Talentenjacht; Meedoen op 5 jarige onervaren paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly_Woman

Talentenjacht; Meedoen op 5 jarige onervaren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 08:53

Hallo,

Nou ik heb me ingeschreven voor de interessante talentenjacht van laurens van lieren op 12 januari. Maar... het paard waar ik op mee wilde doen mag niet mee... Nou kan ik eventueel iemand anders nog wel vragen of ik op zijn paardje mee mag doen. (ik rijd het beestje door voor hem)
Maar... en nu komt het verhaal:

Het is een 5 jarige merrie, die bijna nog niets kan. Gewoon stap, draf, galop en soms nog wat nageven. Er zit ook een stuur op natuurlijk. Ze is nog nooit op een ander terrein geweest. (Wil ik dan wel nog een x oefenen)

Maar is het een aanrader om met haar mee te doen of niet...

Aan de ene kant denk ik dat het te snel voor haar is en aan de andere kant zijn er zat paarden die met 4 al op vreemde terreinen worden gereden enzo...

Nou plz tips en argumenten zijn welkom!

Groetjes SW

ps ik twijfel altijd daarom vraag ik om jullie hulp!

Jow

Re: Talentenjacht; Meedoen op 5 jarige onervaren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:55

talentenjacht gaat voglens mij om JOUW rijkunsten, dus met deze kun je t juist goed laten zien Haha!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:57

het maakt toch niet uit op welk paard je mee doet Clown
het gaat er om volgens mij hoe jij met je paard omgaat tijdens het rijden Knipoog
er doen er volgens mij ook genoeg mee die alleen maar in het bos rijden bij wijze van spreken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:34

Gewoon gaan hoor! Mijn Wrangler ging voor het eerst mee naar OO Sevendag toen hij drie maanden onder het zadel was. Best wat mensen aan de kant, videocamera er bovenop, jury in de ring (mensen waren heel eng nog *LOL* )
Als 'talent in de dop' haal je uiteraard het beste uit die merrie Vork
Het was voor alle niveaus dus ik neem aan dat de combinaties die al ZZ-L lopen echt wel iets strenger beoordeeld gaan worden dan de B-combinaties. Ik denk zelf dat je gewoon niet bang moet zijn om daar te corrigeren, laten zien dat je ruitergevoel hebt en er gelijk op inspringt als je paard iets fout doet. Daar is zo'n onervaren merrie toch juist ideaal voor?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:37

Als ze echt eerlijk naar het talent van de ruiter kijken (waarom geloof ik dat nou net niet helemaal) maakt het niks uit en zou je in principe gewoon met een shetlander kunnen komen als je daar op zou passen.
Dus gewoon lekker met dat paard gaan! Ze houden heus wel rekening met je niveau en zullen niet van jou verwachten dat je dat betreffende paard Z waardig de baan rond kan sturen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:37

En bovendien heb je nog even toch? In een ruime maand kan zo'n jong paard best weer een stuk vooruit gaan!
Ik zou gewoon gaan hoor! Ik had zelf ook graag mee willen rijden in Roosendaal, ik had dan mijn 3 jarige( tegen die tijd trouwens al weer 4 ) meegenomen die dan 3 maanden onder het zadel was. Helaas ga ik het niet halen ivm hersteltijd van de bevalling.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:33

Voor de merrie is het een goede ervaring. Daar leert ze meer dan een dag in de box.

Ik zou me niet schuldig voelen om het feit dat het een talentenjacht is. Is niks anders dan een ''wedstrijd''

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:14

nee maar ik bedoel of het niet te veel is voor zo'n dame. Of ze nou als Z paard door de bak heen huppelt of niet, dat maakt me dan niet uit... gaat er mij meer om of zij het wel aankan ineens zoveel indrukken.. maar volgens mij kan ik het best doen als ik jullie zo hoor:))
@ erleyne; ik had je graag geholpen met het in conditie houden van je paardje, maar goes is ehct te ver weg :-p haha ennuh succes met de bevalling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:30

Hou je d'r rekening mee dat er ook van paard gewisseld moet worden?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 13:43

niet met de selectiedagen toch?

edit: alleen als je bij de laatste 15 komt toch?
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 28-11-07 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:43

Serieus? Ik begreep alleen dat de finalisten op een hoog opgeleid paard moesten rijden. Ik wil geen andere ruiters op mijn paard dus dan doe ik iig niet meer mee.
(door de selectie kom ik toch niet Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:53

Nee niet met de eerste selectiedagen, maar in de ronde daarna wel volgens mij. Wel even goed checken dus, mocht je dat niet willen.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:48

Ik zou gewoon meedoen, altijd goed voor de evaring en als het niet goed gaat, dna maar niet !
Je hebt het altijd geprobeerd. Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:51

dat je een jong en onervaren paard hebt daar kijken ze wel doorheen.
Als je talent hebt pikken ze je er wel uit. Succes !

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:28

dat moet ik natuurlijk eerst overleggen met de eigenaar, (het wisselen) als hij jet liever niet heeft.. dan heb ik echt pech.. dan moet ik wéér op zoek naar een ander en ik ken niets meer...
MAar bedankt voor alle tips!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:30

Ik ga ook op mijn 4 jarige (dan met laurens van lieren selectie dag is ze ook nog 4)

Ze houden er vast wel rekening mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:57

Als je vertrouwen in haar hebt en zij in jou, gewoon doen!

Als ze heel erg bang is nog en daardoor in de stress raakt, en jij haar nog niet kan overtuigen dat het niet eng is, zou ik het nog niet doen. Hiermee kan ze haar plezier in het rijden verliezen, en straks op wedstrijden weer terugdenken aan de allereerste ervaring (die selectie dus bij laurens) en als die negatief is, kan ze weer in de stress schieten.

Jij kent het paardje het beste, bedenk zelf goed wat je doet.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:13

Sonja schreef:
Nee niet met de eerste selectiedagen, maar in de ronde daarna wel volgens mij. Wel even goed checken dus, mocht je dat niet willen.

ik geloof te hebben gelezen dat die paarden wissel in de 3e ronde zit Knipoog
zo ver kom ik toch niet, dus maak me daar ook niet druk om Clown

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:15

het is toch leuk voor de evaring, eens moet de eerste x zijn toch?, dan weetje gelijk hoe het paardje doet op een ander terein en jij bent een evaring rijker, leuker kan niet maak er een leuke dag van zou ik zeggen en doe gewoon gezellig mee.

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:35

je moet maar denken, niet geschoten is altijd mis Lachen

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:38

Ik rij de 12e met een 4-jarige mee die nu bijna 3 maanden onder het zadel is en die ook eigenlijk nog niks kan.
Maar inderdaad niet geschoten is altijd mis, je hebt toch niets te verliezen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:54

eertjuh22 schreef:
Sonja schreef:

ik geloof te hebben gelezen dat die paarden wissel in de 3e ronde zit Knipoog
zo ver kom ik toch niet, dus maak me daar ook niet druk om Clown

Mail terug:
Het wisselen van paard is pas als je bij de laatste 15 combinaties zit. Dit is echter 1 x in een clinic die Laurens geeft om te zien of je ook gevoel in het rijden hebt op andere paarden.

(Nou, zo ver kom ik toch niet Tong uitsteken )

Eer, hoe kom jij toch aan al die info? Ik las ook al iets over een kur maar waar staat dat dan allemaal?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:18

Citaat:
De Zegwaard Bokaal
We starten al op 12 januari met de selectiedagen en zorg maar dat je op je best verschijnt want de televisie camera's leggen alles vast. Als je meedoet rijd je 15 minuten in de ring, samen met twee andere combinaties. Indeling van de dag zal worden bepaald op basis van niveau en deelname met pony of paard. Nadat we alle selectiedagen hebben afgerond, zullen we uiteindelijk met 30 combinaties overblijven. Deze 30 combinaties zullen een persoonlijke uitnodiging krijgen van Laurens om op een selectiedag een individuele proef op eigen niveau te laten zien die ook beoordeeld gaat worden door middel van een protocol, door Laurens. Aan het eind van deze dag houden we 15 combinaties over.

De 15 combinaties die overblijven worden uitgenodigd bij stal Zegwaard met hun eigen paard om een dag door te brengen bij Laurens. Het zal een dag worden waarin 5 groepjes van 3 combinaties een clinic zullen krijgen van Laurens en ondertussen zullen ze ook moeten wisselen van paard. Leuk om te zien hoe de ruiters en amazones omgaan, met een paard dat ze niet kennen.

Laurens gaat zich dan beraden over wie hij als één van de talenten ziet. Dit samen met de stemmen van de kijkers thuis vormt een totaaltelling. Dit zal uiteindelijk resulteren in de laatste 5 combinaties.

De 5 overgebleven combinaties zullen zelf thuis een kür op muziek in elkaar moeten gaan zetten die gereden zal worden op eigen paard op eigen niveau. Wie is er in staat om een mooi geheel, op de maat van de muziek met een goede choreografie in elkaar te zetten? Tevens zullen de combinaties nog een proef moeten laten zien, wederom op eigen niveau. Dit in combinatie met de stemmers thuis en de hulp van een andere toptrainer, die ook plaats zal gaan nemen in de jury, zal uiteindelijk 2 finalisten opleveren.

De 2 finalisten zullen tegen elkaar gaan strijden, maar dit keer niet op eigen paard. De finalisten zullen voorzien worden van een paard dat op hoger niveau is geschoold. Ze worden in de gelegenheid gesteld om onder toeziend oog van Laurens, ieder dat paard te trainen, die ze tot hun beschikking hebben gekregen voor de finale. De paarden zullen ongeveer over dezelfde capaciteiten beschikken, zodat het een zo eerlijk mogelijke strijd zal worden. Als de finale daar is, zullen de ruiters op dit paard een proef moeten laten zien op hoger niveau, ongeacht het niveau van de ruiter zelf. De bedoeling is om de finale op een groot evenement te laten plaats vinden. Om zo ook te kunnen beoordelen of één van deze talenten opgewassen is tegen de druk van een groot concours waar veel publiek bij is en dus ook een grote ambiance heeft. De uiteindelijke winnaar zal de Zegwaard bokaal in ontvangst mogen nemen. Iedere week, een jaar lang in training bij Laurens.

Kortom, deze selectiedagen zitten vol met kansen, waarin talenten ontdekt zullen worden waarvan wij waarschijnlijk het bestaan nog niet wisten. Dus ..“Pak je kans, schrijf je in en wie weet word jij het talent van Laurens van Lieren!”

http://evenementen.laurensvanlieren.nl/ ... ard-Bokaal

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 08:35

haha ja staat er allemaal in, nou ik heb met de eigenaar afgesproken om zondag op een ander terrein te gaan rijden( op een andere manege) dan kan ik even kijken of ze er een beetje tegen kan en hoe snel ze zich aan past Lachen

Maar als dat goed gaat wil ik, als he ma natuurlijk, wel op haar meedoen... I.I.G. heel erg bedankt voor alle objectieve meningen Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:53

Gewoon meedoen zou ik zeggen. 5 jaar is ten eerste al niet meer piepjong. Je moet een proef op jouw niveau laten zien, in jou geval zal dat dus B zijn. Als jij over enig talent beschikt zou je een 5 jarige binnen nu en 12 januari toch wel B klaar moeten krijgen. Ook zou je dan in staat moeten zijn om om te kunnen gaan met eventueel een beetje spanning bij het paard. Zo niet, bulk je misschien niet van het talent, maar doe je wel een leuke leerzame ervaring op wat bij kan dragen aan het verder ontwikkelen van je gevoel.