Wanneer aandrijven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Wanneer aandrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 16:21

ik was laatst op stal en toen hadden we het er over waneer moet je nou aan drijven in draf.
ik doe het meestal als ik van de zit om hoog ga en dan vlieg ik omhoog.
maar volgens mij moet het als je onder weg bent om te gaan zitten.
omdat ik het op het foute moment doe wiebert mijn rechter been altijd zo
wie weet waneer het nou moet ?

Boktpony

Re: Wanneer aandrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:23

je moet aandrijven wanneer het nodig is...

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 16:24

Rianneke schreef:
je moet aandrijven wanneer het nodig is...

Ja maar wel op het goede moment. en waneer is dat moment er?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:26

drijven als je zit.
Op het mment dat je gaat staan gebruik je tegengestelde spieren en kun je de hulp minder zorgvuldig geven. Bovendien druk je jezelf teveel omhoog door op dat moment te drijven. OOk kun je als je staat niet inwerken met je zit. Je kunt dan nooit een combinatie hulp geven.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:54

idd, drijf op het zit moment

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:59

ik hoef nooit aan te drijven in draf, 1x druk/duwen met m'n kuit wanneer ik wil draven, 1x druk/duwen met mijn been en ze springt aan in galop.

Mijn idee is als je bij elke stap gaat drijven een gewenning word en ze er op een gegeven moment niet meer op reageert.

net als een irritante mug die hoor je op een gegeven moment ook niet meer zoemen..

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:02

kiimmiie schreef:
ik hoef nooit aan te drijven in draf, 1x druk/duwen met m'n kuit wanneer ik wil draven, 1x druk/duwen met mijn been en ze springt aan in galop.

Mijn idee is als je bij elke stap gaat drijven een gewenning word en ze er op een gegeven moment niet meer op reageert.

net als een irritante mug die hoor je op een gegeven moment ook niet meer zoemen..

Haha! ................dat was de vraag toch niet...........hoef bij mijnes ook bijna niet te drijven hoor, maar als je drijft moet het op het zit moment........ Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:08

kiimmiie schreef:

Doe jij niet aan tempowisselingen en wendingen dan? Verward

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:10

Het moet dus als je zit, dan aandrukken.

Ik doe het zelf ook nog regelmatig fout! Is heel lastig als je jezelf het verkeerd hebt aangeleerd, en dan ineens moet omschakelen. Oefenen dus!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:24

dat wel je hebt gelijk sizlle

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:27

Het moet NIET als je zit!

En wel om de volgende reden:
De draf is een 2 tempi gang met zweefmoment. De beenzetting is als volgt:
Linksvoor en rechtsachter, zweedmoment, rechtsvoor en linksachter, zweefmoment enz.
Je moet dus, als je op het buitenbeen lichtrijdt, met je binnenbeen drijven als je staat en met je buitenbeen als je zit. Op die manier drijf je het achterbeen aan dat op dat moment onder de massa zit.
Drijf je aan als je zit, bereik je dus niet dat het binnenachterbeen (wat doorgaans meer belast wordt) onder de massa wordt geplaatst, en dat het buitenbeen wel onder de massa komt, waardoor je een scheef paard krijgt.
De meeste mensen drijven als ze zitten omdat dat MAKKELIJKER is, maar het is niet de juiste manier!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 02:54

Sizzle schreef:
kiimmiie schreef:

Doe jij niet aan tempowisselingen en wendingen dan? Verward

Is toch niet nodig Clown

Aandrijven doe je wanneer het nodig is, en daar hoef je m.i niet een speciaal moment in de beweging voor uit te kiezen..

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 03:31

ik heb er eigenlijk nog nooit opgelet (stom he automontisme) dus wat ga ik maandag doen??? inderdaad... er eens op letten wat ik doe...maar ben wel benieuwd wat nou het goede is en verkeerde...?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 10:30

Alicia2u schreef:

Linksvoor en rechtsachter, zweedmoment, rechtsvoor en linksachter, zweefmoment enz.
Je moet dus, als je op het buitenbeen lichtrijdt, met je binnenbeen drijven als je staat en met je buitenbeen als je zit. Op die manier drijf je het achterbeen aan dat op dat moment onder de massa zit.
Drijf je aan als je zit, bereik je dus niet dat het binnenachterbeen (wat doorgaans meer belast wordt) onder de massa wordt geplaatst, en dat het buitenbeen wel onder de massa komt, waardoor je een scheef paard krijgt.
De meeste mensen drijven als ze zitten omdat dat MAKKELIJKER is, maar het is niet de juiste manier!

Ik denk dat dat wel klopt. moet vamidag weer rijden en ik ga het eens proberen. lijkt me wel lastig want wat je aan leerd leer je niet zo makkelijk af Bloos

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:39

En rijd vooral op je gevoel. Niet elke pas aandrijven (kan tegen werken), als je voelt dat je paard terug valt, aandrijven.
Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:16

Alicia2u schreef:

Ben oprecht benieuwd hoeveel mensen het op deze manier doen. Ik weet zeker dat mijn paard daar hopeloos van in de war raakt, want 1zijdige kuithulp betekend bij mij buiging om dat desbetreffende been of wijken/zijgang.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:22

[quote="Sizzle
Ben oprecht benieuwd hoeveel mensen het op deze manier doen. Ik weet zeker dat mijn paard daar hopeloos van in de war raakt, want 1zijdige kuithulp betekend bij mij buiging om dat desbetreffende been of wijken/zijgang.[/quote]

Niet veel mensen doen het op deze manier, omdat het niet echt makkelijk is, zoals ik het al eerder zei. Maar het is wel nodig in gangen zoals paiffe, passage en uitgestrekte draf.
Het is geen eenzijdige kuithulp die om een zijgang vraagt, want de buitenteugel en schouder van het paard worden normaliter in een normale draf begrenst. Op het moment dat er een zijgang wordt gevraagt, drijft de ruiter eenzijdig met één been áchter de singel en wordt er ruimte gegeven aan de buitenkant, zodat het paard daadwerkelijk opzij kan.
Bij het links-rechts drijven in de arbeidsdraf wordt de buitenkant begrenst en drijven beide benen op de singel. Dat is het verschil waardoor het paard niet in de war raakt en beter taktmatisch draaft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:31

Alicia: In de piaffe en uitgestrekte gangen doe ik het ook zo (maar daar was ik bij dit topic niet echt vanuit gegaan). Maar dan zit ik door. Met lichtrijden gebruik ik alleen een lichtonderhoudende hulp en om die enkelzijdig te geven zou in mijn ogen teveel de balans verstoren en dus verwarring bij mijn paard.
Ik vind het wel interessant dat jij dat blijkbaar wel kan zonder storende gewichtsverplaatsing. Dat vind ik knap. Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:40

Sizzle schreef:
Alicia: In de piaffe en uitgestrekte gangen doe ik het ook zo (maar daar was ik bij dit topic niet echt vanuit gegaan). Maar dan zit ik door. Met lichtrijden gebruik ik alleen een lichtonderhoudende hulp en om die enkelzijdig te geven zou in mijn ogen teveel de balans verstoren en dus verwarring bij mijn paard.
Ik vind het wel interessant dat jij dat blijkbaar wel kan zonder storende gewichtsverplaatsing. Dat vind ik knap. Lachen

Nou, ik moest er laaaaaaaaaaaaaang voor oefenen... Maar na een tijdje gaat het vanzelf, ne mijn paard loopt er stukken beter door...

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:54

alles wat hun zeggen klopt wel zo leer ik het ook van mijn lesgever

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:56

iloveyah87 schreef:
ik heb er eigenlijk nog nooit opgelet (stom he automontisme) dus wat ga ik maandag doen??? inderdaad... er eens op letten wat ik doe...maar ben wel benieuwd wat nou het goede is en verkeerde...?

uhm het is automatisme..

maar dat is het inderdaad, tenminste als het goed is! Als je jezelf een verkeerd automatisme hebt aangeleerd is het erg lastig dit weer af te leren. Dan moet je er heel bewust op gaan letten tot je het nieuwe ook weer hebt geautomatiseerd.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:01

Ik drijf Miro aan als het nodig is, ben recreatie ruiter en eigenlijk doe ik alles op stem. Als ik aan Miro vraag: "zullen we een drafje doen?" dan draaft hij meestal wel aan en zo niet dan blijven we stappen Knipoog Ook het woord "galopje??" is meestal genoeg hem in die gang te krijgen. Dit werkt alleen in het bos hoor, zodra we dressuurmatig in de bak rijden (wat nu nauwelijks meer voorkomt omdat de bodem van de bak zwaar is) dan is hij totaal niet aan het been en doet hij wat ik hem vraag maar het gaat niet van harte...Daarom rijdt ik hem ook vaak dressuurmatig in het bos want dan loopt hij heerlijk, pasje wijken van de ene kant van het pad naar de andere, schouder voor, dit doet hij dan veel makkelijker Knipoog

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:02

Alicia2u schreef:

Dit is echt onzin. In stap zou dit kunnen gelden, maar in draf niet. Sla de literatuur er maar eens op na.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:05

Om buiging te krijgen spoor je met je binnenbeen aan als het buitenvoorbeen naar voren gaat, dus als je gaat staan. Om uitzwaaien van de achterhand te voorkomen moet je je buitenbeen naar achteren leggen en daarmee "aansporen" als je gaat zitten. Bijdrijven op het rechte stuk weet ik eerlijk gezegd niet wanneer ik dat doe en dat doe ik met 2 benen tegelijk. Voor de rest hoef je niet aansporen als je paard voldoende tempo behoudt en je geen tempowisseling wilt rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:10

Celano: dat iets minder gebruikelijk is is niet altijd meteen onzin. Reactie op drijven is ook maar aan aangeleerd kunstje. Als je je paard altijd op een bepaalde manier rijd dan leert hij het op die manier.
Ik geloof niet dat ik een voorstander ben van het eenzijdig drijven tijdens het lichrijden, maar om het onzin te noemen vind ik te ver gaan.
Hetzelfde is het in feite ook met halthouden. Westernruiters steken hun benen naar voren, ik leg mijn been naar achteren. Je hebt ook van die hunters die geleerd hebben te versnellen op meer teugeldruk en te vertragen bij een losse aanleuning. Super verwarrend als je dat niet kent, maar het is maar hoe je het trucje aanleerd.