) niet. Wie heeft er tips om het nu toch echt eens te leren?? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) niet. Wie heeft er tips om het nu toch echt eens te leren?? 
)
Eigenlijk zou ik gewoon het liefste een tijdje zitles willen hebben, maar heb nog geen geschikt adres gevonden
dus rij ik nu met chaps... Toch maar weer eens aan de laarzen (of afvallen
)
Wel merk ik vaak dat mijn been te ver naar voren ligt, maar met veel van de zadels op de manege kan dat ook niet anders, de wrong zit in de weg. Heb laatst op het dressuurzadel van een vriendin gereden, en toen ging het al een stuk beter. Maarja, die luxe heb ik meestal niet
griziyr schreef:Laura24 schreef:Van het veel zonder zadel rijden weet ik dat mijn balans aardig in orde isWel merk ik vaak dat mijn been te ver naar voren ligt, maar met veel van de zadels op de manege kan dat ook niet anders, de wrong zit in de weg.
Ik bedoelde dat mijn been mét zadel meer naar voren ligt... Zonder zadel hangt mijn been meer omlaag zeg maar. Zonder beugels gaat het ook redelijk, al glij ik dan eerder weg door mn super gladde rijbroek
Laura24 schreef:Met doorzitten heb ik er het meeste last van, met lichtrijden ook wel iets... Galop gelukkig niet (of een paard moet wel zo apart galopperen dat alles mee gaat bewegen)
HippoLogic schreef:Benen echt stil houden is trouwens onmogelijk en ook onwenselijk. Met 'stil houden' wordt uiteraard bedoeld ten opzichte van het paard. Soms bewegen je benen (of handen) voor je gevoel erg, maar liggen ze redelijk stil als je kijkt hoe ze bewegen ten opzichte van het paard. Een keer je rijstijl laten filmen kan heel leerzaam zijn: soms voelt het erger dan het werkelijk is of omgekeerd.
Daarnaast hoor ik het ook regelmatig van jury's...
Ben er inmiddels achter dat ik mijn benen op een voorwaarts paard (en een fijn zadel
) wél goed stil kan houden. ligt dus voornamelijk aan externe factoren, want als mijn balans niet goed was, zou dat niet opeens veranderen op een voorwaarts paard denk ik... Wel moet ik er erg opletten dat ik ontspannen blijf zitten, heb de neiging mijn spieren aan te spannen, ook in mijn schouders...