Pelhambit,wat voor nut ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Pelhambit,wat voor nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:08

Hallo.

Ik zou graag eens willen rijden met een Pelhalmbit,misschien zelfs met mijn eigen Paard.
Maar ik ken het Pelhalmbit nog niet zo lang,dus ik heb enkele vragen.

- Waarvoor dient een Pelhalmbit/waarvoor is het nuttig ?
- Is het goed om een Pelhalmbit te gebruiken of kan je dit beter niet doen ?

Dit is wat ik wou vragen,hopelijk zijn mijn vragen duidelijk genoeg.

Dank je Knipoog

ZarcoTje

Re: Pelhambit,wat voor nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:09

Edit : De titel is verkeerd,i.p.v Pelhambit moet het Pelhalmbit zijn Knipoog

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:15

Hallo, Bij mijn oma haar paard rijden we er alleen buiten mee want dan wil hij nog wel eens niet meer normaal naar het normale bit luisteren. Het is heel handig als je paard/pony moeilijk te houden is want als hij/zij zich gewoon netjes gedraagt kan je de 'eerste' teugel gebruiken(Die zit rechtstreeks aan het bit en dat gaat hij niet 'scharen' en als het nodig is zetten wij altijd wat druk op de 'tweede' teugel en dat is een stukje scherper en dan luisterd hij altijd eigenlijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Voor meer vragen Pb maar!
xxx Mylène!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:15

nee hoor, het is pelham.
Een pelham is een soort stang en trens ineen. Het is reuze handig voor een paard die geen plaats heeft in de mond voor stang en trens.

Het mooist is als je een pelham met dubbele teugel rijdt; de teugel aan de ogen geven een soort trenswerking en de teugel aan de scharen geven uiteraard de stangwerking.

Daarnaast wordt een pelham in de jacht gebruikt. Vaak wordt dan de stangteugel vrij losgelaten en alleen als een paard teveel wegloopt, even gebruikt.

In Engeland zie je soms dat er alleen een teugel aan de scharen zit.
Tenslotte zijn er pelhamriempjes te koop; daarmee maak je een soort lus van de schaar naar de trensring en doe je daar 1 teugel aan. Daarmee maak je dus een soort tussenvorm. Dit geeft echter een wazige, onduidelijke inwerking en wordt daarom meestal afgeraden.

Hoewel een pelham zeker met de stangteugel stevig kan inwerken, is het wel een eerlijk bit, doordat hij ongebroken is en een kinketting heeft. Een pessoa bijvoorbeeld is gebroken en heeft geen kinketting en is daarom veel scherper.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:24

Een pelham bit is een bit dat veel schade kan aanrichten, het beschikt over hefboomwerking en mag enkel door deskundige ruiters gebruikt worden. (dit geldt voor ieder bit met hefboomwerking of enige andere speciale functie) Hefboomwerking gaat als volgt. Een Pelham beschikt over 2 ringen, een bovenste en een onderste. Als je de teugel aan de onderste ring bevestigd zal je met je teugelsignalen de hefboom in werking stellen. De schaar (de staaf die langs de mond gaat en waar de teugels aan zitten) zal de omhoog gaan, waardoor de stang (die in de mond van het paard zit) tegen het tandvlees aan drukt (dit gebeurd met alle bitten) en op de tong drukt, ook gaat het tuig druk achter de oren geven. Geen fijn gevoel dus.
Wat bijna standaard bij dit bit komt zijn de zogenaamde pelhamriempjes, die de bovenste ring met de onderste verbind, dit is het slechtste wat je kunt doen, het paard zal de signalen niet meer kunnen onderscheiden en het moet ook nog de druk verdragen.
Mensen die met het bit kunnen omgaan rijden met twee teugels zodat ze de hefboomwerking kunnen doseren, enkel wanneer het nodig is.
Kortom, meid als je dit bit alleen wilt omdat het mooi staat, doe het dan niet, en ook niet als je er iemand mee hebt zien rijden en jij het nu opeens ook wilt.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:29

Bedankt allebei voor de info Knipoog
Wat ik er van versta,is het dus vooral handig als je paard bv. moeilijk is te houden ? Dat komt dan goed uit,aangezien mijn paard bij de draf & vooral bij de galop soms niet te houden is,ik wil het pelhambit dan graag met 'dubbele teugel' rijden.
Is het Pelhambit ook handig om je paard beter aan de teugel te krijgen ? Dit lukt soms ook niet bij mijn paard,dus daarvoor kan het dan ook nuttig zijn.

@Lara_Silver : Nee,ik wil het niet omdat het mooi staat of omdat ik iemand anders er heb mee zien rijden,ik merk dat het nuttig kan zijn,daarom dus Knipoog Maar ik zal eerst 'uitleg/les' vragen met een Pelhambit,voordat ik het zelf met mijn paard ga proberen Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:45

Soleil_Lover schreef:
Bedankt allebei voor de info Knipoog
Wat ik er van versta,is het dus vooral handig als je paard bv. moeilijk is te houden ? Dat komt dan goed uit,aangezien mijn paard bij de draf & vooral bij de galop soms niet te houden is,ik wil het pelhambit dan graag met 'dubbele teugel' rijden.
Is het Pelhambit ook handig om je paard beter aan de teugel te krijgen ? Dit lukt soms ook niet bij mijn paard,dus daarvoor kan het dan ook nuttig zijn.

@Lara_Silver : Nee,ik wil het niet omdat het mooi staat of omdat ik iemand anders er heb mee zien rijden,ik merk dat het nuttig kan zijn,daarom dus Knipoog Maar ik zal eerst 'uitleg/les' vragen met een Pelhambit,voordat ik het zelf met mijn paard ga proberen Lachen

Dat vind ik erg verstandig!
Het Pelham is niet handiger (trouwens niet eens bedoeld!!!) om je paard aan de teugel te krijgen, je kan hem er enkel mee in de krul trekken en dat is wat heel anders maar dat zal je wel weten. Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:45

Waarom is je keus gevallen op een Pelham, of orienteer je je nog op bitten? Wat is precies je wens/probleem?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:14

Weglopen=vluchten, onder het werk uitkomen (stress, angst, geen duidelijke leider) of pijn (zadel, mond, etc) het probleem is dus of een probleem van de ruiter rijtechnisch, pf er is geen duidelijke verhouding of er is pijn.
Zal je deze problemen oplossen met een bit denk je?
De mond van een paard is erg gevoelig, vergeet dat niet.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:15

[quote="Soleil_Lover"]

quote]

Hiervoor moet je zo'n bit nie gebruiken, vat mijn reactie niet verkeerd op, maar ga eerst eens rijtechnisch kijken waar dit probleem ligt, Pas als je normaal nageeflijk kan rijden op een simpel bitje kan je overstappen naar zo'n bit. Dit omdat het veel sterker in werkt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:31

oja je paard krijg je niet aan de teugel, je paard wordt nagevelijk en zoekt je hand op, ontspant en gaat zijn lijf beter gebruiken en dat hoofdje mooi op de loodlijn krijg je cadeau.

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:50

Een pelham bit is een gewoon bit met hefboomweking.
Een vriendin van mij gebruikt hem met buiten rijden want ze kan dan sturen en terug nemen, als ze dat wilt want met een gewoon bit zal ze door haar heen lopen.
Ze rijdt dan met 1 teugel in plaatst van 2 en lange teugels alleen als ze er van door schiet dan kan ze hem terug nemen.

groetjes van sam

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:43

lailapri schreef:
Weglopen=vluchten, onder het werk uitkomen (stress, angst, geen duidelijke leider) of pijn (zadel, mond, etc)

Dit is niet altijd zo. Friesje dat ik rij heeft veel energie, vind het ontzettend leuk om te werken en loopt dus moeilijk in een (voor mij) normaal tempo. (buitenritten)

Dit houdt echter niet in dat je er maar zo'n bit in moet hangen. Ik zou inderdaad eens eerst kijken naar de dingen die lailapri noemt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:59

dat is niet zo als ik bedoel, ik heb het meer over die paardjes die met hun hoofd omhoog bij de kleinste beenhulp naar voren schieten, niet omdat ze goed aan het been zijn maar dus zoals hierboven vermeld.
die van jou is lekker vrolijk en wil zijn ei kwijt, maar als je evengoed alles kunt controleren is het toch oke?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:06

Ik rij ook met een pelham, alleen op buitenrit. Er hangen 2 teugels aan, en ik rij voornamelijk op de bovenste Haha!
Mocht het nodig zijn, als paardje wat drammerig wordt, pak ik de onderste er even bij, en 'roep' haar even tot de orde. Voor ons werkt dit prima.
We hebben dit bit trouwens alleen swinters nodig, in de zomer kunnen we bitloos Haha!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:51

Heather Moffet rijdt ook met een pelhambit. Ze schrijft erover in haar boek" Verlichte rijkunst". Er staat veel informatie over het pelhambit in haar boek beschreven.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:29

he,

Ik rij mijn paard ook met een pelham bit buiten. Echter ik rij wel met pelhamriempjes omdat ik hem verder los heb alleen nodig heb voor inwerking. Ook voor de overgang terug b.v. draf naar stap neem ik de teugel niet aan maar gaat dit op zit. Ik gebruik hem alleen als ik alle controle verlies en mijn bedoeling is om uiteindelijk met een trens buiten te rijden. Ik stap straks over naar een correctie stang. Zoals al werd gezegd kan je hem met druk aan de teugel krijgen. Wat niet de bedoeling is, en ik denk ook niet dat je dan verder komt als ik mijn teugel aanneem laat mijn paard direct weten de druk te voelen en dat het onprettig is. Daarom vind ik dat je goed moet weten hoe zo'n bit werkt voordat je hem inhangt. Zoals al vaker is gezegd als je neit weet hoe er mee te rijden maak je meer stuk dan goed is.

Dus als je zo'n bit overweegt vraag een ervaren iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:57

sammie_rex schreef:
Een vriendin van mij gebruikt hem met buiten rijden want ze kan dan sturen en terug nemen, als ze dat wilt want met een gewoon bit zal ze door haar heen lopen.
Ze rijdt dan met 1 teugel in plaatst van 2 en lange teugels alleen als ze er van door schiet dan kan ze hem terug nemen.

groetjes van sam

Dit vind ik wel heel slecht.
Je moet met een pelhambit wel 2 paar teugels gebruiken, anders geef je heel verwarrende en onduidelijke signalen aan het paard.
Je kunt met een pelham heel fijn rijden, maar niet op die manier.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:24

Zoals gezegd, is het belangrijk te weten WAAROM je met het bit wilt gaan rijden.
Bij het uitzoeken van een bit moet je niet kijken: wat voor bit vind ik leuk? Oh die! En dan maar voor dat bit kiezen.
Het is heel belangrijk rekening te houden met de ruimte die je paard in zijn mond heeft en te kijken wat voor een bit je wilt (enkel-, dubbel- of ongebroken).
Een Pelhambit zou ik zelf niet zomaar gaan gebruiken, omdat je het een interessant bit vindt. Ik zou met je instructeur/trice gaan overleggen welk bit zij bij je paard vindt passen en kijken of dat overeenkomt met wat jij bij je paard vindt passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:02

Een Pelham is sowieso helemaal niets voor een onervaren ruiter. Ook niet voor een boscrosser.
Een Pelham (mits ongebroken, de enkel- of dubbelgebroken versie zou wat mij betreft per direct verboden moeten worden) is een goede vervanging voor Stang en Trens.
Ben je niet Z (of hoger) waardig, dan is een pelham niet iets om in overweging te nemen.
Een pelham kan heel fijn zijn, maar dan wel de ongebroken versie, met dubbele teugels, in ZEER gevoelige en ervaren ruiterhanden.
sammie_rex schreef:

groetjes van sam

Hier is een pelham dus niet op zijn plaats.
@ sammie_rex: jouw vriendin zou beter een goede instructeur zoeken imo.

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:23

rij zelf sinds enkele jaren ook buiten met een pelham bit, maar ik zou daar aboluut niet mee 'voor de lol' gaan rijden om te kijken hoe het is. daarvoor is het niet bedoelt, zoals al eerder beschreven is het meer om als een extra noodrem als je paard door het gewone bit heenbreekt. maar ik moet wel zeggen dat ik er wel heel erg blij mee ben, rij alles op de 1e teugel tenzij mijn eigenwijze peerd weer eens iets in zn hoofd haalt.gelukkig gebeurt dat nog maar zelden.maar je moet er zeker goed mee omgaan, zelfde idee als slofteugels, als je het niet goed gebuikt kan je er veel schade mee aanrichten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:12

Ik zou toch een poging doen tot lezen... Boos!

Ik doe net heel veel moeite om uit te leggen dat een pelham GEEN noodrem is, en dat je er niet mee mag rijden als je niet toe ben aan stang en trens.
Imo ben jij er dus nog niet aan toe.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:16

nine99 schreef:
rij zelf sinds enkele jaren ook buiten met een pelham bit, maar ik zou daar aboluut niet mee 'voor de lol' gaan rijden om te kijken hoe het is. daarvoor is het niet bedoelt, zoals al eerder beschreven is het meer om als een extra noodrem als je paard door het gewone bit heenbreekt. maar ik moet wel zeggen dat ik er wel heel erg blij mee ben, rij alles op de 1e teugel tenzij mijn eigenwijze peerd weer eens iets in zn hoofd haalt.gelukkig gebeurt dat nog maar zelden.maar je moet er zeker goed mee omgaan, zelfde idee als slofteugels, als je het niet goed gebuikt kan je er veel schade mee aanrichten!

Leer dan beter rijden zodat je je paard aller tijden onder controle hebt. Dat zou nog es kunnen helpen. Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:20

idd lezen kan soms er handig zijn, maar rij al mijn pony's op een rubberbitje buiten, heet of niet, maar monteer er eerst gewoon een duidelijke hoo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:22

Nou idd.
Da's een rijtechnisch verhaal.
Als een bit bedoeld is om een paard te stoppen, kun je het beter om z'n benen binden.
Een bit is never nooit bedoeld als noodrem. Leer rijden.