Het is altijd moelijk te achterhalen waarom een paard geen lol heeft in de dingen die van hem gevraagd worden.
Vraag bij jezelf af wat je met dit paardje wilt, wat is je doel met hem?
Misschien vindt hij de oefeningen te moeilijk, niet elk paard is geschikt voor hetgeen wat jij graag met hem wilt doen.
Hoe is zijn lichamelijke gesteldheid (te dik of juist te mager misschien) of hoe goed is zijn conditie?
Ik maak er uit op dat hij maar 3 x in de week écht wat doet. Dat is niet erg veel!
Wat doet ie de rest van de tijd?
Staat hij binnen en altijd maar op stal of komt hij in de wei bij zijn vriendjes? Heeft ie überhaupt wel contact met zijn soortgenoten?
Het is heel belangrijk voor een paard dat hij sociaal contact heeft. Misschien is hij daarom wel zo depressief.
Wat voor voer geef je hem? Etc etc etc.
Er zijn tal van mogelijkheden waarom je paard doet zoals hij doet.
Je kunt namelijk niet van een paard verwachten, als hij maar weinig doet, alles vlekkeloos voor je doet en leuk vindt!
Zoals ik het opvat, is zijn spirit een beetje weg!
Maar ik kan me haast niet voorstellen, als jij al die dingen doet zoals je zegt wat je ermee doet, dat hij niks leuk vindt! Misschien is het wel een paardje wat het niet zo naar buiten uit en doet ie gewoon braaf wat je van hem vraagt.
Heb jij er wel lol in, is het wel echt jouw paardje waar je hart ligt? Want als jij al niet erg enthousiast bent, zal hij het ook zeker niet worden. Je moet het samen doen om plezier te maken!
Dikwijls spiegelt een paard jouw eigen gedrag.
En sommige paarden zijn gewoon zo van karakter, dus wat wil je met hem doen?