Ik heb zo'n ontzettende merrie! wat moet ik met haar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annne

Ik heb zo'n ontzettende merrie! wat moet ik met haar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:18

pfff, nou moet ff mn frustraties kwijt zeg..

net weer (prive) les gehad.. zou eigenlijk aankomende zondag mijn eerste wedstrijd (B) starten maar ik weet t echt niet meer!
Ze liep de hele week al redelijk te etteren, zodra ze écht aan het werk wordt gezet begint het prutsmuts, niet willen doorlopen, kop omhoog gooien, bokken, stil staan en noem maar op. Ik ik kom er verdomme gewoon niet doorheen.

heb op aanraden van mn instructise de slof erop gedaan, maar uiteindelijk begon ze zo hoog te stijgeren dat ze mij en tot 2x toe af heeft gegooit... 1x viel ze zelf ook om..

Het is echt een schat van een paard, maar zodra je iets meer van haar vraagt (en dan ben ik alleen nog maar met de basis bezig, dus nagevelijk en grote voltes) dan wordt ze gewoon zooo pissed!

Na de tweede keer vallen heeft mn instructise haar even 'van langs gegeven' want dit eas echt gevaarlijk. toen heb ik haar aan de longe met touwtjes gelongeerd, en dan loopt ze super... dus ze kan het best maar vertikt het gewoon..

Tjaa, ik weet t dus echt niet meer hoor.. misschien maar verkopen of naar een opvoedstal ofzo... ik baal er gewoon zoo van, ben hardstikke gek op dat beest, maar dit kan ik gewoon niet hebben..

nou, die wedstrijd van zondag kan ik wel vergeten, want durft er al bijna niet meer op..

Ladygiroc

Re: Ik heb zo'n ontzettende merrie! wat moet ik met haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:21

Misschien pijn in de rug of nek? Mijn merrie doet dit ook als ze wat stijver is. Ik zou als ik jou was die slof er niet meer om gooien, levensgevaarlijk bij stijgeren!!
zadel wat misschien niet helemaal lekker ligt?

Als je niks van haar vraagt loopt ze lekker? Dan zou de oorzaak niet het vertikken zijn denk ik

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:21

Als ze aan de longe wel netjes loopt, zou ik toch even verder kijken dan gewoon etteren Lachen

Het kan zijn dat ze last van haar rug/zadel/tanden/lijf heeft, maar het kan ook zijn dat jij je met je eigen houding belemmert.
Steigeren is vaak een teken dat je van voor te veel vasthoudt en van achter te veel doorwerkt, de enige optie die ze dan overhoudt is omhoog.

Neem dus een stapje terug en bekijk je paard, je spullen, maar vooral jezelf eens kritisch Lachen

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:24

ze gaat elk jaar nar de tandarts, het zadel ligt goed (zegt de zadelmaker iig)
En ja, als ze lekker met ahaar hoofdje in de lucht mag lopen dan is ze super braaf, maar na 3 jaar (zo lang heb ik haar) en ze is nu al 9, wil je toch wat meer dan dat...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:25

ik denk idd dat ze het doet om duidelijk te maken dat ze iets als niet prettig ervaart. een paard doet dit soort dingen niet `om te etteren`.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:26

is logies inderdaad. Maar je kan niet van een paard verwachten dat hij vandaag met z'n kop in de lucht loopt, dat hij morgen in perfecte houding loopt.
Langzaam aan van achter naar voren gaan vragen, misschien moet je paard de juiste spieren nog ontwikkelen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:28

heb deze ervaring ook gehad met mijn paard. In dit geval was het erg fout want ze bleek atactisch te zijn. Ik bedoel er mee te zeggen dat er snel iets in de rug kan zitten wat niet goed is. Ze werd levensgevaarlijk terwijl het een erg lieve merrie is. Haar rug is een paar keer behandeld en nu is er niks meer aan de hand. Ja ik moet haar wel erg in de gaten houden maar ze kan alles weer en dat hadden ze niet verwacht.

Laat eens een andere zadelmaker komen meer als second opinion want ik heb ook gemerkt dat ik er een vretrouwde maar het blijkbaar toch niet goed genoeg deed.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:29

nee, dat doe ik ook echt niet.. maar ben nu toch zeker aan jaar best fanatiek bezig, 2x in de week prive les... en het gekke is dus dat ze de ene les heel lief en braaf is, en de andere keer ineens loopt te draken ( en dus op een gevaarlijke manier)

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:29

En een osteo. Lachen

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:33

ik denk dat de slof de misse optie was dat je daar nam, eerst moet je je paard gezellig naar voor kunnen rijden zonder dat het hoofdje op de perfecte plaats is, een keer je naar voren aan het rijden bent kun je vragen om na te geven, ik denk dat er hier het omgekeere werd gevraagd, eerst in een mooie krul lopen en dan pas vragen om vooruit te lopen...
dat probleem heb ik ook met mijn merrie, aan de longe doet ze het perfect, onder het zadel is ze nukkig als je teveel vraagt, dus moet je het met een hele zachte hand vragen en met veel geduld en op een correcte manier.
dus hoe zou ik het oplossen: veel naar voren rijden, dan pas denken om iets te vragen, zeker geen slof want dan vraag je weer eerst de krul ipv naar voren

mijn merrie stond vroeger ook stil te steigeren, te bokken, niet meer vooruit willen, echt boos doen,... ik werd er ook bang van, nu ik bezig ben op een andere manier van rijden is ze veel aangenamer, laat ze meer beweging zien, en is er ook meer zin om te werken, het blijft natuurlijk gevoelig, als je een keer iets meer vraagt, maar we komen zo stukken verder...
liever een paard, die mooi naar voren loopt met af en toe een hoofdje in de lucht, maar de ontspannen momenten die dan oprecht ontspannend zijn dan een paard die af en toe gevaarlijk doet maar wel in een gespannen krul loopt....
bij mijn merrie ging het vroeger ook eventjes goed en dan plots extreem gevaarlijk, nu kan ik er tenminste veel langer van genieten zonder dat ik bang moet zijn dat ze morgen plots weer gevaarlijk zou doen
Laatst bijgewerkt door ulestro op 16-11-07 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:35

Begrijp ik nu goed dat het op een plotseling ontstaan probleem gaat? Als ik jou was, zou ik dan zeker naar de gezondheid kijken. misschien een sportmasseuze of ostheopaat? dierenarts al geprobeerd?
Als het probleem al langer bestaat zou ik hetzelfde doen, of je manier van rijden nog een goed bekijken? en nog even de wedstrijdplannen naar voren schuiven. Eerst je paard goed voor elkaar krijgen, op welke manier dan ook.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:38

tja, kan het allicht proberen.. iemand goede ervaringen in de buurt van groesbeek /nijmegen?

ulestro: de slof hadden we er voornamelijk omhangen om te voorkomen dat ze haar kop ineens omhoog gooit, of begint te klapperen.
maar hij hing in een boogje als ik reed. ik ben ook heel huiverig voor de slof hoor, en gebruik hem echt alleen in de les (heeeel soms) om ervoor te zorgen dat ik niet op de slof zelf rijdt.

driebergen: nee, het is eigenlijk al een hele tijd.. ofwel zowel ik met iets meer druk rijd wordt madame (vaak, maar dus niet altijd) boos en begint ze te springen enzo..

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:41

ik denk dat we het zelfde type van paard hebben... een echte merrie om het zo te zeggen Lachen
maar daar zeg je het zelf weer dat de slof wordt gebruikt om te voorkomen dat de kop ineens omhoog gaat... dus wordt ze in een bepaalde houding gedwongen... als je dit wilt voorkomen, doe dan een martigaal aan die lang is, dat voorkomt het ook, dit doe ik aan bij het springen en haal er meer resultaat van dan met een slof.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:48

Hier moet je doorheen, ik ben 6 weken geleden ook van mijn ruin gevallen en me vinger gebroken.. zodra er iets van hem gevraagd werd was het steigeren en bokken.. nu 6 weken later in de tussen tijd wel bereden door iemand anders.. is hij door zijn streken heen gereden.. hij kon het wel want aan de longe liep hij prachtig alleen onder het zadel constant er onder uit proberen te komen.. ik rijd hem nu weer 3 dagen en hij loopt super hij stribbelt elke seconde tegen maar blijft wel waar die moet blijven.. voor mij met veel moeite maar ik laat niet toe dat hij sterren gaat kijken.. je MOET streng zijn.. als jij het haar allemaal toelaat zou ze altijd blijven doorgaan.. dus goed aanpakken jij bent de baas en als je haar zo wilt hebben dat moet zo ook daar komen.. niet opegeven.. mijn pony is 11 en in 6 weken heeft hij dus voor 50 % zijn streken afgeleerd..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:01

Een paard ettert niet , en ik vraag me af hoe je instructrice haar er vanlangs heeft gegeven,

Zoek uit waarom ze zo doet, denk dat dat eerlijker is dan er een slof aan hangen,
Heb je het probleem al bij jezelf gezocht??want denk dat je dan verder komt.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:06

midgie schreef:
Een paard ettert niet , en ik vraag me af hoe je instructrice haar er vanlangs heeft gegeven,

Zoek uit waarom ze zo doet, denk dat dat eerlijker is dan er een slof aan hangen,

Ook een paard kan etteren geloof mij.. 9 van de 10 arabieren lopen stuiterend en rennend en bokkend door een bak.. en echt niet omdat ze allemaal iets hebben.. gewoon om maar niet aan de gang te hoeven.. en dan de volbloed die houden ook van etteren en ook echt niet omdat ze allemaal wat hebben..
Sommige paarden hebben gewoon een dominant karakter en daar moet je doorheen laten zien wie de baas is.. en omdat ze zo dominant zijn ligt ook echt niet of ze iets hebben..

Het ligt NIET ALTIJD aan het zadel, of rug, of ruiter etc..

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:08

midgie: volgens mij zijn er genoeg paarden die 'etteren/klooien of soms vervelnd zijn'. Misschien heeft het idd een medische ookzaak (en dit zal ik ook laten checken) maar anders probeert ze gewoon onder het 'moeilijkere' werk uit te komen heb ik het idee..
Ik hang echt niet zomaar ze slof eraan, maar wel als het ook om mijn eigen veiligheid gaat..
Daarnaast zit ik niet echt te wachten op 'zoek het probleem bij jezelf' , want daar kijk ik ook echt wel kritisch naar.. heb vaak les en ben mij ook bewust van mijn eigen problemen. Hier werk ik ook aan.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:13

Ik vind de omschrijving die jij geeft niet typisch merrie-gedrag.
Merrie-gedrag is eerder een paard wat pissig op de been reageerd, en vooral als je hengstig zijn.
Stijgeren in zo in protest gaan heeft toch wel een andere oorzaak dan het merrie-zijn!
Idd éerst medisch, het tuig controleren, jezelf (je kan tegenstrijdige hulpen geven, met je benen vooruit maar met je zit terug werken bijv.), en je instructie.
Als ze het aan de longe wel goed doet is het niet zomaar etteren, want dan zou ze dan bijv. proberen om te draaien, ook omhoog komen, niet voorwaarts zijn enz.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:15

ik denk dat eerts alles moet uitsluiten op medisch gebied en dan pas kan je je merrie aanpakken. je hebt er lastige merries bij maar misschien iid een andere manier van aanpak en afwisseling. mijn ervaring is, en heb 2 merries di echt merrie zijn....dat hoe zachter je voor ze bent (belonen op de juiste ogenblikken) dat ze dan wel willen werken. misschien is ook jou paardje heel gevoelig en dan moet je ze bespelen en niet afdwingen; werkt vaak averechts is mijn ervaring. veel geven en genoegen nemen met kleintjes beetjes. of je moet het karakter breken maar dat lijkt me geen optie. suc6

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:17

Nou Fijn dat je ook aan je eigen problemen werkt, want dat is ook vaak echt het probleem.
Ik geloof niet dat er paarden zijn die onder het werk uit willen komen door te klieren, ook een arabier niet , dat zijn mensen gedachtes en geen paarden dingen.

Dominantie kan het probleem zijn maar als je daar goed mee leert omgaan moet dat ook geen probleem zijn en vechten heeft geen zin , want dan verlaag je jezelf in rang.

Als je je paard niet verrouwt en je niet veilig voelt ligt het probleem echt bij jezelf en daar kun je heel makkelijk met de juiste hulp een oplossing voor vinden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:20

maatje31 schreef:
ik denk dat eerts alles moet uitsluiten op medisch gebied en dan pas kan je je merrie aanpakken. je hebt er lastige merries bij maar misschien iid een andere manier van aanpak en afwisseling. mijn ervaring is, en heb 2 merries di echt merrie zijn....dat hoe zachter je voor ze bent (belonen op de juiste ogenblikken) dat ze dan wel willen werken. misschien is ook jou paardje heel gevoelig en dan moet je ze bespelen en niet afdwingen; werkt vaak averechts is mijn ervaring. veel geven en genoegen nemen met kleintjes beetjes. of je moet het karakter breken maar dat lijkt me geen optie. suc6

Heel mooi gezegt maatje 31

Ga zacht met je paard om en je krijgt er zachtheid voor terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:21

midgie schreef:

Ik ben het met midgie eens.

En ik denk zomaar dat de oorzaak wel eens zou kunnen liggen in je eigen rijden.
Als ze nl. met touwtjes bij het longeren wel netjes nageeflijk loopt, vraag ik me af of je je handen wel stil genoeg houdt, en of je niet te veel gewicht in je handen hebt.

Daar komen nl. wel een hele boel problemen vandaan.

En als ze bij iedere stap een ruk in de mond krijgt, vind ik het niet raar dat ze protesteert...

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:22

Mijn paard is precies zo, en die mankeerd helemaal niks, gewoon een rotbok. Zodra je er wat van vraagt doet ze precies hetzelfde als jouwe, alleen steigerd ze niet meer (deed ze wel bij vorige eigenaresse wat ook rede was voor verkoop) dat heb ik er uitgereden. Maar dat hoofd omhoog en vastzetten is erg herkenbaar.

Ik zou gewoon een hele goede instructeur zoeken, want die van jou komt, sorry als het hard en/of bot over komt, niet echt op mij over als iemand die jou kan helpen met je paard, maar als iemand die zelf ook niet weet wat ze er mee moet doen. Slof etc. lost namelijk helemaal niets op!

Als je paard omhoog komt moet je iig naar voren leunen, heel hard aandrijven en evt. een mep voor dr hoofd verkopen, want dat mag ze gewoon niet doen! En als je voelt dat ze wat gaat bokken of aanstalten maakt tot steigeren goed door laten lopen. Laat haar sowiezo heel goed doorlopen, want dan krijgt ze ook geen kans iets uit te halen. Zolang ze namelijk afleiding heeft kan ze niets beginnen.

Maarja, ik kan je vanaf hier niet echt helpen, je kan evt nog een pb sturen..
Mijn advies: andere instructeur en héél veel geduld + een dosis schijt en lef.

Annne

!..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:24

nee, klopt bedoel ook eigenlijk voora dat het zo'n ontzettend karakter-paardje is... Mijn instructise denk ook dat het waarschijnlijk aan haar karakter ligt (laatst heeft trouwens wel een fysio haar rug gecheckt en die was goed) maar er is nog geen osteopaat? bij geweest dat kan ik nog proberen..

Tja en met rijden wil ik ook heel consequent zijn maar dan krijg ik dus dit... als ik haar flink meer ruimte geef in de hals is ze lief, en tot nu ben ik aan t proberen haar iets meer op te kunnen pakken (voorzichtig). Ik kan niet telkens als ze protesteert mijn tuegels meteen weer laten vieren zodat madame het weer goed vindt... phoee t is wat.. Knipoog

maatje31: ik beloon haar ook echt heel veel tijdens het rijden, ik wil haar juist liever rijden dmv beloning dan door straffen.
en ik gebruik zo min mogelijk harde hulpen, want hier houdt ik ook echt niet van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:32

Ik geloof daar nooit zo in, dat het aan het karakter ligt, zeker niet als ze aan de longe wel super loopt en onder het zadel niet.
Dan is er gewoon iets aan de hand.

Het kan dan bij je handen liggen, touwtjes zijn nl. aardig stil (en geen paard die gaat sterrenkijken als ie aan de longe is bijgezet, tenzij er medisch iets mis is).
Het kan ook aan je zadel liggen, dat dat niet past.

Laat een zadelmaker eens kijken naar je zadel.
Imo is er medisch niets aan de hand, maar laat toch voor de zekerheid een fysiotherapeut komen.

En zoek andere instructie. Een instructrice die alleen maar "aan wil pakken" en niet kijkt naar de oorzaak, is imo weggegooid geld, heb je niets aan.
Laat een goede instructeur eens kijken naar je rijden...