Bokken tijdens de rengalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Bokken tijdens de rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:20

Heey

Mijn pony is in het bos in galop heel braaf. ALs ik tseeds iets harder ga doet hij ook lief. Maar als ik in rengalop zit begint hij te bokken neemt hij het bit tussen zn tanden en racet er keihard vandoor!
Hij vindt het denk ik prachtig. Maar hoe in godsnaam kan ik dit afleren? Laatste keer dat hijd it deedp akte ik met 2 handen 1 teugel en kreeg ik hem aardig terug, daarna heb ik hem nog op zn lazer gegeven.
Fysiek is er ook niets mis.

Groetjes !

Bonita_Bon

Re: Bokken tijdens de rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:18

Joligheid! Het beste kun je hem zo goed als negeren en veel been geven, ondanks dat hij al hard gaat!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:24

MaartPaard schreef:
Laatste keer dat hij dit deed pakte ik met 2 handen 1 teugel en kreeg ik hem aardig terug, daarna heb ik hem nog op zn lazer gegeven.
No Cheer Domme geit dat je bent. Je krijgt hem te stoppen, hij stopt en je straft hem? WAAROM?!
De volgende keer als je trekt zal hij als het goed is niet meer terug gaan in tempo en alleen maar harder gaan. Dit heb je hem nu geleerd. Jij trok, hij ging langzamer, maar blijkbaar moest dit niet want jij strafte hem. Volgende keer bedenkt hij wel wat anders om te doen als jij met twee handen aan een teugel trekt.
Wanneer een paard doet wat je wilt, moet je hem belonen. Gaat je paard er vandoor en doe je weet ik veel wat en hij gaat rustiger, dan prijs je hem de hemel in! Wat een braaf paard dat hij 'zomaar' weer rustig gaat! Wat lief, wat super goed van hem! *aait paardje*

Wat je tegen het bokken en trekken kunt doen weet ik verder niet, maar ik móést hier even op reageren.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:49

Nou iets minder mag ook wel Annetje..
Ben wel een gedeelte met haar eens. Met straffen ben je wel iets te laat geweest..
Maar bokt je paard in rengalop zelf?? Verward beetje raar.. Zal wel bokken en dan vertrekken zijn zeker..
Als hij dat de volgende keer doet, meteen een klap geven.. Maar alleen als je, de controle over je paard kan houden.
Doe je altijd een beetje harder galloperen tot je in de rengalop zit?

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:42

Als je paard, in rengalop begint te bokken, dan zet je hem stil, en begin je gewoon opniew.
Al moet je dit 100 keer opnieuw doen, hij zal weg beginnen beseffen, dat elke keer hij bokt ( ook al vindt hij het rennen super) ermee moet ophouden.

Veel succes
Groetjes Debbertje

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:11

Zet je hem stil. Vanuit rengalop. Lieve Debbertje dat sta je niet binnen een paar seconden en daarna legt het paard het verband al niet meer. Zinloos dus. Ik ga eerder met Esperance mee, alleen de klap vervangen voor been

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:52

Ik blijf dit topic volgen, ik heb hetzelfde probleem. Major bokt ook tijdens de rengalop, en schijnt dit al 20 jaar te doen.
Hij is heel gevoelig voor stemhulpen, dus geef ik altijd met een boze lage stem een waarschuiwing als hij bokt. Meestal blijft het dan bij een keer, want hij weet dat bij de volgende boke en mep volgt. Maar helemaal afleren is me nog niet gelukt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 14:53

Oke ten eerste, hij stopt niet uit zichzelf, ik moet hem met heeeeeeel veel moeite terugtrekken. Hij heeft dat bit gewoon tussen zijn tanden.

Ik kan hem niet straffen tijdens de rengalop. Hij bokt ontzettend hoog. DUs ik lig er steeds bijna af. Het is gewoon doodeng en gevaarlijk.

Dew enige manier om hem terug te krijgen is om met 2 handen aan 1 teugel te trekken. Anders rend ie gewoon dwars door de bomen heen.
Hij gaat zooooooooo hard en je kan hem dus niet eens meer terugnemen.

Dus straffen tijdens rengalop kan eigeiljk niet.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:03

Niet meer gaan rengaloperen Lachen.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:10

idd terug nemen en opnieuw proberen, en niet straffen als hij na je getrek zachter gaat Bloos

En bokken in rengalop ja het kan echt (zelf ondervonden!!!)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:14

Ben eigenlijk akkoord met Marije112. Als je je paard niet onder controle hebt, niet doen. Als je het per se wel wilt doen en hij begint te bokken is dat meestal wel uit vrolijkheid. Geef wat benen bij en laat hem eens galoperen tot hij zelf stopt. Als hij vertraagt, nog wat sneller laten gaan. Bij de volgende keer denkt hij wel twee keer na om niet te willen luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:17

Het is waarschijnlijk altijd op de weg terug naar stal?? Ze weten altijd feilloos wat de richting naar stal is. Wat jij doet is heel gevaarlijk. Jij geeft je paard zijn zin om zo hard hij kan terug naar stal te kunnen rennen, je hebt dus totaal geen controle meer. Dit is iets wat met meer paarden zo is. Ik heb er ook zo een en terug naar stal wordt er niet ge-rengaloppeerd. Ik rij overigens met een stangetje omdat hij idd het bit tussen zijn kiezen neemt en zo sterk is dat ik toch geen beweging er in krijg.

Ik doe wel galop, maar altijd de richting van stal af en halverwege richting stal alleen op stukken die breed zijn, zonder bochten, zachte plekken, hobbels of wat dan ook. Je paard kan nl struikelen, want ze letten nergens meer op. Daarna draaf ik alleen nog maar en telkens als hij harder gaat een ophouding. De laatste 15 minuten in de buurt van stal, stap ik alleen nog maar. Als ik dan hem zijn gang laat gaan, verongelukken we gegarandeerd een keer.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:22

De eerste keer dat ik met m'n vzpaard in rengalop ging lag ik er ook bijna naast doordat meneer als een malloot ging bokken Haha!
Omdat hij werkelijk nooit bokte, wist ik wel dat dit geen kwaaie zin was, maar puur en alleen blijdschap, zo gaat hij in de wei nl ook wel eens te keer in rengalop Clown

De eerste keer dat het gebeurde was ik veel te blij dat ik nog zat en ben ik doorgeraced, na een paar jolige bokken was het nl over en genoot hij zo, dat ik 'm niet stilgezet heb Ach gut
De 2e keer dat we naar die plek reden, werd hij al enorm fris en vrolijk. Rustig gestapt, aangedraafd en aangesprongen, maar als een raketje ervandoor en weer bokken. Toen even 'HEEE!' gebruld en teruggenomen, dat leverde nooit problemen op overigens. Weer laten stappen, aangedraafd, rustig in handgalopje en toen heel langzaam uitgebouwd Ja
En natuurlijk overdreven goed belonen en vooral zélf rustig blijven!

De 3e keer heeft hij nog 1x gebokt, weer zelfde aangepakt en daarna nooit meer gedaan, zodra hij doorhad dat bokken juist inhouden betekende en rustig blijven beloond werd met lekker crossen Vork

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:24

mijn pony bokt dus echt noooooit.
behalve als we dus in rengalop gaan. Knipoog
dan geeft hij 2x dikke bokken,waarbij je eigenlijk alleen maar voelt dat je opzij gaat haha.
die van mij denkt dan vogens mij eits van joepie we gaan!!

maar wat dom om hem op zijn kop te geven als je terug bent, zo denkt een paard niet, doet ie wat fout dat moet je meteen straffen en niet een half uur later want dan straf je hem misschien wel op het moment dat ie keurig netjes stil staat Clown
dus dat onthoud hij dan echt wel en heb je er misschien weer een probleem bij.

zoals gezegd doet de mijne het ook, ga oefenen in het aanspringen in galop en terug nemen, niet met geweld!!!!
leer je dier om op stem te stoppen en op terugrijden met je zit.

dus overgangen,overgangen en nog es overgangen rijden Knipoog

voorlopig geen rengalop meer tot je feilloos je dier kunt terugnemen op de juiste manier Knipoog

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 16:04

Die van mij bokt dus ook echt noooit. En ik rengaloppeer natuurlijk niet op de weg naar stal. Dat doe ik gewoon in een rustig handgalopje en dat gaat echt super.
Ik doe veel oefeningen van stap naar galop enzo daar wordt ie wel heel erg braaf van in de gewone galop. Maar die rengalop tjah, ik heb het ook pas 3x gedaan en al die keren bokte hij. Naja 1x ging hij er zomaar vandoor (toen wel opweg naar stal) was de eerste keer dat ik alleen met hem in het bos ging rijden. Toen eheft hij niet gebokt en ging hij na een tijdje zelf terug.

Ik ga het gewoon nog eens langzaam uitbouwen en als hij nog bokt dan weet ik genoeg.

Als hij eenmaal in rengalop zit en hij doet niks, dan neem ik hem terug en beloon ik hem.

Bedankt voor de tips!

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:09

Bokken in rengalop lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Bij rengalop is het de bedoeling dat je zo hard gaat dat je paard niet eens kan bokken (anders noem ik het eerder een lekker actief galopje) is het niet zo dat je paard gaat bokken als je gallopeert en dan harder wilt gaan? Als het joligheid van je paard is omdat hij blij is dat je gaat galoperen dan zou ik het negeren. Zijn het echt gemene bokken dan zou ik voorlopg rustig galoperen en in de bak vooral overgangen in galop maken. Dus harder en langzamer galoperen + schijnovergangen naar draf. Je paard leert dan dat hij ten alle tijden naar jou moet luisteren en geen reden heeft om te gaan bokken.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:12

Ik zou eerst gewoon goed de galop in het bos oefenen, en dan telkens een stapje harder gaan, totdat hij niet meer bokt! Of gewoon niet meer in rengalop gaan, want je zegt het zelf, het wordt levensgevaarlijk! Een actieve galop tegen de rengalop aan is toch ook leuk?!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:38

Inderdaad.
Rengalop is leuk, maar niet als je je paard, jezelf en andere mensen ermee in gevaar brengt. Zorg er ook voor dat als je toch in rengalop wil gaan, je dat niet altijd op dezelfde plek(ken) doet. Je paard weet echt wel waar hij mag gaan, en zal dan op voorhand al lastig beginnen doen, en eens je d'r bent zal je helemaal de controle verliezen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:33

Bokken tiojdens de rengalop kan wel degelijk. Major doet het al zijn hele leven, hij deed het zelfs tijdens zijn trainingen op de renbaan. Zelf ben ik nooit helemaal voluit met hem geweest, maar wel in rengalop en dn bokt hij echt. Niet alleen bij het aanspringen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:52

wat ik er best gevaarlijk aan vind is dat de mijne dan dus bokt als je net in rengalop en dat je andere paarden dus kunt raken...
heb zo wel es een gil van iemand naast me gehoord die een tik van hem kreeg omdat hij tegen haar aan bokte Bloos

maar ja, die van mij daar krijg ik het dus niet uit,nu houd ik er rekening mee en houd hem weg bij andere paarden

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:02

Ik rijd nooit meer dan met 2 andere paarden. En meestal alleen. Hij bokt echt in de rengalop. En echt niet normaal hoog ook. Het is dan dat ik in de verlichte zit zit en dat scheelt wel. Meestal krijg ik hem vanuit de middengalop al een stuk moeilijker terug, dan rij ik overgangen en uiteindelijk is ie wel heel braaf.

Ik ga het morgen eens proberen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:00

Idd joligheid denk ik.
Probeer m ook als je in rengalop rijd goed naar beneden te rijden zodat die bijna geen kans krijgt om het bit vast te pakken en ermee weg te rennen.
Op die manier heb je je paard veel meer onder controle Lachen

suc6!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:20

Annetje schreef:
MaartPaard schreef:
Laatste keer dat hij dit deed pakte ik met 2 handen 1 teugel en kreeg ik hem aardig terug, daarna heb ik hem nog op zn lazer gegeven.
No Cheer Domme geit dat je bent. Je krijgt hem te stoppen, hij stopt en je straft hem? WAAROM?!
De volgende keer als je trekt zal hij als het goed is niet meer terug gaan in tempo en alleen maar harder gaan. Dit heb je hem nu geleerd. Jij trok, hij ging langzamer, maar blijkbaar moest dit niet want jij strafte hem. Volgende keer bedenkt hij wel wat anders om te doen als jij met twee handen aan een teugel trekt.
Wanneer een paard doet wat je wilt, moet je hem belonen. Gaat je paard er vandoor en doe je weet ik veel wat en hij gaat rustiger, dan prijs je hem de hemel in! Wat een braaf paard dat hij 'zomaar' weer rustig gaat! Wat lief, wat super goed van hem! *aait paardje*

Wat je tegen het bokken en trekken kunt doen weet ik verder niet, maar ik móést hier even op reageren.

Helemaal mee eens! Je geeft tegenstrijdige hulpen, dan snapt je paard er ook niks meer van Lachen

Sylviaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:21

Ja ik ben het er ook helemaal mee eens. Lachen

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:39

Zeker met annetje eens!