Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rianneke schreef:je moet aandrijven wanneer het nodig is...
kiimmiie schreef:ik hoef nooit aan te drijven in draf, 1x druk/duwen met m'n kuit wanneer ik wil draven, 1x druk/duwen met mijn been en ze springt aan in galop.
Mijn idee is als je bij elke stap gaat drijven een gewenning word en ze er op een gegeven moment niet meer op reageert.
net als een irritante mug die hoor je op een gegeven moment ook niet meer zoemen..
................dat was de vraag toch niet...........hoef bij mijnes ook bijna niet te drijven hoor, maar als je drijft moet het op het zit moment........
kiimmiie schreef:ik hoef nooit aan te drijven in draf, 1x druk/duwen met m'n kuit wanneer ik wil draven, 1x druk/duwen met mijn been en ze springt aan in galop.
Sizzle schreef:kiimmiie schreef:ik hoef nooit aan te drijven in draf, 1x druk/duwen met m'n kuit wanneer ik wil draven, 1x druk/duwen met mijn been en ze springt aan in galop.
Doe jij niet aan tempowisselingen en wendingen dan?

Alicia2u schreef:Het moet NIET als je zit!
En wel om de volgende reden:
De draf is een 2 tempi gang met zweefmoment. De beenzetting is als volgt:
Linksvoor en rechtsachter, zweedmoment, rechtsvoor en linksachter, zweefmoment enz.
Je moet dus, als je op het buitenbeen lichtrijdt, met je binnenbeen drijven als je staat en met je buitenbeen als je zit. Op die manier drijf je het achterbeen aan dat op dat moment onder de massa zit.
Drijf je aan als je zit, bereik je dus niet dat het binnenachterbeen (wat doorgaans meer belast wordt) onder de massa wordt geplaatst, en dat het buitenbeen wel onder de massa komt, waardoor je een scheef paard krijgt.
De meeste mensen drijven als ze zitten omdat dat MAKKELIJKER is, maar het is niet de juiste manier!
Linksvoor en rechtsachter, zweedmoment, rechtsvoor en linksachter, zweefmoment enz.
Je moet dus, als je op het buitenbeen lichtrijdt, met je binnenbeen drijven als je staat en met je buitenbeen als je zit. Op die manier drijf je het achterbeen aan dat op dat moment onder de massa zit.
Drijf je aan als je zit, bereik je dus niet dat het binnenachterbeen (wat doorgaans meer belast wordt) onder de massa wordt geplaatst, en dat het buitenbeen wel onder de massa komt, waardoor je een scheef paard krijgt.
De meeste mensen drijven als ze zitten omdat dat MAKKELIJKER is, maar het is niet de juiste manier!
Sizzle schreef:Alicia: In de piaffe en uitgestrekte gangen doe ik het ook zo (maar daar was ik bij dit topic niet echt vanuit gegaan). Maar dan zit ik door. Met lichtrijden gebruik ik alleen een lichtonderhoudende hulp en om die enkelzijdig te geven zou in mijn ogen teveel de balans verstoren en dus verwarring bij mijn paard.
Ik vind het wel interessant dat jij dat blijkbaar wel kan zonder storende gewichtsverplaatsing. Dat vind ik knap.
iloveyah87 schreef:ik heb er eigenlijk nog nooit opgelet (stom he automontisme) dus wat ga ik maandag doen??? inderdaad... er eens op letten wat ik doe...maar ben wel benieuwd wat nou het goede is en verkeerde...?
Ook het woord "galopje??" is meestal genoeg hem in die gang te krijgen. Dit werkt alleen in het bos hoor, zodra we dressuurmatig in de bak rijden (wat nu nauwelijks meer voorkomt omdat de bodem van de bak zwaar is) dan is hij totaal niet aan het been en doet hij wat ik hem vraag maar het gaat niet van harte...Daarom rijdt ik hem ook vaak dressuurmatig in het bos want dan loopt hij heerlijk, pasje wijken van de ene kant van het pad naar de andere, schouder voor, dit doet hij dan veel makkelijker