Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cortes_

Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:16

Hallo,
iedereen heeft vast wel eens meegemaakt dat ze paard verschrikkelijk op hol geslagen is.
Nou, stel dat dat is gebeurt, daarna is je paard (bij de meeste paarden) helemaal kijken, blazen en alles is eng, hij staat helemaal stijf en voordat je het weet is hij weer weg, hij dribbelt, ect.
Waarschijnlijk ken je het wel.
Mij is het ook al een aantal keren overkomen, maar wat te doen dan? En vaak is het ook al je buiten rijdt, en wat moet je dan doen als je iets verderweg bent?
Je kan afstappen, maar dan heb je weer de kans dat hij er vandoor gaat, en dan is dat gevaaklijk en stop je hem niet, maar kan je hem wel gerust stellen.

Nou, wat doen jullie dan en wat is volgens jullie de beste optie?

Sorry als het fout staat.

Gr, Darcy

Irma_Maandag

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:48

Ik stap er in ieder geval NOOIT af. Je hebt dan veel minder te vertellen mocht het dier er alsnog vandoor willen spurten omdat zijn lijf nog vol van de adrenaline staat. Je kunt het dier dan alleen aan de teugel regelen. Wanneer je er op blijft zitten, kun je (nadat je de controle weer terug hebt) naast teugelhulp ook een been en gewichtshulp blijven geven.
Ik heb het een tweetal keren meegemaakt, en (ook omdat je zelf even moet bekomen van de situatie) ging het stuk daarna vnl. (bij voorkeur in stap, maar als je paard nog opgefokt is kan draf ook) laag en diep ingesteld rijden. Voldoende actief, zodat het dier weer op jou moet letten, en wanneer de ontspanning weer begint te komen, langzaam uitschuiven richting halsstrekken (houdt wel licht teugelcontact, gooi ze niet los).
Meer ervaringen heb ik er gelukkig niet mee. Misschien dat anderen het anders oplosten?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:49

Natuurlijk spreek je het paard ook kalmerend toe, ik kroel dan ook regelmatig even over de halsaanzet (bij de schoft). Op deze manier beloon ik mijn paardjes in het gewone werk ook regelmatig, omdat je dit kunt doen zonder teugeldruk te veranderen en omdat dit tevens herkenbare "paardentaal" is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:52

doodeng, het liefst zou ik er dan ook afgaan, maar ja, dat is niet de oplossing natuurlijk.
probeer zelf zo ontspannen mogelijk te blijven zitten, diep ademhalen. paard rustig toespreken en probeer hem af te leiden door hem aan het werk te zetten....

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:06

Ik rijd meestal gewoon door, ik blijf even stappen totdat het paard weer een beetje relaxed is en ga daarna verder waarmee ik bezig was. Het kan ook zijn dat het paard niet rustig wordt, dan ga ik ook wel eens gewoon weer draven en aan het werk, dan is het meestal ook snel over. Ik ga in iedergeval niet helemaal verstijfd en met de teugels superstrak zitten, want daar maak ik het paard én mezelf bang van.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:13

Als je met een groep bent en je paard spurt ervandoor; aandrijven, doet hij wat jij wilt en in 1 keer omtrekken! (Het is niet helemaal de bedoeling om zijn mond te gaan hangen dan)
Als je dan terug stapt en hij is steeds opgefokt je paard toespreken en aaien over de hals.
Inderdaad NOOIT afstappen! je hebt minder te zeggen en hij is zo weg!
Als hij blijft schrikken van van alles, of doen alsof hij schrikt hou hem bezig. En als hij weer gaat ontspannen ontspan je helemaal mee.
Als jij gespannen zit, word je paard hier ook gespannen van, dus probeer zelf ook te ontspannen, als het echt niet lukt kun je ook nog je handen op zijn hals leggen, op de manen en diep in en uit ademen, wil nog wel is helpen.

Als hij nou rare bochten en sprongen maakt: benen lang!! werkt echt goed Nagelbijten / Gniffelen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:23

Nou in 1 keer omtrekken lijkt me niet zo'n slim plan, veel te veel risico's op stuikelen, vallen en alle gevolgen van dien. Indien je de ruimte hebt kun je hem beter laten, is er sprake van een noodgeval dan kun je hem wel omtrekken, maar kies liever voor een andere mogelijkheid.
Dan is er nog een verschil tussen een echt op hol geslagen paard en een paard die een flinke sprint trekt. In het eerste geval is het paard in blinde paniek en kun je er weinig mee beginnen. In het andere geval is het paard vaak nog wel te stoppen.

Maar goed, daar ging je vraag niet over. Ik maak idd wel eens mee dat mijn pony wegspurt (blinde paniek heb ik gelukkig niet met hem meegemaakt) en daarna nog steeds druk en paniekerig is. Wat bij hem goed werkt is hem dan even flink aan het werk zetten. Zijgangen, korte wendingen ik ben dan wel strenger dan normaal omdat ik zijn aandacht eis ipv vraag. Zelf goed door blijven ademen en opletten zodat je kan ingrijpen voordat hij weer weg is. Ik kies zelf meestal voor een flinke draf, van stappen wordt hij helemaal gestressed en in de galop is hij dan niet meer te houden.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:00

Ik rij bijna nooit buiten en als ik al buiten rijd dan ben ik al een uur aan het dressuren geweest Tong uitsteken . Als ze er in de bak van doorgaan. dan zet ik ze meteen op een kleine volte en dan remmen ze wel af. Als ze weer rustig zijn moeten ze meteen weer aan het werk zodat ze zich weer gaan concentreren op mij.

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:51

als ie buiten op hol slaat is mij altijd geleerd om gewoon te zorgen dat je blijft zitten (sja makkelijk gezegd Tong uitsteken) en hem niet proberen te stoppen door aan de teugels te gaan hangen (ivm de mond). Zorgen dat je nergens tegenaan rijdt door korte ophoudingen/rukjes (hoe zeg je dat) te maken aan een teugel. en hem dan bijvoorbeeld naar een muur of wat te rijden (waar hij niet over/door of omheen kan) zodat hij wel moet stilstaan.
Na zoiets vind ik het ook altijd moeilijk om weer verder te gaan, hou het dan ook altijd rustig maar als hij blijft klieren (soms ook om uit te proberen) lukt het ook wel is om even mijn stem te gebruiken dan heeft ie ook zoiets van oke dit was wel weer mooi Knipoog maar dat is meestal in een bak.
Een ander paard mee nemen dat niet snel schikt op buitenrit is dat niets? succes in elk geval!

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:53

Lieke schreef:
Wat bij hem goed werkt is hem dan even flink aan het werk zetten. Zijgangen, korte wendingen ik ben dan wel strenger dan normaal omdat ik zijn aandacht eis ipv vraag. Zelf goed door blijven ademen en opletten zodat je kan ingrijpen voordat hij weer weg is. Ik kies zelf meestal voor een flinke draf, van stappen wordt hij helemaal gestressed en in de galop is hij dan niet meer te houden.

ja dat zou ik ook aanraden, een actief paard schrikt minder heftig (is me altijd gezegd Knipoog)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:56

blinde paniek heb ik helaas wel al eens meegemaakt
en ik zeg je..er is dan niks aan te doen als zitten blijven en hopen dat hij of zij ooit stop komt...
dood eng

een goede spurt kun je oplossen door (als je het echt niet meer weet) ergens heen te rijden waardoor die niet verder kan rennen f al je de plaats hebt om te trekken (maar dit kan wel nare gevolgen hebben!)

meestal voel je wel wanneer je paard aan het klieren is voor een spurt en ik zou hem dan idd aan het werk gaan zetten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:51

Poker schreef:
Hallo,
iedereen heeft vast wel eens meegemaakt dat ze paard verschrikkelijk op hol geslagen is.

Om heel eerlijk te zijn, nee, dat heb ik niet meegemaakt. Misschien heb ik geluk gehad met de keuze van paarden waarop ik buitengereden heb Knipoog
Wel heb ik gereden (rijd ik nog steeds) op een paard dat zo nu en dan even "los" moet en dan een wat langere remweg heeft en daarna ook erg druk kan doen.

Poker schreef:
Nou, stel dat dat is gebeurt, daarna is je paard (bij de meeste paarden) helemaal kijken, blazen en alles is eng, hij staat helemaal stijf en voordat je het weet is hij weer weg, hij dribbelt, ect.
Waarschijnlijk ken je het wel.
Mij is het ook al een aantal keren overkomen, maar wat te doen dan? En vaak is het ook al je buiten rijdt, en wat moet je dan doen als je iets verderweg bent?
Je kan afstappen, maar dan heb je weer de kans dat hij er vandoor gaat, en dan is dat gevaaklijk en stop je hem niet, maar kan je hem wel gerust stellen.

Nou, wat doen jullie dan en wat is volgens jullie de beste optie?

Hangt van het paard af en ook wel van zijn/haar opvoeding. Bij de meeste dribbelaars is het een kwestie van rustig ademhalen en steeds weer naar het gewenste tempo terughalen. Blijf vooral lachen om de heisa die ze maken, dan ben jij namelijk ontspannen en geef je dus geen spanning door naar het paard.
Maar het belangrijkste is om toch de opvoeding eerst in de bak beter te regelen, zodat je veilig buiten kunt gaan rijden. Maar ook de opvoeding aan de hand moet je aandacht aan besteden, zodat je ook veilig naast je paard kunt lopen als dat nodig is.
Met een paard dat echt op hol kan slaan heb je buiten niets te zoeken, dat is namelijk niet alleen een gevaar voor jou en je paard, maar ook voor anderen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:00

ik heb het zeker weleens meegemaakt.

Ik stap nooit af. gevaarlijk, en hoe kom je er weer op.

Als je af zou stappen voor het paard een extra reden om ervan uit te gaan dat er ook daadwerkelijk iets aan de hand is. Ook heb je aan de hand weinig te vertellen.

Je moet gewoon rustig blijven. zeker niet klemmen of gaan hangen aan de teugels. geef je paard even lucht om hem daarna rustig terug te nemen. rustig praten en gewoon rusig blijven helpt meestal wel. In erge gevallen rijd ik riching iets waardoor ze echt wel gaan afremmen (muur, etc.)

in de allerergste gevallen laat ik ze in een cirkel rennen welke ikrusigaan kleiner maak. Omtrekken kan indd de grootste blessures veroorzaken!

Daarna even stappen, lange teugel, net doen of er niets aan de hand is en weer oppakken en verdergaan. Eerst langzaamaan de ontspanning opzoeken, want waarsch. lukt lange teugel geven niet meteen.
en daarna gewoon niet weer de problemen opzoeken maar een nieuwe keer met desnoods een rustig paard erbij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:02

het enige wat je kan doen als je paard ECHT op hol is......... is keihard roepen "LET OP.... AAN DE KANT" je kan echt helemaal niks meer, maakt niet uit wat voor een santekraam je erin, aan of op hebt hangen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:30

Ligt er heel erg aan wat voor paard! Ik had er een onder mijn kont die er ook wel vandoor ging. Bij het eerste de beste stuk waar het kon ging ik dan weer galoperen en liet ik hem echt even flink doorgaloperen. Harder dan hard kun je niet gaan en dan ben ik weer in control. Maar ja, die deed het ook echt voor de lol ipv dattie schrok ofzo.

Als je paard echt bangig is, ga dan in ieder geval niet zelf heel voorzichtig gaat doen. Bij het eerste dingetje wat je dan doet, schiettie weer weg. Gewoon doen wat je altijd doet, vooral niet de enge dingen nog enger maken, maar doen alsof het niet belangrijk is helpt vaak beter. Je paard reageert precies zoals jij hem voordoet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:32

zolang je nog wat kan vertellen is het paard niet op hol, ook al is het harder, links of rechtsaf.......

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:34

mijn paarden zijn nog nooit op hol geslagen. wel dat ze ervan door wouden maar dan hield ik ze bij en bleven ze er wel bij. als het echt erg is stap ik af en stel ze gerust loop er een stuk mee tot ze rustig zijn en dan gaan we gewoon weer verder

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:53

Inderdaad KiWiKo, echt op hol is iets heel anders dan "ervandoorgaan". De meeste mensen die reageren spreken over het er vandoor gaan.
Ik hoop dat dit komt doordat jullie geen ervaring hebben met een echt op hol geslagen paard.... is niet fijn!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:56

De twee keer dat het mij overkomen is, was (helaas beide keren) doordat de pony, en de andere keer was het een paard, doordat ze schrokken van een loslopende hond. De ene keer sprong het dier uit het niets tevoorschijn, de andere keer werd het paard echt flink in zijn achterbeen gebeten door een hond.
Is wel wat anders dan nep-schrikken of een baldadig paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:56

precies Irma!

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:04

Ja, mee eens! Als ze erg echt vandoor gaan heb je niks te zeggen, gewoon blijven zitten en zorgen (hopen) dat hij de goeie kant op gaat.
Niet echt fijn Scheve mond . En al helemaal niet als je paard het daarna nog niet is vergeten. IK ga dan meestal gewoon flik stappen, nageeflijk rijden of heel langzaam draven, om het even te vergeten. En me handen naarvoren, zodat ik ze gelijk weer terug kan soen als er iets gebeurt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:08

als ze echt op hol gaan heb je idd niks meer te vertellen. Ik heb het in 2006 op ponykamp meegemaakt was echt dood en dood eng.

Als ze 'er van door gaan' ga ik daarna meestal nog eens extra goed op mijn kont zitten en praat ik rustig en probeer ik ze als het mogelijk is even op ene volte te sturen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:13

nou ik niet hoor, ik zet alle zeilen bij om te overleven.......... niks rustig praten en rustig zijn...... de eerste de beste boom probeer ik het dier tegenop te sturen..... als dat uberhaupt doorkomt

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:18

Ik stuur zelf nooit tegen een boom op, als hij er dan net langs gaat heb een paard on de bosjes en behoorlijk pijnlijke knieen.

Mijn automatische reactie is verlichte zit, anders hobbel je alleen maar en dat helpt het paard ook niet. En ik probeer hem altijd op een ruiterpad te houden, hij moet toch ooit stoppen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:22

op een echt op hol paard kan je proberen wat je wil........ maar die gaat dwars door bomen heen als het moet