Groot op kleine pony -> Oneerlijk voor pony ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Groot op kleine pony -> Oneerlijk voor pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:02

Wat een duidelijkere/uitgebreide titel had moeten zijn:
Groot persoon op een (te) kleine pony, is oneerlijk voor de pony

[edit] Nu ik het topic zo nalees komt het misschien best apart over, misschien dat het hoe meer reacties er komen, duidelijker wordt, omdat ik daarop in kan spelen. Ik wil hiermee niemand zwart maken, of een of andere actie voor een kleine pony voeren, zoals dit misschien wel over kan komen. Ik ben gewoon benieuwd naar meningen Lachen

Toelichting...

Ik zie in mijn directe omgeving tegenwoordig vaak dat ouders van kinderen ( ± 8/10jr) op de pony van hun kinderen rijden en dan het beesje klaar maken voor de wedstrijden. Dit alleen al vind ik niet kunnen, maar wie ben ik ? Vaak zie ik duidelijk verschil tussen wie er rijd, en na verloop van tijd in de wedstrijdring(prestaties gaan omhoog). Het verschil tussen wie er rijd kan je op verschillende manieren verklaren, nl door iemand met meer ervaring, als iemand die sterker is.

LET OP: Ik wil hiermee niet zeggen dat paardrijden een krachtsport is, alleen dat kracht (te) vaak wordt gebruikt bij paardrijden.

Nu vind ik het zoiezo niet kunnen dat een te groot/zwaar/oud enz op een te kleine/onsterke pony rijd.
Het is in mijn ogen gewoon niet ''eerlijk''. Als ouder persoon weet je gewoon beter hoe je je kracht moet gebruiken, ja, dit is wat ik zie...paard loopt strak aan de teugel na een paar zagen bij een ouder/sterker persoon...wanneer het kind vervolgens dit nadoet ''want dan loopt ie als het paard van Anky'' loopt de pony meteen aan de teugel. Dit slaat natuurlijk aan op wedstrijden, en je punten gaan duidelijk omhoog, want dit is schattig en zo moet het ongeveer.

Andersom vind ik het ook niet bepaald ''eerlijk'' om een groot paard te hebben en een jong/iel persoon erop te zetten, wederom omdat het paard gewoon wéét/doorkrijgt dat ie veel meer kan maken dan wanneer iemand die bijv. 30 is erop zit. Dit vind ik alleen wel van een andere orde en hier wil ik ook niet op in gaan...

Mijn vraag aan jullie :

Vinden jullie het ook oneerlijk dat er oudere/sterkere personen op een relatief kleine pony zitten ?

Lord_Ik

Re: Groot op kleine pony -> Oneerlijk voor pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:12

Ik rij zelf met mijn 1m72 op een pony van 1m25-1m30 en die kan me best dragen en ik heb niet het gevoel dat ik d'r permanent stoor ofzo. Ik probeer zo weinig mogelijk met kracht te rijden (ze is enorm gevoelig) maar ze is soms ook zo enorm koppig...

Ik zie geen problemen als je ook eerlijk bent tegenover die pony, je moet wel een goed evenwicht hebben om als grote persoon op een kleine pony te rijden, of je brengt die pony constant uit balans. Het hangt volgens mij dus af van persoon tot persoon, de ene rijdt anders dan een andere, maar ik vind niet dat je een kleine pony 'getemd' moet krijgen met kracht.
Mijn (verzorg)pony loopt in stap tegenwoordig bijna automatisch aan de teugel maw. als ik helemaal niks hoef te doen, alleen contact houden dus het is echt wel mogelijk om ook als groter persoon eerlijk te zijn tegenover de pony, je moet echt je gewicht en kracht niet gebruiken.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:16

Ik ben 1.65 en rijd op een pony van 1.28
Ik heb heel lange benen maar qua gewicht kan ze
me nog wel tot mn 18e houden ofso, ook al doe
ik dit niet want het geeft geen mooi beeld!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:40

Als ervaren volwassene ben je nog steeds niet sterker dan een pony, maar wel rijtechnisch bekwamer dan een kind.
Tegen 200/300 kilo haal je het nog niet Knipoog

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:32

een vriendin van me (die is 40) heeft twee kinderen, eentje van 10 en eentje van twaalf. die kinderen hebben allebij een D-Pony van 1.48. en ja moeders rijd er ook op. Ze is zelf niet zo groot en weegt niet meer dan 60 kg geloof ik. Maar ze kan natuurlijk wel technisch beter rijden dan haar kids. Vanaf januari gaat de oudste beginnen met wedstrijden rijden op haar pony. Bij haar moeder loopt deze pony indd veel beter dan bij haar. Maar ze rijden er allebei even veel mee... is het dan oneerlijk om tegen een kind van 12 te zeggen "jij mag niet op wedstrijd, want jou moeder rijd ook op je pony en die kan veel te goed rijden". Je ziet toch ook zo veel mensen die hun paard voor een paar maanden naar een trainingsstal doen en daarna wedstrijden gaan starten met goede resultaten... die mensen op de trainingsstal kunnen waarschijnlijk ook een stuk beter rijden dan de eigenaar zelf (anders zouden ze hun paard daar niet weg zetten). Ik vind dit precies het zelfde als jou stelling, en die mensen gaan toch ook gewoon op wedstrijd. dus al bij al, ben ik het niet met je stelling eens

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:38

Tja mijn vader van in de 1,80 rijdt ook op zijn fjordje van 1,36. Eens per maand ofzo. Ik ben wel opzoek naar een slagje groter, maar dit gaat opzich ook wel. Zelf rijdt ik die fjord ook, ben begin 1,70, ben wel te lang maar of het erg storend is is altijd maar de vraag, het is natuurlijk wel een fjord.
Ik heb altijd meer moeite met een dikker iemand op een iel ponytje, zo'n dier zie je altijd helemaal inzakken als zoiemand er met moeite op is geklommen en neer ploft, dan gaat wel wel, maar dan met lichtrijden zie je het weer, bonk bonk. (niet iedereen rijdt natuulijk zo en ook dunnere mensen) iemand die echt te groot is en met zijn benen bij de knieën komt van het paard of kan meelopen vind ik wel weer een beetje overdreven.

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:57

lengte maakt niet zo veel uit, het ziet er niet echt netjes uit. ik vind dat het kan als je maar niet te zwaar bent voor een pony.

leentje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:06

ik vind niet dat het kwaad kan als je redelijk groot bent voor een pony'tje,, ik wil eigl ook een kleine pony kope Haha! om een beetje te gaan crosse enzo,, Knipoog
soms zie je wel volwasse mensen op die kleine pony'tjes zitten, die er dan op zitte te slaan en te kloppen, omdat hun kleine zus/broer de pony niet aan kan ,, dat vind ik er wel over,,
x

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:31

sammie_rex schreef:
lengte maakt niet zo veel uit, het ziet er niet echt netjes uit. ik vind dat het kan als je maar niet te zwaar bent voor een pony.

Ben ik het mee eens.
En tja, als je het zo stelt: zou je dan ook geen Z- of hoger paard mogen kopen om wedstrijden te gaan starten in lagere klasses? Dan zou je daarvan ook kunnen zeggen dat het niet eerlijk is toch?
En daar heeft volgens mij niemand echt problemen mee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:40

Sisco4life schreef:
Nu vind ik het zoiezo niet kunnen dat een te groot/zwaar/oud enz op een te kleine/onsterke pony rijd.
Het is in mijn ogen gewoon niet ''eerlijk''. Als ouder persoon weet je gewoon beter hoe je je kracht moet gebruiken, ja, dit is wat ik zie...paard loopt strak aan de teugel na een paar zagen bij een ouder/sterker persoon...wanneer het kind vervolgens dit nadoet ''want dan loopt ie als het paard van Anky'' loopt de pony meteen aan de teugel. Dit slaat natuurlijk aan op wedstrijden, en je punten gaan duidelijk omhoog, want dit is schattig en zo moet het ongeveer.

Zagen is niet aan de teugel, maar in de krul trekken. Rijtechnisch verkeerd en nog erger dat de jury dat niet afstraft in de proef.

Het losrijden van pony door ouders valt voor mij onder de vlag van de nieuwe SIRE campagne : geef de kinderen hun spel terug en wordt weer gewoon toeschouwer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:30

Judje schreef:
sammie_rex schreef:

Ben ik het mee eens.
En tja, als je het zo stelt: zou je dan ook geen Z- of hoger paard mogen kopen om wedstrijden te gaan starten in lagere klasses? Dan zou je daarvan ook kunnen zeggen dat het niet eerlijk is toch?
En daar heeft volgens mij niemand echt problemen mee!

Ik ben het er niet mee eens.
Lengte is net zo goed belastend, als je een ladder rechtop draagt, is ie veel zwaarder dat dat je hem onder je arm neemt.
Als je hem rechtop hebt, moet je veel meer kracht gebruiken om je evenwicht te houden.
Ja, ik vind een groot iemand op de pony oneerlijk voor de pony.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:54

Ik vind het walchelijk dat volwassende persè willen dat hun kind nu de beste is, en daarom op de pony te gaan zitten. Hoe sneller hoe beter...tegenwoordig. Ik vraag me af waarom die mensen niet inzien dat het allemaal, ten koste van de pony gaat. Beestje is snel Z en is dan helemaal kapotgereden omdat het allemaal zo snel moest. Zò jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:32

Exact.
Laat die kids toch lekker lol hebben met die pony's.
En als een volwassene graag wil rijden: paarden genoeg hoor Knipoog

Waarom ze dat niet inzien dat het ten koste van de pony gaat?
Denk dat ze het niet WILLEN inzien.
Als je ze erop wijst, wordt het van alle kanten ontkend... en de pony is de dupe.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:35

Inderdaad, dat geloof ik ook, blind zijn voor je eigen fouten heet dat toch? (mijn NL is niet zo goed meer)
Nee hoor tegenwoordig gaat alles ten koste van het paard, alles even snel en alles tip top in orde. Niets mee aan de hand, maar dan moet het wel eerlijk blijven tegeover het wezen, waar op dat moment gebruik van wordt gemaakt. Paardrijliefde had merrieveulen gezegd! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:41

Is idd liefde voor het rijden, niet voor de paarden.

't Is idd blind zijn voor je eigen fouten.
Ik vind het ook een zeer egoïstische manier van denken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:55

Ik begrijp wat de TS bedoelt (denk ik). Alleen vind ik juist dat het vaker zou moeten gebeuren. Ik zie nu zo veel ponies die in principe heel leuk zijn, maar omdat ze nooit fatsoenlijk zijn beleerd niet geschikt zijn voor kinderen.

Ik zie vaak dat kinderen een kleine pony krijgen omdat een grote zo eng is, maar meestal is een grote pony juist veel braver dan een kleine, omdat die beleerd is door iemand die van wanten weet. Dat hoeft niet per se een volwassene te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld iemand van een jaar of 16 zijn.

Ik denk dat dat ook één van de redenen is dat shetten zo stronteigenwijs kunnen zijn. En die ouders maar denken dat ze een schattig lief ponytje voor hun kind kopen. Ondertussen is het wel een volwassen dier met dezelfde eigenschappen als een groot paard, en moet dus net zo goed opgevoed en beleerd worden.

Ik neem me altijd voor om als ik een kind heb (ik zeg áls), dat die geen pony krijgt die kleiner is dan 1,40 m.

Ik ben het er wel mee eens dat het niet eerlijk is als ouders de pony van hun kind rijden zodat ie dan beter presteert op wedstrijden. Ik vind het zelf ook niet leuk als ik op wedstrijden start tegen paarden die maanden lang bij een prof in training zijn geweest, terwijl ik gewoon zelf mijn stinkende best doe.
Ik vind het alleen toegenstaan als de pony echt een probleem heeft dat 'professioneel' moet worden opgelost. Als een ouder dat kan, dat moet ie dat doen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:48

Nou ja kijk als het zo is dat het kind de pony niet aankan, vind ik het persoonlijk beter om een andere pony te zoeken voor dat kind, omdat het zonodig naar de top moet, tja doen het dan gelijk goed.
Ik heb zelf als 9 jarige op een paard leren rijden, dit is nu nogsteeds mijn rijpaard. Ik heb 10 jaar lang strijd gehad, omdat meneer niet te handhaven was, en dat was dus ook een paard, dus ik ben het niet met je eens dat een paard boven de 1.40m liever zou zijn.
Toch heb ik het zelf opgelost. Ondertussen zijn we M en heel veel valpartijen verder. Dan duurt het maar wat langer. Kijk niet iedereen verkoopt zijn pony 123 omdat het maatjes zijn, maar ouders die zich ermee gaan bemoeien, nee, laat het kind het zelf oplossen of koop een andere pony. Nu was mijn paard een paard en geen pony, dus er had een volwassene op gekund, maar nee laat maar..
Nog een voorbeeld:
Een kennis van ons had een Welsh pony gekocht. Haar dochter kon het dier niet aan en viel steeds. De moeder heeft er nooit zelf opgezeten, maar heeft mij erop gezet. Ik kon mijn eigen paard niet aan, maar die welsh dus wel. Je hoeft het dus niet altijd op te lossen, zodanig dat de pony eronder lijd...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:38

Dat laatste voorbeeld is dus precies wat ik bedoel. Waarschijnlijk was die welsh niet goed beleerd, of iig niet goed genoeg om er een kind op te zetten, dus moest iemand anders dat doen, in dit geval jij. Maar was de pony echt te klein geweest, dan had je dat niet kunnen doen. Daarom ga ik voor grotere ponies.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:43

Ik ben het met je eens hoor. Ja
En trouwens, tussen 2 proeven door mag er niet eens iemand anders op de pony rijden, wat je maar vaak genoeg ziet.. Scheve mond

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:02

LindyH schreef:
Dat laatste voorbeeld is dus precies wat ik bedoel. Waarschijnlijk was die welsh niet goed beleerd, of iig niet goed genoeg om er een kind op te zetten, dus moest iemand anders dat doen, in dit geval jij. Maar was de pony echt te klein geweest, dan had je dat niet kunnen doen. Daarom ga ik voor grotere ponies.

En hier stuit ik weer op een zin ,waarbij ik zoiets heb van, ligt het nu aan het paard of aan de ruiter. Het ligt dus vaak bij de ruiter, maar omdat men dat vaak genoeg onkend word is het die pony die niet goed is. Maar dat terzijde.
Die pony was 1.40m ofzo, en er zijn altijd wel kinderen te vinden die goed kunnen rijden. Dus als ouders erop zetten vind ik echt wat overbodig...
Slim dat jij beslist om een grotere pony te kopen. Je kan beter wat langer doen over het wedstrijdrijden en het op een paardvriendelijke manier doen als dat je het geforceerd doet. Knipoog

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:32

Hangt er toch vanaf hoe groot de pony is
ik zelf(13) rij ook op een shet vn schofthoogte 105cm!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:14

De schofthoogte heeft niets te maken met kracht, en de kracht van ponies wordt ook nog eens zwaar onderschat. Een volwassen persoon kan ook op een SCHAAP rijden, om maar wat te noemen, en die heeft, mogen we toch aannemen, een veel fijnere bouw dan welke pony dan ook.

Wat echter aan de orde is, in de beginpost, is het trainen van een pony door een sterker persoon.
Dat deugt inderdaad niet, want paardrijden hoort geen krachtsport te zijn. Persoonlijk ben ik heel zwak, maar ik krijg paarden en ponies van welk formaat en temperament dan ook, makkelijk in de hand gesteld zonder enige vorm van kracht.
Dit ruitergevoel kun je niet van alle kinderen verwachten.

Het is ook niet eerlijk naar de kinderen zelf toe om ze het gevoel te geven dat ze goed kunnen rijden -door goede resultaten op wedstrijden of nadat een ander er op gereden heeft- terwijl het dus niet hun eigen verdienste is. Daar hebben ze feitelijk niets aan en leren ook niets.
Beter is het om hun teleurstellingen te verwerken en zelf ECHTE resultaten te halen, hoe klein ze ook zijn. Alleen dan is er een werkelijke samenwerking tussen ruiter en paard. In het andere geval is het paard /de pony, een voorwerp geworden voor de glorie van de ruiter.

Overigens is het voor elke ruiter wél prettig om af en toe eens een goed gereden paard te kunnen voelen.

Overigens is diet bijna typisch voor Amerikaanse ruiters. Daar hebben ze haast geen maneges/rijscholen. Men koopt een paard en neemt een trainer in dienst. Die trainer maakt het paard wedstrijd klaar, geeft wat les en op wedstrijden rijdt hij/zij zelfs het paard los. Dan mag eigenaar er even op in de ring... Er zijn eigenaren die hun paard zelfs maar 1 keer in de week zien ofzo.
Maar ze kunnen wel zeggend at ze geweldige resultaten halen. Overigens mag je daar zelf kiezen hoe hoog je start. Dit wordt nu aangepast en nu moeten de ruiters punten verzamelen om te promoveren naar de volgende klasse, een regel die onder zwaar protest is ontvangen...

O, en tot slot, om antwoord te geven of het oneerlijk is voor de pony? Nou ja, elk overmatig kracht/zweep/sporen gebruik is oneerlijk tegenover elk rijdier.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:32

Ik vind dat jullie niet alle ouders/ ponys/ en kinderen het zelfde moeten beoordelen. Niet iedere ouder probeerd hun voor kind voordeel te halen op wedstrijd door zelf de pony te rijden. Je ziet ook zat ouders die een pony (bvb hafje) delen met hun kind (ja paardrijden kost geld) of die het voor hun plezier doen... Ouders helpen hun kinderen vaak juist door de pony zelf te rijden. Zo is de pony braaf en kunnen ze hun kind op een verantwoorde manier leren rijden. Want als de pony niet goed aan de hulpen is zal het kind nooit leren wat nou paardrijden is. Dan kom je in een cirkeltje... Kind kan het niet, gaat rukken, plukken, schoppen en slaan... pony vind dit niet fijn en gaat nog meer vervelen.... als de pony goed gereden is leert een kind makkelijker. wat als ze het goed doet zal de pony luistern, een pony die aleen maar vervelend is zal niet luisteren ookal doet een kind het goed (vaak door gebrek aan kracht van het kind)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:34

Lengte maakt ook wel degelijk uit, want je krijgt te maken met een hefboomeffect, waarmee je de pony ook uit evenwicht haalt.

Ik rijd bijvoorbeeld met mijn 1.60m/50kg nog wel eens op mijn welshje van 1.30m, qua gewicht kan ze het makkelijk hebben. Maar combinatie 'groter' gewicht / 'grotere' lengte geeft wel een extra belasting die voor problemen kan zorgen.

Ouders die de pony van hun kind rijden, no problem, mits niet te groot en gewoon eerlijk rijden dus....

Ik heb nog een krantenartikel over de gevolgen van te grote/zware ruiters op pony's, misschien dat er nog mensen zijn die het interessant vinden om te lezen.

Citaat:
Voorkom blessures bij paarden

‘Men moet een paard de rug niet stukrijden’, gaat de uitdrukking. Je moet niet te veel van iemand vergen. Een betreffende richtlijn om blessures bij paarden te voorkomen. Een schrikbarende 90% van de problemen wordt immers veroorzaakt door een onverantwoordelijke ruiter.

(plaatje met paard waarop de blessures worden aangewezen)
Op het sprongewricht ontstaan galletjes. Kleine maar pijnlijke bloeduitstortingen.
Langs de pijp lopen pezen die behoorlijk onder druk staan.
De kogels krijgen het zwaar de verduren.
De ondervoeten & hoeven kunnen gemakkelijk beschadigen.
Een ‘vaste’ rug is een veel geziene blessure

Uitgebreide training.
Om dit soort blessures te voorkomen is het bij paardrijden van belang als ruiter het paard voor te zijn in zijn bewegingen. Concentratie en conditie van het paard en ruiter zijn van groot belang voor een goede balans. Lammert haanstra ontwikkelde een uitgebreide training. Want, zo zegt haanstra, een sportief lichaam heeft iets over.

Conditie
Doe voor het rijden een warming-up. Het paard meevoeren aan de hand vergroot de kennis over het paard en bevordert bovendien de eigen conditie. Door te versnellen(naar voren hellen) en te remmen(naar achteren hellen) met commando’s leer je elkaars lichaamstaal kennen.

Lenigheid
Voor paard en ruiter geld dat lenigheid blessures voorkomt. Voor beiden zijn speciale oefeningen om de lenigheid te vergroten.De gebogen en gestrekte looppas, versterkt buikspieren en vergroot lenigheid in de rug en benen van de mens.
Door een paard snoepjes voor te houden stretcht het rug en nekspieren

(plaatje van een pony die met zijn neus zijn buik aantikt, en een pony die de buiging doet)

zitlessen

Om als ruiter te trainen op het rijden, zijn zitlessen zeer nuttig. Een ‘paard’ op een trampoline zorgt voor een onvoorspelbare instabiliteit. Medesporters kunnen zorgen voor extra beweging achter de ruiter om het verassingseffect te vergroten. Overigens zijn er nog veel meer manieren om het zitten te trainen.

Door Gerrit leeflang en marianne de boer.

Gorredijk- Nederland telt meer dan een half miljoen paarden, die betrokken zijn bij verschillende takken van sport. Naar schatting 90.000 mensen weten de rug van het paard te vinden,als ze worden aan gespoord om meer te bewegen. Deze vorm van sport moet echter niet willens en wetens over de rug van het paard,stellen organisaties en paardenkennners. Een aanzienlijk deel van de ruiters en amazones is te dik, niet goed getrainig of zelfs a-atletisch. Gevolg is dat veel paarden rug en peesproblemen krijgen.

“Een paard is een atleet en de gebruiker moet er als zodanig mee omgaan” zegt paardentrainer en instructeur Lammert Haanstra. Hij stelt in zijn laatste boek ‘training van ruiter en paard’, dat hij samen met zijn vroeg Jet schreef, voor om als eerste zelf goed te trainen voordat er op een paard geklommen wordt. “ Om goed te leren paardrijden, zou je de beschikking moeten hebben over een sportief lichaam, gelijkwaardig aan dat van je paard.” Er zijn al maneges, die een gewichtsgrens hebben ingesteld. Volgens hanstra zijn er manege-eigenaren die als gevolog van te zware leerlingen hun paard om de 2 maanden moeten laten ‘repareren’. Overgewicht op zich hoeft niet altijd een probleem te zijn. Wanneer een zware ruiter een meegaande zit heeft, is hij minder belastend voor het paard dan een lichtere ruiter zonder een meegaande zit. Maar dat zijn uitzonderingen. Veelal gaat dikheid gepaard met ongetraindheid.Lammert haanstra; “ als je niet een zekere lichamelijke disipline kunt opbrengen, dan gaat dat ten koste van het welzijn van het paard.Tegen de 90% van de problemen die paarden hebben, ligt het bij ons”.
Rust en vakmanschap moeten de uitgangspunten zijn voor een goede relatie met het paard, vind Haanstra. Paardrijden leer je het beste ernaast. Ken de kracht, de energie, de angst, het talent van het dier wanneer je het paard aan de hand meevoerd of door longeren met de dubbele longe. Dit vereist voldoende basiskennis en je leert samen met je paard.
“Er is wel degelijk een relatie tussen overgewicht bij ruiters en blessures bij paarden” weet paardenchirurg Krijn van Muiswinkel van dierenkliniek Emmeloord. “Wanneer ruiters hun overgewicht meetorssen op het paard is de kans op blessures groot. Het is niet wetenschappelijk aangetoont, maar uit de praktijk blijkt dat het overgewicht rugklachten en peesproblemen ontstaan. Het draagapparaat van het paard wordt door overbelasting aangetast. Blessures aan de ondervoeten, kogels en pezen en rugklahten komen dan ook het meest voor, varierend van oppervlakkig tot ernstig”

Hij vind het goed dat de mensen bewuster worden gemaakt van wat hun overgewicht met de paarden kan doen. Ook ziet hij te grote mensen om te kleine paarden rijden. Grote mensen hoeven nieteens overgewicht te hebben, maar belasten het paard toch te veel. Oplossing; Te zware mensen rechtstrteeks confronteren met de gevolgen, om ze zo bewust te maken van dat juist zij de oorzaak zijn van de blessure van hun paard.

Wilfred Franken, Algemeen maneger van de FNRS-ruitersportcentra met 350 aangesloten bedrijven, is gematigder. Hij erkent dat je niet iedereen kunt laten paardrijden, maar je mag niet ontkennen dat dikke mensen ook moeten en mogen sporten. Juist voor kinderen is dat heel belangrijk. Door drukke schoolprogramma’s is sporten een ondergeschoven kindje. Paardrijden is een goede manier om die broodnodige beweging te hebben. In workshops van de FNRS aan manege-instructeurs, wordt onder meer aandacht geschonken aan zwaarlijvigheid en hoe daaromee om te gaan. Kies een paard dat sterk genoeg is, laat de ruiter met een krukje opstappen, geef extra begeleiding voor zitlessenn, om zo te werken aan een goede coordinatie, let op de keus van het zadel enz. Volgens Franken worden Blessures van paarden ook veroorzaakt door ongeduld van de eigenaar. Paarden worden jong-vaak al op 3 jarige leeftijd- Getraind voor het bereiken van topniveau. Deze dieren worden daardoor veelal op het toppunt van hun kunnen afgeschreven.
Veel paarden komen met zowel gezondheids als gedragsproblemen terecht bij heropvoeders, zoals Ellen van den Berg, autodidact en ervaringsdeskundige uit Oud-Leusden. Niet alleen ongetraindheid en zwaarlijvigheid, maar ook verkeerde aanpalk kan een paard helemaal de vernieling in helpen. Vooral door mensen die net hun eerste paard hebben aangeschaft. “Het karakter van een pard kun je niet veranderen, wel z’n manieren. Ik ben al 25 jaar bezig men heb al veel verkeerde combinaties ruiter-paard gezien. Vroeger had je meer ‘echte’ paardenmensen. Mensen die thuis op de boerderij al paarden hadden, en daarmee aan sport gingen doen. Nu zijn het mensen die op een manege hebben leren rijden. Ze kopen dan een eigen paard, dat hoog in het bloed staat. Ze kunnen eigenlijk niet rijden, maar hebben wel geld. Dan kkomen de problemen. Allemaal wel leuk met Anky en zo, maar een paard wordt zo wel een soort poes of hond.”

Wat van den Berg veel ziet is, dat bij zwaardere mensen de balans zioek is. Je moet niet achter de beweging van het paard aankomen. “Deze mensen hebben geen conditie. Ze zijn na een half uur al moe, maar het paard heeft dan nog niets gedaan.” Zo kun je niet een paard trainen. “er is veel paardenleed veroorzaakt door mensen die denken dat ze goed doen.”
Bron; De Telegraaf.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:36

Ik vind het per combinatie afhankelijk. Ik ben 1.80 en ga niet op een Welshje zitten van 1.20. Knipoog

Maar ga wel pony'tje inrijden (arabierXwelshXnewforest) van 1.45, slank beestje. Tja het zal er niet mooi uitzien voor het 'plaatje' maar ben zeker niet te zwaar voor haar.

Vind goede gewicht belangrijker dan goede lengte om een paard te rijden. Ja