Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik denk zomaar, dat de paarden bij Bartels toch echt net even wat harder aan hun vel gezeten worden dan wij hobbyruiters dat doen. 
). Toen we over gingen naar het M1 hebben we een wedstrijd M1 gestart, en vervolgens heeft ze 2,5 week rust gekregen, lekker op de wei en vooral niet teveel doen. Daarna hebben we haar rustig op gepakt, maar wat was ze blij dat ze weer aan de gang mocht. Ze kan al haar oefeningen van het M2, en zelfs een beginnend appuyementje, maar zelfs al zou ik morgen mijn winstpunten voor het M2 hebben, dan zou ik nog niet overgaan. Waarom? puur en alleen omdat het nog niet gemakkelijk genoeg gaat, het gaat haar en mij en ons als combinatie nog niet gemakkelijk genoeg af. De enige reden waarom wij aan oefeningen als een appuyementje zijn begonnen is omdat ze daar lenig van wordt, niet om de oefening te kunnen maar als oefening voor de gymnasticering van het paard. bovendien vonden wij haar daar 'klaar' voor.
maar niet iedereen is zo, en er zijn mensen die (ook al gaan ze in een sneltrein vaart) steeds het welzijn van het paard voorop stellen.

) ik zou het niet kunnen hoor, 3 kwart jaar (of langer) in één dezelfde klassen blijven 'rondhobbelen.'