bitloos of gewoon met bitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moow

bitloos of gewoon met bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:24

de laatste tijd hoor je steeds meer mensen zeggen "ik ga bitloos rijden",
vaak omdat ze dit vriendelijker voor het paard vinden enz. (wat het niet altijd hoeft te zijn).

nu zat ik laatst eens te denken; "iedereen vind het bit allemaal wel zielig, maar als je gewoon je handen stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt en niet op je handen hoeft je paard geen hinder van je handen te hebben. en als je bitloos rijdt kan je ook nog best zagen, alleen dan op de neus ivm in de mond dus het hoeft naar mijn mening niet eens paardvriendelijk te zijn, want je kan soms net zo hard inwerken met een bitloos hoofdstel als met een bit".

conclusie: Bitloos rijden is leuk voor erbij (om te oefenen om terug te komen op je zit enz.) maar als je je handen gewoon netjes stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt hoeft je paard geen hinder van het bit te hebben en rij ik zelf toch liever met bit!

wat vinden jullie daar nou van? (alleen als je bitloos rijdt) wat voor redenen hadden jullie om bitloos te gaan rijden?

edit: mijn slechte nederlands verbeterd Bloos
Laatst bijgewerkt door moow op 04-12-07 21:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Narya

Re: bitloos of gewoon met bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:27

Ik geloof niet dat een paard makkelijker af te stoppen is met bit. Als een paard wil, dan gaat het paard. Met of zonder bit, daar kan je dan niets aan doen.

Ik doe nu af en toe aan bitloos rijden, afwisselen met gewoon bit. In eerste instantie omdat het me vriendelijker leek dan met bit, maar je hebt absoluut gelijk dat een paard nauwelijks hinder van een bit hoeft te ondervinden als je het goed doet Lachen Momenteel zweef ik een beetje tussen bitloos en met bit in.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:29

Met bit is het echt niet veiliger ofzo! En hoe het inwerkt hangt van de optoming af. Een hackemore kan heel erg scherp zijn, zelf rijd ik met een gewoon halster. Als je daar aan trekt is het wel vriendelijker dan bij een bit! Het zot toch in z'n mond...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:30

Mijn reden om bitloos te rijden is: Ik en mijn paard hebben geen bit nodig, als hij schrikt stapt ie ineens heel snel, maar krijg hem dan direct weer terug. Als hij op de vlucht zou slaan zou hij (en alle andere paarden ook) net zo min op je bit reageren als op je bitlooshoofdstel, ze willen zo snel mogelijk zo ver mogelijk van die 'enge' plek weg. Als je dan in zn mond gaat trekken gaat hij alleen nog maar harden, omdat je hem pijn doet, daardoor nog meer adrenaline opwekt.

Daarbij komt, de meeste paardenmonden kunnen een bit niet eens aan, dan wordt er gezegd hij luisterd niet en er wordt nog een scherper bit in gehangen, ipv het probleem op te zoeken.

Maar iedereen moet doen waar die zich prettig bij voelt, en nog belangrijker waar het PAARD zich prettig bij voelt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:40

Ik ben momenteel ook een beetje 'zwevend' Knipoog Met mijn Shetlandpony's (waar ik niet op rij voor de duidelijkheid) kan ik zo weglopen met een neck/leadrope, en ben ik ze ook aan het trainen aan de lange teugel zowel met als zonder bit. Wat ik heb gemerkt is, dat als je paard goed aan de hulpen staat en je elkaar begrijpt, in feite geen bit nodig hebt om je hulpen duidelijk(er) te maken.
Echter, ik rij op een Fries, en die is van zichzelf gewoon een beetje lomp en niet altijd even direct aan de hulpen. Het is een schat van een paard, maar bij hem komen de hulpen allemaal net even wat sneller en makkelijker aan via het bit. Het ligt dus ook heel erg aan het paard denk ik Lachen
En inderdaad, een bitlooshoofdstel is net zo scherp in de verkeerde handen als een hoofdstel met bit.

noahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:38

ik rij altijd met bit, mijn vorige verzorghaflinger reed ook bitloos met een bosal, dit ging heel goed

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:43

Ik denk dat het ook van het paard afhangt. Sommige paarden hebben niet voldoende ruimte voor een bit of vinden het niet prettig. Maar je hebt helemaal gelijk dat bitloos niet synoniem is voor vriendelijk en een bit synoniem voor pijn.
Uiteindelijk zijn zit en been het belangrijkst om te rijden. Daarbij een zachte hand en bit is net zo vriendelijk als bitloos.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:23

De eerste rede waarom ik bitloos rijd is dat ik dacht dat het niet nodig is om met bit te rijden.
Dit inderdaad omdat ik altijd met vrije (lange) teugel mijn vorige paard reed.
Toen wij wisten dat mijn merrie wolfstandje heeft (waar ze tot op heden geen last van heeft) leek het mij verstandig om haar bitloos te gaan rijden.
Buitendat vind ik het veel paardvriendelijker zonder een ijzeren stang in de mond.
Flash is dus bitloos ingereden en het bevalt ons bijzonder.
Er is voor mij absoluut geen verschil tussen bit of bitloos, maar voor mijn paard wel Ja .
Vind het heerlijk om te zien hoe haar lippen lekker vrij bewegen als ik met haar op pad ga en af en toe rustig een grasprietje kan pikken Clown zonder last te hebben van het bit.

moow schreef:
conclusie: Bitloos rijden is leuk voor erbij (om te oefenen om terug te komen op je zit enz.) maar als je je handen gewoon netjes stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt hoeft je paard geen hinder van het bit te hebben en rij ik zelf toch liever met bit!

Als jij liever met bit rijd moet je dat ook gewoon doen.
Het enige wat ik wil zeggen is dat een bit niet nodig is.
Wat nodig is is de gedachten van de ruiters te veranderen, omdat het ons zo geleerd is om een paard te houden met bit denken we dat het zonder niet kan.
Totdat je het ervaart en merkt dat het wel kan en er nauwelijks verschil is.
Hier ligt het grootste probleem, omdat we het zo gewent zijn en ons verteld is dat het hoort met bit.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:24

Ik rijd bitloos op Comotu, omdat hij een hekel heeft aan het bit. Daar kan ik heel simpel over zijn. Lachen

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:25

ik denk:
het ligt aan wat voor een pony/paard je hebt.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:11

Ik ben bitloos gaan rijden omdat de pony die ik rijd eigenlijk een hekel aan het bit heeft. Door de eigenaresse wordt ze aardig hard beetgepakt in de mond, al is dit niet bewust..pony heeft daar toch best eens last van. Ik rijd voornamelijk alleen buiten en omdat het halster er hing ben ik het gewoon gaan proberen. Pony blij, ik blij..onze reden dus. Overigens vind ik het rijden met een bit niet zielig, maar ik rijd geen wedstrijden en hoef van een jury dus niet met bit te rijden, waarom dan wel doen?

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:13

A_n_n_e_ schreef:
ik denk:

Waarom ligt het aan de pony? Wat ik zo jammer vind is dat mensen vaak het bit als stop zien van het paard. Terwijl dat dus echt niet de bedoeling is, elke gek kan rijden zonder bit..als het paard maar leert om hier ook naar te luisteren, en een paard dat normaal ook goed is bereden mét bit..zal het zonder ook kunnen. Gebruik jij echter je bit als stop bij een wegloop-pony, zal het wat moeilijker worden. Dat ligt dan niet aan de soort pony/paard je hebt, maar aan alles wat de pony van de mens heeft geleerd en heeft overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:15

Mijn paard geeft duidelijk aan dat zonder bit prettiger is. Hij word stukken rustiger in zijn mond, hals en rug en daardoor veel losser. Ook is het makkelijk met eten onderweg en op wedstrijden.

Overgens is bitloos in verkeerde handen net zo pijnlijk en onpaardvriendelijk als een bit. En als je bit een paard moet stoppen heb je een groot probleem denk ik.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:40

Falling schreef:
A_n_n_e_ schreef:
ik denk:

Waarom ligt het aan de pony? Wat ik zo jammer vind is dat mensen vaak het bit als stop zien van het paard. Terwijl dat dus echt niet de bedoeling is, elke gek kan rijden zonder bit..als het paard maar leert om hier ook naar te luisteren, en een paard dat normaal ook goed is bereden mét bit..zal het zonder ook kunnen. Gebruik jij echter je bit als stop bij een wegloop-pony, zal het wat moeilijker worden. Dat ligt dan niet aan de soort pony/paard je hebt, maar aan alles wat de pony van de mens heeft geleerd en heeft overgenomen.

nou, mijn pony zou echt zo een loopje met je nemen, ik zeg niet dat ik het nooit doe, wij doen ook veel met bitloos(freestylen doe we) maar echt dressuurmatig en springen met bit. mijn pony toont niet dat hij een bit niet accepteerd, dus vind ik het niet nodig. en sommige paarden vinden het wel prettiger.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:39

Mijn paard is bitloos fijner te rijden en we verstaan elkaar beter zo. Als ik er een bit in doe laat hij gelijk merken dat hij dat niet fijn vind. Je kunt zeggen dat een paard geen last heeft van een bit wanneer je met je handen netjes rijdt, maar daar ben ik het niet mee eens. Ookal laat je je teugels helemaal loshangen; er zit tóch een koude, ijzeren staaf in hun mond, dat kán niet comfortabel zijn. Lachen

bouwvakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:07

ik reed mijn oude pony vaak bitloos, omdat ze snel wonden in haar mond kreeg van het bit Lachen

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:14

ik vind dat dat heel erg ligt aan wat voor ee soortpaard je hebt. als je een paard hebt dat heel scherp reageerd op het bit dan kun je naar mijn gevoel beter zonder bit gaan rijden maar alsje paard gewoon normaal op een bit reageerd en je rijd netjes ( zonder te zagen en te klooien met je handen) kun je naar mijn mening gewoon rustig met een bit blijven rijden. ik vind dat het er dus helemaal aan ligt wat voor een karakter je paard heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:14

Moow, ik ben overgestapt op bitloos rijden, omdat ik het nut er niet van inzie om mijn paard een stuk metaal in zijn mond te hangen. Ik ben hem momenteel aan het inrijden en dus ook aan het leren te reageren op mijn zit. Met alleen maar hele stille handen hebben kom je er niet bij mijn oersterke, gekke paardje, die alles nog moet leren. Zo reeel moet je wel zijn natuurlijk. Zagen doe ik niet aan, dat vind ik zo wreed. Bovendien is mijn paard nog aan het wisselen, hij is ruim 3,5 jaar oud.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat hij heel relaxt en ontspannen loopt en het voelt veel fijner aan dan alle keren dat ik paarden met bit ingereden heb (wat ik vroeger altijd deed, omdat ik niet beter wist Knipoog ). Als hij ergens van schrikt, reageert hij veel relaxter zonder bit dan ik voorheen ervaren heb met jonge paarden met bit. Vertel mij maar eens waarom ik er wel een bit in moet hangen, als het zo al prima gaat?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:38

Als een paard correct is beleerd met het bit en correct wordt gereden met het bit, doet het bit géén pijn (met uitzondering van monden met een afwijkende vorm en scherpe bitten)

Als het goed is leert het paard bij het beleren het bit te accepteren (zoals het een zadel en ruiter leert accepteren) en volgen. Wanneer wij hier overigens paarden beleren rijden we ze eerst een tijd met kaptoom, als dat goedgaat met kaptoom en bit en later pas alleen met bit. Als je daarna rijdt met een stabiele, zachte en correcte hand dan ondervindt het paard niet meer last aan het bit dan aan het zadel en de ruiter zelf (die op een zeer gevoelig punt; de rug, druk uitoefenen)

Voordeel van een bit vind ik dat je subtielere hulpen kunt geven. Wat niet wegneemt dat je meer met zit en benen hoort te doen dan met de hand. Ik rijd mijn paard ook wel eens bitloos en die loopt dan niet anders dan mét bit, alleen kan ik niet die genuanceerde hulpgeving geven als het erop aankomt. Als een paard ineens heel anders gaat lopen of reageren als hij zonder bit wordt gereden, dan denk ik toch dat men ofwel

- voordien teveel handhulpen heeft gebruikt
- of op een verkeerde manier
- of het paard accepteerde het bit niet (wat dan imo ook aan de africhting en het rijden ligt)
- of het paard heeft fysiek ergens pijn (wisselen van tanden bijvoorbeeld)

Want in feite mag het niet zoveel verschil maken.

Edit; kleine toevoeging. Ik ben niet voor bitloos of met bit rijden, iedereen doet gewoon waar hij of zij zich het prettigst bij voelt en waar het paard het beste op reageert. Ik denk alleen niet dat het bit an sich het probleem vormt, maar het gebruik ervan. Ik denk dat correct gebruik van een bit net zo paardvriendelijk is als het correct gebruik van bitloze optoming (of voor mijn part zonder zadel en hoofdstel)
Wij gebruiken bij onze paarden trouwens altijd een dubbelgebroken trens of een rubberbit.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 06-12-07 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:47

Ronja schreef:
Als een paard correct is beleerd met het bit en correct wordt gereden met het bit, doet het bit géén pijn (met uitzondering van monden met een afwijkende vorm en scherpe bitten)

Het zal misschien niet direct echt pijn doen, maar oncomfortabel is het wel. En daar komt ook nog eens bij dat ik geen enkele ruiter ken ( en ik ken er veel ) die ten álle tijden zijn handen goed stil houdt. Of stel dat een paard schrikt, dan trekt een mens uit reflex vaak aan de teugels. En wat als je eraf valt ? Wat hou je in je hand, en word dus door de mond getrokken ?

Waarom een stuk metaal in de mond van je paard leggen, terwijl je wéét dat het pijn kan doen en op zijn minst oncomfortabel is, als het ook zonder kan? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Faux op 06-12-07 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:49

Waarom met als je ook zonder kan rijden Knipoog Daarom heb ik er voor gekozen, en een stuk metaal minder in de mond, want dat neemt toch ruimte in beslag en lijkt me gewoon minder prettig liggen dan een band oid over de neus.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:57

Faux schreef:
Ronja schreef:

Het zal misschien niet direct echt pijn doen, maar oncomfortabel is het wel. En daar komt ook nog eens bij dat ik geen enkele ruiter ken ( en ik ken er veel ) die ten álle tijden zijn handen goed stil houdt. Of stel dat een paard schrikt, dan trekt een mens uit reflex vaak aan de teugels. En wat als je eraf valt ? Wat hou je in je hand, en word dus door de mond getrokken ?

Ik denk dat het héél belangrijk is dat iedere ruiter leert zoveel mogelijk van de teugels af te blijven.
Maar hoeveel ruiters ken je die ten allen tijde een goede onafhankelijke zit hebben? Dat is voor een paard niet minder oncomfortabel dan een bit.
En in zulke gevallen van een schrikreactie, dat zijn uitzonderlijke situaties, en hoeveel ruiters zijn er dan wel niet die op zo'n moment scheefhangen of botsen in het zadel, wat volgens mij net zo vervelend is voor een paard.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:01

Ronja schreef:
Ik denk dat het héél belangrijk is dat iedere ruiter leert zoveel mogelijk van de teugels af te blijven.
Maar hoeveel ruiters ken je die ten allen tijde een goede onafhankelijke zit hebben? Dat is voor een paard niet minder oncomfortabel dan een bit.
En in zulke gevallen van een schrikreactie, dat zijn uitzonderlijke situaties, en hoeveel ruiters zijn er dan wel niet die op zo'n moment scheefhangen of botsen in het zadel, wat volgens mij net zo vervelend is voor een paard.

Ik waardeer je reactie en ben het ook met je eens wat de onafhankelijke zit en het scheefhangen en botsen betreft: dat is net zo min goed. Maar daar ging het in dit topic niet over, wel ? Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:03

Da's waar, solly Bloos

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:04

Haha, maakt niet uit, maar we dwalen hier altijd zo snel af naar allerlei andere onderwerpen. Lachen Het ging over wel/geen bit, laten we het daar dan ook maar bij houden!