Doe jij dit ook fout (binnenhand/buitenhand kwestie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Doe jij dit ook fout (binnenhand/buitenhand kwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:17

Hoi Hoi!

Mijn instructrice kwam hier laatst mee, en vertelde mij dat eigenlijk bijna iedere ruiter dit fout doet.
Als je een volte rijdt, je buitenhand gebruiken. Ook voor de stelling je buitenhand!
Dus je rijdt hem zo, dat je hem met je binnenbeen in de stelling drukt zegma en met je buitenbeen vang je dat op.
Door het drijven wil je pony/paard snel harder en gebruik je dus je buitenahnd om dit weer te corrigeren.

Het rijdt ontzettend raar, om alles eigenlijk op de buitenhand te doen.
Maar toch meot het zo (we zijn al een poos aan het oefenen, om dit goed te krijgen, maar is lastig!)
Mijn instructrice zei dus ook tegen mij; Je moet niet denken dat jij de enigster bent en dat ik het alleen tegen jou zeg..
maar bijna iedere ruiter doet dit verkeerd!

Nu ben ik ook een tijdje op gaan letten in de HAW toppic, en valt het mij op dat er inderdaad veel ruiters zijn met een strengere binnehand dan buitenhand. Je binnehand moet je eigenlijk weg kunnen knippen en dan moet je paardje nog zo lopen. Alleen als je paardje teveel buitenstelling geeft kun je iets met je binnenhand spelen.

Dus kom op! En ben benieuwd naar de reactie's Haha!

Groetjes

Storm

Re: Doe jij dit ook fout (binnenhand/buitenhand kwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:43

De binnenhand mag idd nooit te streng inwerken. Om een mooie stelling te krijgen moet je alleen je binnenhand naar binnen brengen.
Maar alleen op je buitenhand rijden is ook niet goed hoor, evenveel druk houden op beide teugels. En bij stelling dus je binnenhand een beetje naar binnen brengen (niet trekken, maar meer 'de weg wijzen' waar hij heen moet kijken met zijn koppie) en je binnenbeen erbij, buitenbeen kan dan eventueel iets naar achter gebracht worden om een uitzwaaiende achterhand tegen te gaan. Natuurlijk moet je je buitenteugel er ook goed bijhouden om je paard te begrenzen en niet naar binnen te laten vallen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:52

Inderdaad, binnenhand ietsjes naar binnen brengen, maar verder met de buitenteugel begrenzen en vooral op het been rijden. Ik probeer daar altijd wel op te letten, zeker in proeven Tong uitsteken Maar mij is vanaf het begin af aan al verteld dat ik het zo moest doen, dus heb ik me geloof ik geen slechte dingen aangeleerd toen ik begon met rijden.
Al moet ik zeggen dat het been erg goed werkt bij mijn paard, die wordt graag met veel been gereden. Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:54

Het klopt wel dat bijna iedereen dit fout leert Ja
Vooral op maneges wordt het andersom uitgelegd. Ikzelf kwam er na 10 jaar achter en moest in feite opnieuw leren rijden. Nu begin ik het redelijk onder de knie te krijgen en gaat het al bijna automatisch Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:05

Ik heb het corre ct geleerd op de manege. De perfecte controle: het kunnen openen en sluiten van een mooi gereden volte terwijl de binnenteugel volledig loshangt, en dat lukt veel makkelijker dan te zitten sleuren aan de binnenteugel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:04

bromfiets schreef:
Vooral op maneges wordt het andersom uitgelegd. Ikzelf kwam er na 10 jaar achter en moest in feite opnieuw leren rijden. Nu begin ik het redelijk onder de knie te krijgen en gaat het al bijna automatisch Lachen

Dit herken ik jah! Ik heb 13 (!) jaar op deze wijze les gekregen. Althans, 9 jaar op de ene manege en toen ben ik overgestapt (als 'ervaren ruiter') naar een andere manege en daar heb ik het eigenlijk vrij weinig over het geven van hulpen gehad, omdat ik het op die manier wel goed onder de knie had.

Pas na het lezen van boeken (omdat ik met mijn eigen 3,5 jarge wil gaan beginnen) en het lezen van de vele topics hier op bokt (echt een leerzame site als je hem goed gebruikt!) ben ik er achter gekomen dat ik met de buitenhand moet rijden. Sinds augustus heb ik nu iedere week een 1/2 uur priveles op een manegepaard om mij deze voor mij nieuwe methode goed aan te leren en ik merk nou echt dat het werkt! Ik ben hier echt blij mee, dat ik eindelijk weet hoe het wel moet en niet meer zo op mn binnenhand rij en met mn teugels speel, zoals mij altijd geleerd was.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:10

poes schreef:
Ik heb het corre ct geleerd op de manege. De perfecte controle: het kunnen openen en sluiten van een mooi gereden volte terwijl de binnenteugel volledig loshangt, en dat lukt veel makkelijker dan te zitten sleuren aan de binnenteugel.

Zo doe ik het ook. Ik heb gelijke druk op beide teugels, ik sta toe met mijn buitenhand, paard houdt de druk op beide teugels gelijk en maakt dus de buitenkant van zijn hals/lijf langer, waardoor hij netjes in de correcte buiging een volte loopt. Afhankelijk van hoe ver je toestaat heb je een grote of kleine volte.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:16

Ik wist al wel dat je stuur in de buitenteugel zit. En je binnenteugel zeg maar als ''richtingaanwijzer" dienst doet. Met je binnenteugel regel je dus de stelling. Niet door je hand naar je toe te halen, maar opzij te zetten, van de hals.

Ik ben er alleen wel van de week achter gekomen dat het bij mij in de praktijk nog niet helemaal klopte. Clown Ik had de laatste tijd veel last van meer druk op mn binnenteugel, als ik op de rechterhand reed, en dat daar eigenlijk bijna mn stuur in terecht was gekomen.
Gelukkig ben ik er van de week met mn instructice achter gekomen waar het bij mij mis ging en wat ik er aan moet doen om het weer goed te krijgen.

Volgens mij duurt het nog wel eventjes voordat het als ''gewoon'' gaat, maar aan het eind van de les lukte het mij al wel Haha!. Je bent dus niet de enigste hoor Knipoog.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:24

ja ik moest ook tegen vrijwel iedereen zeggen dat ze de buitenteugel niet mogen vergeten, terwijl ze maar zitten frullen met die binnenteugel (wat overigens totaal geen zin heeft...)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:08

Ik "deed" het. Je ziet vaak dat het voorkomt, bij mensen die op een manege hebben leren rijden. Daar leert men vaak om een paard te sturen door de binnenhand van de hals af te doen en hierbij kracht te zetten, omdat de pony niet gevoelig meer is. Zo leer je dat. Zeer lastig om het af te leren, maar je moet je knop omzetten. Soms heeft dat gewoon tijd nodig.
Mijn instructie heeft mij continue erop gewezen dat ik het gewoon niet moet doen. Dat ging niet altijd subtiel, maar ik heb het wel afgeleerd.
Natuurlijk doe ik het heel af en toe nog eens, maar dan merk ik gelijk dat mijn paard wegloopt over de buitenschouder.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:28

Je kan sowieso niet alleen op je binnenhand de volte rijden, want dan loopt je pony over de buitenschouder weg of valt naar binnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:32

Nope, wij rijden eigenlijk voornamelijk op buitenhand bij ons in de les. Lesgeefster hamerde daar vanaf de eerste les op en hoeft dat inmiddels eigenlijk niet meer te zeggen. Voor de volte binnenhand iets naar binnen en met buitenhand begrenzen, binnen been naar buiten drukken zodat het paard om je been plooit en that's it. Lachen (al is de praktijk wat minder eenvoudig *LOL* )

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:35

OemmiejO schreef:
Je kan sowieso niet alleen op je binnenhand de volte rijden, want dan loopt je pony over de buitenschouder weg of valt naar binnen.

Idd, je wordt er in feite gelijk voor gestraft!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:38

Heb op de manege geleerd om gewoon je handen mee te nemen waar je naar toe gaat (binnenhand van de hals dus).
Nu krijg ik privéles en moet ik als ware helemaal opnieuw leren paardrijden.
Het is een knop (voor mij nog onvindbaar) die je moet omzetten.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:47

Sinds een paar maanden heb ik pas ontdekt dat je voornamelijk met je buitenteugel rijdt. Nagelbijten / Gniffelen
Ik wist niet beter, totdat ik een nieuwe instructie (op de manege) kreeg.
Wat ik nu geleerd heb; Met je buitenhand duw je hem als het ware om en je binnenhand breng je opzij en iets naar voren, daarbij bij een wending van te voren goed kijken waar je heen wil want dan draai je je lichaam en je paard draait mee zegmaar.
En het werkt, het rijd een stuk beter dan het 'met je binnenhand omtrekken'

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:49

Janna_ schreef:
Sinds een paar maanden heb ik pas ontdekt dat je voornamelijk met je buitenteugel rijdt. Nagelbijten / Gniffelen
Ik wist niet beter, totdat ik een nieuwe instructie (op de manege) kreeg.
Wat ik nu geleerd heb; Met je buitenhand duw je hem als het ware om en je binnenhand breng je opzij en iets naar voren, daarbij bij een wending van te voren goed kijken waar je heen wil want dan draai je je lichaam en je paard draait mee zegmaar.
En het werkt, het rijd een stuk beter dan het 'met je binnenhand omtrekken'

Zo moet ik het ook leren idd. Alleen moet ik nog steeds de ruiter achter mij laten weten dat ik naar rechts ga (steek mijn rechterhand antiechelijk ver uit) mijn instructrice gaat morgen met zo'n postbode eleastiek mijn handen aanelkaar zetten voor het gevoel Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:52

bromfiets schreef:

idd, dit had ik toen ook, wel vervelend maargoed, ben allang blij dat het nu iig wel anders doe. Mijn instructrice zegt ook; je moet je paard in principe op je buitenteugel kunnen rijden, de binnenteugel moet je "er af" kunnen halen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:55

Ik heb altijd geleerd dat je je buitenhand er ook bij moet houden, dus ik (hoop) dat ik dat niet fout doe Clown

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:01

Bij mij vorige instructrice moest ik altijd veel met m'n buitenhand doen maar ook met binnen veel.
Nu ik een nieuwe instructrice hebt zegt deze zo zo dat ik van mijn teugels af moet blijven en alles met mijn zit en onderbenen moet doen. Als jij aan je binnenhand gaat zitten kan je paard nooit zijn binnenachterbeen onderplaatsen. Op een volte moet ik mijn binnenhand naar voren en naar binnen plaatsen maar ik mag er niet aankomen. Ook bij een schouderbinnenwaarts mag je niet een je binnenhand doen en kijk maar eens hoeveel ruiters dat fout doen Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:09

Norway_girl schreef:
Ik "deed" het. Je ziet vaak dat het voorkomt, bij mensen die op een manege hebben leren rijden. Daar leert men vaak om een paard te sturen door de binnenhand van de hals af te doen en hierbij kracht te zetten, omdat de pony niet gevoelig meer is. Zo leer je dat. Zeer lastig om het af te leren, maar je moet je knop omzetten. Soms heeft dat gewoon tijd nodig.

Heel grappig als je dan zo een manegeruiters op mijn paard zet Haha! (jaja, is al voorgevallen, vooral die dan echt denken dat ze goed kunnen rijden). En maar trekken aan die binnenteugel... Paard loopt gewoon rechtdoor, welliswaar met haar hoofd naar binnen gebogen, maar niet meer dan dat! En dan die ruiters maar gaan beweren dat mijn paard niet goed is opgeleerd want 'het stuur zit er zelfs niet op' Haha!. Fantastisch..

Nee, ik heb het in de manege vroeger ook wel zo geleerd. Wending maken? Trekken aan de teugel vanwaar je heen moet. Dus links: linkerteugel trekken. rechts: rechterteugel trekken.

Ik weet ondertussen goed genoeg hoe het juist moet en algemeen gezien doe ik het ook juist (anders zou mijn paard niet rechtdoor lopen bij getrek aan de binnenteugel, zonder meer), maar ik betrap er mij wel op als het eventjes écht niet goed gaat dat ik terug overschakel op een automatisme van die binnenteugel. Maar dat heb ik bij veel dingen als het niet goed gaat, dat ik goed genoeg weet hoe het moet.. Maar het toch anders doe (zoals bv paard dat in verzet loopt en er niet doorkomt, goed genoeg weten dat je gewoon vooooooooruit moet rijden. Maar als eerste reactie zit ik er toch altijd met mijn handen aan..). Het is daar dat mijn lesgeefster ook tussenkomt. Mij wijzen op de 'automatische' fouten die ik maak, hoewel ik ze zelf ook goed genoeg weet... In den beginne fout aangeleerd, het blijft lang nazinderen.

Mijn lesgeefster hammerd ook wel op die binnenteugel. Zeker in galop op de kleine volte. Mijn paard heeft het hier soms moeilijk mee, waardoor ik soms de neiging heb om mijn binnenteugel te strak te houden. Daarom dat ik in voltes in galop ook héél dikwijls mijn binnenteugel naar voren moet loslaten, om te checken ofdat ik wel goed genoeg op binnenbeen buitenteugel rijdt.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:16

Ik heb gewoon op een manege leren rijden, maar heb wel degelijk geleerd om met de buiten teugel te sturen. Of nauja, toen ik jong was en op de ponies reed lette je er niet zo op, ook al werd er wel op gewezen. De pony's kon je zo al sturen op je zit, dus aan welke teugel je ook zat, dus je werd niet gedwongen om het goed te doen. (Over de schouder weglopen deden ze uiteraard wel, maar daar was ik me nooit zo bewust van) Totdat ik 3 jaar terug over ging naar de paarden, toen heb ik het in 1 les op een harde manier geleerd Clown Tpaard liep gewoon rechtdoor. Vork Sinds dien weet ik niet meer beter en ik kan ook niet meer begrijpen hoe je zoveel aan de binnen teugel kan rijden. Het zijn dan maar manege paarden, maar de paarden waar ik op rij zijn niet rond te rijden als je aan de binnen teugel zit, laat stáán dat je ze enigsinds aan de teugel kan vragen en er oefeningen als bijvoorbeeld SB mee kan doen.
(Al moet ik er wel even bij zeggen dat de manege waar ik rij maar een kleine stal is met tegenwoordig nog enkele manege lessen. En dat geeft toch wel verschil in vergelijking met de doorsnee 'massa' manege die je over het algemeen hebt)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:36

Dat op de binnenteugel rijden is ook de reden waarom veel paarden over de schouder weglopen. Als je je pony/paard "in de stelling wil trekken" met je binnenteugel, buigt hij zich niet echt, alleen zijn hoofd. En daardoor gaan paarden over de schouder lopen.
Ik heb zelf ook leren rijden op een manege. Daar werd nooit met een woord over de buitentegel gesproken, alleen als een pony niet langs de kant bleef (Trek hem eens flink aan die buitenteugel.. Nagelbijten / Gniffelen ) Maarja wist ik veel. Heb nu sinds een aantal maanden een geweldige instructrice en die heeft me het ook snel bijgebracht. En toen ging het ook opeens een stuk beter. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:34

Bij ons op de manege gaan alle paarden gewoon rechtdoor tot je het correct doet, zo leert een mens toch net iets sneller rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:36

Gelukkig heb ik ook altijd geleerd om je benen te gebruiken ipv je handen en dat je een wending rijd met je gewichtshulpen en je benen en dan pas je handen.
Dat wil niet zeggen dat het nooit fout gaat, maar ik probeer wel zoveel mogelijk van die binnenhand af te blijven.
Ik schrik ook vaak van het aantal foto's waar vol met de binnenhand gereden wordt. En dan niet 1 foto er tussendoor, maar allemaal. Dan is het geen moment opname maar de manier van rijden Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:01

En ik ben zo'n gek die in de wending vaak met een losse binnenteugel rijdt: paard lekker laten onspannen zonder de aangespannen werking van de spieren te verliezen Ja
Er zou idd ook nog steeds meer nadruk moeten komen op zit en benen.