spirit 4.5 jarige hengst kruising fries / kwpn , ik rij met hem gewoon met een stalhalster ...

effe vast gezet en een paar foto`s van gemaakt tussen door

vrijheids dressuur doen we ook af en toe ...leuke afwisseling voor je paard

we springen ook af en toe ...aangezien hij nog jong is ..dus geen hoge hindernissen ..maar wel bitloos allemaal

dan hebben we axel ...probleem paardje van vroeger ...nee was geen probleem paardje ...mensen wisten niet hoe ze met hem om moesten gaan
meeste zullen wel weten dat ik met een neck-rope aan de wandel ga ...na 3 jaar dit hebben gedaan wilde we een stap verder
(nu eerst een paar oude foto`s)
vorige jaar buitenrit gewoon door het verkeer

(je ziet op de foto (tong , gesmak) axel voelt zich op z`n gemak bij mij )

nu ben ik een stap verder gegaan ...om helemaal niets door de bossen te rijden

nu zul je wel denken ...geen cap geen teugels etc etc ...is m`n eigen beslissing allemaal ...ben moeder van 3 kids ...als ik niet 100% achter stond zou ik het nooit doen .
maar de rede waarom ik dit wel doe is gewoon laten zien dat het anders kan , men moet meer naar de paarden luisteren ...want ze vertellen meer als we denken ...je kunt precies zien of je paard goede zin heeft of niet ...of je paard pijn heeft ...wij moeten blij zijn dat we op hun rug mogen zitten ..paarden laat zich meestal alles bevallen ook dat marteltuig om en aan zich heen , paarden zijn niet gemeen , nee zo proberen eerder naar ons zin te maken , ondanks ons onkunde en meestal niet op een respecterende manier mee om gaan ....Ik heb het vroeger ook verkeerd gedaan ..ik was iemand met een harde hand ...mijn wil is wet totdat ik axel leerde kennen ...hij leerde mij rijden ...hij leerde me om hem te respecteren ...hij leerde me met gevoel te rijden ...hij leerde me om een paard te waarderen ...en dit geef ik door aan m`n dochter (5 jaar)...die ook bitloos bezig is ...en dit wil ik ook graag iedereen door geven
luister vaker naar je paard ...ongeacht je nu een recreatie ruiter ben of een wedstrijd ruiter ...waardeer elke dag wat hij voor je doet en zeg dat ook ...laat het voelen dan komt alles goed