3-jarige toppertje Zaïre (v. Rousseau) @ work (1e keer op Bo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magnummm

3-jarige toppertje Zaïre (v. Rousseau) @ work (1e keer op Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:33

Ja, eindelijk Go jij! Go jij!
Zaïre is sinds begin augustus dit jaar onder het zadel. Eerst rustig aan begonnen, en nu sinds 2 maandjes serieus aan het werk. In het begin hield ze zich behoorlijk vast in het lijf en was zelfs teugelkreupel!! Toen was het welletjes en ben ik maar met slof gaan rijden. Eigenlijk gebruik ik hem nauwelijks, maar hij hangt er maar aan. Ik wil daar ook geen gezeur over horen!
Met losrijden heb ik de slof er dus aan, maar als ze los blijft mag ie eraf.

Kijk en geniet Haha! Ze heeft een tijd vele malen beter gelopen, maar nu zitten we weer in een dipje; ze slaat naar het been. Misschien last van het kuilgras waar ze sinds een paar weken op staan, misschien gewoon aanstellerij zoals bij een hoop dingen bij haar.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Zonder slof!
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Loopt goed hè voor een 3½ jarige?! Haha! Knipoog

Commentaar mag, maar houdt het vriendelijk! Lachen

siko

Re: 3-jarige toppertje Zaïre (v. Rousseau) @ work (1e keer op Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:48

Ziet er leuk uit. Let wel op dat je niet naar voren valt en je benen naar voren afsteekt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:00

Nadia_Mocca schreef:
Ja, eindelijk Go jij! Go jij!
Zaïre is sinds begin augustus dit jaar onder het zadel. Eerst rustig aan begonnen, en nu sinds 2 maandjes serieus aan het werk. In het begin hield ze zich behoorlijk vast in het lijf en was zelfs teugelkreupel!! Toen was het welletjes en ben ik maar met slof gaan rijden. Eigenlijk gebruik ik hem nauwelijks, maar hij hangt er maar aan. Ik wil daar ook geen gezeur over horen!
Met losrijden heb ik de slof er dus aan, maar als ze los blijft mag ie eraf.

Kijk en geniet Haha! Ze heeft een tijd vele malen beter gelopen, maar nu zitten we weer in een dipje; ze slaat naar het been. Misschien last van het kuilgras waar ze sinds een paar weken op staan, misschien gewoon aanstellerij zoals bij een hoop dingen bij haar.

Loopt goed hè voor een 3½ jarige?! Haha! Knipoog

Commentaar mag, maar houdt het vriendelijk! Lachen

Je hebt een leuk paard en ik vind het ook een leuke combinatie en ik wil het ook wel vriendelijk houden maar ik kan het niet laten om toch over die slof te beginnen evenals je opmerkingen over vast in het lijf, teugelkreupel, welletjes en aanstellerij zoals bijeen hoop dingen bij haar. Als ik jou was zou ik serieus naar je paard gaan laten kijken, net beleerd, 3 jaar en nu al zoveel klachten. Ik geniet niet echt, een slof om een 3jarige vind ik zielig, maar goed daar zijn al veel discussies over geweest.
Laat eens kijken naar je paard zodat ze daarna echt kan uitgroeien tot een toppertje want tot nu toe heb je een slechte start.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:02

ze zegt dat ze slaat naar heb been. Want ik zelf dat geen oplossing vind ik je been afstaan. Ze moet je been accepteren, door het tegen haar aan te leggen lukt dat. En zo niet.

Verder een erg leuk paard! Maar ben het ook eens met de gene boven mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:03

Idd, en teugelkreupel kan ook wel komen omdat ze vrij diep loopt!

Probeer haar eerst eens met haar neus net iets voor de LL te rijden! Beter voor de rug, en wordt ze losser en soepeler van!

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:13

mooi paard , ze loopt wel soms te diep . maar je jullie zijn een mooie combi

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:14

dat te diep lopen neem ik je zeker niet kwalijk. Het is een jong paard en moet nog veel leren Ja

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:19

Je zegt dat je paard zich vaak aansteld, bij een heleboel dingen.

Ik vind slaan naar het been, stijf in haar lichaam, teugelkreupel enz GEEN aanstellerij van je paard..!

Ik vind het erg onverantwoord om met slof te rijden al helemaal aangezien je paard nog geen 4 jaar is..!!

Als jij denkt dat jou paard van 3 en een half jaar al op en top aan de teugel loopt, lekker los over zijn rug en door zijn lichaam is, zich altijd goed en netjes gedraagd, en precies doet wat jij wilt, heb je toch een beetje verkeerde indruk.

Ga eens aan het werk met haar evenwicht (Lichaam), laat haar lekker lopen, zonder dat ze aan de teugel loopt, het gezegde "Voorwaarts, neerwaarts" EERST voorwaarts DAN pas neerwaarts. Als ze lekker loopt, over haar rug, zonder dat jij een slof nodig hebt, (ZONDER dat ze naar je been slaat) dan een voorzichtig oppakken. Maar teugelkreupel komt niet Zomaar, en niet vanzelf

Alsjeblieft, blijf er voor vanaf en begin bij het begin..

Neem anders hulp, dit is het belangerijkste gedeelte van het hele leven van een paard..! Alles word bepaald, waar jij nu mee bezig bent., en naar mijn mening, klinkt het niet erg goed, en kijkt ook niet prettig een bijna 4 jarige die extreem achte de loodlijn loopt..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:23

Als ik de foto's zo zie zou ik zeggen gooi alles lekker los, teugels veel losser en laat haar eens op haar eigen benen lopen, het ziet er imo veel te strak uit. Dus mijn tip: slof eraf, en ga eerst aan de basis werken, een paard dat je been nog niet accepteerd kan je niet voorwaards neerwaards rijden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:23

ik zou ook wel willen weten of je les/ controlle hebt met rijden

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:27

Leuk paard, zou proberen meer lengte in de hals te rijden. Bij foto negen duikelt ze ietsje maar als je meer lengte in de hals zou rijden kan je de neus in die positie meer naar voren rijden en dan zou ze juist heerlijk lopen.

succes verder Lachen

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:28

Ik vind het een leuke combinatie en zeker een leuk paard.
Ook Ik vind het erg jammer dat je een paard wat zo kort onder het zadel is, al zo veel van vraagt.
Je moet het paard eerst lekker op de eigen benen laten lopen en niet meteen mooi in een ''krulletje te krijgen. Het belangrijkste nu is voorwaarts en lekker op haar eigen benen.
Dan lekker het neusje naar voren!! en naar beneden..lengte..lengte en nog meer lengte..

Meer deze richting!
Afbeelding

Vind het niet zo gek dat ze teugelkreupel liep..je vraagt op deze manier dingen van haar lichaam die ze nog niet aan kan,daarom reageert ze op die manier.
Eerst lengte in het lichaam en neusje laag en naar voren..voor de loodlijn zelfs..
Het werk wat je nu met hem doet is te veel gevraagd daarom reageert ze zo!
De fouten bij het berijden van een paard ligt voor 99% aan de ruiter onthoud dat altijd!
Dus afblijven van die voorkant en gewoon lekker rustig aan de gang zoals ik hierboven beschreef.
Mijn paard is nu een half jaar onder het zadel en wij zijn nu voorzichtig aan het opbouwen naar het meer opgerichte houding..Dus neem de tijd...je paard geeft het zelf aan!
Dan zul je zien dat je alles gaat lukken met dit paard! Succes!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:15

Oké, dan zal ik toch maar een flink verhaal er van moeten maken.

Zaire is als jaarling flink kreupel geweest. Ze heeft in de omheining gehangen. Been lag open tot op het bot. Ze is tot 2½ jaar gevoelig en onregelmatig erop geweest. Ze heeft een zwakke achterhand. Die moet eerst sterker worden. En jullie hebben het allemaal maar over die voorkant, de achterkant is nu belangrijker want eerst kon je niet eens een fatsoenlijke overgang rijden. Dan viel ze terug (terwijl ik de overgang juist voorwaarst reed). Ze is erg slap in der lichaam, ze loopt soms in eens kreupel, alles rammelt, alles zit los. Vaak in een overgang schiet er opeens iets verkeerd in het been. Ik moet haar eerst ontspannen rijden, en dat ben ik nu aan het doen, en dat gaat niet als zij zich zelf helemaal vast zet. Maar het allerbelangrijkste vind ik nu toch echt de achterhand, zonder die is ze helemaal niks. Dan loopt ze nog kreupeler, en ook vaker kreupel.
Over die slof; hij hangt altijd los, behalve als ze der hoofd zo extreem hoog gooit dat ze sterren kijkt.
Verder over mijn been; het LIJKT alsof ik hem afsteek, maar dat is niet. Ik heb al 5 maanden lang ruzie met mijn laarzen. Mijn hakken verschuiven. Mijn hak schuift 5 cm omhoog, waardoor de hak van mijn laars dus verder naar beneden hangt. Ik vond het zelf ook best veel lijken, maar het is echt niet zo Knipoog Ze is echt wel aan het been, ze heeft gewoon last van der buik. Ik was er vergeten bij te zetten dat dat tot van de week was. Nu krijgt ze al een paar dagen geen kuilgras meer, maar hooi. Vandaag dus geen bokfestijn gehad.
De kwestie over mijn benen eraan houden, ik houd mijn been er echt wel aan hoor, ik heb me lam gereden. Ik heb er spierpijn van. Maar wat vele van jullie vergeten is dat je met je bovenbeen ook drijft, en tja je ziet niet wanneer je die aanspant. Zoals ik hierbij zei; dit onderdeel is opgelost dus kan afgesloten worden.
Ik kan haar niet langer in de hals laten, want dan raakt ze zo ver uit balans dat ze wéér kreupel is. Ze moet juist wat compacter in d'r hals. Dan ontspant ze meer, want dan spant ze de onderhals niet aan. En dan kan ze d'r achterhand beter gebruiken en blijft ze beter in balans. En dan ontspant ze haar rug en word ze losser en soepeler. Om nog even op die slof terug te komen; als ik haar maar lalala met der hoofd in de lucht laat lopen spant ze de rug zover aant dat die gewoon vastzit en daardoor loopt ze ook weer kreupel.
Ik kan nog wel uren doorgaan, en jullie mogen vanalles denken.
Ik krijg wel hulp. En die hulp is zeker goed Knipoog Het is niet mijn paard, maar de eigenaresse helpt mij, ALTIJD!
En dan nog over dat je paard zelf aangeeft wat ze nodig heeft; ze heeft aangegeven dat ze begeleiding nodig heeft met het aansterken van haar achterhand. Daar ben ik nu dus mee bezig. Nu gaat dat beter. Dus komt nu de voorhand. Na veel googelen is dit de beste manier. Wat wil je dan?; slof eraf en een paard dat zich vastzet en niet meer los te krijgen is, kreupel loopt en noem maar op.
Nogmaals, die slof hangt er voor geval van nood bij!!
Kortom; overvragen vind ik overdreven, ik rijd haar 3 keer per week een kleij half uurtje, ze loopt eerst lang en laag en daarna pak ik haar iets op. De ene keer spant ze zich te veel aan, en dat uit zich in een vast paard.
Ik probeer me nergens onder uit te l*llen, maar alle stukjes die ik doe, passen in elkaar:
Slof is soms nodig als hulpje om haar rug te ontspannen. Ontspannen rug zorgt dat ze niet kreupel loopt en dat ze der achterhand fatsoenlijk kan gebruiken. Zodat die sterker word. En die achterhand is ook nodig zodat ze niet kreupel loopt, en wel op der eigen benen loopt.

Maargoed, als jullie er anders over denken mag dat gerust hoor, vragen staat vrij en mening mag geuit worden Knipoog

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:20

jesterlover schreef:
Je zegt dat je paard zich vaak aansteld, bij een heleboel dingen.

Ik vind slaan naar het been, stijf in haar lichaam, teugelkreupel enz GEEN aanstellerij van je paard..!

Ik vind het erg onverantwoord om met slof te rijden al helemaal aangezien je paard nog geen 4 jaar is..!!

Als jij denkt dat jou paard van 3 en een half jaar al op en top aan de teugel loopt, lekker los over zijn rug en door zijn lichaam is, zich altijd goed en netjes gedraagd, en precies doet wat jij wilt, heb je toch een beetje verkeerde indruk.

Ga eens aan het werk met haar evenwicht (Lichaam), laat haar lekker lopen, zonder dat ze aan de teugel loopt, het gezegde "Voorwaarts, neerwaarts" EERST voorwaarts DAN pas neerwaarts. Als ze lekker loopt, over haar rug, zonder dat jij een slof nodig hebt, (ZONDER dat ze naar je been slaat) dan een voorzichtig oppakken. Maar teugelkreupel komt niet Zomaar, en niet vanzelf

Alsjeblieft, blijf er voor vanaf en begin bij het begin..

Neem anders hulp, dit is het belangerijkste gedeelte van het hele leven van een paard..! Alles word bepaald, waar jij nu mee bezig bent., en naar mijn mening, klinkt het niet erg goed, en kijkt ook niet prettig een bijna 4 jarige die extreem achte de loodlijn loopt..

Kijk hier spreekt iemand die er verstand van heeft!
waar is het evenwicht, op 4 benen lopen, balans, ontspanning en licht in de hand?

erg mooi paardje!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:24

Denice; als ik haar teugels losgooi, wil je dan zeggen dat ze dan balans krijgt, lijkt me niet. Als mijn paard aangeeft dat ze daar hulp bij nodig heeft, dan zal ik die in het begin maar moeten geven.
Of ze wel of niet licht in de hand is; knap dat je dat zo ka voelen Knipoog

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:25

ik vind het een mooi paard en ondanks hoe jij het beschrijft ziet het er netjes uit.
Kleine dingetjes misschien maar elk jong paard is moeilijk te rijden.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:26

Bedankt Devon! Lachen

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:28

En weet je ook waarom je je een apenzuur drijft???
Dat heeft er namelijk alles mee te maken dat het paard zijn achterhand nog niet goed eronder kan zetten(bespiering) en daarom terug gaat in tempo. Mijn paard had dit ook toen ik hem net had. had geleerd mooi in een krulletje te lopen. Conclusie: Paard gebruikte rug niet en deed dus verder niets in het lichaam en ''kon'' dus niet voorwaarts vanwege die houding.
Met lessen laag en rond gereden en voorwaarts daar ging hij hoor. Nu hij voorwaarts loopt kunnen we aan de oprichting beginnen en merk je dat hij zijn rug wel gaat gebruiken.
Maar je heb hulp dus dan maar ervan uitgaan dat je het goed doet. Succes!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 18-11-07 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:29

het ziet er gewoon beetje hangerig uit,

maar dat zal jij inderdaad wel het best kunnen voelen Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:31

Een paard stelt zich nooit aan en doet ook niet alsof het kreupel is, vraag me af wat er zich afspeelt wanneer er geen foto's gemaakt worden.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 18-11-07 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:31

Nee hoor, ik rijd me niet een apenzuur omdat ze loom aan het been is, ik rijd haar weg van mijn hand. Wat jullie verkeerd opvatten, is dat ze JUIST langer moet worden in der lijf, maar dat ze dat niet wil. DAAROm drijf ik me een apenzuur. Om der van mijn "hand weg te rijden", of wel; met het neusje naar beneden. Maar zoals ik zei; ik ons geval zit daar een stapje tussen omdat ik haar niet meteen laag kan rijden omdat ze zich dan vast zet. Ik moet haar dus eerst iets omhoog en nú kan ik pas naar beneden gaan rijden Knipoog

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:32

Equidea schreef:
Een paard stelt zich nooit aan.

Dus scheve "enge" grassprietjes langs de bak zijn echt eng? Lachen

Btw: ik zei MISSCHIEN bij, dus ik weet het ook niet Knipoog

Edit: dan speelt er zich hetzelfde af.
Mag ik dan nog even wat zeggen:
Sommige paarden zijn op de standaard manier te rijden, andere via een omweg.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:34

Nadia_Mocca schreef:
Equidea schreef:

Ben jij er altijd bij wanneer je paard struikelt over een scheef eng grasprietje? Of wanneer je paard iets hoort lopen wat wij niet kunnen horen?

edit: dit zijn voorbeelden, niet te letterlijk nemen.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:35

ik heb je verhaal gelezen en ook ik vind dat het paard erg gespannen loopt,nergens op geeneen foto loopt hij lekker ontspannen.
een paard steld zoch niet aan je moet daar wat opuit doen!!neem proffesionele les en bouw het langzaam op.
ik vind dat je veel te trots bent over wat je paard nu allemaal al kan kijk over 10 jaar eens wat hij dan misschien allemaal niet meer kan omdat hij verknald is.
ik zou het eens rustig oppakken en als eerste die slof eraf.
als eerst zou ik veel grondwerk gaan doen succes

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:37

Nadia_Mocca schreef:
Equidea schreef:

Btw: ik zei MISSCHIEN bij, dus ik weet het ook niet Knipoog

Edit: dan speelt er zich hetzelfde af.
Mag ik dan nog even wat zeggen:
Sommige paarden zijn op de standaard manier te rijden, andere via een omweg.

een 3 jarige is een onbeschreven leeg blad papier wanneer je er voor het eerst opstapt, dat jij er een slof aan moet hangen omdat er nu al een omweg aan zit (ongeduld?) kan je mij niet wijsmaken. Ja tenzij het paard pijn heeft natuurlijk.