IK hou mijn linkerteugel te vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skwoesie

IK hou mijn linkerteugel te vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 20:25

Zo, na eeuwen kloten toch maar eens een topic openen hier.
Ik rijd één keer in de week op een manegepaard. Nu heb ik altijd al problemen gehad met het naar beneden rijden van de paarden waar ik op zat. Vooral op de linkerhand. IK wist eigenlijk nooit hoe het kwam maar denk het nu wel te weten. Ik rijd nu op een ander paard waarop ik het duidelijk merk, rechtsom gaat het heel goed en lukt het me ook om mijn paard ontspannen naar beneden te rijden. (hoewel ik nog wel meer met mijn benen moet leren rijden) Linksom lukt het echter nog steeds niet, het lijkt alsof het paard zijn teugel vast pakt. Maar eigenlijk ben ik het. Ik heb er gisteren eens even op gelet en ik ben zelf degene die vast pakt. Ik probeer steeds mijn linkerhand los laten, maar leun er toch steeds weer op. Ik laat hem eventjes los maar even later trek ik er onbewust toch weer aan. Met mijn rechterhand heb ik dit niet. Kan iemand mij tips geven over hoe ik hier goed mee om kan leren gaan? Wil ik ooit fatsoenlijk aan de teugel willen leren rijden zal ik eerst mijn hand moeten loslaten...

Alicia2u

Re: IK hou mijn linkerteugel te vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:41

Je paard is waarschijnlijk rechts gebogen. Dat betekend dat de spieren aan de rechterkant korter zijn dan die aan de linkerkant. Daarom vind je paard het moeilijk om naar links te buigen en voelt het voor jouw alsof hij de teugel vasthoudt. Goed dat je beseft dat jij dat bent!
De juiste oplossing hiervoor is rechtrichten, maar omdat dit een manegepaard betreft kan dat erg lastig worden. Hier een paar tips om je te helpen, maar vraag vooral hulp aan je instructeur. Met goedgetimede tips en aanwijzingen los je dit namelijk veel sneller op.
Wat je niet moet vergeten is vooral druk op de rechterteugel blijven houden. Gelijke druk op beide teugels! Het geeft niet als je paard dan iets naar buiten kijkt. Als het erg vervelend is, overleg dan met je instructeur of je je binnenhand iets op kunt tillen in de wending, zodat de kaak toch iets inbuigt.
Iets anders wat je kunt toepassen is iets naar binnen gaan zitten. Niet naar binnen hangen, maar je hele kont naar binnen zetten, zodat je heup en schouders nog recht zijn.
Om te helpen je paard losser te maken, helpt het om veel overgangen te rijden en vooral veel van hand te wisselen. Rijdt gebroken lijnen, grote achten en slangenvoltes.

Het belangrijkste is dat je hierbij hulp zoekt bij je instructeur. Hij/zij is hiervoor opgeleid en kan je hulp bieden bij dit specifieke probleem.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:59

Skwoesie, ik heb dit zelfde probleem met een pony die ik nu rijd en ik wist aan het begin ook totaal niet hoe ik het op kon lossen. Dat het grotendeels aan mezelf lag heb ik ook wel door. Ik heb nu pas een keer les kunnen geven, maar wat ik daar heel erg geleerd heb is vooral te proberen dezelfde druk op beide teugels te houden. Precies zoals Alicia2u al zegt. Zelfs al loopt Mazzel bijna helemaal scheef, ik houd mijn druk hetzelfde op rechts en links en probeer door wel te blijven 'spelen' met mijn linker teugel hem te laten ontspannen. Als je dit doet en je ook inhamert dat je geen druk mag uitoefenen wordt het misschien minder.

succes Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:47

Als ik het goed lees, gaat het hier niet om 1 paard. Dus zeggen dat het paard scheef is, daar heeft ze imo een beetje weinig aan. ze schrijft namelijk:
Skwoesie schreef:
Nu heb ik altijd al problemen gehad met het naar beneden rijden van de paarden waar ik op zat. Vooral op de linkerhand

Nou is het meerendeel van de paarden linksgebogen, net zoals het merendeel van de mensen recchtshandig zijn, maar als echt alle paarden links vastpakken, ligt de fout inderdaad bij de ruiter zoals ze zelf aangeeft.
Waar ik even nieuwsgierig naar ben: ben jij zelf linkshandig?

In elk geval heb jij jezelf iets aangeleerd wat je nu weer af moet leren, wat erg lastig is. Aanleren gaat altijd makkelijker dan afleren. Daarom is het eigenlijk ook belangrijker dat je bedenkt wat je wél met die hand moet doen, ipv wat je niet moet doen.
Wat je wél moet doen:

zorg voor ontspanning in je hele arm. Controleer regelmatig, zeg elke keer als je bij C langs rijdt, of je je arm nog wel ontspannen naar beneden laat hangen. Controleer of je je vingers rustig, zachtjes wat kan bewegen. Kost dit erg veel kracht, of lukt het zelfs helemaal niet, ontspan dan bewust je arm. Wees je ervan bewust dat het dan kan zijn dat je paard plotseling naar rechts gaat én dat je arm naar voren getrokken word, maar dat geeft niet. Het gaat eerst even om jou.
Bedenk elke keer hoeveel gewicht je in je rechterhand hebt, en probeer dat gelijk te krijgen.
Kijk of je een nette handhouding hebt. Als je vastpakt, staat meestal je hand niet meer netjes rechtop.

Op deze manier kan je jezelf elke keer verbeteren door te denken aan wat je wel moet doen. Je hersenen begrijpen het woordje "niet" namelijk niet. Als ik namelijk zeg: "Denk NIET aan een roze olifant", waar denk je dan aan? Juist, aan een roze olifant. Dus probeer elke keer te bedenken wat je wél moet doen, dan gaat het makkelijker.

overigens vind ik het knap dat je het zelf doorhebt en de fout bij jezelf neerlegt!!

Succes met rijden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:42

Ik heb het ook. Net zoals paarden hebben ook mensen een soepele en een stugge kant. Het probleem begint in sé bij jou, en kun je dus ook oplossen terwijl je niet rijdt. Poets je tanden met je andere hand, hou je vork vast in je andere hand, etc. Gerichte krachttraining met gewichten kan je ook veel 'rechter' maken.

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:43

ik heb dit probleem ook jaren gehad. Toen kocht ik een eigen paard, en tja.... die liet mij wel even weten dat dat niet de bedoeling was : vasthouden aan links.

Ik heb een tijdje expres heel overdreven mijn linkerhand naar voren gehouden. Toen dat goed ging mijn handen weer op de goede plaats, en bij elke letter (of elke hoek) denken aan dat je je paard lucht moet geven. Dus dan herrinner je jezelf er elke keer weer aan dat je je hand niet vast moet zetten. Dit heeft bij mij goed geholpen, en ik kan mezelf niet vaak meer betrappen op een te sterke linkerhand

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:47

Ik haat rijden met sprinteugels met stukjes op, maar het is iedere keer weer een eye-opener om te leren rijden met teugels op zelfde lengte en dan evenveel druk te nemen.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:59

Lalidan schreef:
Waar ik even nieuwsgierig naar ben: ben jij zelf linkshandig?

Uhm, ik ben rechtshandig, een van de redenen waarom ik het zelf niet begrijp :S

Ik denk wel eens ooit dat t komt door een zekere vorm van spanning??

Anyway moet ik zo weg en heb dus geen tijd om alles goed door te lezen nu maar jullie schrijven goede tips die ik morgen eens goed door ga lezen!!

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:49

Heey, ik ken het probleem het is inderdaad makkelijker aangeleerd dan afgeleerd. Ik pak zelf ook steeds de linkerteugel vast waardoor het paard als het ware aan mij gaat hangen en ik de teugelnog vaster pak, het paard gaat weer meer hangen... en zo verder. Aan het eind van de rit heb ik een complete olifant aan mijn linker teugel hangen. Om mijzelf te "trainen" om die linker teugel voor losser te laten doe ik hem na het aanvragen (kneedje oid) overdreven naar voren zodat hij eigenlijk een beetje in een boogje komt te hangen (rechter teugel er wel bij houden hoor). Ik weet heus wel dat dit niet de beste oplossing is maar voor nu is dat wel even handig om me zelf er bewust van te maken dat ik het zeg.
Ook helpt het om iemand langs de kant te hebben die constant zegt dat je los moet laten.
Als er iemand nog tips heeft ik hoor ze ook graag Tong uitsteken

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:01

Ik heb precies hetzelfde probleem en ben ook rechtshandig en pak ook links vast ook als ze wegloopt dan reageer ik heel vreemd in mijn handen, snap hetzelf niet eens.
Maar zelfs als ik mijn linkerteugel langer heb in een boogje en rechts gewoon goed gaat mijn rechterhand naar voren en mijn linker gaat gewoon een stuk naar achter...

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:05

hier meisje met hetzelfde probleem Nagelbijten / Gniffelen
Nja mijn paard hield links vast dus hield ik automatisch ook vast.. Heb dan ook moeten leren met rechts te rijden Tong uitsteken Moet vaak op de linkerhand rijden zodat ik kleine volte kan rijden.. Dan moet ik gewoon een losse linkerteugel hebben mss ook goede oefening voor jou!
Ik ben nu in ieder geval 100% los aan allebei de kanten Haha!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:08

@ Angg; Dit heb ik ook (gehad).

Ik was eerst altijd sterker op rechts en Noran op links. Nu is meneer sterker op rechts geworden en krijg je dus zo'n 'wie is er sterker effect'. Als ik bijde handen wat naar voren doe dan houd het meteen op en loopt ie als een trein. Ik moet dus gewoon los laten want ik ben de oorzaak! Vork

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:15

@ jotee

Nou dat had ik nou precies hetzelfde! ik laat los paard zakt gelijk ik hou vast paard gaat er hard tegenin maar toch blijft het moeilijk Ja

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:18

Als ik zelf vast pak dan loopt ie als nog aan de teugel. Maar gigantisch op de voorhand en ik heb dan echt 5 kilo in elke hand. Zodra ik los laat heb ik dat gevoel niet en loopt z'n achterhand er ook lekker onder. Lachen

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:22

Zeker waar Ja
Naja je wint het nooit van je paard.. Maar het is gewoon een reactie dat iedereen wel heeft Tong uitsteken
Maar mn paard loopt nu zoveel beter!! Ze loopt gewoon aan de teugel maar betrap mezelf nog steeds hoor dat ik soms vast hou Boos!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:26

Is moeilijk om dat af te leren! Dat heb je met zoveel dingen. Ik heb een tijdje gehad dat ik continu op een bepaald ding wer gewezen. Binnen een nood time ergerde ik me er dood aan en ging ik er wat aan doen. Probleem op gelost. Moet je es iemand vragen die dan contiu tegen je wil zeggen. Hielp bij mij wel met een bepaald probleem. Lachen

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 10:10

Ten eerste ben ik blij om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Voel me zo af en toe in de les wel een beginner. Ik rijd ook bij veel mensen met eigen paarden en het niveau is best hoog dus als een beginner voel ik me wel meer vergeleken bij de rest, maar het zou dan fijn zijn als het ook een beetje goed zou lukken. Dus bedankt voor de tips!! Even wat persoonlijke reacties:

@ Alicia2u: ik heb hulp gevraagd aan mijn instructeur, maar die zei “gewoon loslaten” en niet zo mopperen (ik mopperde, meer op mezelf dan op mijn paard, maar ja ik was aan het zuchten steeds omdat het niet lukte) Druk op de buitenhand houden moet ik ook aan werken ja :S

@Fenn: ik weet inderdaad dat ik druk moet houden op beide teugels en lekker moet spelen enzo, maar het lukt gewoon niet zo goed :S

@Lalidan: Klopt, het gaat om meerdere paarden bij wie ik allemaal op de linkerhand ze niet goed naar beneden gereden krijg. Zoals ik eerder al zei ben ik rechtshandig, daarom begrijp ik niet waarom ik links zo vast pak. Goede tip over het ontspannen van mijn arm, dat ga ik zeker proberen!!! Ik kan de fout wel bij mijn paard leggen, wat ik ook vaak genoeg doe, maar ik weet dat ik zelf het probleem ben, dan is het eigenlijk niet eerlijk om mijn paard de schuld te geven. (hoewel er wel meer mensen zijn die last hebben van zijn stijfheid naar links)

@Poes: Ik wil wel mijn linkerarm gaan trainen, maar dat is nu juist de arm die ik vastpak. Ik ben namelijk rechtshandig. Dus ik vrees dat dat niet gaat werken? Helaas moet ik rijden met het hoofdstel van de manege en daar zitten geen springteugels met blokjes op.

@Glamourvw: een beetje zo’n zelfde tip als lalidan gaf, ga ik zeker proberen!

@Sandy1103: Die cirkel die jij beschrijft herken ik wel ja. Er staan ook wel regelmatig mensen aan de kant die van alles tegen me roepen tussendoor, ook een vriendin van me fluistert wel eens wat als ze achter me rijdt. Maarja, het is gewoon kei moeilijk om mezelf dit weer af te leren :S :S Zeker omdat ik maar één keer in de week rijd.

@Winx en Angg: Ga zeker proberen om mijn teugel wat meer naar voren en losser te houden.

@Jotee: als het eenmaal gelukt is (Dus op de rechterhand) dan heb ik helemaal niets in mijn handen, ik kan het dus allemaal wel, maar maar op 1 hand :S :S

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:54

Misschien meer verbinding aannemen. En dan van achter uit naar beneden werken. Zoals het hoort; Kuit sluit openen. Achterhand heb je er dan als het goed is ook meer onder.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 14:25

Jotee schreef:
Misschien meer verbinding aannemen. En dan van achter uit naar beneden werken. Zoals het hoort; Kuit sluit openen. Achterhand heb je er dan als het goed is ook meer onder.

het leuke is dat ik ook nog meot leren meer kuit te geven, ben op vorige paarden (vlugge) te gewend geweest dat ze uit zichzelf voorwaarts waren en dan vergat ik been te geven.... nu heb ik een wat langzamere en komt het rijden met de kuit ook steeds beter

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:30

Dan zou ik eerst maar eens het paard aan je been hebben. De meeste manege paarden gaan alweer in lager tempo als ze nagevelijk lopen. Kuit, sluit en openen!

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 19:36

Jotee schreef:
Dan zou ik eerst maar eens het paard aan je been hebben. De meeste manege paarden gaan alweer in lager tempo als ze nagevelijk lopen. Kuit, sluit en openen!

I know, maar zoals ik zei ben ik ook daar nog mee aan het oefenen. Dat gaat al beter dan enkele maandjes geleden. Van dat tempo klopt inderdaad, het was nu bij mij vaak of langzaam en nageeflijk, of snel en niet nageeflijk. Nu begint de tussenin al steeds meer te komen, maar dan wel op de rechterhand Knipoog

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:46

Ik vind het niet zo raar dat je links vastpakt terwijl je rechthandig bent. Jouw rechterhand is nl. veel soepeler en handiger omdat je deze vaak gebruikt. Links is stug en ongecoordineerd zeg maar, niet handig dus daarom pakt je linkerhand de teugel vast en kan niet spelen omdat dit geen getrainde hand is! Ik heb nl. hetzelfde. Goed bewust zijn van je eigen lichaam, dit duurt jaren... .

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:52

Ik heb hier ook last van, op de linkerhand doe ik veel teveel met mijn binnenteugel en te weinig met mijn buitenteugel. Ik vang ook met mijn linkerteugel op waardoor ik soms met veel te veel stelling rijd en mijn hand alsnog vasthoud, erg lastig..

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 14:02

Kitty1 schreef:
Ik vind het niet zo raar dat je links vastpakt terwijl je rechthandig bent. Jouw rechterhand is nl. veel soepeler en handiger omdat je deze vaak gebruikt. Links is stug en ongecoordineerd zeg maar, niet handig dus daarom pakt je linkerhand de teugel vast en kan niet spelen omdat dit geen getrainde hand is! Ik heb nl. hetzelfde. Goed bewust zijn van je eigen lichaam, dit duurt jaren... .

Had ik niet aan gedacht, klinkt inderdaad wel logisch!! Thanks

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:27

TS: rechts ben ik sterker (ik ben ook rechtshandig) maar toch zit ik links meer vast. Simpelweg doordat ik daar minder soepel ben. Dus is links trainen wel een optie. Je ziet het snel genoeg als je krachttraining doet waar je zwakke (en vaak dus ook vastere!) kant zit.