Koetje voor de eerste keer voor de kar :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inga17

Koetje voor de eerste keer voor de kar :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:31

hallo bokkers,
hierbij laat ik jullie even een paard foto's zien van mij en mijn koetje..
sinds een aantal weken heb ik te horen gekregen dat ik voorlopig niet meer mag paardrijden.. en aangezien ik samen met mijn vader aangespannen rij dacht ik ik beleer mijn eigenpaard gewoon voor de kar... en een aantal andere leuke foto's

koetje (KiaraZ) en ik
Afbeelding

even 1 rijfoto.. geen cometaar dit is in de periode dak ik al met mijn rug zat... maar toch door gaan dus daarom is mijn houding niet goed en daardoor loopt mijn paard ook minder.
Afbeelding

hoezo?? brutaal Tong uitsteken
Afbeelding

dit zijn twee foto's van de eerst keer spoedig zullen er meer volgen..
Afbeelding

ziet het er niet proffie uit?
Afbeelding

groetjes inga17

Achmeddie_

Re: Koetje voor de eerste keer voor de kar :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:41

Aaah wat een leuk paardje heb je zeg Lovers

Ik dacht eerst dat je echt een koe voor de kar had gezet.. Huilen van het lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:01

Ziet er wel goed uit.
De broek mag nog wel een stuk omhoog, max een handbreedte onder de zitbeenknobbel. En je zweep hoort altijd in je hand

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:01

ik heb er niet echt, helemaal niet Knipoog, verstand van, maar denk dat het heel netjes is voor een eerste keer. Leuke oplossing als je voorlopig niet meer mag rijden. Ik waarschijnlijk binnenkort ook niet, maar mennen is echt niet mijn ding.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:08

Leuk paardje heb je, ziet er leuk uit! Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:15

Zit er leuk uit! Lachen
En die van de zweep, als het de eerste keer is voor paard, waarom moet ze dan persé een zweep in de hand hebben? Als wij gaan mennen gebruiken we de zweep alleen wanneer nodig is.. uhm nooit eigenlijk Knipoog
Dat krijg je misschien aangeleerd bij het menbewijs ofzo maar vind het niet echt nodig.. eerder voor het plaatje.
Ga zo door!

ik men trouwens niet, zit er liever op, me moeder en vader doen dat

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:29

Als je op een paard zit, gebruik je toch ook je benen of heb jij de eerste keer zonder benen gereden? De zweep vervangt jouw beenhulpen en helpt het paard dus inbuigen ed. Daarnaast werkt de zweep begrenzend. Het is het enigste hulpmiddel wanneer je paard dreigt opzij te springen of zich omdraait (en je kar kans heeft op scharen) Mennen zonder zweep is maar wat rondhobbelen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:29

haha ja vindt jij, sommige paarden hebben gewoon geen zweep nodig hoor.
En zo heb ik er ook ene van.
En met enigste hulpmiddel ben ik het niet eens.. de stem is heel belangrijk!

mii_bll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:35

Ziet er leuk uit, nog veel succes met het beleren voor de kar!

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:48

ziet er leuk uit! Lachen ik zie dat het paard het ook wel leuk vind, volgens mij ? Nagelbijten / Gniffelen Haha!

en dat van die zweep, hoef je niet vast hoor Knipoog Als je paard op je stem reageert is dat voldoende, en geloof me, ik kan het weten Knipoog

Mijn opa ment al iets van 40 jaar... En die gebruikt de zweep alleen wanneer het moet of het wanneer paard niet vooruit wil

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:06

leuke aanspanning! Daar zal je nog veel plezier mee gaan krijgen. Verder ben ik het met Napie eens. zweep in de hand en broek wat omhoog!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:04

AaronYve schreef:

Waarom gebruiken mensen onder het zadel dan hun benen, dan kan je toch ook enkel met de stemhulpen aan de slag. In het geval van nood heb jij met de stem niks in te brengen
Laatst bijgewerkt door Napie op 08-11-07 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:06

Leuke combi!
Veel plezier ermee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:20

AaronYve schreef:

Hoe wil je een paard in laten buigen op je stem?

"Buig" ? (hey, das wel een idee, aangespannen vrijheidsdressuur!!!! Tong uitsteken)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:21

TS: leuke foto's, fijn dat het zo goed gaat, mennen is inderdaad een goede vervanger als je niet mag rijden ohz. maar let op dat je op de kar goed om je houding van je rug denkt, ik heb ook een vrij 'zwakke rug' en vrij snel last van pijn in mijn rug, en daar moet ik wel aan denken als ik op de wagen ga zitten Knipoog

Verder mag inderdaad de broek een stuk omhoog, en ben ik het eens met napie.

Aaronyve en x_Ellis: jullie hebben blijkbaar beiden zélf geen ervaring met het mennen, waarom dan zulke uitspraken doen?

De zweep is voor ons menners wat voor jullie de benen zijn bij het rijden ohz. Zonder zweep kun je NIETS!

Paard schrikt, springt opzij en springt een sloot in. Kun je eventueel voorkomen door op het juiste moment je zweep aan de zij van je paard te leggen.

Zweep is écht niet alleen maar 'correctiemiddel' in de zin van een mep met de zweep als 'straf', het is je richtingaanwijzer in het verkeer, je beloonmiddel, je benen, etc. etc.

x_Ellis: dat jouw opa toevallig op die manier rijdt (met alle respect voor je opa hoor) wil niet zeggen dat dat de juiste manier is...... ik ken zat boeren die nog steeds hun paarden met 2 jaar voor de wagen zetten, wil óók niet zeggen dat dat goed is. Vele mensen van de 'oudere generatie' nemen alles veel makkelijker.

Ookal luisteren paarden prima, je hebt áltijd de zweep nodig.

Lachen

@ TS nog even: heel leuk paardje trouwens, en nog veel plezier gewenst met het mennen verder Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:36

Napie schreef:
AaronYve schreef:

Waarom gebruiken mensen onder het zadel dan hun benen, dan kan je toch ook enkel met de stemhulpen aan de slag. In het geval van nood heb jij met de stem niks in te brengen

Ookal gaat mijn paard nog zo hard of weet ik het wat, luisterd ze altijd naar mijn stem, om dan wel weer te kalmeren!! Dus ik zie niet in waarom mennen zonder zweep niet zou kunnen.... Ik heb geen verstand van mennen, maar dat vroeg ik me gewoon af... Als het dier de eerste keer ervoor staat, hoeft het toch nog geen stelling enzo aan te geven....

Ziet er leuk uit... Ik dacht eeen koe voor de kar???

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:38

Ik bedoel meer zeg maar, dat je de eerste keer nog neit gelijk een zweep hoeft te gebruiken, denk dat zo'n dier beter eerst vertrouwen kan krijgen voor de kar toch??

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:43

Idd en ja we doen wat we zelf willen als jullie met zweep mennen, Prima!
Wij doen het zonder, en ja daar over grapjes maken kan je best doen ja...
wij hebben hem niet nodig, buigen doet ie ook zonder hulp Knipoog
En op stem reageert hij beter dan met een zweep erbij.. tja is maar wat je je paard hebt geleerd.

En joycie, ik mag zo'n uitspraken doen ja want het is mijn menig en wij doen het ook zonder zweep! sjonge wat een reactie zeg.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:57

Citaat:
Ookal gaat mijn paard nog zo hard of weet ik het wat, luisterd ze altijd naar mijn stem, om dan wel weer te kalmeren!! Dus ik zie niet in waarom mennen zonder zweep niet zou kunnen.... Ik heb geen verstand van mennen, maar dat vroeg ik me gewoon af...

Z0o lust ik er nog wel een paar, van reageren op de stem.
De man uit dit topic ment al jáááren, vertrouw z'n paarden meer dan 100% en ook híj gaat de sloot in omdat de boel aan de kletter gaat.

Ik zeg niet dat je veel eigendunk heb, maar zie toch in dat je met vluchtdieren werkt! Als die op de vlucht slaan, kun jij nauwelijks wat beginnen met je teugels, láát staan met je stem.

En mennen zonder zweep, daar zie je het nut niet vna in. Zou zeggen, ga je verdiepen in de mensport (als daar je interesses liggen, zo niet, idd oriënteren, kan nooit kwaad) en je zult merken dat je zonder zweep minder contract hebt met je beesie voor de kar.

Dit alles niet aanvallend bedoelt (dat is het nadeel van typen, je weet niet goed op welke toon het wordt gezegd, maar bedoel het niet l*llig)

On-Topic: Vind het een mooie combi, die bonte voo de kar. En mooi dat hij dat lekker accepteerd. Dit staat garand voor nog vele kilometers plezier Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:10

idd loeckie.

Sinds wanneer is een paard altijd voor de volle 100% betrouwbaar??
Sinds wanneer luisterd een paard áltijd op de stem??! Als ze écht in paniek raken, kun je gillen, schreeuwen en 'hoooooooooooooh maar, rustig maar!' roepen wat je wilt, maar die beesten zijn dan in paniek en dan komt vluchtgedrag naar boven.

Zo rijd ik vaak langs een kanaal... heb kunnen voorkomen dat we er achterwaarts in donderden, door haar een tik met de zweep op haar kont te verkopen, mevrouw ging in verzet en wilde alleen nog maar achteruit; kar schaarde bijna, en het kanaal kwam dichter en dichterbij. Dan kun je zeggen wat je wilt, maar je beestje luisterd dan even niet.

Dus aaronyve: ik/wij bedoelen het helemaal niet aanvallend, het is alleen zo dat jij geen goede argumenten geeft om níet met zweep te rijden. Die argumenten zul je ook niet kunnen vinden, want íedere ervaren, verstandige menner weet, dat je een zweep nodig hebt om goed en veilig te kunnen gaan rijden.

Verder nodig ik je eens uit in dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=848795&st=0&sk=t&sd=a&start=25

Lees maar eens allemaal wat iedereen daar zegt.... maak daar je standpunt eens kenbaar.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:26

loeckie schreef:
Citaat:
Ookal gaat mijn paard nog zo hard of weet ik het wat, luisterd ze altijd naar mijn stem, om dan wel weer te kalmeren!! Dus ik zie niet in waarom mennen zonder zweep niet zou kunnen.... Ik heb geen verstand van mennen, maar dat vroeg ik me gewoon af...

De man uit dit topic ment al jáááren, vertrouw z'n paarden meer dan 100% en ook híj gaat de sloot in omdat de boel aan de kletter gaat.

Ik zeg niet dat je veel eigendunk heb, maar zie toch in dat je met vluchtdieren werkt! Als die op de vlucht slaan, kun jij nauwelijks wat beginnen met je teugels, láát staan met je stem.

En mennen zonder zweep, daar zie je het nut niet vna in. Zou zeggen, ga je verdiepen in de mensport (als daar je interesses liggen, zo niet, idd oriënteren, kan nooit kwaad) en je zult merken dat je zonder zweep minder contract hebt met je beesie voor de kar.

Dit alles niet aanvallend bedoelt (dat is het nadeel van typen, je weet niet goed op welke toon het wordt gezegd, maar bedoel het niet l*llig)

On-Topic: Vind het een mooie combi, die bonte voo de kar. En mooi dat hij dat lekker accepteerd. Dit staat garand voor nog vele kilometers plezier Ja

Zo hallo, zo kan die wel weer, ookal is het niet aanvallend bedoeld kun je het ook iets anders neerzetten!!! Ik zie heus wel in dat ik met vluchtdieren werk... Maar als er iets is om te schrikken,en ze is al geschrokken helpt niets meer, dus ook geen zweep... Lijkt mij!!! Wanneer er iets is waarvan ik denk ze gaat schrikken en ik begin te praten valt het altijd heel erg mee.. maar als ze aan de kletter gaan dan heb je naar mijn inziens ook echt niks meer aan je zweep!!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:28

owhjah, dit was ook niet aanvallend bedoeld en ik hou er verder ook over op aangezien ik inderdaad geen verstand heb van mennen, alleen maar bij mijn tante op de bok, en die ment ook zonder zweep. Maar die crost wel alleen door het bos heen... Haha!

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:35

Ik heb geen verstand van die zweep en dat maakt me ook niets uit..
Ik vind dat het leuke foto`s zijn en het koetje heeft er duidelijk plezier in! leuke oplossing zo toch voor je rug?! succes!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:39

Jaja, al die paarden zijn zo braaf, die hebben geen zweep nodig. Een zweep is alleen voor niet-brave paarden die niet naar de stem luisteren. Nou Ijsbrand Chardon, je mag je paarden wel eens opvoeden. Dan kan je zweep in de koker.

Er is hier gewoon een hele groep leken die menen iets te weten enkel uit ervaring dat hun familie zonder zweep ment (op welk niveau vraag ik me af)
Misschien heeft dit paard geen zweep nodig en zal je als beginnend menner nog weinig kunnen doen met buiging ed, maar het is gewoon al een hele goede gewoonte om het je aan te leren dat ding in je hand te houden tijdens het mennen. Ik heb hem altijd in me hand en ook pony's die prima naar de stem luisteren. Er zijn hele ritten dat ik hem nooit gebruik maar toch gaat hij niet in de zweepkoker. Het moment (een noodsituatie) waarin je hem wel nodig heb, is namelijk een kwestie van een seconde.
Mijn zweep heeft in het begin wel in de koker gestaan. Mijn pony is toen op een landweggetje ergens bang van geworden en achteruit gaan lopen. Had ik hem op dat moment een lel met de zweep kunnen geven, had ik hem weer voorwaarts kunnen drijven en waren we niet met kar en al in de sloot terecht gekomen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:40

loeckie schreef:

In elke tak van de mensport ben je verplicht je zweep in de hand te houden
Ik zou zo zeggen verdiep je er eens in, door bv reglementen te lezen.
Zelfs recreatief heb je hem nodig, stel je wil een bocht door(de hoek om)
en je paard valt door de binnenbocht, je belandt of op de stoep of tegen de tegenligger.
Heb je dus echt je zweep nodig om te corrigeren..
Hij reageert echt niet als je stelling met je stem vraagt..

edit tikfout
..