Als ik jou was zou ik ook langer gaan zitten, als dit paardje al redelijk snel wil gaan lopen, en jij wil (wel of niet bewust) maar zowiezo onbewust het paardje remmen, waardoor je (zonder dat je het zelf beseft) met je benen gaat klemmen, deze haf zal dat zeker voelen en alsmaar harder willen.
Ik zie aan zijn hoofdhouding (zeker op het begin) dat hij / zij best gevoelig in de mond is, anders zou hij normaal niet zo "sterrenkijken" maar alles aan de hoofdhouding zegt me dat hij best een gevoelige mond heeft (uit ervaring zie ik dit omdat we ook zo'n paardje hebben) dan wil hij zijn onderhalsspieren vastzetten en zijn rug wegdrukken. probeer de teugels goed veerbaar te houden, dat je hem nooit "per ongeluk" in zijn mond zit mocht hij naar beneden wil komen, zo verliest hij het vertrouwen in je hand. Bij zulke "hete" paarden die alsmaar willen rennen, moet je niet te veel gaan tegenhouden (hierbij bedoel ik zowel zit, mond, en u eigen houding) rij hem extra voorwaarts, zeker tot de eerste pit eruit is en werk vooral op het neerwaartse, alsof je even lekker gaat doorhobbelen, als hij wat rustiger is, kun je beginnen te vragen, eerst met de zin, dan pas met de handen, het is (als ik het goed heb) een afgeslote piste, weg kan hij toch niet en blijven lopen zal hij ook niet, doet hij het wel, even laten lopen en terug vrage, als hij dan terug komt moet je eerst rustig hem opvangen en dan aan het werk zetten, hij moet leren wachten op jou, en niet alles op eigen houtje afcrossen. als je meteen begint met rustig te willen laten lopen, dan gaat hij alleen maar spanning opbouwen, zulke paarden moeten een zekerheid hebben "ik moet weg kunnen" en daarna moet jij hem leren dat het leuker voor hem is om bij jou te blijven, en naar jou te luisteren , dan op zijn eigen houtje de bak af te gaan, want dan wordt hij (door jou) extra aan het werk gezet.
Dit is mijn mening, als mensen hierop iets niet goedkeuren, wil je het dan aub via pb doen.
nogmaals! ik denk!! Dat dit een goede manier is (het heeft bij mij allensinds geholpen) of het dé juiste manier is ..... is niet aan mij om te beslissen.
alvast sucses met je haf!

hij / zij ziet er wel een leuke haf uit! (dat zijn hafjes zowiezo altid

)
edit: over dat gevoeligheid = daar zeg ik niet dat je trekt ofzo hé, laten we dat duidelijk stellen

gevoelige paardjes hebben vaker de neiging om dit te doen, ik weet het van onze haf's)