat binnen een week.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 11:30

@ Toby, wanneer een paard op een professionale stal word ingereden dan leren ze stap, draf, galop, (nagevelijk) in 2 maanden. dus ik vind dat ik met m'n 9 maanden echt niet overhaast of niet geduldig ben.
Ik snap dat een paard niet in 1 les leert z'n balans te vinden, maar af en toe moet je het een stapje moeilijker maken, anders komt er nooit verbetering.

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:34

Als ik op een jong paard zat dan ging ik altijd op het binnenbeen lichtrijden i.pv. doorzitten en i.p.v. lichtrijden op het juiste been.
Ben even de theorie erachter kwijt, maar het werkte vrijwel altijd.

Let er goed op dat je jezelf nu niet teveel focused op het juist aanspringen. Want daardoor ga je vaak zelf naar binnen zitten om te kijken of het goed gaat. Daarbij neem je vaak teveel binnenstelling en dan kan je paard zijn binnenvoorbeen nergens kwijt.

Succes

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:41

SadyLady schreef:
@ Toby, wanneer een paard op een professionale stal word ingereden dan leren ze stap, draf, galop, (nagevelijk) in 2 maanden. dus ik vind dat ik met m'n 9 maanden echt niet overhaast of niet geduldig ben.
Ik snap dat een paard niet in 1 les leert z'n balans te vinden, maar af en toe moet je het een stapje moeilijker maken, anders komt er nooit verbetering.

zit wel iets van waarheid in, andere kant ik heb echt veel gesprongen voor mn ongeluk, met as wil ik volgend jaar ofzo ook een klein sprongetje proberen (pas als die goed onder me loopt met balans en alles erbij)
een vriendin van me begon al direct ach suus bij mij op stal springen we als de paarden 2 weken onder zadel zijn al met ze

oke das me teveel van het goede Lachen dat hoeft asra niet Lachen

mijn haf word in april 4, sinds een maandje of anderhalf maand ben ik weer begonnen met hem rustig in te rijden (het ging al heel goed maar viel van de trap en mocht 5 weken niet rijden)
en elke keer probeer ik toch weer iets nieuws, niet de hele tijd door maar gewoon ff, en zie ik verbetering beloon ik hem goed, vooral met me stem en een klopje op zn hals, en rij ik weer ff op de binnenhoefslag verder (wil geen maaier en het is beter de binnenhoefslag te pakken)
aanspringen in galop vind die van mij zowieso moeilijk, dus tijdens het longeren zeg ik duidelijk gaaaalop waardoor hij met rijden misschien iets beter gaat snappen wat ik wil als ik hem aandrijf tot galop en indd binnenbeen en buitenbeen erbij Lachen