mond open bij rijden stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArianneFJarig

mond open bij rijden stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 22:03

hoi allemaal,

ik heb een probleem, mijn paard gooit zijn mond open als ik met stang en trens rij, en dan hangt de stang alleen nog maar los.
het is niet dat hij in verzet komt tegen de stang, maar hij doet het alleen omdat het zeer doet denk ik.
met zijn trens alleen doet hij het ook wel een beetje, maar daar heb ik een dubbele neusriem dus dan zie je het niet zo erg.

ik heb al een ander bit geprobeerd, en nu een latex bandage om zijn bit heen, om het te verzachten, maar hij doet het nog steeds.
hebben jullie misschien nog ideeën?

oh zijn gebit is verder goed trouwens, maar hij heeft erg gevoelige mondhoeken
Laatst bijgewerkt door ArianneF op 04-12-07 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Re: mond open bij rijden stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:06

Kan het te dik zijn? Probeer eens een dunner bitje, het is niet de bedoeling dat je 'm dicht moet snoeren omdat hij z'n mond opent, want dat is idd een teken van pijn(/verzet). Sommige paarden hebben gewoon een te klein mondje voor 'gewone' bitten. Lachen Is hij onlangs nagekeken door de tandarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:23

Zo te lezen is er in de mond van je paard helemaal geen ruimte voor een stang en trens en is zelfs de trens alleen nog te dik voor deze mond.

Het bit verzachten met een latex bandage helpt dan ook niet. Het gaat om de hoeveelheid ijzer (bitten) wat je paard in z'n mond heeft, waar geen plaats voor is.

Dit kan bijv. komen wanneer je paard erg smalle onderkaken heeft (de bitten drukken op de tong, maar de tong kan niet tussen de twee kaakhelften wegzakken, omdat daar geen ruimte voor is; dit doet niet alleen pijn, maar ook de doorbloeding in de tong stagneert, paard heeft moeite met slikken e.d.). Ook kan het zijn dat je paard een erg dikke tong heeft en/of overmatig wangslijmvlies. Deze komen dan ook in de verdrukking door de bitten, met als gevolg pijn. En het kan bijv. zijn dat je paard een korte mondspleet heeft, etc.

Er kan dus van alles zijn in de mond van je paard, waardoor de trens er niet in past en een stang erbij al helemaal niet past. Als paard kun je dan ook niet veel anders meer dan je mond open doen en het is niet bepaald fair om deze dicht te snoeren met een riempje.

De erg gevoelige mondhoeken worden overigens ook niet 'zomaar' gevoelig. Knipoog

noahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:32

misschien te weinig ruimte?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:34

ArianneF schreef:
met zijn trens alleen doet hij het ook wel een beetje, maar daar heb ik een dubbele neusriem dus dan zie je het niet zo erg.

Oh jee

Een paard doet zijn mond niet zo maar open, je kunt het wel verdoezelen door zijn mond dicht te binden, maar dat is geen oplossing. Klinkt als pijn zo.

ArianneFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 22:57

het is niet dat mijn sperriempje strak zit hoor, hij heeft zeker nog genoeg ruimte Lachen dus wees niet ongerust

ik heb het dunst mogelijke combinatie op gebied van stang en trens, maar ik was juist bang dat dit te scherp zou zijn! maar dat denken jullie dus niet? toch beter te dun en wat scherper, dan dik?

hoe moet ik erachter komen wat voor bit ik nu moet proberen dan? iemand ervaring ermee?
ik rijd normaal met dubbel gebroken bit, heb daar al een dikkere versie van geprobeerd, maar dan gebeurt het ook, dat klopt met wat jullie zeggen.
dus nu heb ik een hele dunne. hij komt vooral met zijn mond open in de oefeningen, en dan vooral iets wat hij moeilijk vind, appuyeren in galop bijvoorbeeld.

ik denk dat ik nog wel een foto heb, ik zal even zoeken

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:01

Het ene paard heeft gewoon minder ruimte in de mond dan het andere paard.
Ik weet niet of je perse op stang en trens moet rijden, maar als het gewoon niet past en niet lekker ligt zou ik lekker op een trensje doorrijden. Misschien moet je eens een snaffle proberen, die zijn wat dunner en nemen niet zoveel ruimte in de plaats, dit zijn de simpele trensjes die in de western gebruikt worden. Maar denk niet dat je daar mee mag starten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:06

ArianneF schreef:
het is niet dat hij in verzet komt tegen de stang, maar hij doet het alleen omdat het zeer doet denk ik.

Je zegt dat hij niet in verzet komt, maar het doet wel pijn denk je? Hoe moet je paard aangeven dat het niet fijn is voor hem dan? Ik denk dus wel zeker dat het verzet is wat hij toont...

ArianneFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:08

ik heb een foto gevonden van ons meest gespannen proefje ooit: een proef rijden na een ereronde 'vliegen' dat is geen goed plan. schrik niet. dit gebeurt er dus bij extreme spanning (de teugels zijn echt bijna los)

Afbeelding

en zo loopt hij er normaal op (ik rij als het kan met de stang los)

Afbeelding

en dan moet je erbij bedenken dat hij flink kan knagen erop, en kwijlen

ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. het lijkt geen verzet te zijn, want ik kan er goed mee rijden, hulpen aangeven, enz. maar hij doet bij moeilijke oefeningen zijn mond open, zonder enige reden lijkt het
Laatst bijgewerkt door ArianneF op 04-12-07 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:12

Knagen lijkt me niet helemaal de bedoeling dat betekent dus dat het bit tegen of tussen zijn tanden komt.
Om zeker te weten over de ruimte in zijn mond kan je het beste als de paardentandarts bijvoorbeeld langskomt deze even vragen te kijken, deze kan je het beste adviseren omdat hij het beste de vorm van de binnenkant van de mond kan zien.

ArianneFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:15

ja dat is denk ik het beste idee ja.

tot die tijd maar met mijn trensje rijden, daar heeftie niet zo'n last van

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:22

Wat zegt je lesgeef mens er van? Dat lijkt me toch iemand die je er in kan adviseren. Met mijn lekenkennis zie ik in knagen en kwijlen geen goede signalen, lijkt me duidelijk genoeg.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:24

Heb je je paard wel eens na laten kijken door een tandarts? Lachen
Misschien heeft ze wel ergens last van, wolfskiesje wat drukt of waar bit soms tegen aankomt.

ArianneFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 23:25

ze vond het raar dat hij zo deed, terwijl hij het bit wel goed oppakt,(en nageeft op het bit) dus ze adviseerde me de bandage. want iemand op stal bij haar had ook een paard wat zo debiel deed op zijn bit, zonder reden, en bij haar werkt de bandage super, heeft geen moment zijn mond meer open gehad. zij heeft overigens hetzelfe setje bitten als mij.
maardoed dat heb ik dus nu 3 dagen geprobeerd, werkt niet.
de volgende keer als ik kom lessen ging ze er verder naar kijken, ze wilde er eens op stappen, of hij het niet doet als verzet tegen de oefeningen in plaats van het bit. (waar ik eigenlijk ook wel naar toe neig te gaan, maarja dan denk ik, als hij het niet kan dan doet hij het gewoon niet)

en ja ik heb hem al een aantal keren na laten kijken, ik merk het vrijwel meteen als hij iets heeft aan zijn kiezen (hoofd scheef, wat dat betreft laat hij me dat altijd meteen weten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:25

Je eerste foto doet 't bij mij niet.
Heb je ook een close up foto van zijn hoofd en mond en zonder bit? Op de tweede foto ziet het er namelijk uit dat het bit te hoog inhangt en de mondhoeken naar boven worden getrokken (dat kan dan ook de oorzaak zijn van de gevoelige mondhoeken).

ArianneF schreef:
ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. het lijkt geen verzet te zijn, want ik kan er goed mee rijden, hulpen aangeven, enz. maar hij doet bij moeilijke oefeningen zijn mond open, zonder enige reden lijkt het

Verzet uit zich niet alleen in staken, hangen, schudden, hoofd omhoog gooien en dat soort dingen, maar uit zich ook in bijv. de mond open doen, tong over het bit leggen, tong uit de mond leggen en ook het knagen en kwijlen. Dit alles wijst erop dat het paard last tot pijn heeft van het bit. Een paard doet dat niet 'zonder enige reden'.

ArianneF schreef:
en dan moet je erbij bedenken dat hij flink kan knagen erop, en kwijlen

Knagen en kwijlen is geen goed teken en kan wijzen op serieuze mondproblemen!

Als ik jou was, zou ik een goede paardentandarts/gebitsverzorger laten komen die ook kennis heeft van de anatomie van de mond, Dus niet iemand die alleen kijkt of het paard haken of doppen heeft en dit behandelt, maar die ook werkelijk naar de tong, de tongspleet, de wangslijmvliezen, de kaken, de lagen, het rooster en de symmetrie van het gehele gebit kijkt.
En dan ook met bit erin, zodat hij/zij kan beoordelen waar de knelpunten zitten, en op basis daarvan jou een bepaald bit tot zelfs geen bit kan adviseren.

Weet je trouwens ook of de wolfskiezen al door of verwijderd zijn? Hoe staat het met de hengstentanden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:53

Ik zou ook in elk geval zijn gebit na laten kijken.
Te veel knagen is niet goed, af en toe een knabbel is niet erg maar het moet niet constant zijn, een paard wat te veel kwijlt geeft aan dan het niet kan slikken, dus ook een teken dat het geen juist bit in heeft.
Soms is het lang zoeken naar het juiste bit, de mond dichtsnoeren zodat het niet zo opvalt is echt de oplossing niet, daar word je paard echt niet beter van en is eigenlijk best zielig, want het dier kan er ook niets aan doen, doet het echt niet expres.
Waarom stang en trens ??
Probeer het eens bitloos of een enkel bitke zou ik zeggen, kwijlt hij dan ook zo ??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:59

ik kan foto niet zien, maar is geen idee om samen met tandarts en instructrice afspraak te maken, en evt verschillende bitten bij je te hebben die je geleend hebt en uit kan proberen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:04

Open mond hoeft niet alleen een gebitsprobleem te zijn, kan ook uit de rug komen (of elders een blokkade zijn). Als een paard moeite heeft met bepaalde oefeningen en daardoor z'n mond opent, kan het heel goed een combinatie zijn van pijn elders en daardoor een aanleuningsprobleem.
Daarnaast een paard wat veel kwijlt/schuimt hoeft niets te maken te hebben met een verkeerd bit. Er zijn veel paarden die een juist bit hebben, een goede aanleuning etc. die dit ook doen. Sommige paarden knabbelen nu eenmaal graag op het bit en de 1 produceert nu eenmaal meer kwijl dan de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:17

Talonius schreef:
Daarnaast een paard wat veel kwijlt/schuimt hoeft niets te maken te hebben met een verkeerd bit. Er zijn veel paarden die een juist bit hebben, een goede aanleuning etc. die dit ook doen. Sommige paarden knabbelen nu eenmaal graag op het bit en de 1 produceert nu eenmaal meer kwijl dan de andere.

Er is onderscheid tussen kwijlen en schuimen.
Of schuimen wel of niet een goed teken is, is een discussie op zich, welke ik niet zal aangaan in dit topic, daar zit TS vast niet op te wachten. Knipoog

Kwijlen echter is géén goed teken. Als een paard kwijlt (speeksel/schuim dat uit de mond loopt) komt dit omdat het paard z'n onderkaak niet beweegt, maar de kaken en de omliggende spieren volledig vastzet (en dus ook niet 'knabbelt').
Dit vastzetten komt voort uit en duidt op spanning. En de oorzaken van deze spanning kunnen diverse zijn; aan TS om uit te zoeken welke dit zijn.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:40

ArianneF schreef:
ik heb het dunst mogelijke combinatie op gebied van stang en trens, maar ik was juist bang dat dit te scherp zou zijn! maar dat denken jullie dus niet? toch beter te dun en wat scherper, dan dik?

hoe moet ik erachter komen wat voor bit ik nu moet proberen dan? iemand ervaring ermee?

Dun is niet perse scherp, sommige paarden hebben namelijk een heel klein mondje, als je daar dan een dik bit in doet is 't onprettiger dan een dun bitje. Als je een andere trens wilt proberen kan ik myler aanraden, die zijn anatomisch gevormd en bij sommige ruiterzaken kan je ze uitproberen. Van stangen heb ik niet bar veel verstand. Haha!

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:41

Dit heeft mn paard ook nog gedaan (voor ik hem kocht) Hij was nooit naar de tandarts geweest : hij had verschrikkelijke haken op zijn tanden.

ArianneFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:19

ik heb vandaag met het bit van mijn pa gereden, maar dat was ook geen goed plan. hier werd het bijna erger van.

er wordt gevraagd, waarom stang en trens? ik weet het ook niet, ik heb vorig jaar dit setje gekocht omdat ik dacht dat ik zijn streken in de proef dan misschien wat meer onder controle kon houden. dat is dus niet zo. ik heb een tijd lang met dit setje gereden, vrijwel zonder problemen. maar hoe meer spanning mijn paard heeft, dat heeft hij het laatste jaar heel erg, vooral in proeven. hoe meer zijn mond open gaat. daarom ben ik in februari met trens gaan rijden. ik heb tot vorige week al die tijd met trens gereden. en dit bevalt op zich goed. hij doet het nu maar een klein beetje, ik denk dat hij hier geen last van heeft, want wat hij op zijn gewone trensje doet is slechts knabbelen, en in oefeningen kan hij wat tegen de hand komen.
en waarom ik nu dan weet met dit setje rij? ik wilde het gewoon weer proberen, of het nu beter ging, dit blijkt dus niet zo te zijn, dus ik denk dat ik mijn hoofdstel net zo goed kan verkopen.

er was een verhaal van talonius waar ik wel goed in kan komen. dat was de spanning in zijn rug, die door trekt naar zijn mond. ik denk dat dat het meeste klopt, omdat hij het echt bij oefeningen doet. dan zou het dus zo zijn dat het helemaal niet aan zijn mond ligt.

het feit dat hij gevoelige mondhoeken heeft komt doordat hij kloofjes heeft in zijn mondhoeken, en precies in 1 zo'n kloofje gaat zijn bit hangen. dit is niet te voorkomen.

bitloos rijden, heel leuk allemaal, maar daar mag je geen proef mee rijden. ik zou het wel eens willen proberen, vooral voor springen omdat hij dan alleen maar wilt 'vliegen'. en als ik met een bitloos hoofdstel kan rijden kan ik zijn mondhoeken sparen. kan je wel zeggen, moet je niet zo trekken! maar jullie weten vast net zo goed als mij dat dat erg moeilijk is als je paard overal vliegt. en denk niet dat ik niet mijn best doe om niet te trekken, maar soms gaat het gewoon niet anders.

het kwijlen, ja dat heb ik misschien verkeerd uitgelegd, hij kwijlt niet overmatig, en hij schuimt meer dan dat hij kwijlt, dat heb ik niet goed verwoord.

afijn, dat wordt dus zonder stang en trens rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:22

Tijdens normale trainingen alleen op een trensje rijden. Ik heb het niet zo op het rijden van een paard met 2 bitten in de mond, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Dat is een probleem wat bij het paard ligt, want het is niet zo dat je als je een bepaalde hulp geeft, dat je paard zijn mond dicht doet. Ik zou in ieder geval wel even sowieso naar zijn tanden laten kijken, en misschien ook wel naar andere delen van zijn lichaam (gewoon zijn algemene gezondheid even laten checken). Het kan een probleem zijn dat hij, als hij nog jonger is, tanden moet wisselen, en anders kan het zijn dat zijn tanden te scherp zijn. Dan moet je die even laten bijschaven door een paardentandarts. Ik zou sowieso, als je even de komende weken geen wedstrijden op de planning hebt, met een trensje rijden, je paard moet immers op een trensje even goed kunnen lopen als op een stang en trens. Maar misschien is het wel heel anders in jou geval, als je op een stang en trens wilt trainen, zelfs als je pas over een maand weer een wedstrijd hebt, moet je dat zelf weten, maar het is niet mijn voorkeur Lachen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:26

Inderdaad voorlopig lekker op een trensje rijden, dit mag nog t/m het ZZ-Z. Wat natuurlijk niet wegneemt, dat het wel interessant zou zijn,om te weten waar het probleem met de stang en trens vandaan komt. Heeft er al eens een fysiotherapeut naar gekeken? En ook, als je er op zit?

ArianneFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:29

hij is 2 weken geleden onderzocht en hij heeft nergens problemen mee, zijn algemene gezondheid dan. hij kan gewoon heel erg stijf zijn, maar dat is kwestie van losrijden.
ja mijn instructrice gaat volgende week kijken, tenminste dat zou ze gaan doen als het nog niet beter ging met die bandages om zijn bit. ze heeft echter al vaker gekeken, en het bit ligt gewoon normaal in zijn mond.
Laatst bijgewerkt door ArianneF op 05-12-07 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt