Aangalopperen, hoe voor elkaar te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlis_

Aangalopperen, hoe voor elkaar te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 10:14

Hallo,
Mijn paard en ik zijn al een hele tijd aan het strubbelen met het aangalopperen. Zodra ik ga doorzitten, of als ik maar aan galop denk, dan rent m'n paard onder me weg. Ze gaat gewoon heel erg hard draven. Van mijn vorige instructie moest ik dan gewoon doorzetten, en ja, dan viel ze uiteindelijk wel in galop. Maar ik wil graag gewoon netjes aan galopperen, en dat leert ze hier niet van!!!

Ik ben al op zoek naar andere instructie, maar ben niet snel tevreden en zal dus ook niet één twee drie een andere hebben. Tot die tijd, zou ik hier wel graag op willen oefenen, maar hoe??

In stap en draf loopt ze netjes in balans, op haar eigen benen. Oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts zijn geen probleem. Ze loopt in een mooie, constante aanleuning. Als we een keer in galop zitten, kan ik haar ook wel netjes laten galopperen.
Dit hard wegdraven en dan in galop vallen doet ze óók aan de longeerlijn en als we op buitenrit zijn.

Tot slot is het zadel kort geleden nagekeken, en is er 2 maand terug nog een osteopaat bij geweest. Om problemen bij mezelf uit te sluiten, heb ik een paar keer op andere paarden gereden maar dan is het geen probleem. Ikzelf vermoed dan ook dat ze dit bij de vorige eigenaar gewoon heeft aangeleerd, maar ik weet dus niet hoe ik het nu op kan lossen.

Wie heeft er tips voor mij?

Flew

Re: Aangalopperen, hoe voor elkaar te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:15

En als je haar vanuit stap in galop wil zetten? Gaat ze dan ook hard draven? (is het overigens een draver of weet je dat niet?)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:23

haar foppen.
doorzitten .. en terugrijden naar rustige draf.
en voltes draaien.
daarna als je dit paar keer hebt gedaan snapt ze ook meer dat het zo hard hoeft te gaan omdat jullie nog niet aangalloperen.

en doet ze dit prima doorzitten en blijven draven en terug nemen.
dan zachtjes aan wat meer opbouwen dus wat versnellen en weer terug . versnellen en weer terug.

en dan kun je steeds verder..
maar ga niet vanuit een harde draf de galop in .. dan leert ze haar benen niet correct te gebruiken.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:26

eerst op een volte zetten een een paar keer voorwaarts in draf rijden en weer terug nemen... dan op het goede moment zitten en hulp voor galop geven...niet te lang van te voren doorzitten..
Gaat ze rennen meteen weer lichtrijden en terugnemen in draf..
voor de rest....volhouden...

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:46

En ook eens proberen om de hulpen te geven zonder ook maar een pas door te zitten...wat hierboven staat is idd heel goed, vaak een schijnovergang rijden, naar voren, weer terug, proberen je paard wat te verzamelen, en dan duidelijk de hulpen geven...

Succes...komt goed hoor, volhouden!!

Grtz Val

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:49

Klinkt raar misschien maar weet je paard wel dat hij mag galopperen onder het zadel ?
Ik heb namelijk zelf een draver en wij zijn hem dit nu aan het leren. Op dit moment doet hij ongeveer hetzelfde onder het zadel omdat hij de hulpen nog niet snapt. Wel snapt hij al dat hij harder moet Tong uitsteken

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 14:00

Vanuit stap aangalopperen heb ik eigenlijk nog nooit geprobeert, dus dat gaan we eens uitproberen.

@ liev_meisjuh: Haar foppen lukt me helaas niet.... Ik kan keer op keer rijden, constant doorzitten zonder ook maar 1 keer te galopperen. Maar op het moment dat ik dan wél de galophulp geef, draaft ze weg. En daarna blijft ze wegrennen.... Meestal galoppeer ik dan uiteindelijk niet meer, omdat als ik haar dan eindelijk weer rustig heb en het opnieuw wil proberen, we hetzelfde weer krijgen. Maar misschien zou ik juist wel langer door moeten zetten?? Al kan het er dan weleens op neerkomen dat we dan een paar uur aan het rijden zijn......

@ Pleasure79: Wat jij bedoelt is dus gewoon vanuit het lichtrijden aangalopperen?? Ook iets waar ik nog nooit aan gedacht heb, dus gaan we ook een keertje uitproberen. Enne.... opgeven was ik nog laaaaaannnnnggg niet van plan hoor!! Heb mezelf ook al beloofd dat als ik het echt echt echt niet voor elkaar krijg, ook straks met les niet, dat ik haar dan maar een tijdje door een prof moet laten rijden.

@ Orangiste: Volgens mij weet ze dat ze mag galopperen. Ik beloon haar ook altijd als we lekker galopperen, dus dat is volgens mij niet echt het probleem. Ze begrijpt alleen volgens mij gewoon niet dat ze meteen aan moet (en kan) galopperen. De enige manier waarop ze het kent (volgens mij dan tenminste) is gewoon hard wegdraven en erin vallen.... en zo erg ervaren ben ik dan ook weer niet (dit is het eerste paard wat dit bij mij doet) dat ik er zelf erg handig in ben om het op te lossen.

Maar als ik jullie reacties zo lees kan ik het dus beter wel steeds blijven proberen? Ook al betekend dat dat we inderdaad wel een hele tijd aan het rijden zijn?? De afgelopen weken heb ik namelijk maar helemaal niet gegaloppeerd, omdat ik het even gewoon niet meer wist, maar in stap en draf gaat alles gewoon zo goed en fijn, dat ik toch die galop er af en toe eens bij wil pakken.

In elk geval bedankt voor alle reacties!! Ik ga vanavond rijden, dus als het me (een beetje) lukt laat ik het natuurlijk meteen weten!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:09

En als je haar nu eerst op de volte zet en dan gaat aangalopperen? Op de volte kunnen ze niet zo hard en kunnen ze makkelijker in galop aanspringen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:23

Heb je al eens geprobeert om vanuit een kleine volte aan te springen? Dus gewoon bv bij A afwenden, op de middenlijn een kleine volte naar rechts rijden. Het eerste kleine stukje van de volte verzamelen, zodat het binnenachterbeen nog beter onderin komt, en dan aanspringen. Stuk verderrijden op de middenlijn, en achteraan in de hoek weer een kleine volte rijden zodat hij op zijn achterbeen blijft.

Zoiezo wat verzamelen voordat je aangalopeerd, zodat hij wat meer op het achterbeen komt en makkelijker in galop kan springen, inplaats van erin te vallen. Daarnaast, op een kleine volte kan hij gewoon niet echt gaan lopen..

Stap-galop is ook een heel goede oefening om zijn achterhand sterker te maken voor de galop, maar als de overgang draf-galop niet in orde is, is de stap-galop nog veel te hoog gegrepen. Daar heeft je paard al redelijk wat kracht voor nodig.

Heb je enig idee wat de reden hiervoor kan zijn? Ongehoorzaamheid? Niet goed aan het been staan? De hulp niet snappen? Of gewoon nog een beetje te slap zijn om echt in galop te SPRINGEN ? (want al die dingen hebben natuurlijk een andere benadering en werkwijze nodig..)

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 18:27

Vanuit stap aangalopperen lukt inderdaad niet, dan gooit ze net zo hard haar hoofd omhoog en rent weg.
Op de kleine volte krijgt ze het helaas ook voor elkaar om hard te gaan draven. Ze gaat wel minder hard, maar het komt eigenlijk dan een beetje op trekwerk neer om haar op die kleine volte te houden.

Het probleem word volgens mij veroorzaakt doordat ze niet door heeft dat ze in 1 keer aan kan springen, of doordat het haar niet lukt om in 1 keer aan te springen. Aan het been is ze verder wel, ik kan makkelijk schakelen, terug rijden, zijgangen, allemaal geen probleem. Het galopperen op zich lukt haar ook wel, maar echt het aanspringen begrijpt ze niet. Want als ik haar laat wegdraven, valt ze uiteindelijk zelf in galop. Omdat het ook aan de longeerlijn niet lukt, zou het inderdaad best wel eens zo kunnen zijn dat ze het niet kan, of omdat ze niet genoeg spierkracht heeft, of omdat ze simpelweg niet doorheeft wat ze met haar benen moet doen. Maar hoe kan ik haar dat leren?

Kreeg vandaag van omstanders al de tip om haar in een keer een klap met de zweep te geven (nee, niet netjes bijtikken, maar zweep bovenhands en een oplawaai verkopen Frusty ) maar dat is echt niet mijn manier, vooral omdat het echt geen gebrek aan werklust is. Ook is het advies er een slof aan te hangen al een paar keer voorbijgekomen, omdat ik dan zou kunnen voorkomen dat ze zich eruit drukt (en dus zodoende niet weg zou kunnen rennen). Maar eigenlijk wil ik het graag gewoon, normaal, op een vriendelijke manier oplossen.

Nou ja, maandag weer een dag. Morgen is ze vrij, en maandag weer rijden. Dan zal ik eens kijken wat ze doet als ik vanuit het lichtrijden probeer aan te galopperen.

Meer tips zijn altijd welkom. Is het trouwens ook een idee om wat eerder in de training te galopperen? Ik galoppeer eigenlijk altijd halverwege de training (áls ik galoppeer tenminste), maar zou het haar kunnen helpen als ik wat minder lang draaf voordat ik het probeer??

In elk geval al bedankt voor alle tips, en we gaan rustig door met oefenen!!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:49

Gebruik eens de zoekfunctie, zoek op draver en galop. Ik dnek dat je dan heel wat nuttige tips tegenkomt Lachen

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:15

Ik zou als ik jou was gewoon doorzetten en dan proberen haar zo snel mogelijk in normaal tempo laten galopperen (je zegt dat tijdens galoperen je haar wel netjes kan laten lopen). In de galop heel veel schakelen, zodat ze sterker wordt in haar achterhand én beter op je begrenzende hulpen gaat reageren.
Ik heb zelf hét omslagpunt bereikt met mijn paard nadat we een intensief springseizoen hebben gehad. Dat is dus én veel galop (alleen maar in parcours) én achterhand sterkter door springen.

Ik zou dus met je training veel aan de galop zelf werken. Als die beter wordt, kom aanspringen vanzelf wel.

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:18

Hallo,

Je kan op 1/4 van de lange zijde van de bak 3 of 5 pionnen plaatsen.

Slalom om deze pionnen in draf. Als je paard en jezelf een goede balans hebben dan
vraag je galop zodra je uit de laatste slalom terug op de hoefslag komt. Dit is dus vóór de bocht van de korte zijde. Deze oefening helpt je paard samen met de ruiter een goede balans te vinden die nodig is om aan te galoperen.

succes

lyster

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 18:34

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!! Heb vanmiddag gereden, heb geprobeert vanuit het lichtrijden aan te galopperen. En zowaar, binnen 1 hoek (dus zeg maar tussen F en A) zat ik in galop!!! Ik zat min of meer stomverbaast op mijn paard, had nog net het besef om te zorgen dat ze doorgaloppeerde... Ik weet het, dit is nog niet helemaal wat het moet zijn, maar vergeleken met wat het was....
Wel rende ze na het galopperen steeds weg, toch vanuit de gedachte van: "Je hebt me 1 keer laten aangalopperen zo, dus dat zal je zo meteen nog wel een keer willen" Ik weet nog steeds niet zeker of dat die reactie stress is omdat ze het zo moeilijk vind, of juist enthousiasme omdat ze het zo graag wil, of simpelweg omdat ze het zo graag goed voor me wil doen, maar galopperen veroorzaakt in elk geval veel opwinding. Maar goed, ik ben nu na 20 minuten voor het eerst gaan galopperen, heb daarna half uur gereden, tegen die tijd konden we weer normaal draven zonder dat ze dacht dat ze moest galopperen, en ben toen gestopt. Als ze straks iets sneller kalmeert, wil ik daarna ook de andere kant nog op gaan, maar ik ben nu al heel blij dat ze dit deed. Dus voorlopig maar kanten afwisselen per keer rijden (vandaag links, morgen rechts) Clown Wel ga ik proberen andere afwisselingen (zoals die pilonnen en vanuit een volte) te gebruiken, zodat ze niet van te voren gaat denken: hoek=galop.

Alleen nog 1 vraag: Als ik vanuit het lichtrijden aangalopper, moet ik dan op het goede been lichtrijden of juist op het verkeerde been??? Ik kreeg namelijk commentaar vanaf de kant (ja, is heel leuk al die mensen die meekijken :S) dat als ik vanuit het lichtrijden aangaloppeer, ik dat beter kan doen vanaf het verkeerde been. Is dit zo of maakt het niet uit?

Ik oefen lekker rustig door, heb wel gemerkt dat er meer mogelijkheden zijn dan ik dacht en dat ik dus nog lang niet uitgeoefend ben!! Maar was erg blij met wat ze vandaag deed!!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:37

heb niet alle tips doorgelezen, maar wat als je in een hoek aangalloppeerd?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:50

Jeuj!! Ben wel blij voor je!! Dit komt wel goed, weet het zeker...ik gallopeer altijd vanuit het goede been aan, in de hoek ja...zet haar daarna meteen op de volte, dan kan ze niet gaan rennen...
Enne aan de kant staan altijd mensen die het beter weten he...doen wat voor jou en je paard goed voelt...

Succes

Grtz Val

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:01

_Marlis_ schreef:
Alleen nog 1 vraag: Als ik vanuit het lichtrijden aangalopper, moet ik dan op het goede been lichtrijden of juist op het verkeerde been??? Ik kreeg namelijk commentaar vanaf de kant (ja, is heel leuk al die mensen die meekijken :S) dat als ik vanuit het lichtrijden aangaloppeer, ik dat beter kan doen vanaf het verkeerde been. Is dit zo of maakt het niet uit?

Ik oefen lekker rustig door, heb wel gemerkt dat er meer mogelijkheden zijn dan ik dacht en dat ik dus nog lang niet uitgeoefend ben!! Maar was erg blij met wat ze vandaag deed!!!

Verkeerde been!!! Dan springt hij beter in de goede galop aan (vroeger (toen de mensen die nu rond de 70 zijn tieners waren) moest je in de dressuurproef eerst op het verkeerde been lichtrijden) Dus toen was het niet aangalopperen vanuit het doorzitten maar vanuit lichtrijden op het verkeerde been.

Succes ermee nog..!
xxx Renée

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:24

Inderdaad die tip om vanuit het verkeerde been aan te galopperen is een goede.

Hoe doet hij het aan de longeerlijn? Gaat hij dan ook rennen?
Je kunt hem doormiddel van je stemhulp met het longeren ook tijdens het rijden helpen.

Heel goed van je dat je de tips mbt het gebruik van een slof en slaan niet aanneemt en het op een rustige manier aanpakt! Het is echt geen onwil maar meer het niet snappen/ moeilijk vinden. Jammer dat er mensen zijn die dit niet snappen.

Goed dat het je gisteren is gelukt en hopelijk is dit binnenkort verleden tijd en kun je lekker rustig aangalopperen wanneer jij wilt!

Succes!

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:28

Priscilllla schreef:
Hoe doet hij het aan de longeerlijn? Gaat hij dan ook rennen?

Aan de longeerlijn rent ze ook, helaas. En nee, slaan en slof lijkt mij niet de oplossing. Bovendien, wat betreft slof, een de longeerlijn waarbij ik haar bijzet doet ze het ook, dus dat lijkt me sowieso niet erg logisch..... Maar zoals je zegt: ze begrijpt het niet of het lukt haar niet, en volgens mij kan ik dat alleen oplossen door haar de tijd te gunnen. Schreeuwen tegen iemand die de taal niet verstaat helpt tenslotten ook niet.

Vandaag weer gereden, maar ging niet zo geweldig Haha! Aandraven en weg was ze. Het duurde een hele tijd voor ze er op durfde te vertrouwen dat ik haar niet vroeg te galopperen. Dus vandaag maar niet gegaloppeerd. Uiteindelijk kalmeerde ze wel en kon ik weer normaal rijden, maar ik vind het zo sneu voor haar.

Wat zouden jullie eigenlijk aanraden, als ze zo wegrent zoals vandaag? Zo'n dag dan wel galopperen of juist niet?? Ik doe het dus meestal niet, maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van: Als ik het vaker doe, word het misschien normaler voor haar. En dat netjes draven pakken we dan later wel weer op.
Voor welke optie zouden jullie kiezen?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:02

Ik zou haar rijden, zorgen dat je de rust in de draf weer hebt en toch aangalloperen, dit vaak herhalen net zolang tot je ook rustig kunt aangalloperen...dit zal niet meteen lukken, maar ik denk wel dat je vaak moet herhalen.

Succes Grtz Val

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:10

_Marlis_ schreef:
Wel rende ze na het galopperen steeds weg, toch vanuit de gedachte van: "Je hebt me 1 keer laten aangalopperen zo, dus dat zal je zo meteen nog wel een keer willen" Ik weet nog steeds niet zeker of dat die reactie stress is omdat ze het zo moeilijk vind, of juist enthousiasme omdat ze het zo graag wil, of simpelweg omdat ze het zo graag goed voor me wil doen, maar galopperen veroorzaakt in elk geval veel opwinding.

dat ie weer wil aangaloperen is gewoon werkwilligheid.. mijn Mo heeft dat precies hetzelfde.. hij weet heel goed wat er gaat komen, en wil dan niet wachten.. heel lief en leuk dat hij meedenkt maar ze meoten toch leren wachten, daar ben ik nu heel hard mee aan het werk zelf:)

en als je vanuit het lichtrijden aangalopeerd, maakt het niet uit of je op t goede of verkeerde been lichtrijd. je paard moet gewoon op de hulp van de galop aanspringen, al doe je dat in stap, in draf lichtrijden, al sta je op je kop:) en bij de hulp van de galop hoeft niet perse doorzitten te horen.. natuurlijk alsje wedstrijd wil gaan rijden moet je wel voor het galoperen doorzitten, maar als hij de link niet meer legt met doorzitten en galoperen, word hij er ook niet meer vervelend op..

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:13

Hoi
Volgens mij denkt je paard: als ik even lekker ga rennen dat hoef ik niet te galoperen. ( de volgende keren dan omdat de galop alles verpest doe je hem liever niet meer en volgens mij is je paard wel zo slim: als ik het goed doe, moet ik volgende keer weer, als ik slecht doe hoef ik niet meer)
Wat je ook eens kan proberen. bv. Galop aanspringen,( dus hier de galophulp en als ze niet reageert even heel hard vooruitdrijven daarna gaat ze mss in een nogal snelle galop, even laten doen, na een tijdje kalmeert ze mss en kan je er een mooi galopje van maken en daarna op commando terug in draf. Daarna ga je terug mooi rijden en na een kwartiertje ga je nog eens aanspringen in galop, je probeert altijd te eindigen in een mooie galop waarop je ze zelf terugneemt. Terugnemen en even terug mooi rijden en daarna na 10 minuutjes nog een keer aanspringen.. Hoe vaker je het zal oefenen, hoe beter ze de galophulp gaat herkennen en hoe beter het steeds zal gaan. En ik hoop dat je een goede lesgever vindt want dat is de oplossing van je probleem. Ik hoop dat ze na een tijdje gaat weten van dat is de galophulp, hier moet ik meteen weg zijn of ik wordt even gestraft.
Na een tijdje kan je aan je tempo werken, dat ze meteen rustig aanspringt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:23

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Jeeu het is gelukt, goe gedaan meissie.

Nu kun je verder gaan oefenen. Ik heb een drie jarige en aangallopperen doe ik in de eerste hoek van de korte zijde. Ik houd hem wakker, activeer, houd mijn buitenteugel er heel goed aan en geef de hulp. Als ik mijn buitenteugel er goed aan houd dan springt hij meteen in de goede galop, anders gaat het nog al eens verkeerd.
Ga zo door en blijf creatief

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:14

Hey,

Als je nou is iedere x iets vaker doorzit, zonder verder verandering van tempo te vragen?
Dus, door gaan zitten, zodra je spanning/versnelling voelt weer licht gaan rijden.
Dit net zo lang volhouden tot zij niet meer reageert op jouw doorzitten en pas dan de overgang naar galop vragen.
Zo is het mij geleerd, je moet echt wel even doorzetten, maar het is wel gelukt.
Die van mij probeerde op die manier er ook onderuit te lopen.

Succes iig!! Ach gut

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 19:30

Nou, weer gereden, ze was nu sneller rustig te krijgen, en heb dus beide kanten om gegaloppeerd!! Jaja!! Om de een of andere reden helpt dat lichtrijden toch wel, daarmee kan ik toch (door langzaam licht te rijden) beter het tempo terug houden. We hebben vandaag niet in de hoek aangegaloppert, maar bij het aankomen op de hoefslag vanuit een grote volte bij E en de andere kant om vanuit het wijken. Ik probeer er inderdaad zelf een beetje creatiever in te zijn, maar ook wat meer door te vragen. Ze rent nog wel wat weg, maar vergeleken met wat ik van mijn vorige instructie moest doen is het echt al een stuk verbetert. Oook het draven na afloop van de galop is sneller onder controle te krijgen, al rent ze natuurlijk wel meteen weg als ik dezelfde oefening (dus volte bij E) nog eens doe, maar ja.

@supergirl78: Ik kan rustig het hele uur doorzitten.... geen enkel probleem. Tot de galop erbij komt. Blijkbaar kan ik vanuit het lichtrijden het tempo beter onder controle houden, of ik ga stiekem verzitten als ik wil aangalopperen vanuit het doorzitten. Daar zal ik eens op letten.

Overigens heb ik volgende week een proefles van iemand, dus ik ben benieuwd wat die er van zegt!!! Ik merk zelf al wel dat ik wat zekerder ben na alle tips hier, en dat ik me minder van slag laat brengen door goed bedoelde tips van de kant, die voor mijn gevoel alleen maar averechts kunnen werken. En doordat ik zekerder ben, ben ik naar mijn paard toe duidelijker, waardoor alles ook weer beter gaat. Ik heb dus echt wel het gevoel dat we op de goede weg zijn, al zijn we er nog lang niet, maar dat hoeft ook niet!