Amira! bezig met inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniiSee

Amira! bezig met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:31

Hoooii!
Ik heb een tijdje terug een fries deels ingereden, maar hellaas ging die weg, nu hebben we een kwpnertje er voor terug gekregen.
Zaterdag 1-11-07 ging ik voor het eerst erop (vrijdag had ik voor het eerst gehangen ging super goed, dus konden we zaterdag erop!)
Nou vandaag dus weer rijden, kwam plots nog iemand van stal, en die ging even foto's maken Pling
Hellaas was het al beetje donker aan het worden dus is de kwaliteit eigenlijk slecht.

Nou hier een paar fototjes Lachen
(zijn niet precies op volgoorde)

Afbeelding
Stappen Lachen

Afbeelding
Draf, lekker actief achterbeen!

Afbeelding
En Jahoor, galopperen kunnen we ookal Haha!

Afbeelding
DENIES! onderbenen niet uitsteken naar vooooor!

Afbeelding
Als je zo kijkt, kunnen me beugels best een gaatje langer ROFL

Afbeelding
Lekkere actieve draf

Allejandro

Re: Amira! bezig met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:32

Ziet er leuk en relaxt uit hoor! Ja

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:36

Dankjee Haha!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:38

hoe oud is ze?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:39

Ziet er leuk uit!! Ook heel vriendelijk en rustig en zo. Lachen
Zonder dat ze bang oogt, goed hoor!

Maar is Amira niet haar echt/stamboek naam??
Omdat Atjes, pas in het voorjaar 3 worden? Ze ziet er wel ouder uit hoor dan 2/2,5.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:40

ziet er goed uit Pling
verder nog veel suc6 met het inrijden van je paardje!
x

Aciree

Leuk beestje!
Is er een reden voor dat je je handen zo laag houdt? Ik snap dat je nog niet aan sturen etc toe bent, maar als je je teugels zo op maat neemt zou ik m'n handen iets hoger houden zodat je niet zo geneigd bent om ze vast te zetten

Myrdal

Amira??? Dit is dus een 2,5 jarig paard????? Aangezien het een KWPN'er is... Persoonlijk vind ik dit veel te vroeg om een paard in te rijden. Die van mij staat nog lekker van zijn jeugd te genieten.

Paard ziet er wel leuk uit, leuk koppie heeft ze.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:41

ponyparadijs schreef:
hoe oud is ze?

In Maart word ze pas 3. Persoonlijk vinden wij te jong om haar nual in te rijden. Maar ze staat alleen in training bij ons om ingereden te worden en doorgereden te worden. Die eigenaar wilde dat we er al mee gingen beginnen.
Laatst bijgewerkt door DeniiSee op 04-12-07 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:43

ericalucasz schreef:
Leuk beestje!
Is er een reden voor dat je je handen zo laag houdt? Ik snap dat je nog niet aan sturen etc toe bent, maar als je je teugels zo op maat neemt zou ik m'n handen iets hoger houden zodat je niet zo geneigd bent om ze vast te zetten

Nouu, aangezien we er pas opzitten, moet in nog met 1 hand tegelijkertijd een touw vasthouden dat om der nek zit.
Als ze er vandoor zit kan ik me daaraan vast houden en hoef ik niet in der mond te snoeren aangezien er nog geen rem op zit Vork

Ik zat net zelf even terug te kijken en ik vind inderdaad dat hier me handen wel vast zitten, normaal rijd in ook hoger maar door dat touwtje is het raar om met 1 hand hoger te gaan Nagelbijten / Gniffelen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:43

Ah, dat verklaart een boel.

Voor de rest ziet het er wel vriendelijk uit.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:48

We rijden haar trouwens nu nog elke dag, maar morgen kan Lies(Liesbeth) zelf niet vanwege sinterklaas hele drukke dag, en donderdag kan ik niet, dus we zijn al aan het afbouwen naar 3x in de week rijden, vrijdag of zaterdag gaan we der weer op, ik hoop zaterdag eigenlijk want dan komt me ma mee kijken Huilen van het lachen

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:23

sorry hoor van ik vind 2,5 veels te vroeg Scheve mond
maar goed jullie kunnen er niks aan doen...
leuk paardje trouwens Knipoog
su6
groetjes

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:52

MI1990 schreef:
sorry hoor van ik vind 2,5 veels te vroeg Scheve mond
maar goed jullie kunnen er niks aan doen...
leuk paardje trouwens Knipoog
su6
groetjes

Om precies te zijn, is ze over ongeveer 3 / 4 maanden al 3 dus ongeveer 2,7 jaar oud.
het is inderdaad erg jong, persoonlijk zo ik pas rond 3 / 4 jaar beginnen maarja Lachen
Ze word trouwens een half jaar gereden, en gaat waarschijnlijk dan 24/7 weer het land op. Achja we zien wel wat de toekomst brengt Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:07

DeniiSee schreef:
We rijden haar trouwens nu nog elke dag, maar morgen kan Lies(Liesbeth) zelf niet vanwege sinterklaas hele drukke dag, en donderdag kan ik niet, dus we zijn al aan het afbouwen naar 3x in de week rijden, vrijdag of zaterdag gaan we der weer op, ik hoop zaterdag eigenlijk want dan komt me ma mee kijken Huilen van het lachen

Dan zou ik toch eens een goed gesprek met die eigenaren aangaan. Vind je het zelf niet een beetje veel om een nog geen 3 jarig paard elke dag te rijden? Bloos Sorry hoor, maar de schade die je aan kan richten is groot, ze loopt op een volt dus bellast continue èèn kant en galloperen na pas 1 keer (begrijp ik dat goed?) is dan helemaal niet slim, eerst haar ballans vinden, daarna gelloperen lijkt mij en dan het liefste eerst rechtuit.
Verder ziet het er wel vriendelijk uit, en ik bedoel dit ook niet als kritiek op jouw rijden, maar mij lijkt het niet zo slim van die eigenaar..

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:14

Norway_girl schreef:
DeniiSee schreef:

Dan zou ik toch eens een goed gesprek met die eigenaren aangaan. Vind je het zelf niet een beetje veel om een nog geen 3 jarig paard elke dag te rijden? Bloos Sorry hoor, maar de schade die je aan kan richten is groot, ze loopt op een volt dus bellast continue èèn kant en galloperen na pas 1 keer (begrijp ik dat goed?) is dan helemaal niet slim, eerst haar ballans vinden, daarna gelloperen lijkt mij en dan het liefste eerst rechtuit.
Verder ziet het er wel vriendelijk uit, en ik bedoel dit ook niet als kritiek op jouw rijden, maar mij lijkt het niet zo slim van die eigenaar..

Als je een paard in gaat rijden doe je de eerste paar dagen elke dag rijden tot dat hij/zij normaal loopt. Bij haar is dit al vrij snel (we hebben zaterdag gereden, maandag en vandaag zondag was ik ziek) dus eigenlijk niet eens elke dag. Morgen gaat ze niet lopen en donderdag ook niet, vrijdag of zaterdag pas weer.
We rijden haar op de volte linksom en rechtsom, we doen het op de volte zodat ze meer spieren ook 'kweekt' en goed leert kruisen, ook is het op de volte makkelijker om het tempo te bepalen, want als ze alleen maar rechtuit zou lopen kan ze rennen wat ze wilt en dat is ook niet de bedoeling Knipoog
Galloperen hebben we vandaag pas voor het eerst onder het zadel gedaan, voordat we met zadel gingen deden we ook gewoon galoperen aan de longe, tuurlijk doen we galloperen niet elke keer wanneer ik erop ga. Vrijdag of zaterdag gaan we ookal stukken los proberen Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:18

Nou ja het is duidelijk niet mijn manier van beleren, maar mijn zegen heb je, suc6 verder dan! Knipoog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:22

Mag ik vragen of je toestemming hebt van de eigenaren om hun paard op internet te zetten? Ik zou het als eigenaar niet leuk vinden om zonder toestemming mijn paard op internet te zien..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:22

Helemaal mee eens. Ookal is t je werk, als t mijn stal was geweest was ik er niet eens aan begonnen, had die eigenaar gelijk weg gestuurd. 3 jaar vindt ik al vroeg. De mijna was al bijna 4 toen er iemand voor t eerst op zat.

Het ziet er verder niet verkeerd uit, alleen zou ik dat galopperen zelf nog niet doen. Laat haar eerst maar eens leren om te reageren op de hulpen. bij de africhtingsstal waar ik heb gewerkt begonnen ze pas aan de galop als je het paard normaal rond kon sturen in draf.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:24

*verslikt zich..

Sorry hoor, maar vind dit écht veeeeel te vroeg..

bezig zijn met een 2,5 jarige alla... Maar inrijden op die leeftijd??
Ben benieuwd hoe kapot ze is als ze een jaar of 10 is.. áls ze dan er nog is..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:30

DeniiSee schreef:
We rijden haar op de volte linksom en rechtsom, we doen het op de volte zodat ze meer spieren ook 'kweekt' en goed leert kruisen,

Spieren kun je ook kweken als je rechtdoor rijdt. Als je los door de bak rijdt kun je haar toch ook af en toe op de volte zetten?

Citaat:
ook is het op de volte makkelijker om het tempo te bepalen, want als ze alleen maar rechtuit zou lopen kan ze rennen wat ze wilt en dat is ook niet de bedoeling Knipoog

Dat rennen vindt ik eigenlijk best wel logisch. Als een paard moeite heeft met z'n balans is het veel makkelijker om in evenwicht te blijven als het tempo hoger is. Dat gaat vanzelf wel over. Als er een rem en een stuur op zit is dat toch niet zo erg?
Laatst bijgewerkt door elmiran op 04-12-07 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:31

CarpeDiem schreef:
*verslikt zich..

*Klopt op rug*

Als de eigenaren het willen vraag ik me af of zij veel te willen hebben. Knipoog

Leuk paardje zeg. Lachen Zit een schattig koppie op.

[Edit] Nee, ik ben het er niet mee eens dat een paard zo vroeg ingereden wordt en zal dit niet goedpraten. Maar ik ga het de TS ook niet verwijten. Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:34

Vind het er relaxed uitzien, mooi paardje ook.
Heel veel plezier en geluk met het verder inrijden.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:44

Even ter verduiding:
- Ja ik heb toestemming voor de foto's
- Liesbeth is de gene die mij begleid erin, en die er ook betaald voor krijgt, ik doe het voor de ervaring.
- Ik vind het persoonlijk ook veelste vroeg om haar al in te rijden, Maar om nog eens iets toe te voegen aan me verhaal:
Fries jennifer moest weg, vanwege iets in der benen wat ze dr hele leven al had maar nu last van kreeg. Toen kregen we de keuze, een merrie van 2,5 (amira dus) of een fries (weer) die drachtig is (!) en ook ingereden moest worden. wat zullen jullie kiezen? een drachtige merrie is ook niet slim, want die kan door alle stres het veulen verliezen. die fries was wel dan wat ouder, maar een veulen verliezen.. Tja.
Uiteindelijk is er dus gekozen voor de KWPNer, eerst hadden we haar hier gewoon lekker los staan een maandje, maar het was echt scheiten en eten. ookwel het koste meer geld dan dat we er mee konden verdienen. Toen gaven we de eigenaar de keuze, alvast beginnen, of weg en ook geen fries meer terug. (aangezien hij alleen maar friezen heeft waren we al blij met Amira) Toen heeft hij de keuze gemaakt dat we alvast mochten beginnen. Ik ben geen zwaar gewichtje, dus der rug zal echt niet supersnel verpest worden. Lies krijgt er ook maar voor betaald, en moet toch ook eten kopen en het zaagsel wat er bij haar door heen gaat. Wij hebben dus niet gekozen om haar nual in te rijden, zij krijgt er voor betaald ik doe het voor de ervaring, en eigenaar krijgt z'n paard.

Natuurlijk is het allemaal misschien wel zielig, maar ga dit niet allemaal naar mij verwijten ik vind het ook niet 'super' dat ze nual ingereden moet worden, maar probeer er ook maar het beste van te maken. Over een half jaar als het weer zomer/lente is gaat ze weer lekker het land op.

Bij deze, stop alsjebelieft met mij verwijten dat het zielig is, en het galloperen en weet ik het wat. Ik doe ook maar wat mij gezegt word en aangezien ik reacties van mensen kreeg doe eens wt foto's sturen op HAW leek het me wel leuk.

Maar gezien sommige reacties...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:48

Ik zie bijna nergens staan, dat jij de schuld krijgt. Kijk je had dit misschien wel aan zien komen of niet? Bokt en inrijden on der de 3 jaar = discussie. Maar meid trek het je niet aan als je er verder niet mee zit.