Wat kun je het beste doen als een paard zijn hoofd kantelt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twx_2000

Wat kun je het beste doen als een paard zijn hoofd kantelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 21:37

Ik rijd een 4-jarige ruin die vaak tijdens het rijden zijn hoofd kantelt. Ik vind het erg moeilijk om daar een oplossing voor te vinden. Wie kan me helpen?

Alicia2u

Re: Wat kun je het beste doen als een paard zijn hoofd kantelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:08

De oplossing is simpel: Minder hand en meer been!

De meeste paarden kantelen het hoofd omdat ze onvoldoende door de rug lopen en de ruiter dat met de hand probeert af te dwingen. Ontspan je hand en geef been, dat is de enige oplossing.

Note: Zorg wel dat je paard aan het been is, anders helpt het natuurlijk niet!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:30

Kan ook zijn dat hij last heeft van zijn gebit, hij is 4 jaar dus er gebeurd nog veel in zijn mond.
Kan idd ook dat je wat hard ben met je hand of dingen vraagt die hij moeilijk vind.

xkellyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:57

mijn vorige paard deed dat ook welleens, moest van mijn instructrice ook meer been geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:36

Hoeft niet per sé kwestie van teveel hand te zijn, kan ook verkeerde handpositie zijn. Bv door de binnenhand over de schoft naar buiten te drukken, of richting je buik te brengen in een wending, ipv 'm netjes naar binnen te brengen. Hiermee nodig je het paard uit het hoofd te kantelen en alleen de neus naar binnen te brengen, ipv dat je 'm uitnodigt om met heel z'n hals en hoofd je binnenhand te volgen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:21

Het kan ook dat je paard op één kant vast zit en hierdoor zijn hoofd kanteld...

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:03

Het kan best veel oorzaken hebben maar ik zou denk ik gewoon meer been geven. Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:52

Inderdaad, let op je eigen handhouding en inwerking. Check je bit (oneffenheden, te groot te klein etc)
Word het niet minder: Even laten checken door een veearts of deskundige, 9 van de 10 keer komt het kantelen voort uit pijn (benen, rug, hals, kaak). Kantelen is NOOIT aanstellerij

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:15

Hele simpele oplossing: op het moment dat hij kantelt, kijk je naar zijn oren, de kant waar zijn oor laag is, doe je je hand iets hoger. Je andere hand iets lager. Iets he. Doeltreffend en efficient.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:21

Disagree... Als het kantelen voort komt uit lichamelijke problemen (zoals meestal) maak je het daarmee juist erger...

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:32

Waar een probleem vandaan komt, is niet altijd interessant. Wie het moet oplossen weet ik wel: de ruiter.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:05

Met alle respect, De ruiter kan rijtechnisch geen serieuze lichamelijke problemen oplossen, waar het probleem vandaan komt is altijd belangrijk, zeker als het 'lijdend en leidend voorwerp' niet duidelijk aan kan geven waar en hoe iets ontstaat.
De ruiter staat machteloos als het paard rugproblemen heeft.
Een lesklante van mijn vriend had een merrie die het hoofd kantelde, weken en weken allerlei oplossingen gezocht en nee 'kijken naar de oren en de kant die omlaag gaat jouw hand omhoog brengen' was absoluut geen optie. Het dier bleek een 2% gedraaide borstwervel te hebben, mag jij mij vertellen hoe welke ruiter dan ook dat oplost?!?!
Ander voorbeeld: eigen paard van mij, bleef het hoofdje kantelen, bleek een onststoken tandwortel te hebben, heo moet ik dat ookalweer als ruiter oplossen?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:07

Ik ga er zelfs spelfouten van maken! Excuses Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:27

Vido schreef:
Waar een probleem vandaan komt, is niet altijd interessant. Wie het moet oplossen weet ik wel: de ruiter.

Is symptoombestrijding. Geloof ik niet in.
Dus als jij je been breekt hoeft het ook niet gezet te worden? Pijnstiller slikken is genoeg? Dan is het directe probleem (pijn) immers opgelost?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:59

Dit item staat onder 'rijtechnisch', 'praktijkproblemem'. Als kantelen zich voordoet als rijtechnisch praktijkprobleem, is de oplossing die ik noemde mijn oplossing (letterlijk zo geleerd van Leunus van Lieren). Zou mooi zijn als iedere rijtechnische oplossing van toepassing zou zijn op de meest uiteenlopende gruwlijke medische aandoeningen.

Het is en blijft de verantwoordelijkheid van iedere ruiter om te checken of rijtechnisch ingrijpen inderdaad tot oplossingen leidt. Is dit niet het geval, dan zal je, voor je verder gaat, een medische check moeten doen. Dat kan je hier dus melden op iedere rijtechnische oplossing!!

Symptoombestrijding klinkt erg als dressuurrijden...je doet niet anders dan corrigeren en weer ontspannen. Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:08

Ik heb dat ook zo geleerd met dat naar de oren kijken en dan van het laagste oor, de hand iets hoger houden. Wel ook goed bij drijven natuurlijk, maar dat is eigenlijk met alles.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:18

Ja ik heb dat ook zo geleerd, maar My God wat ben ik blij dat ik me daar niet op focus. Zou je je niet eerst afvragen waar het kantelen vandaan komt voor je iets op gaat lossen? Want dan weet je ook hoe je het op kunt lossen!
Hoofd kantelen komt nou eenmaal meestal voort uit pijn/blokkades, kun je nog zulke leuke oplossingen bedenken maar dat je je paard daarmee vaak meer pijn doet vergeten we maar even?
~En ja, ze heeft 'rijtechnische' problemen, maar dat zegt niet dat dat niks te maken heeft met waar het vandaan komt? Iets medisch... (waarschijnlijk)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:20

O en dressuurrijden is niet corrigeren en weer ontspannen, ik denk niet dat Leunus van Lieren je dat geleerd heeft, anders mag hij zich wel even achter zijn oor gaan krabben...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:50

Ik ben het in dit geval wéér een met Bonita_Bon! (wat vaker het geval is hihi)
Altijd komen rij-technische problemen voort uit iets lichamelijks!
Anders had je namelijk het probleem niet.
Overigens zijn paarden eigenlijk ook niet gebouwd om op te rijden, maar buiten dat, een paard probeert jou namelijk iets duidelijk te maken! En waar doet hij dat mee?!
Door LICHAAMS-taal!
Dus als het je al rij-technisch niet lukt, is dat toch logisch?!
Laat je paard eens nakijken door een goeie tandarts of een goeie osteopaat, waarschijnlijk verdwijnen je problemen dan als sneeuw voor de zon!
Succes!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:04

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:43

Go jij! Go jij! Miska!

Opzich ben ik minder radicaal wat ostheopaten betreft, hoewel mijn paardjes er alle drie een keer 1 gezien en 'gesproken' hebben (slechts 1 van de drie had een blokkade, maar dat is er 1 teveel! Bovendien had ik de illusie dat mijn paarden niets mankeerden, ze waren toch vrolijk en glanzend en actief?). Sommige dingen kun je ook zelf oplossen, maar kijk wat vaker verder...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:21

Advocaat van de duivel.... de meeste medische problemen van de paarden worden veroorzaakt door fouten van de ruiter en kunnen opgelost worden door de ruiter. Extreme duivel Extreme duivel

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:07

@ Bonita_Bon
Klopt wat je zegt, maar ik heb gewoon erg veel positieve ervaringen met osteopaten en vaak kunnen zij heel veel dingen oplossen en je eventueel ander raad mee geven.
Uiteraard kan het ook in het gedrag van het paard zitten en moet je ook naar jezelf leren kijken omdat een paard jouw eigen gedrag spiegelt.
Alles staat onlosmakend met elkaar in verbinding, het is aan jezelf om dat te beoordelen wat je wilt en kunt doen.
Ik probeer mensen alleen maar een eye opener te geven, met wat er nog niet gezegd is in dit topic of beamen wat anderen ook al zeggen.
Heel veel dingen kun je ook rij technisch oplossen, maar uit ervaring weet ik ook dat je dat meestal al wel probeert als je thuis aant oefenen bent. Vandaar dat je probleem zichtbaar wordt. Want anders was dat niet het geval toch? Uiteraard kunnen mensen je daar ook tips in geven, die je zelf niet bedacht had.
Ik zal er aan denken om van de osteopaten niet het walhalla te maken Tong uitsteken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:25

webster543 schreef:
Advocaat van de duivel.... de meeste medische problemen van de paarden worden veroorzaakt door fouten van de ruiter en kunnen opgelost worden door de ruiter. Extreme duivel Extreme duivel

Waar Extreme duivel Extreme duivel die op slaan is mij even een raadsel...
Je hebt opzich gelijk in je statement. Maar zeker in dit geval is the damage done, het paard heeft al ergens last van. Danwel in zijn hoofd, danwel in zijn lichaam. Dit haal je er niet uit door zijn hoofd recht te 'trekken', door te kijken naar het laagste oor en aan die kant je hand omhoog te brengen. Dat zal werken als je paard het voor het eerst doet en een beetje in de 'probeer' fase is ('hoe kan ik mijn hoofd allemaal houden...hmmm'), overigens niet te verwarren met de 'uitprobeerfase'.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:56

Ik sluit me eerlijk gezegd aan bij webster543. Mijn pony doet het ook af en toe, dan doet het stretchen haar gewoon een beetje zeer (bijvoorbeeld door spierpijn) en denkt ze er makkelijk vanaf te komen door haar hoofd te kantelen. 't Is jammer voor mijn pony, maar daar moet ze toch even doorheen.