Mishandeling IJslanders op WK 2007?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miek140

Mishandeling IJslanders op WK 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:57

Hallo Bokkers!
Ik weet niet of dit artikel al op bokt heeft gestaan en of dit hier goed staat, maar bekijk dit artikel eens uit het duitse blad Cavallo.

http://www.hestafrettir.is/veftv/movies ... avillo.pdf

Wat vinden jullie ervan? Momentopname of ernstige paardenmishandeling?

Ik moet zeggen, als ik onderaan pagina 154 kijk, krijg ik echt pijn in mijn mondhoeken...

Willekes

Re: Mishandeling IJslanders op WK 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:10

''Je kunt beter iets zijn en het zelf niet weten, dan dat je denkt dat je iets bent en het toch niet zijn.''

Momentopname. Cavallo heeft ook een artikel laten verschijnen met ruiters in de dressuur en springsport (hoog niveau). Wat niet goedpraat hoe hardhandig er gereden kan worden. Wel een vertekent beeld, het had de journalist meer credits gegeven als ze ook de andere kant van het verhaal hadden laten zien. Dus hoe het wel kan. Ik wacht nog een artikel over de draverij, westernsport af e.d.. komen vast ook aan bod.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:14

Ik denk dat dit momentopname is, lekker sappig zodat veel mensen het tijdschrift kopen.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:02

Maar, als je op de foto's die ondernekken van de paarden ziet, dat zijn spieren en die spieren krijg je niet door een keer aan je paard te trekken toch?

Ik ben trouwens niet 'tegen' ijslanders hoor! niemand moet zich hier aangevallen voelen, ik rijd zelf ijslanders en heb een tijdje op ijsland gewerkt, maar ik ben nooit bezig geweest rond wedstrijden en ik vroeg me dit zo af, of het er werkelijk hard aan toe gaat in de top, met die kandarres...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:09

hm, ik heb en rijd zelf ijslanders, maar dit is voor mij geen bekend beeld gelukkig!
Prima dat iemand hier kritisch naar kijkt. Ja

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:11

Ziet er niet zo netjes uit dit. Ik kan niet zeggen of het een moment opname is of niet. Ik ben een paar keer vrijwilliger geweest bij de ijslanders NK jeugd. Wat me toen opviel is dat die 'kinderen' (is tot 18 geloof ik) allemaal heeeeel netjes rijden! Ik was er echt heel erg blij over en ik heb niets van dit gezien tijdens die wedstrijden!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:13

ik kan het niet zien.. en openen.
Kan iemand het hier plaatsen in afbeeldingen en tekst?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:16

euh hoeveel momentopnamens moeten er genomen worden voordat het geen moment opname is?

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:32

Nou er zijn eigenlijk maar 3 paarden gefotografeerd toch? en als er heel snel foto's gemaakt worden hoef je maar 1 keer aan je paard te trekken, en er kunnen al minstens 5 foto's genomen zijn Knipoog

Ik denk dat jeugdrijders ook wel netter moeten rijden, ze missen de kracht van de volwassenen. Ze kunnen niet zo makkelijk een paard uit balans trekken.

Maar wel goed dat de jeugd netjes rijd! Ik weet alleen niet of dit komt omdat ze jeugd zijn, of omdat ze nederlands zijn Knipoog

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:38

ik vind het er niet normaal uit zien. hoe die paardjes er bij lopen is niet meer echt vriendelijk. die hoofden worden gewoon omhoog getrokken. :S

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:47

Tja, moment opname of niet, er zijn wel van 3 IJslanders waarvan de monden helemaal open staan en dat lijkt me niet gezond.
En zoals gezegd: die halsspieren krijg je niet met 1 keer je paard zo rijden.

Moment opname of niet: ik vind dit niet kunnen! Hierbij wil ik absoluut niet zeggen dat ik alle IJslander rijders over 1 kam scheer, maar wat ik van deze 3 zie vind ik uit den boze!

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:47

Nja ik twijfel... Sommige foto's komen over als gewoon momentopnames. Maar bij sommige foto's zie toch duidelijk dat het zo niet hoort.

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:12

gatver sorry als het zo hoort ofzo maar van deze sport hou ik niet !! het ziet er gruwelijk uit spijt me dat ik zo reageer maar dat zou ik zelf laat maar zeggen nooit toelaten :<

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:17

Nou, ik rijd zelf IJslanders en ben inmiddels alweer het afgelopen jaar op meerdere wedstrijden geweest en ik heb niets verkeerds gezien. Ik moet er wel even bijzeggen dat ik niet op het WK ben geweest, maar als je bij het gangenpaarden deel hier op bokt even zoekt naar een stukje geschreven door ik geloof de bitredactie lees je dat dit vooral wordt opgeblazen!

Trouwens IJslanders worden in de tölt meestal met hun hoofd wat hoger in lucht gereden .. Overginds ben ik het er mee eens dat dit op zijn zachts gezegd niet zulke beste momenten zijn Ja

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:20

ik was op het wk en ik heb helemaal niks fout gezien er was ook een onderdeel rijden met losse teugel en dan reden ze nog steeds even goed ik denk dus aan momentopnames ook heb ik er in de stallen gewerkt en hier geld ook alles keurig

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:29

Ik vind het artikel slecht geschreven, het is ongenuanceerd en laat 1 kant van het verhaal zien. Er wordt beweerd dat dit een veel voorkomend beeld is in de ijslandersport, maar waarom heb ik dan 400 foto's waar dit soort dingen niet op staan?

Aan de andere kant boort het artikel wel iets aan wat zeker wel eens kritisch mag worden bekeken. Niet alleen in de ijslandersport, maar in de hele paardensport, wordt er regelmatig heel ruw gereden. De ruiters in het artikel van Cavallo staan niet bekend als hardhandige ruiters, maar ook bij hen zie je dit soort dingen dus gebeuren. Van mij mag daar best wel aandacht aan besteed worden.

Het argument van de halsspieren ga ik niet helemaal in mee, ik heb ook wel dressuurcracks en springtoppers gezien die plotseling zo'n nek konden op zetten. En zoals gezegd, de houding in tölt eist behoorlijk wat oprichting van het paard, dus ook gebruik van andere spieren dan wanneer het paard zijn hals strekt in draf.

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:54

ik zeg niet dat ik er tegen ben (het ijslands rijden ) maar op zo'n moment heb ik er wel een hekel aan ,aan van die wedstrijden. dat paard zijn mond wordt bijna opengerukt, en die nek zo hoog zal idd wel horen.

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:04

ik vraag me af of er wel bewijs is van dit soort mensen die dit bij paarden doen

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:05

naar inderdaad mensne gaan tegenwoordig veel mondiger om met hun paarden

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:47

Ik ga helemaal mee in de reactie van MaiMai. Het artikel van Cavallo is ongenuanceerd en erg overtrokken. Jammer!

Overigens snap ik de negatieve reacties hier. Zo zou ik waarschijnlijk ook reageren als dit artikel mijn enige informatiebron zou zijn over deze ruiters op de WK. Gelukkig is dat niet het geval!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:54

Deze foto´s zijn allemaal gemaakt op een heel specifiek moment; Het "leggen van het paard in skeið( = paard vanuit galop in telgang brengen). Dit gebeurt in dit type toernooi op een ringbaan, en dat is eigenlijk niet echt geschikt, een langere rechte baan (bv. de klassieke skeiðbaan) zou veel geschikter zijn. Ruiters hebben maar een heel kort "venster" om deze moeilijke overgang te rijden, en bij wedstrijden waarin veel op het spel staat word het paard dan wel eens met (te) harde hand in telgang gedwongen. De foto´s zijn duidelijk voorbeelden van hoe het niet moet.
Hier op IJsland is naar aanleiding van dit artikel ook een discussie op gang gekomen in de paardenwereld, ik hoop dat de kritiek ter harte wordt genomen , maar bij velen (niet alle, Bennie Lindal bv is een goede uitzondering) is de eerste reaktie toch nog erg verdedigend, in de trand van "die buitenlanders snappen niets van onze gangenpaarden, en moeten hun mond houden"...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:05

Zou dit topic overigens niet beter op zijn plaats zijn op het gangenpaardenforum?

sammie_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:56

ik vind het niet kunnen. het is gewoon zielig hoe hard ze aan de teugels trekken. het kan wel een momentopname zijn, maar ik vind het toch zielig als je dit een paard aandoet.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:55

Ik lees in dit topic dat het zou moeten gaan om een momentopname, prima ik weet er verder niets van en zal dat dus maar aannemen. Kom ik bij de volgende vraag, is het omdat het een momentopname is dan wel opeens acceptabel?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:54

nee, niet acceptabel. Heb alleen geprobeerd uit te leggen waarom het (op dit specifieke moment) gebeurt. Jury zou het imo streng moeten bestraffen. Ook is het aanpassen van de baan nodig.