Probleem met buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Probleem met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:34

Mijn merrie van 7 is niet het makkelijkste paard wat er is maar in de piste kunnen we toch behoorlijk uit de voeten. Ze reageert onmiddelijk op alle hulpen, blijft rustig en werkt gewillig mee. Ook al kan het uiteraard nog altijd een stuk beter, hier gaat het rijden redelijk goed.
Maar als we buitenkomen ... het vertrek verloopt nog rustig en als er onderweg niet iets 'bijzonders' te zien valt is ze ook nog te pruimen maar als er wel wat te zien valt ... dan vergeet ze volgens mij gewoon dat ik erop zit. Voorbeeldje : als we buitengaan en ze ziet in de verte een gewone jogger dan begin het al. Dat hoofd gaat in de lucht, ze begint te versnellen, te trippelen, ik word volledig door elkaar geschokt in het zadel en ik krijg ze met geen enkele hulp terug kalmer. Voor stemhulpen lijkt ze dan even doof te zijn, been/zithulpen hebben absoluut geen invloed en als ik zelfs een flinke ophouding maak met de teugels gaat ze gewoon door (terwijl ze in de piste normaal op het bit reageert). Ze is één blok beton, één en al spanning. Wat ik soms moet doen om het te stoppen is mijn paard 'omtrekken' zodat ze naar de andere kant staat en dan kalmeert ze terug een beetje maar de rit is verder wel verknoeid. Zelfs als er een ander paard bij is (die dan kalm blijft) heb ik net hetzelfde probleem, alleen als ik er zelf naast loop gaat het allemaal goed en blijft ze heel kalm, ze volgt mij dan braafjes.
Wat kan ik doen zodat ze buiten niet zo snel van haar stuk te brengen is? Het is echt voor onnozeliteiten, soms maakt ze zelfs aanstalten om te gaan lopen (dit is gelukkig nog nooit gebeurt). Ik ben, voor mijn eigen veiligheid, al moeten afstappen om haar verder aan de hand te leiden, eens het 'gevaar' geweken is kan ik er wel weer terug op. Een vriendin van me heeft haar ook eens even gereden en zij begreep ook niet waarom ze buiten niet naar de hulpen luistert en in de piste zo goed.

juval

Re: Probleem met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:53

misschien een slofteugel proberen? juist buiten moet je ze goed onder controle kunnen blijven houden.
succes ermee!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:57

je zou na de gewone training, dus als ze moe is, een klein rondje buiten kunnen maken.
misschien in het begin met iemand te voet mee, en later alleen met haar.
echt heel even een klein veilig rondje waar weinig kan gebeuren.
dit kan je dan langzaam uitbreiden..
dat je haar dan gaandeweg altijd 'buiten' droogstapt, om zo te beginnen met het op een leuke manier buitenrijden..
ze is dan de energie in elk geval al wat kwijt, is waarsch rustiger omdat je uitstapt (lange teugel, of wat contact), en na het rondje waarsch wat voer, dus allemaal positief.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 27-11-07 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:58

Eerst buitenritten gaan maken met een tweede ruiter op een goed verkeersmak, bomproof paard. Die voorop , jij er achter of aan de rechterkant. Ook aan de hand wandelen, veel zien laten, en in de rijbak met "enge" dingen werken zoals plastik, iemand met parapluie, stoel, vlaggetjes, verzin maar wat.
Als dat allemaal goed gaat pas weer alleen de weg uit.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 20:56

Een slofteugel wil ik niet gebruiken omdat ik van mezelf vind dat ik daar niet goed genoeg voor 'rijd'.

Ik heb met dit paard al een schriktraining doorgaan. Een half jaar lang heb ik elke week grondwerklessen genomen, ik heb met zakken rond haar oren staan zwaaien, paraplu's boven haar hoofd laten openklappen, over zeilen laten lopen, ... Dit gaat ook allemaal nog steeds goed als ik het nu eens herhaal. De reden waarom ik toen die lessen heb genomen was omdat ze heel erg onzeker was, het lijkt soms wel bijna of ze faalangst heeft ofzo, maar daarbij is ze ook heel erg dominant, zeeeeer slechte combinatie. Misschien is haar onzekerheid dan toch nog niet zo veel weg genomen als ik dacht. Aan de hand wandelen doen we veel en gaat goed. Met een ander paard erbij haalt weinig uit, dan doet ze het evengoed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:08

Een paard draagt zijn hoofd heel hoog als hij in de verte kijkt, is normaal gedrag dus als ze iets zien wat voor hun eng of vreemd is, voor ons niet fijn als we op de rug zitten, maar normaalpaarden gedrag dus,
Ik denk toch dat het een kwastie van vertrouwen is,
Misschien dat als je als ze zo doet , wat kleine voltes gaan draaien zo haar koppie omlaag probeert te vragen zodat er weer ontspanning komt, zelf ook erg rustig en geduldig blijven en heel diep uit ademen.zodat het paard voelt dat jij ontspannen ben, de meeste paarden die hun baasje vertrouwen worden daar ook weer rustig van,

En super dat je niet gelijk naar de slof grijpt, want die is in mijn ogen juist voor een ruiter die niet zelfstandig kan rijden.

Ben jij misschien ook wat onzeker als je in het zadel buiten rijd??
Want vaak merk je dat door aan het paard.
Als jij op de juiste manier je paard kan leiden en laat zien dat je een leider ben, zal je paard dit gedrag gaan verminderen, wel consequent zijn in alles wat je doet , ook op de grond.
Je kan ook als ze iets engs ziet in de verte afstappen en proberen vanaf de grond haar te ontspannen, dus hoofd omlaag vragen en als ze dan weer het vertrouwen in je heeft opstappen en weer doorrijden, het vergt geduld en tijd , maar met die 2 dingen kom je veel verder dan met slof of martingaal.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 09:22

Wat je zegt dat een paard z'n hoofd hoog houdt als het iets ziet in de verte, klopt natuurlijk wel. Maar fijn is wel iets anders. Voltes draaien heb ik wel eens geproberd maar dan moet ik echt aan mijn teugel gaan trekken wil ze ietwat reageren (ik moet haar dan werkelijk pijn doen met het bit om reactie te krijgen Huilen en daar voel ik me echt niet goed bij), daar komt nog eens bij dat je op een bosweg dikwijls geen plaats hebt om voltes te maken. Ik probeer altijd eerst in het zadel te bijven en rustig te blijven, maar dikwijls blijft het gedrag echt lang aanhouden en dan hou ik het niet meer, dan stap ik af en leid ik haar aan de hand een stuk verder en dan kalmeert ze inderdaad. Ik rijd graag met mijn paardje, maar inderdaad ik ben zelf wel onzekerder geworden door dat gedrag, dit komt omdat je echt voelt dat je maar een passagier bent op haar rug op die momenten, je hebt zelf niets meer in de pap te brokken. Het feit dat ik geen controle heb maakt me wel angstig.
Misschien moet ik sneller aftappen en haar aan de hand verder leiden als ze in de verte weer iets engs/vreemds gespot heeft?

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:02

Probeer na het gewone rijden eens steeds iets langer naar buiten te gaan? Dan is ze al moe in haar hoofd...

In principe kun je elk paard leren braaf naar buiten te gaan.
Maar... dan moet je als ruiter het niet spannend vinden.
Als je dat overbrengt op je paard, krijg je elk paard in de problemen.
Kijk eens goed naar of dat misschien voor jou geldt?
Probeer anders eens een bijzonder heel erg ervaren buitenruiter op jouw paard om te kijken of - tie het dan nog doet?
Sterkte !

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:03

hoe vaak ga je nu naar buiten?
dit gedrag is onzekerheid zo en zo van je paard versterkt door jou.
door vaker naar buiten te gaan en dingen te laten zien zal het moeten verbeteren.
dit hoeven echt niet gelijk ritten van uren te zijn zolang je het maar regelmatig doet.
neem iemand mee en desnoods de eerste maand nog aan de hand.
maar wel regelmatig [3x in de week als het ff kan]

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:25

Ik denk dat het niet heel veeluitmaakt als je het na het rijden in de bak doet, want een paard houd altijd reserver over om te vluchten en als er dan geen duidleijke leider opzit heb je toch etzelfde probleem.
Wat je kan doen is b.v een kaptoom onde rjehoofdstel te doen en daar een volte mee stppen buiten ,. hoef je niet in haar mond te trekken en als je je hand goed dicht bij de eusriem kan verplaatsen en dan het hoofd opzij vragen zal ze echt wel op en volte gaan en daardoor afgeleid worden van het gene wat ze zag en ontspanning vragen en steeds herhalen, dat het duidelijk word voor haar dat ze jou moet volgen.
En gewoon als je voelt dat je onzeker word afstappen en gewoon een paar meter gaan lopen, zo leert ze dat ze op jou kan gaan vertrouwen en dan zul je merken dat ze steeds beter ook onder het zadel meer en meer op jou gaat vertrouwen.
Probeer zelf ook in het rond te blijven kijken en niet naar jhe paard, dat maakt haar ook meer zenuwachtig, want een leider hoort de boel in de gaten te houden en dat doe je niet als je steeds naar je paard zit te kijken, zomaar wat tips dat zou kunnen/gaan helpen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:55

En waar slaan die badkamerdingen op?

Aan de ts:
Goed dat je het niet meteen met de slof wil doen!
Verder weet ik niet echt hoe je het wel zou kunnen doen, denk dat je beter naar anderen kunt luisteren dan naar mij Tong uitsteken

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:16

Moderatoropmerking:
off topic bericht verwijderd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:19

met slof zou ik ook niet doen, ,maar juist meer buitenrijden, steeds rondje uitbreiden, steeds verder en enge dingen laten zien
is een reactie uit onzekerheid lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:36

Ik ga mee met Marigold en het kleine rondje buiten na een instensievere training. Wel heb ik er nog iets aan toe te voegen. Als ze sowieso niet de makkelijkste is, dan zou ik er al helemaal geen slofteugel in hangen, die is bedoeld om het paard minder te laten sloffen, en de hals beter te laten gebruiken, niet om het paard rustiger te krigjgen. Opzich zou je nog wel kunnen proberen iets van een martingaal, of een thiedemannteugel. Persoonlijk zou ik een Martingaal aanraden, een Thiedemann zet zich vast, dus als je paard dan ontspant, dan loopt hij alsnog met die thiedemann, en een martingaal is wat vriendelijker, als het paard ontspant, ontspant dat ding ook, als het paard gespannen loopt, spant hij ook automatisch aan. Ik kan hier wel een uitleg gaan geven over hulpteugels, maar even terug bij je probleem. Als je merrie écht gehoorzaamd op een kleine hulp, dan moet het buiten ook lukken. Ik zou haar geruststellen als ze een brok spanning is, door haar te belonen, en niet zelf te gaan spannen. Soms werkt het om iets minder druk op je teugel te laten, als ze dan gaat rennen, gelijk weer vastklemmen je handen (in dat geval mag het), en als het weer gaat, weer loslaten. Ook veel belonen als ze het wel goed doet, tegen haar praten, en ik zou als ik jou was de eerste paar keren met begeleiding met ervaring meegaan. Niet met een groepsrit, maar iemand met een paard die wel héél rustig is (lees; een ouder paard), of die in ieder geval kalm is, dan kan je paard daar een voorbeeld aan nemen. Ik ken ook een paard die zocht naar dingen om van te "schrikken". In dat geval kan jij er weinig aan veranderen, niet meer dan je best doen en het blijven proberen in ieder geval. Dat laatste is heel belangrijk in dit soort zaken, je paard moet het uiteindelijk toch leren, of wil je de rest van je leven in de bak blijven?, het lijkt me niet eigenlijk. Gewoon blijven oefenen, en geloof me, op een dag zal ze braaf reageren op alles in het bos. Misschien merk jij kleine veranderingen niet op omdat je op haar rug zit, maar als jij je best doet, zullen die wel degelijk blijven komen.

kgraaf2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:28

Vroeger deed mijn paardje dezelfde dingen. Hoofd omhoog gooien en helemaal verstarren/ verstijven, dribbelen (is tenslotte een arabier) en niet reageren op het been of hand hulpen. M.b.v. een martingaal was het hoofd omhoog gooien gebeurt. Je kunt de martingaal zo strak en los doen als je zelf wilt. Mijn manier was om de martingaal los te houden, zodat zijn hoofd niet meer aan mijn kin toekwam. En voor de rest als het paard iets spannnends ziet, proberen door te rijden. Beenhulpen, laat haar maar kijken en lekker doorstappen. Wanneer ze iets ontspant in het lichaam moet je zelf ook ontspannen (even lucht geven). En natuurijk veel met je stem werken. Het paard hoort je heus wel. Op een gegeven moment komt er een moment van ontspanning en hoe vaker je naar buiten gaat, hoe meer de momenten van ontspanning erin komen. Zelf moet je proberen om relaxed op het paard te zitten, want de zenuwen breng je over naar je paard. Blijf rustig en vertrouw op je paardje. Ik ben nooit van het paard afgestapt tijdens een buitenrit, ik zie dit als een teken van overgave vanaf de ruiterkant en je mag je paard niet laten winnen. Het paard rustig krijgen moet vanaf de paardenrug kunnen.
Veel succes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:07

@kgraaf2
Een martingaal is niet de oplossing, het paard ziet wat in de verte en doet daardoor zijn hoofd omhoog omdat hij dan pas in de verte kan kijken dan kunnen ze niet met het hoofd omlaag, als hij dan belemmert word door zo`n ding dan kan hij nog meer stres krijgen, denk altijd dat een paard een vluchtdier is en met verhoogde stres juist door dwang nog gekker kan gaan doen en wat doe je dan als onzekere ruiter??
Afstappen is geen overgaven, maar vertrouwen geven , een paard ziet dat niet van o dan heb ik gewonnen,
Als je rust wil vanaf de paarden rug moet je dat met vertrouwen doen en niet met een martingaal, een ruiter die onzeker word kan beter afstappen want dat maakt het alleen maar erger.
Als je een martingaal, slof of wat dan ook er aan hangt dan doet het paard het ook niet voor de ruiter maar voor de dwang.
Het is stoer als je er op kan blijven , maar stoerder als je even afstapt en je paard het vertrouwen kan geven zonder dwangmiddelen!!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:19

Ik zou eerst paniektraining gaan doen, zodat je paard een andere reactie aanleert op "enge" dingen. Hij kent nu maar één manier om met iets engs om te gaan. Door hem een andere manier van reageren te leren, en die manier aantrekkelijker te maken, kiest je paard dan ook buiten voor die andere manier (rustig doorstappen en het enge object negeren).

Begin daarmee in de piste. Daar staat hij beter aan de hulpen, en is het veiliger werken dan op de baan. Begin zelfs vanaf de grond, aan een (longeer-)touw... Als dat goed gaat, onder het zael in de piste. Als ook dat goed gaat, te voet buiten, en dan pas terug onder het zadel buiten.

Succes!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:50

Bedankt voor alle tips!
Ik ga voortaan gewoon sneller afstappen als het zover is, dan kan het ook niet uit de hand lopen en ik hoop dat ze zo snapt dat het helemaal niet erg is dat er in de verte een jogger of fietser ofzo aankomt. Is ook het veiligste! Ik probeer toch zo'n 2 à 3 buiten te gaan per week.
Wat betreft de paniektraining, ik heb een half jaar lang niets anders gedaan en dan heb ik nog eens meer dan een half jaar lang grondwerk nh gedaan. Hier hebben we heel veel aan gehad, zowel ik als het paarde, maar het vervelende is dat als ze bijvoorbeeld in de piste zonder enige aarzeling over een zeil stapt ze hier op een andere plaats een drama van maakt, het lijkt wel of ze die link niet legt met wat haar is aangeleerd. Nog een voorbeeldje, ik ben onlang verhuisd naar een nieuwe stalling en waar de plassen in de piste van de oude stalling geen probleem meer waren moet ik terug van voor af aan beginnen om de plassen in de piste op de nieuwe stalling te 'overwinnen'. Ik moet wel zeggen dat het sinds de schriktraining al wel gebeterd is met haar paniekaanvallen.
Ze kan zo vermoeiend zijn hé, maar goed, ik denk dat we over een paar jaar ook wel weer wat verder zullen staan!

kgraaf2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:51

midgie schreef:
@kgraaf2
Een martingaal is niet de oplossing, het paard ziet wat in de verte en doet daardoor zijn hoofd omhoog omdat hij dan pas in de verte kan kijken dan kunnen ze niet met het hoofd omlaag, als hij dan belemmert word door zo`n ding dan kan hij nog meer stres krijgen, denk altijd dat een paard een vluchtdier is en met verhoogde stres juist door dwang nog gekker kan gaan doen en wat doe je dan als onzekere ruiter??
Afstappen is geen overgaven, maar vertrouwen geven , een paard ziet dat niet van o dan heb ik gewonnen,
Als je rust wil vanaf de paarden rug moet je dat met vertrouwen doen en niet met een martingaal, een ruiter die onzeker word kan beter afstappen want dat maakt het alleen maar erger.
Als je een martingaal, slof of wat dan ook er aan hangt dan doet het paard het ook niet voor de ruiter maar voor de dwang.
Het is stoer als je er op kan blijven , maar stoerder als je even afstapt en je paard het vertrouwen kan geven zonder dwangmiddelen!!

In jouw mail staat dat het paard met hoofd omhoog kan (met martingaal), maar dan niet naar beneden. Ik snap niet hoe je dit bedoelt. Waarom zou hij niet naar beneden kunnen.
Ik heb vroeger zo nu en dan met martingaal dressuur gereden en dit was gewoon omdat hij zijn hoofd zo omhoog gooide en er altijd vandoor ging (in de rijbak). Ik moet zeggen dit was in de periode dat hij nog een jong paard was. De laatste 10 jaar heb ik zo'n beetje geen martingaal gebruikt.
En het gaat mij niet om stoer zijn om er op te blijven zitten, maar op deze manier lukte het mij altijd. En ik heb een beetje gelogen, want ik ging er ook wel eens af, maar dit had te maken als er zo'n dikke tractor over een landweggetje komt scheuren, dan sta ik wel naast het paard.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:08

kgraaf2 schreef:
midgie schreef:
@kgraaf2

In jouw mail staat dat het paard met hoofd omhoog kan (met martingaal), maar dan niet naar beneden. Ik snap niet hoe je dit bedoelt. Waarom zou hij niet naar beneden kunnen.
Ik heb vroeger zo nu en dan met martingaal dressuur gereden en dit was gewoon omdat hij zijn hoofd zo omhoog gooide en er altijd vandoor ging (in de rijbak). Ik moet zeggen dit was in de periode dat hij nog een jong paard was. De laatste 10 jaar heb ik zo'n beetje geen martingaal gebruikt.
En het gaat mij niet om stoer zijn om er op te blijven zitten, maar op deze manier lukte het mij altijd. En ik heb een beetje gelogen, want ik ging er ook wel eens af, maar dit had te maken als er zo'n dikke tractor over een landweggetje komt scheuren, dan sta ik wel naast het paard.

het staat er en beetje ongelukkig maar wat ze bedoeld is dat een paard juist niet meer zijn hoofd omhoog kan doen om in de verte te kijken,een paard met zijn hoofd laag heeft minder zicht Knipoog

kgraaf2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:02

kgraaf2 schreef:
midgie schreef:

het staat er en beetje ongelukkig maar wat ze bedoeld is dat een paard juist niet meer zijn hoofd omhoog kan doen om in de verte te kijken,een paard met zijn hoofd laag heeft minder zicht Knipoog[/quote]

Ah, nu snap ik het. Maar zit de martingaal dan niet te strak, want mijn martingaal kun je verstellen. Ik had bij mijn paard een martingaal om zodat ik geen tand door mijn lip kreeg. Dus zijn hoofd kan hij wel omhoog krijgen. En bij een martingaal kunnen de paarden het hoofd omhoog doen. Ik vraag me af of jullie niet in de war zijn met een tiedemann. Bij een tiedemann kunnen ze het hoofd niet omhoog brengen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:18

nee hoor ik ben niet in de war,was mijn post niet maar de vertaling.
kan er alleen niet achter staan...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:37

Die paniektraining, was dat gewenningstraining (net zo lang doen tot hij niet meer reageert), of echt het aanleren van een andere reactie?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 19:46

Dat was gebaseerd op het aanleren van een andere reactie. Ze had vroeger nog erger dan nu de neiging om te vluchten en met die paniektraining hebben we geprobeerd om haar te laten nadenken vooraleer ze iets doet. Dit is redelijk gelukt hoor! Je wil niet weten hoe erg het vroeger was maar het blijft nog steeds moeilijk om haar rustig te houden als ik erop zit en ze begint zich onzeker te voelen.

Ik ben vandaag en gisteren een eindje buiten gaan wandelen (aan de hand welisaar) en zolang ik er voor/naast loop hebben we weinig problemen, ze schrikt dan wel eens en springt met haar 4 benen opzij ofzo maar ze is dan ook even snel weer terug kalm. Ze luistert dan ook goed. Misschien als ik maar veel met haar aan de hand ga wandelen dat ze het op de duur het niet meer erg vind dat ik er niet naast loop?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:51

Mijn haflinger was ook een streskip Hyper! langs de weg, om de simpelste dingen raakte ze in de stres, ik kon dan nog zo koeltjes blijven zitten en net doen alsof er niks aan de hand was, ze flipte gewoon.

Ik balen want ik rij graag buiten Hamer , heb heel veel met dr gewandelend aan de hand, echt super veel. (6 mnd. alleen maar)
Daarna (na die 6 mnd.)ben ik erop geklommen en heeft iemand dr aan een longeerlijn vastgehouden, zodat deze persoon ook op de momenten dat het wel goed ging afstand kon nemen.(ruim een jaar aan de longeerlijn buiten)
Op dit moment zijn we zover dat ze redelijk braaf met een ander paard wat ze kent mee kan lopen. (2 jr verder)
Volgend jaar rijd ik alleen buiten dat weet haast wel zeker Ja , maar goed daar ben ik dan ook wel ruim 2 jr mee bezig geweest Bloos .
Maar dat maakt niks uit, want ik heb geen haast en ik vind alles leuk als ik het maar samen met haar kan doen en juist dat heeft ze altijd gemerkt en dat krijg ik nu 3 dubbel en dwars terug.
Ik heb nooit druk op dr gelegd en zal ik ook nooit doen omdat ik voel wat dit met haar doet, ze wil best maar ze weet niet hoe en trekt dan haar eigen plan want nooit positief uit heeft gepakt en waarvoor ze in het verleden ook altijd is bestraft.
Ze heeft nooit dr zelf kunnen zijn en zich altijds anders gedragen als dat ze eigenlijk is......een lieve aanhankelijk pony met een ontzettend groot hart die zoveel liefde wil geven maar het nooit terug heeft gehad.

Achteraf zal het best met verschillende factoren te maken hebben gehad ('te'veel verhuisd/nooit geen vast maatje/wisseling van onbetrouwbare ruiters/harde hand/slecht voer/geen leiderschap/geen tijd gekregen om een band met iets of iemand op te mogen bouwen enz.), maar de voornaamste reden dat het eerder niet zo goed ging, kwam door het gebrek aan vertrouwen naar mij toe.
Mijn haflinger heeft ontzettend veel tijd nodig om aan mensen en situaties te wennen, per defenitie is ze wantrouwig wat niet geheel onbegrijpelijk is gezien haar verleden.
Op dit moment is ze zover dat ze zich durft te geven aan mij en dus ook langs de weg de leiding aan mij over laat omdat ze weet dat dat ook kan.