Lusitano dame met mij erop @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Lusitano dame met mij erop @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:00

vandaag was mijn vriend zo lief om een aantal foto's te maken. het na aanleiding van mijn vorige topic mijn beugels meteen een gat langer gemaakt. erg wennen, maar zit wel een stuk netter zo.
ook heb ik er geprobeerd om op mijn handen te letten, maar ze was behoorlijk fris met die wind, dus moest af en toe wel een flinke ophouding maken.

commentaar is uiteraard welkom, maar hoe het netjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tantethee

Re: Lusitano dame met mij erop @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:02

kijk aan dat ziet er netjes uit hoor. benen stuk beter zo!
lekker door blijven trainen..

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:02

Mooi paard heb je onder je lopen, mag je trots op zijn!
Ik vind je erg netjes zitten!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:06

Wat een machtig paard, absoluut een mooie combinatie. Ziet er absoluut ook netter uit met je beugels een gaatje langer. Misschien een beetje op je linkerhand letten, die ziet er af en toe nogal streng uit.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:17

Heel netjes. Je ziet af en toe dat je nog moet wennen aan de beugellengte, maar dit ziet er keurig uit. Ook je handen zo. Soms je rug rechter maken, dan is je houding perfect! En je paard loopt er ook zo naar hoor! Zie je hoe kort ze lijkt op foto 5? Helemaal die kont er onder en die nek er op ipv een vals knikje zoals bij veel mensen. Dit soort plaatjes zie je vaak in de oude boeken over klassieke dressuur. Zo hoort het!

Veel succes met je prachtige paard!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:19

Hey lot!

Wat een gaaf dier is het toch ook!
Kan goed lopen!
Misschien is een sperriempje een idee? Ik zie of en toe een neiging tot een open mondje. (niks vergeleken met wat ushi deed, maar ze heeft er wel neiging toe Knipoog)

Maar heerlijk dier! Ga je dr ook starten?

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:20

Mooi paard hoor!
Mag ik vragen wat voor zadel je op haar hebt liggen?
Ziet er zo mooi uit Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:23

vind het dit keer een stúk netter eruit zien als de vorige keer! mooi hoor! beeld is heel fijn!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:42

bedankt allemaal!

clau: ze wordt alleen maar met hoge nesuriem gereden (ook door degene die haar de andere dagen rijdt en ook voor de koets. ze is dit dus wel gewend... en ik heb geen centjes om er een neusriem bij te kopen. wel is het zo voor mijn een goede controle wanneer ik te streng word

op foto 5 vond ze die hoek heel eng, dan gaat ze inderdaad wel erg gaaf lopen Haha!

zadel is een Harry Dabbs, echt super fijn zadel!

_Priscilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:47

Woooh Haha!

Wat ziet dat er Mooi en nettjes uit zeg klase;)

Ga zo door Knipoog +:) Ja

Kusjes priscilla.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:35

Ziet er goed uit Lissy en je handen vallen reuze mee! En je kunt zien dat ze op sommige foto's vrij wakker is idd Haha! Verder ziet het er heel goed uit! En je laarzen wil ik hebben Tong uitsteken

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:19

Ik zeg starten lot Haha! ziet er netjes uit...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:05

Leuke foto's!

Het wordt echt steeds meer paard als je haar vergelijkt met 1,5 jaar geleden toen ik haar net onder het zadel had, ze wordt echt een stoere meid! Cool

Wat de neusriem met sperriem betreft, die heeft ze wel hoor, want daar reed ik haar eigenlijk altijd mee:
Afbeelding

Maar omdat ik van de zomer een ander hoofdstel erbij heb gekocht zonder ben ik sindsdien ook vaker zonder gaan rijden.
Ik heb mijn instructeur toen gevraagd om even goed op te letten of zonder sperriem geen problemen gaf, maar volgens hem deed ze eigenlijk nooit haar mond open tijdens mijn lessen.
Vandaar ik dat ik ook regelmatig zonder rijd... Knipoog

(mocht je liever met sperriem rijden mag je het hoofdstel gebruiken hoor Knipoog , er zit nu alleen een ander bitje in, omdat ik het voor een ander paard gebruik momenteel...)

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:08

Een stuk dieper gaan zitten lijkt mij...?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:17

Ziet er erg mooi uit!
Dat dekje woe ik ook bijna kopen zaterdag zo prachtig.
En je laarzen zijn ook te gek Bloos haha

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:18

Wat een geweldig Mooi Beest heb je daar Bloos
Hij loopt ook nog mooi ! Super

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:19

Prachtig paardje!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:47

Tumba schreef:
Een stuk dieper gaan zitten lijkt mij...?

het zadel heeft geen diepe zit, hoe moet ik dan dieper gaan zitten Verward de foto's zijn vooral gemaakt in lichtrijmomenten, dan zit ik minder dan als ik ga doorzitten.

Ellis: misschien kan ik die neusriem aan mijn hoofdstel maken? als de kleur bruin overeenkomt tenmiste Haha! kan ik het een keer proberen... maar zoals ik al zei: dit is ook wel een goede controle of ik niet te sterk in ga werken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:57

LiSSy schreef:
Ellis: misschien kan ik die neusriem aan mijn hoofdstel maken? als de kleur bruin overeenkomt tenmiste Haha! kan ik het een keer proberen... maar zoals ik al zei: dit is ook wel een goede controle of ik niet te sterk in ga werken

Kun je een keer proberen als je wilt hoor! Knipoog
Hoofdstel hangt aan mijn kast, kun je 'm er na het rijden gewoon weer aan terug doen, kunnen we 'm beide gebruiken... Cool

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:30

is goed!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:03

Lekker zonder sperriem blijven rijden. Als je een riempje gaat gebruiken om de mond te sluiten, ben je niet goed bezig. Het is niet zo dat een paardenmond altijd maar stijf dicht moet zitten. Hij mag alleen niet OVERMATIG geopend worden. Dat overmatig openen moet je met goed rijden (vriendelijke hand) voorkomen, NIET door hem maar dicht te snoeren!!!!!

Ik juich het altijd toe als mensen gewoon met hoge of zonder neusriem rijden. Het toont beter hoe je handen zijn dan bij die dichtgesnoerde bekkies.

Ik vond ook dat je niet diep genoeg zat, dat wil zeggen, geen rechtopstaand bekken en je komt voor de loodlijn, maar bedacht ook meteen dat het waarschijnlijk lichtrijdt momenten zijn en dan is het natuurlijk logisch.
Maar dan wel gaan zitten, desnoods iets te ver achterover leunen voor je gevoel, in galop.
Paard gaat op veel foto's te diep, maar ik weet dat dit niet makkelijk aan te voelen/zien is.
De teugelvoering lijkt over het algemeen streng in elk geval rijdt je met meer druk dan hier Lusitanos gereden worden en de vraag is of het nodig is. Vaak is het zo dat hoe losser je ze laat, hoe rustiger ze zijn. Wel been eraan. Met been en zit leiding geven. Niet het idee hebben dat je alles moet controleren met de handen.

Nu zijn Lusitanas, dus de dames Lusitanos, wel vaak een stuk lastiger dan de heren, dat neem ik in ogenschouw.

Wat ik heel mooi vind is de ononderbroken teugellijn (bit-elleboog) en handhouding; het mooie enkel onder je heup, het mooie in de richting kijken die je gaat (meestal).

Ik wil graag weten wat je op foto 5 doet? Wat is de reden van de binnehand zo boven de manenkam te houden?

Ik heb geen achtergrond van het paard, hoe oud is ze?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 08:16

op foto 5 wilde ze er vandoor schieten omdat ze die hoek "eng"vond. ik druk daar mijn binnenbeen er al in, maar als ik haar dan niet ff flink doorvraag schiet ze alsnog als een idioot weg.

ze is 7 en is nu ruim een jaar onder het zadel. het is wel een behoorlijk pittige dame en met die wind is ze nog frisser dan anders

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:24

Wat een mooie dame heb je toch onder je kont.
En super dat je zo'n zachte hand hebt dat je ook zonder sperriem kan rijden, dat doe weinig mensen je na jammer genoeg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:05

LiSSy schreef:
op foto 5 wilde ze er vandoor schieten omdat ze die hoek "eng"vond. ik druk daar mijn binnenbeen er al in, maar als ik haar dan niet ff flink doorvraag schiet ze alsnog als een idioot weg.

ze is 7 en is nu ruim een jaar onder het zadel. het is wel een behoorlijk pittige dame en met die wind is ze nog frisser dan anders

Bedankt voor de toevoeging. Toch, als het een hoek probleem is, neem ik aan dat ze dan naar binnen weg wil springen. Als je dan de buitenteugel strakker neemt (die hand staat op de foto zeker een handbreedte achter je binnenhand) gaan de schouder en lijf juist naar binnen, wat je probeert te voorkomen met die binnenhand op de manenkam. Dat is een tegenstrijdige hulp. Het stevige been kan dan ook nog eens worden gezien als een vraag voor harder/galop en de verwarring is compleet. Beter is het om je been en handen in harmonie te laten werken. Dus eigenlijk binnenstelling vragen zonder de buitenhand naar achteren te brengen.

Heel veel mensen hebben de neiging om een paard naar buiten te willen "trekken", maar hoe onlogisch het ook voelt, je moet binnenstelling pakken om het paard tegen de wand te houden.

Ook weet ik dat vaak geleerd wordt om ophoudingen te maken met de buitenhand om te temperen, maar dit kun je ook afwisselen en in het geval van wegspringen werkt het beter als je met binnenhand werkt. Ook al omdat je dan gewoon een volte kunt laten volgen en alle haast in rust weg kunt laten vloeien, ipv van een paard tegen het hek te laten klimmen met alle risicos van dien.

Als je (men) wilt dat je paard rustig is, moet je zelf rustig zíjn en kiezen voor rustige oplossingen... ik weet het, het klinkt makkelijk en als je paard druk is, ga je mee reageren. Maar probeer je er van bewust te zijn dat het beter is om niet mee te gaan in het drukke, en een beetje lakser en "technischer" te rijden. (Oftewel bewust de juiste hulpen blijven geven).

Nee, wind helpt niet, dat is bij de meeste paarden wel een aanjager.... Haha!

Ik vind het over het algemeen goed gaan hoor, ik hoop dat je begrijpt dat ik probeer te helpen.
Ik snap dat het niet lekker zit op een paard dat er af en toe vandoor schiet, maar ik denk dat het vasthouden vaak meer een oorzaak dan een oplossing is van onrustig gedrag.(In het algemeen)

Hier leert men onrustige paarden die er vandoor willen schieten juist een klopje te geven! En dat helpt, hoe raar dat ook lijkt. Je neemt nl accuut de opkomende spanning weg.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:10

Nou ik ben helemaal schimmelfanaat en ik vind het dan ook geweldige foto,s.
Ik vind dat je netjes zit en dat het een hele mooie combinatie is.
Mijn complimenten.