Val-angst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anonieempiee

Val-angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 11:59

hoi,
ik ben een keer gevallen toen mijn verzorgpony er vandoor ging.
ik viel behoorlijk hard met m'n lijf op het bakhek en met mijn nek op een touwtje dat daar omheen gespannen staat.
Sinds die tijd ben ik zo bang om te vallen.

heb ik val-angst?
Hoe kom ik daar vanaf?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Issy

Re: Val-angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:36

toch er weer op klimmen, misschien zitles nemen aan de longeerlijn, zodat je het vertrouwen weer terug krijgt. En je voor je gevoel veel steviger zit.

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 12:38

Issy schreef:
toch er weer op klimmen, misschien zitles nemen aan de longeerlijn, zodat je het vertrouwen weer terug krijgt. En je voor je gevoel veel steviger zit.

ik ben er ook gewoon weer opgeklommen, maar zonder echte zekerheid.
bedankt Knipoog ik zal t zeker doen!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:32

idd, als je valt! er weer op. doe de oefening waarmee je bezig was opnieuw (zo ben ik is heel raar over de nek van mijn paard gevallen omdat hij gestopt had voor de sprong, toch zat ik al klaar, en hij was toch gesprongen) ben er weer op gekropen! en de sprong opnieuw geprobeerd Lachen ik was dood dood bang om dat opnieuw te doen, maar iedereen juigde me toe Haha! komaan doen! dus ik al mijn moed bijeen!)

ik bedoel, neem nog is die pony en doe dat opnieuw, rijd veel met dezelfde! dat je die dan gewoon word en kan leren reageren als er iets raars gebeurd met zijn/haar lopen ofzo. zo leer je het meeste bij suc6

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:20

Ik ben 2.5 jaar geleden er flink hard afgevallen, dat heeft me bijna 14 dagen ziekenhuis opgeleverd. Ik heb nog steeds mijn momenten dat ik angstig ben. Het heeft tijd nodig heel veel tijd, je moet je zelfvertrouwen weer terug krijgen. Paardrijden is een risico sport, dat weet je van te voren maar je kunt wel zoveel mogelijk dingen proberen uit te sluiten de eerste tijd, geen jong dier rijden of beleren. Neem niet onnodig risico. Bij twijfel gooi ik mijn paarden eerst aan de longeerlijn als ik het niet vertrouw dan stap ik niet op. Er heerst een mentaliteit in het paardenwereldje dat je niet bang mag zijn er overal maar op moet durven te stappen. Op de manege werd je een mietje genoemd als je ergens niet op durfde te rijden of iets niet durfde te doen. Maar je hebt alleen jezelf ermee als je jezelf groot wilt houden en daardoor er misschien wel afvalt.Wat mij helpt is als er iemand in de bak staat en er gewoon bij staat hoeft nog niet eens iets te doen of te zeggen. Zorgt bij mij altijd voor net dat ontbrekende zelfvertrouwen Knipoog

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:23

MISTRAL94 schreef:
Ik ben 2.5 jaar geleden er flink hard afgevallen, dat heeft me bijna 14 dagen ziekenhuis opgeleverd. Ik heb nog steeds mijn momenten dat ik angstig ben. Het heeft tijd nodig heel veel tijd, je moet je zelfvertrouwen weer terug krijgen. Paardrijden is een risico sport, dat weet je van te voren maar je kunt wel zoveel mogelijk dingen proberen uit te sluiten de eerste tijd, geen jong dier rijden of beleren. Neem niet onnodig risico. Bij twijfel gooi ik mijn paarden eerst aan de longeerlijn als ik het niet vertrouw dan stap ik niet op. Er heerst een mentaliteit in het paardenwereldje dat je niet bang mag zijn er overal maar op moet durven te stappen. Op de manege werd je een mietje genoemd als je ergens niet op durfde te rijden of iets niet durfde te doen. Maar je hebt alleen jezelf ermee als je jezelf groot wilt houden en daardoor er misschien wel afvalt.Wat mij helpt is als er iemand in de bak staat en er gewoon bij staat hoeft nog niet eens iets te doen of te zeggen. Zorgt bij mij altijd voor net dat ontbrekende zelfvertrouwen Knipoog

ik heb er de laatste tijd ook altijd iemand bij, dan voel ik me wat veiliger.
Want het is en blijft een 3 jarig paard dat '' vallende blaadjes '' enzo nog eng vind.
en iedereen heel erg bedankt voor de info Lachen ik weet zeker dat ik er wat aan heb

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:06

Heel herkenbaar. Ik heb ook enorm angst nadat ik vorig jaar mijn rug gebroken heb ten gevolge van een val. Ondertussen ben ik opnieuw een aantal keer gevallen en mij daarbij gelukkig nooit pijn gedaan. Door deze valpartijen is mijn angst niet groter geworden gelukkig. Vallen op zich vind ik niet zo super eng meer (heb er al vaak genoeg langs gelegen) maar wel de angst om weer iets serieus aan de hand te hebben. Ik heb nu ook een 3.5 jarig en een 4.5 jarige en ondanks dat beide paarden braaf zijn voor hun leeftijd, blijven het jonge paarden die inderdaad van een vallend blaadje of een wegvliegend vogeltje kunnen verschieten. Ik moet zeggen dat ik pas echt de moed heb als mijn lesgever erbij is of mijn papa die het paard effe komt nemen om voorbij het enge ding te wandelen. Als ik alleen rijd,zakt de moed me soms echt in mijn schoenen en houd ik me op een klein hoekje in de piste. Ik hoop ook over die angst te geraken en dat heeft zijn tijd nodig. Het is nu gelukkig al beter, ook omdat mijn lesgever perfect begrijpt hoe ik me voel en me toch laat doorzetten. Ja en wat doe je om een goede indruk te maken. Je grenzen verleggen, maar het helpt wel Haha!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:01

Ik ben ruim een jaar geleden echt keihard gevallen. Ik was alleen op stal, niemand die de telefoon opnam. Gelukkig uiteindelijk mijn vader. Ik heb zelf nog mijn paard afgezadeld, gepoetst en de hele kudde naar de wei gebracht, maar eigenlijk was ik zo misselijk als een konijn, zag rare figuurtjes in mijn ogen... Brrr... 2 weken plat gelegen en toen ging het wel weer, maar toen was ik ook aardig bang. Laatst ook weer een schuiver gemaakt in de manege, nou, ik ben nu wel een beetje bibberig om weer te rijden. Ook heb ik een heeele nare ervaring gehad met een jong paard, waarbij die dus aan het einde van de wei heel erg schrok van een trekker, een paar seconden stil stond en er toen echt keikeikeihard vandoor ging!! De hele wei door. Gelukkig aan het eind kunnen stoppen, maar ze was nog zo jong, er zat geen stuur en geen rem op! Ik heb dus nu een vrij jong (4) bijrijdpaardje sinds kort en dat vind ik nog wel een beetje spannend hoor. Gelukkig ben ik vaak wel ontspannen en geeft zij mij ook veel vertrouwen. Ik denk (reageer zelf niet) bij ieder blaadje of stuk plastic wat beweegt van 'hier komt ze' maar ze is hier heel rustig onder. Gelukkig maar, zo laat ze mij ook weer zien dat niet alle jonge paarden zo onberekenbaar zijn. Zij is gewoon een schatje, en dat helpt me weer om m'n vertrouwen terug te krijgen! Vaak doen, dat helpt het beste!

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:47

Het beste wat je kan doen, is langzaam weer vertrouwen opbouwen. Als je bijvoorbeeld bang bent om er in galop af te vallen, eerst weer zekerheid in stap en draf opbouwen, kleine stukjes galoperen, jezelf steeds een iets verder doel stellen. En als je bang bent om eraf te vallen pak je gewoon even het zadel vast;)

succes, ik hoop dat het goed komt, weet uit eigen ervaring hoe vervelend het is.

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 21:08

jupio schreef:
Het beste wat je kan doen, is langzaam weer vertrouwen opbouwen. Als je bijvoorbeeld bang bent om er in galop af te vallen, eerst weer zekerheid in stap en draf opbouwen, kleine stukjes galoperen, jezelf steeds een iets verder doel stellen. En als je bang bent om eraf te vallen pak je gewoon even het zadel vast;)

succes, ik hoop dat het goed komt, weet uit eigen ervaring hoe vervelend het is.

ik hoop t ook Lachen t zal vast wel goed komen...
ooit Nagelbijten / Gniffelen

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:15

Ik ben een jaar of 4 geledem ook heel erg bang geworden door een val. Dat was gewoon in een manege les en zo hard viel ik niet. Ik ben toen bij iemand gaan rijden die heel veel zitles deed enzo. Ik ben dus weer begonnen aan de longe, met een longeersingel en heb zo langzaam mijn vertrouwen weer opgebouwt. Na een tijdje was mijn angst geheel verdwenen (gelukkig).

Dus mischien is het een idee om iemand je paardje te laten longeren met jou erop, zodat jij op die manie je vertrouwen terug kunt krijgen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:09

Door springen ben ik een ooit hersenschudding gevallen en heb ik allerlei problemen met m'n rug. Ik durf dus ook echt niet meer zomaar te gaan springen helaas!

Toch ga ik het weer oppakken en met m'n paard 'samen' weer te gaan leren springen Lachen.
Door doorzettingsvermogen kom je daar overheen!

Longeren is in dit geval een goede optie zoals 3lsk3 al zegt Lachen
Ik hoop dat je snel van je val angst af bent met de goede tips van de rest! Lachen

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 15:24

ik hoop ook dat ik er snel vanaf ben Lachen

Echt bedankt Haha!

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:56

Probeer een zitles aan longeerlijn te nemen zodat je zelf het vertrouwen weer terugkrijgt. En daarna zoals eerder gezegd op welk stukje ben je zo gevallen dat je er nu angst voor heb..bouw daar langzaam naar toe, totdat het goed gaat...enne je er zeker niet voor schamen hoor!!
Iedereen heeft zo wel zn eigen angsten...geeft helemaal niets!

exruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:36

hay

ja probeer inderdaad een "zit en balans" les te nemen, aan de longe op een braaf paard,
daarmee krijg je misschien je vertrouwen weer beetje terug!!

succes

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:04

yvette24 schreef:
hay

ja probeer inderdaad een "zit en balans" les te nemen, aan de longe op een braaf paard,
daarmee krijg je misschien je vertrouwen weer beetje terug!!

succes

ik moet op me verzorgpony dat doen,
maar als ik m eerst longeer is ie daarna wel braaf, alleen wel irrietant

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:31

Wat bedoel je met irritant dan ? Bloos

MACJUNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:43

Wat sonde!!
Ik begrijp je helemaal, ik ben er ook een keer afgevallen! Dat ging ook heel hard, met koprollen en al!
Daarna ben ik er gelijk weer opgestapt, en heb er nooit meer last van gehad, en ben er nooit meer vanaf gevallen! Maar begrijp dat je dat eng vind! Knipoog
Ik zou iemand vragen die je kan helpen. Dan is er zowiezo iemand bij.
En bijvoorbeeld de eerste paar keer aan de logeerlijn! Knipoog

Sterkte ermee! Knipoog

MACJUNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:58

Ik ben zelf ook best bang om te vallen omdat ik in mijn 11 jaar nog nooit gevallen ben! iedergeval ik ging wel over me paard maar kwam staand terecht dus niet echt vallen! ik vindt het niet erg en zou heus niet minder goed gaan rijden en geef alles ook als die gek is maar ik krijg wel even een brok in me keel! maar ja dan moet je niet gaan paardrijden:P als je echt bang bent!! want je kiest ervoor

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:06

Gewoon weer erop klimmen, ik val ook bijna elke week, en dan nog wel op school! Dat paard van mij is nogal een drammerd, en ze steigerd en draait tegelijkertijd om. Ik heb dit zo onderhand door en hou eerst dr hals vast, als het slecht gaat en ik vlieg door de lucht, land ik bijna altijd op mn voeten, voor het paard met de teugels in mn hand.

En misschien moet je naar de oorzaak van de val opzoek gaan, waarom viel je eraf? Als je dit weet zul je dat moeten aanpakken.

Niet twijfelen, wel weer erop gaan zitten. Anders blijf je ermee zitten!

Ik ken een meisje die heeft al dr tanden kwijtgeraakt, ze valt niet snel, maar als ze valt gaat het mis. Toch klimt ze elke keer weer op dr paard.

Neem iemand mee die vertrouwd, die er verstand van heeft, van deze problemen.. en probeer met die persoon samen jouw vertrouwen terug te krijgen. Dit hoeft natuurlijk niet precies je instructrice zijn. Maar dat kan ook een bekende zijn.

Succes!!!!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:14

Gewoon door blijven gaan. Push jezelf net een heel klein beetje over je grens en buiten je comfortzone. Niet te grote stappen nemen en niet te lang, maar net dat kleine beetje dat je voelt hoe dat stapje hoger is. Waarschijnlijk zal je tot de conclusie komen dat het allemaal wel meevalt en ongemerkt komt die grens steeds hoger te liggen en ga je jezelf ook op dat stapje hoger zeker voelen.

Vroeger had je mij niet zonder beugels hoeven laten rijden, ik was veel te onzeker en veel te bang eraf te vallen, mijn evenwicht is nu eenmaal niet alles. Maar tot voor kort galopeerde ik zelfs zonder beugels op mijn af en toe toch best wel onvoorspelbare paard. Gewoon omdat ik vertrouwen had gekregen in mijn zit en zelfs wanneer ze er vandoor ging wist dat ik haar terug kon krijgen en erop kon blijven zitten.

Afgelopen maandag was trouwens voorlopig de laatste keer want toen ben ik er weer voor het eerst sinds tijden afgekletterd en dit keer voor de eerste keer in mijn paardrij cariere echt hard (ik heb al heel wat vallen op mijn naam staan, maar iedere keer had ik nergens last van). Ik ben tegen de keerwand terecht gekomen en nu doet alles zeer tussen mijn schouders en mijn billen.

Toen ik er gisteren weer op ging zitten zat ik in het begin helemaal niet lekker in mijn vel. Mijn sporen maar af gedaan omdat ze daar soms nogal fel op kan reageren (even één risicotje uitsluiten) en gewoon kijken hoe het gaat. De galop was de vuurproef want daar was het maandag mis gegaan. Gewoon aangegaloppeerd toen ik zelf rustig zat en toen het mij teveel werd terug genomen naar draf. Mijn instructeur is er een die je helpt om de grens over te stappen dus op zijn aandringen na een kleine adempauze toch weer terug in galop gegaan. Aan het eind van de les was mijn zelfvertrouwen nog niet helemaal terug, maar ik zat al wel een heel stuk geruster dan aan het begin van het uur. Als ik zo doorga en ze er dan over een paar weken weer eens vandoor gaat zit ik weer net zo zeker als voorheen.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:38

Gewoon doorgaan, op een gegeven moment komt het vertrouwen wel weer terug. Longeren ben ik overigens zelf niet zo'n fan van bij sommige paarden, die van mij doet gewoon hetzelfde aan de longe (wegspringen/bokken etc). Als je paard dit niet doet, dan is het natuurlijk wel een goede manier Knipoog.

Ik heb zelf ook een beetje valangst, maar dit komt meer doordat ik al behoorlijk lang niet meer gevallen ben. Als mn pony nu een bokparty geeft, dan ga ik daardoor behoorlijk gespannen verder met rijden. Dit terwijl ik weet dat ik er toch niet heel erg snel afval.. Vroeger overigens wel heel vaak gevallen, bijna elke week. Maar daardoor heb ik nu wel een betere zit en val ik minder snel Lachen

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 18:15

maximee schreef:
Wat bedoel je met irritant dan ? Bloos

niet op de hoefslag lopen, niet luisteren naar beenhulpen, als ik m dan een tik met de zweep geef keihard gaan rennen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:39

Er toch weer opklimmen.. en anders aan de longe of onder begeleiding van je instructie (heb ik gedaan) dan komt het vertrouwen langzaam aan, vanzelf terug Ja

Liefs_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:19

Ik was ook zo bang toen ik nog op de manege reed.
Het vertrouwen heb ik teruggekregen door er toch telkens weer op te gaan en af en toe privéles nemen. Goed op je zit letten en probeer je pony te begrijpen. Ga bijvoorbeeld met hem freestylen zodat je dat beetje vertrouwen weer terug krijgt.