Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Arabesk schreef:zolang je vriend fatsoenlijk een paard kan vasthouden en een longeerlijn kan vasthouden en hij bereid is je te helpen, denk ik dat je het zelf wel redt hoor
Ik heb het ook zelf gedaan en had hulp van een 13 jarige jongen die nog niet zo heel lang met paarden bezig was. Hij hield mijn paard de eerste paar keer vast enzo.
Arabesk schreef:zolang een paard nog stuiterd is het nog niet klaar om erop te klimmen.
Eindeloos oefenen met op en afstijgen net zo lang tot het m niets meer doet. Paarden kunnen wennen aan bijna álles, als je het maar vaak genoeg herhaalt.
midgie schreef:denk als je het met veel geduld en beleid doet dat je er niet veel aan verkeerd kan doen
) dan zorgt de gene met de longe in de hand er voor dat hij niet omhoog gaat, maar naar voren.
maar de knoppen monteer je er echt niet vanaf de grond op
JoviBan schreef:Er bestaat zoiets als grondwerk, waarin je je paard stap voor stap voorbereid op de hulpen, óok op de ruiterhulpen.
de eigenaar begeleiden.. Ik kwam dan 3 keer in de week
KiWiKo schreef:Ik heb het ook altijd gedaan hoor![]()
de eigenaar begeleiden.. Ik kwam dan 3 keer in de week
![]()
Deed de eigenaar het toch zelf, maar met mij op de achtergrond EN als grondpersoon
.Grapje hoor.Tot nu toe doet ze het fantastisch,zelfs toen er plots vlakbij vuurpijlen werden afgeschoten ging het goed,hoewel het even spannend was,bleef ze toch coole.
), maar zit- en andere lichaamshulpen kun je wel degelijk op de grond aanleren.