vaak omdat ze dit vriendelijker voor het paard vinden enz. (wat het niet altijd hoeft te zijn).
nu zat ik laatst eens te denken; "iedereen vind het bit allemaal wel zielig, maar als je gewoon je handen stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt en niet op je handen hoeft je paard geen hinder van je handen te hebben. en als je bitloos rijdt kan je ook nog best zagen, alleen dan op de neus ivm in de mond dus het hoeft naar mijn mening niet eens paardvriendelijk te zijn, want je kan soms net zo hard inwerken met een bitloos hoofdstel als met een bit".
conclusie: Bitloos rijden is leuk voor erbij (om te oefenen om terug te komen op je zit enz.) maar als je je handen gewoon netjes stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt hoeft je paard geen hinder van het bit te hebben en rij ik zelf toch liever met bit!
wat vinden jullie daar nou van? (alleen als je bitloos rijdt) wat voor redenen hadden jullie om bitloos te gaan rijden?
edit: mijn slechte nederlands verbeterd

Momenteel zweef ik een beetje tussen bitloos en met bit in.
Met mijn Shetlandpony's (waar ik niet op rij voor de duidelijkheid) kan ik zo weglopen met een neck/leadrope, en ben ik ze ook aan het trainen aan de lange teugel zowel met als zonder bit. Wat ik heb gemerkt is, dat als je paard goed aan de hulpen staat en je elkaar begrijpt, in feite geen bit nodig hebt om je hulpen duidelijk(er) te maken.
.
zonder last te hebben van het bit.