Eigenwijze fjord de andere kant op met de volte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_x

Eigenwijze fjord de andere kant op met de volte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 22:40

Hallo

Mijn bijrijdfjord wil telkens de andere kant op als ik een volte maak.
Of het nou bij de A is, de C of in het midden, hij doet t altijd.
Dus als ik op de linkerhand rijd, en ik maak een volte bij C,
Dan gaat hij al vanaf de X harder draven en hoepla dat schiet meneer
zo opeens rechtsaf en zitten we op de rechterhand.
Wat ik ook doe (krijg goede hulp elke week met les) hij blijft het doen.
Ook als ik me binnenteugel eraan houd, en been erbij houd
meneer rent altijd door me heen !
Dit is meestal het eerste half uur dat ik rijd op hem zo,
Daarna gaat het wel wat afzakken, omdat hij dan moe word
en denkt dan geef ik de strijd maar op voor vandaag.

Maar ik wil natuurlijk dat het altijd goed gaat,
zowel het eerste half uur dat ik rijd als het 2e half uur.
Is er nog een andere manier om hem die kant die IK op wil
hem ook daadwerkelijk op te sturen, dat hij het ook écht doet
en niet onder me door kan rennen?
Want na een half jaar op me zit,goed binnen/buitenteugel erbij
en me binnen/buitenbeen eraan houden werkt dus niet..

Kan misschien ook wat eigenwijs heid zijn,
Maar misschien kunnen jullie mij helpen een oplossing te vinden?

Alvast bedankt!

midgie

Re: Eigenwijze fjord de andere kant op met de volte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:48

Ja is best moeilijk dat op de losse , je zou de bak eens door de helft kunnen delen met een lint, zodat hij de kans niet krijgt uit te breken,
Vaak zijn ze op de kant die ze uitbreken ook wat stijfer in hun buiging.
Wat doet hij aan de longeerlijn, probeer hij dan ook uit te breken anders zou het kunnen zijn dat de kant waar ze uitbreken jou moelijkere kant is,
Ga eens aan de hand gymmen, om jezelf en je fjordje wat soepeler te maken aan beide zijde.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:48

laat zijn tanden eens nakijken, mijn haf deed dit ook en bleek een afgebroken wolfskies te hebben. Sinds die eruit is heeft ze het nooit meer gedaan

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:51

Ik weet niet hoe het rijden verder gaat, maar als er verder niks aan de hand is dan dat hij beide kanten om uitbreekt op de volte, lijkt een lichamelijk probleem me eigenlijk wel uitgesloten. Maar om dat zeker te weten moet je even kritisch naar het hele uur rijden kijken. Twijfel je, laat dan je paard nakijken.

Je zegt dat je goed les hebt, maar ook daar zou ik even kritisch naar kijken als ik jou was. Een instructeur die je na een jaar nog weinig tot niks verder heeft geholpen met dit probleem, is in mijn ogen niet erg goed. Maar misschien dat hij/zij je op andere vlakken juist wel goed bevalt, dat kan ik verder niet beoordelen.

Wat je kan doen is stug zorgen dat hij met zijn hoofd de goede kant op blijft. Tuurlijk blijf je sturen zoals je hoort te sturen, maar zorg koste wat het kost dat zijn hoofd de goede kant op blijft. Als hij dan probeert weg te lopen, komt hij vanzelf een keer tegen de bakrand met zijn hoofd de goede kant op. Knappe fjord die dan nog omkeert. Paar keer doen en hij leert vanzelf dat hij er weinig aan heeft om weg te rennen. Ik denk namelijk dat hij dit doet omdat hij geleerd heeft dat het hem wat oplevert. Dus moet jij zorgen dat het hem niks oplevert.
Wees er wel op bedacht dat het best zo kan zijn dat de bakrand aardig hard op je af komt. Niet opgeven!!! Want juist zo leren de meeste paarden het aan, omdat de ruiter het op het laatste moment te eng vind en dus toegeeft.

Let wel even op: het is dus niet de bedoeling om de volte dus maar te gaan rijden domweg door aan de binnenteugel te trekken. Zet gewoon je volte netjes in met buitenbeen en buitenteugel. Op het moment dat ze weg gaat rennen, geef jij al extra duidelijk buiten been. Zorg dat je je buitenteugel eraan houdt, anders loopt ze over haar schoiuder weg. Maar lukt het je niet, zorg dan dat ze in elk geval haar hoofd de goede kant op houdt en blijf ondertussen been geven.

Succes

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 11:56

@ midgie: aan de longeerlijn iets minder,
maar dat vind hij hélémaal niet leuk dus dat doe
ik ook wat minder. (3x permaand ong.)

@ stef: zijn tanden zijn pas nog na gekeken
en daar was alles in orde dus daar heb het niet mee
te maken. Het is ook zo dat het na een tijdje rijden
wel weer mee valt, het is niet zo dat hij élke keer
het doet.

@Lalidan: Nou het is geen bakrand maar schrikdraad
met palen dus echt ergens met ze hoofd tegenaan lopen
gaat niet! Maar bedankt, ik zal kijken wat hij
volgende keer met rijden doet !

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:57

Hoihoi.

ik heb het zelfde probleem net gehad.. mijn pony deed het galop en begon het zelfs al af en toe in de draf te doen maar dat lukte mij te onderdrukken.. als ze merkte dat ik de volte wou gaan rijden, versnelde ze en reed ze ongeveer tot de AC lijn goed (op alle beide handen en ook het midden). Als ze dan op de ac lijn ging ze zo hard en gewoon de andere kant op, recht op het hek af. Zelfs hebben we ene keer geprobeert een paard met ruiter erop op het punt waar ze elke keer op af reed neerzetten maar zelfs toen deed ze het nog en konden we elkaar net ontwijken.. er was gewoon geen sturen meer aan en reed op de verkeerde galop zo veder... Mijn instructrice wist ook niet goed wat het was en dacht dat het misschien kwam doordat ik zelf heel zenuwachtig er van was geworden, en al van te voren naar de hoek keek waar ze waarschijnlijk weer naar toe zou racen. Toen hebben ze mij gezegt dat ik strak naar de hoek moest kijken waar ik naar toe wou en nergens anders heen. Dat deed ik en mn pony probeerde nog altijd onder mij weg te lopen, maar net op het moment dat ze op de andere hand veder wou, draaide ze zich om en maakte de volte af. Ik merkte dat het lukte als ik goed keek en nu werkt het nog steeds..

ik hoop dat je wat van mijn verhaal snapt en dat het uit eindelijk toch lukt..
Dus kijk goed naar de hoek waar je naar toe wilt rijden en wees niet bang dat je pony toch ineens iets anders doet.. hij zou echt niet elke keer de bakrand in lopen! Laat je nog horen of het is gelukt?

vergeet natuurlijk ook niet goed je buitenteugel en buiten been aan te houden.. trekken aan de binnenteugel heeft geen zin, je pony trekt alleen maar terug en gaat dus gewoon de andere kan weer op!

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:58

Ik heb hetzelfde gehad met een fjord die ik een tijdje heb gereden. Na een week goed overgangen rijden en ervoor zorgen dat hij eert rustiger gaat gallopperen (doordat hij achter sterker word) ging het eigenlijk heel goed. Ik denk dat je eerst de basis moet verbeteren en je paard dus sterker en leniger moet maken.

Miradim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:09

Hoi Nicole,

Heel herkenbaar mijn haflinger doe hetzelfde. Wat bij mij helpt is hem echt goed op zijn kop te geven zodra ze dit willen gaan doen. Als je goed oplet voel je het aankomen. Hij rent ook regelmatig de bak uit en er is dan geen houden meer aan. Altijd zeer consequent zijn en zeer duidelijk laten merken dat je dit niet wenst. Zodra hij ook maar iets uitwijkt van de volte krijgt hij een tik op zijn schouder. Mocht hij er toch een keer doorlopen door rijden tot desnoods de bakrand en nooit een volte naar rechts draaien als je de linkerkant op wilt. Altijd dezelfde kant weer op. Dus linksom is linksom en niet eerst een volte rechts en weer linksom. Dit soort paarden hebben dan erg snel door en gaan dat als trucje gebruiken. Dus geef hem echt op zijn kop met een paar flinke tikken en eventueel je stem. Zodat dit voor hem ook niet leuk meer is. Uiteraard alleen als je zeker weet dat het een trucje is. Ik krijgt ook les en zodra hij zoiets doet krijgt hij flink op zijn kop. Het is voor mij ook gevaarlijk ik stoot regelmatig mijn knieën aan de bakrand en dat weet hij donders goed. Het gaat nu de goede kant op maar als ik soms even niet op let gaan we weer. Aan de longeerlijn hetzelfde verhaal. Dit gaat wel goed als we met zn tweeen zijn.

Suc7 Jacolien

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:50

Waarschijnlijk een actie die er in is geslopen, nadat het eenmaal is gelukt houdt het aan. Dat je fjord ermee is begonnen is waarschijnlijk gebrek aan balans. Moeite om de volte mooi rond af te maken, zijn eigen lichaam goed te buigen en gecontroleerd rondgaan. Op een moeilijk punt, zoekt een paard nogal snel een uitvlucht (ander ekant op gaan) en als dat eenmaal een paar keer is gelukt gaat het van kwaad tot erger.

Je zou aan die balans kunnen werken aan de longe (liefst bijgezet, want aan een lijntje rondjes om je zwalken verbetert dit niet).

Daarnaast zelf goed ondersteunen als je de volte inrijdt. Kijken waar je heen wilt, voorkom getrek aan de binnenteugel. Die stuurt namelijk niet, de buitenteugel begrenst je paard waardoor deze de volte afmaakt. Zorg ook dat je de hoek van de volte goed inrijdt en rond maakt. Zorg ook dat je paard rechtgesteld is op de A-C lijn. Dus niet de eerste helft van de volte afsnijden, hoe meer je de eerste helft afsnijdt, hoe krapper de tweede bocht wordt en hoe meer reden je paard heeft uit balans te raken en daar een uitweg voor te zoeken.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:05

de volte inzetten doe je in de eerste plaats met je benen nl binnenbeen, buitenteugel en openingsteugel langs binnen. Met binnenbeen hou je je paard voorwaarts en plooit zich rond uw been om te volte in te zetten, met je buitenteugel hou je je paard recht en begrens je die van naar buiten te gaan. Binnenbeen en buitenteugel die gaan altijd samen, dwz buitenteugel maak je ophoudingen en begrenzingen die gevolgd worden door binnenbeen die plooit en voorwaarts actief houden. Je binnen openingsteugel geef je enkel richting aan aan je paard, de deur is open het is langsdaar.

Als je paard dus de volte goed inzet en je weet dat hij de andere kant gaat opgaan dan moet je hem voor zijn met ophoudingen te geven op je buitenteugel en goed binnenbeen zodat hij niet stilvalt. Een zweep erbij in extreme gevallen helpt ook wel maar je bent niets met de zweep als je geen binnenbeen en buitenteugel gebruikt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:18

Mijn paard deed dit ook. Meestal ging er iets in de hulp niet goed, zodat ze het niet begreep. (bijvoorbeeld te veel druk op mijn binnenteugel, daar kan ze flink van in paniek raken)

Ik ben meer met mijn zit gaan rijden.

Dingen die je kan doen om je paard te helpen zijn bijvoorbeeld goed de volte in kijken. Dan draait je lichaam al een stukje mee en snapt hij sneller wat je nu precies bedoelt.
Verder goed je buitenteugel en buitenbeen eraan. Met je buitenbeen duw je hem als het ware van de hoefslag en de volte rond.
Zodra hij niet opgesloten is, zal hij terugvallen en er tussenuit knijpen.
Zodra je denkt/voelt dat hij er tussenuit wil knijpen, dan geef je een ophouding in je buitenteugel.

Als hulp zou je je zweep aan de buitenkant kunnen houden, maar je moet er wel voor zorgen dat je hem aan de buitenkant goed opsluit ander geef je hem straf voor iets wat je zelf bijvoorbeeld niet helemaal goed doet.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:43

Dat herken ik heeel goed! Mijn paard deed precies hetzelfde, op de volte klapt die me er zo uit.
Het is dus echt zo'n speknek die alles doet om zijn zin te krijgen!
Mijn oplossing was (nu doet hij het niet meer) eerst heel veel aan de longe gezet, toen dit goed ging heb ik onder het zadel, als hij 1 stap op de volte was zette ik hem terug in draf, steeds verder tot dat ik de hele volte rond kon ( het probleem was dat hij moeite had met zijn balans te bewaren)
Toen ik dit heb gedaan heb ik hem juist niet op de binnen stelling gezet maar juist op de buitenstelling, dus het hoofdje iets naar buiten en buiten been er goed bij. Natuurlijk heb ik dit wel eerst in draf geoefend.
Het ging in het begin niet van harte maar door het steeds weer te doen kreeg je er toch profijt van!
Vooral niet boos worden en steeds belonen als die de volte helemaal af maakt!
Nu heeft die het nooit weer gedaan Haha!
Succes!

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:48

@ Danique07 Ik zal het proberen, als het lukt
laat ik het je weten, bedankt!

@ Lina : Nou lenig is hij echt wel, haha!
Heeft hij laten merken ook! Maar ik snap het wel,
dus ga het proberen.

@ Miradim: Hem op z'n kop geven heeft geen zin.
Ik heb vaak genoeg mijn zweep moeten gebruiken
en ben het nu gewoon zat.. Ik wil gewoon lekker
zonder zweep kunnen rijden, omdat als ik hem
een tik geef gaat hij alleen maar meer rennen
bokken en alles ! dus dat vind ik geen oplossing.

@ Bienotje; aan de ene kant heb je gelijk.
Maar aan de andere kant : bij de volte bij de A gaat het goed,
omdat dat de kant is van de uitgang van de bak dus
daar wil hij altijd naar mij luisteren als we daar op de volte gaan,
en daar gaat het dan ook gewoon goed.
Maar zodra ik naar de C rijd, begint hij als harder
te draven ect. Nu had mijn instructrice gezegt:
neem hem eerst terug naar stap, en pas op het laatste
moment van de 2e helft van de volte ga je weer naar draf.
Dat werkt opzich wel, maar ook dan probeert meneer
er onder uit te komen. En aan de longe is hij helemaal
niet braaf omdat hij dat gewoon helemaal niet leuk vind.
En ik probeer deze tijd juist leuke dingen met hem te doen,
die hij ook leuk vind. Dus dat we er samen profijt van hebben.
Uiteraard moet hij wel naar mij blijven luisteren.
Maar dan probeer ik gewoon rustig te rijden, niet aan de teugel
ect want dat kan hij nog niet en ben ik nu ook nog niet van
plan aan te leren ,maar dan gaat hij gewoon uitzichzelf rennen
en gek doen.

@

@ Sabbientje: Hij snapt ook wel wat ik bedoel,
want hij weet precies waar hij heen moet als ik
hem die richting in stuur.
Maar hij doet het gewoon niet !
De zweep is geen oplossing. Daardoor gaat hij steeds
harder rennen en alsnog de verkeerde kant op.

@ KiMmk : Ja ik beloon hem altijd als hij iets goed doet
of de goede kant op gaat, met name met mijn stem.
Daar is hij vrij gevoelig voor dus als hij aan mijn stem
hoort dat hij het goed doet dan gaat het 't volgende rondje ook
goed. maarja, de andere keren dat ik rijd op hem is het
weer hetzelfde liedje en ben ik weer terug bij af !

Miradim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:31

Hi Nicole. Het is ook niet de bedoeling dat je met zweep blijft rijden. Maar goed ik begrijp dat dit bij jou niet werkt omdat je de controle dan helemaal kwijt bent. Wat je fjord uiteraard erg goed in de gaten heeft Knipoog. Bij mij werkt het erg goed. Zodra hij door had dit niet de bedoeling was werd het minder. En nu kan ik ook goed zonder rijden. Uiteraard niet zonder slag of stoot. Hij ging ook van alles proberen ze geven het niet zomaar op. Bokken op een tik, achteruit lopen, uitbreken enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:25

Ik ken ook een pony die dat doet, vooral in de galop.. Bij hem werkt het wel, als je je hem gewoon helemaal aan de buitenkant opsluit, buitenhand zowat tegen z'n hals aan, buitenbeen er goed aan, en je binnenhand mooi openen. Gaat hij toch naar buiten? Dan krijgt hij gelijk een tikje, dan heeft hij er gauw genoeg van. Maar hij doet het niet als je hem héél goed losrijdt, als hij helemaal los en goed aan het been is niet.

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 15:47

@ Miradim : Nee een zweepje is altijd handig,
maar ik gebruik hem toch nauwelijks.
Want als hij iets fout doet kan ik hem dat niet
kwalijk nemen: hij is tenslotte ook nog maar 4.
Dus hij moet alles nog leren; en ik wil niet dat hij
een trauma overhoud aan de zweep want dat is
onzin, hij moet het ook zonder kunnen.
Vandaag met me les ging het hartstikke goed,
m'n zweep GELUKKIG ook niet eens nodig gehad!
Ook op de voltes ect. reed hij gewoon de goede kant op!

@ Hitime: zoals ik al zei; tikjes hebben geen werking bij Zam,
hij blijft het daarna dan toch wel doen en gaat dan alleen maar
méér trekken en rennen. Maar vandaag ging het super dus..
want lekker ontspannen enzo , Ik denk het te make heeft
met het feit dat ik hem even gelongeerd had voordat
m'n les begon; dus hij was al een beetje moe.
Dit heeft dus wel effect gehad op z'n rijgedrag,
hij was erg rustig en braaf dus =)

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:53

als hij medisch in orde is dan moet je m voor zijn!
als hij het elke keer op t zelfde punt doet of je voelt het aankomen dan wend je m snel af zodat je een volte van 10/15 meter krijgt...

Of probeer m rechtdoor te rijden en te stoppen voor de bakrand en dan de kant opgaan die jij wilt

JIJ bepaald t stuur, hoe dan ook, niet je pony!
en ga op zoek naar goede lessen Lachen

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:17

Ik krijg goede lessen hoor Knipoog
en het is niet zo dat hij dit altijd doet :
want zoals zaterdag met mn les en vandaag
ging het super heeft hij geen 1x de andere kant
op gerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:04

Hey Nicole, Zamson is dus wat eigenwijs?
We gaan eerst maar Hilly eens overtuigen van een nieuw zadel, op korte termijn.. denk dat je daar al veel ellende mee weg haalt.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:45

Dit heeft 1 van mijn fjorden ook een tijdje gehad, maar alleen in de rechtergalop, tijdens de les kwamen we erachter dat ik teveel aan mijn binnenteugel zat en te weinig mijn buitenteugel erbij had en te weinig buitenbeen. Succes ermee!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:56

Ik zou eerst even een fysio laten kijken naar de rug, even controleren of er niks vast zit.
En misschien is het een goed idee om het hoofd de blokken; als het hoofd niet naar buiten kan kijken dat kan je paard ook minder snel naar buiten wegrennen Lachen
Dat kun je doen door je zweep te gebruiken als verlengde van je arm: je houd hem gewoon langs zijn hoofd aan de buitenhand, een stukje er vanaf, en zo block je het hoofd, je maakt zeg maar je eigen bakrand Lachen Zo heb ik mijn tinker afgeleerd dat hij steeds tegen de bakrand aan liep, dat werkt heel goed.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:03

qua hulpen geven is mijn advies:
Hou je zweepje aan de buitenhand. Als hij niet reageert op jouw hulpen, leg je het zweepje tegen zijn schouder. Een tikje geven als hij toch echt de verkeerde kant opgaat. Bij mijn paard is de zweep tegen zijn schouder leggen al genoeg. Wel heel consequent zijn: eerst de goede hulpen geven, dan pas het zweepje tegen de schouder als hij niet luistert.

Ik ben het met anderen eens dat je paard misschien ook ergens last van heeft.

Succes!

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 19:20

Heey mar Haha!
Ja zammie is de laatste tijd een beetje
eigenwijs. de laatste keer dan hij braaf was
was met mijn les zaterdag, en die dinsdag erna.
Toen maakte hij braaf zijn voltes Lachen
Maar nu kan ik sowieso niet meer in de bak rijden
want die is zo hard dat is echt niet te doen..
Ja hilly was al opzoek naar een nieuw zadel,
maar volgens mij nog niks gevonden !
Weet jij ook niks voor sam ?

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:29

Hij is 4, waarschijnlijk een boefje en sterk. Als alle lichamelijke ellende is uitgesloten is hij je waarschijnlijk gewoon aan het uit proberen Knipoog
Consequent zijn, en een 4 jarige een keer corrigeren met een zweepje op de schouder veroorzaakt echt geen trauma hoor.
Je bent nog jong, als je instructrice je hiermee niet kan helpen... zoek iemand anders, of laat hem een paar keer rijden door een ervaren iemand. En laat die je dan vertellen wat diegene voelde en heeft gedaan om het op te lossen. Succes!

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 19:34

Ja het is ook een boef !
nee maar zodra ik de zweep erbij houd dan gaat hij
alleen maar rennen en sterk doen..
Maarja hij doet dit niet altijd,
meestal als ik voor het rijden ff longeer of
laat rennen in de bak dan is het een schat met rijden.
Ik denk nu dat het door het weer komt , daar
word hij natuurlijk fris van van dit koude weer.
Dit is echt zijn type weer.
Nou we laten er liever geen andere mensen op.
Ik wil dit zelf kunnen oplossen,
en wie zegt dat ik niet ervaren ben ?
Ik rijd hem al langer dan een jaar dus ik weet echt
wel waar ik mee bezig ben Knipoog
ik heb ook al ongeveer 7 maanden les, elke week.
en die mij les geeft helpt mij echt hartstikke goed!
Maargoed ik zal van de week als de bak weer
te rijden is kijken of hij weer dezelfde praatjes hebt
dan hoor je het nog wel.