Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En ik heb geen probleem paard oid
XxSultanxX schreef:ik heb vandaag mijn eerste les rechtrichten gehad , en vond het een erg leerzame en leuke les

Betteke schreef:Alle dressuurruiters? Ik zie er maar heel weinig die weten hoe ze een paard moeten rechtrichten. "Maak hem recht" en "hou hem recht" wordt door veel instructeurs geroepen, maar hoe je dat moet doen wordt er dan niet bij verteld.
Betteke schreef:Alle dressuurruiters? Ik zie er maar heel weinig die weten hoe ze een paard moeten rechtrichten. "Maak hem recht" en "hou hem recht" wordt door veel instructeurs geroepen, maar hoe je dat moet doen wordt er dan niet bij verteld.
mariska75 schreef:Een groot verschil is dat als je op de nu "gewone" manier je paard probeert recht te houden tussen je benen en dat je op de, ik noem het maar even AdB manier je paard zelf rechtop laat komen zonder te steunen op je benen, handen, zodat het paard zelf gelijkmatig zijn gewicht gaat verdelen over links en rechts en voor en achter (uiteindelijk is het streven door te werken naar meer gewicht op de achterhand natuurlijk).
Een vergelijking is te trekken met bijv. een colaflesje, deze wil je op 1 vinger laten staan, dus zonder dat het omvalt.
Optie 1: je pakt het flesje vast en het beweegt niet meer. In relatie tot het paard: je houdt voortdurend het paard tussen je benen (bewust of onbewust).
Optie 2: je gaat met je vinger proberen het flesje in balans te krijgen door te "balansen", het heen en weer bewegen met de vinger totdat het flesje in balans op je vinger blijft staan.
In relatie tot het paard, je laat het paard voelen wat de 'rechte' positie is door het steeds rechtop te sturen, het paard ontspant daarin en de ruiter stopt de hulp. Tot dat het moment komt dat je de balans opnieuw verliest en dan stuur je opnieuw. Dat is vaak in 't begin veel corrigeren, het paard moet dat leren, maar het paard wordt steeds rechter en blijft steeds beter in balans. Het paard leert hier door letterlijk op eigen benen en in balans te lopen onder begeleiding van, maar zonder de steun van de ruiter.