gezocht: oefeningen voor paardrijles

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Loes

gezocht: oefeningen voor paardrijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:14

Ik geef les aan kinderen van 6 tot 11 jaar en ze leren natuurlijk eerst de basis dingen

zoals staan/zit, sturen, galop
en als ze wat beter kunnen rijden misschien springen en buiten rijden.
Maar daar zijn de meeste nog niet aan toe Knipoog

Ik dacht weten jullie mischien nog leuke dingetjes om te gebruiken bij mijn lessen.

zou het leuk zijn om wat spelletjes toe te voegen?

Wie heeft er leuke ideeën?
Barst maar los!! Cool

Coconut

Re: gezocht: oefeningen voor paardrijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:16

spelletjes te paard, gymnastieken, slalom Lachen

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:19

Ok, leuk.. maar noem eens een paar oefeningen dan wie ik kan doen!;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:19

Spelletjes:
Tikkertje
Paardenvoetbal (Als je aparden daar nie bang voor zijn)
Balkjes draven

en skess gymnastieken is ook erg leuk
wat wij dan altijd deden was bijv teugels vastknopen en dan zonder handen, of met je rechterhand je linkervoet aanraken.. achterover op je paard gaan liggen, zonder beugels allemaal dat soort dingen is leuk

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:21

Ik volg dit even mee Vork Heb volgende week namelijk examen initiator Knipoog
Ik doe vaak splitsoefeningen enzo, de meeste kinderen vinden dit wel fijn Lachen Enja het is te zien van niveau tot niveau wat je met de groep kunt doen hé. Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:22

_Loes schreef:
Ok, leuk.. maar noem eens een paar oefeningen dan wie ik kan doen!;)

* met je rechterhand je linkerteen aan raken en andersom
* achterover op je paard gaan liggen met je rug recht
* armen zwaaien
* Knieen naar je neus optrekken
* met 1 hand sturen
* Slalom rijden met 2 handen
* Slalom rijden met 1 hand
* rondje draaien in het zadel, dus been over de nek, over de kont en weer terug

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:22

jaa precies dat is grappig, en dan met je linker arm je rechter teen enzo en andersom. En voeten uit de beugels en dan tegen elkaar aan drukken boven de boom ( net als een jockey zegmaar ) en tussen balkjes doordraven, en dan halthouden en dan weer in draf slalommen om staanders en dan een rondje om een ton of poin draven en dan weer balkjes.. Een soort federatie spelletje!

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:23

En wat bedoel je met splitsoefeningen shanna w?

Bedankt voor de reacties!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:26

Ik dacht dat je ze in een groep laat rijden?
Dan zijn ze bijvoorbeeld met vijf, rijden ze van A naar C een middenlijn en op het einde gaat de eerste naar links de tweede naar rechts enz, ze moeten goed op elkaar letten zodat ze bij C terug in dezelfde volgorde kunnen invoegen en dan kun je die oefening uitbreiden door ze een diagonaal te laten rijden en dan terug samen laten komen op de middenlijn en omgekeerd of halve voltes halve baan laten rijden terwijl ze al zijn gesplitst enz

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:27

ja ik geef ze ook les in een groep.. maar ik wou even een duidelijk voorbeeld (A)

bedankt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:22

ik heb veel afwisseling in mijn lessen, basis werk aan de hand, longeren, rijden (en dan niet maar gewoon hobbelen, nee ook kinderen kunnen leren rekening houden met het paard, leren hoe een paard werkt, en een goede zit ontwikkelen).
Tijdens me les gebruik ik ook oefeningen als stemgebruik, boosworden op een ander (dus streng praten) en dan gelijk weer lief, iets wat je zeker moet beheersen, boos blijven heeft geen zin en met lieve woordjes doet je paard het niet, en dan heb ik liever dat ze zeggen SCHIETOP!!!! dan dat ze gaan schoppen of slaan. Doe ook vaak oefeningen zonder zadel aan de longeerlijn en spelletjes. Tijdens te spelletjes let ik ook op of de pony's eerlijk behandelt worden, trekken of schoppen is gediskwalificeerd, maar fanatiek mag natuurlijk wel.Ik zorg voor duidelijke vergelijkingen, en probeer weinig moeilijke woorden te gebruiken maar dingen duidelijk en voor kinderen begrijpbaar uit te leggen met tekeningen.
Bij mij sturen ze vanaf momentr 0 van binnen naar buiten om het zo maar te noemen, en dat is heel simpel uit te leggen. Als een paard een rondje moet maken of een bochtje, moet hij zich buigen, anders kan hij geen bochtje maken maar loopt hij of rechtdoor of valt de bocht om. Om zijn lichaam te buigen duw je met binnenbeen in het ritje van de gang zijn buik naar buiten en zorgt de buitenhand dat je zijn schouder op zijn plek houdt en je buitenbeen dat zijn billen op zijn plek blijven. Je binnenhand is je richting aanwijzer, daar mag je richting mee aangeven, maar met een richtingaanwijzer stuur je niet, en uiteraard vertel ik dat hun navel hun oog is en moet kijken/wijzen waar ze heen gaan maximaal een kwart rondje vooruit. en met 3/4 keer oefenen gaan ze al heel redelijk in stap de bocht door, daarnaast mogen mijn pony's van mij rechtdoor lopen als ze op de binnenteugel de bocht om worden getrokken. Later verfijn je de oefening met paard tussen je benen en handen houden en gaan we buigen, rechtstellen, buigen. Uitleg met wat wer in het lijf gebeurt en waarom het zo belangrijk is, etc etc. Dit oefen je dan met slalom, figuren, zonder zadel aan de longe, etc. Zo verzin ik voor ieder onderdeel leuke oefeningen om het oefenen van het geleerde niet saai te laten worden. Ik gebruik ook vaan het spel commando.
Bij "commando"en dan de oefening moet het uitgevoerd worden bij alleen de oefening niet.

Een iemand is hem, vsan te voren wordt duidelijk gemaakt welke oefeningen zijn toegestaan. Diegene geeft aan de hand daarvan opdrachten met wel of geen "commando"ervoor en aan de hand daarvan moet het wel of niet worden uitgevoerd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:27

Hier zijn echt al heeeel veel topics over geweest.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:29

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:40

ik doe ook wel eens vossenspel. Dan krijgt een kind een staart (theedoek ofzo) die stopt deze achter in haar broek, de andere proberen 'm af te pakken en dan is degene die de staart pakt de vos. Ze mogen stappen en draven, ik laat ze niet galopperen want dat wordt chaos!
Of doe een estafette race in stap en draf en eventueel een stukje galop op de terugweg.
ik zet dan 2 banen uit met een drafbalkje als begin en eindpunt. dan bijv. sla-om naar de overkant om pilonnen in stap en in draf terug.
of heen gaan, zweep in achterste pillon zetten en terug, dan gaat de volgende en die pakt de zweep er juist weer uit.
Ben creatief!
succes ermee!!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:44

wij deden altijd tikkertje.Is goed voor je balans en vertrouwen.Ook regelmatig gymnastieken en over balkjes stappen en draven (cavaletti).

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:49

De link die Narya hierboven heeft gegeven is van een topic over ervaringen met mensen die kinderen lesgeven, er staan ook leuke dingen bij die je zou kunnen doen in de les

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:25

Ja idd slalommen en zonder zadel op shetlanders is ideaal voor hun zit Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:34

Annemaria koekoek? is die al genoemd?
Is heel leuk, ze gaan er vaak zo in op dat ze eventueele angst vergeten.

Ook kun je in de bieb zoeken, er is een boekje, het heette geloof ik Spelletjes met pony's.
Daar staat zooo veeeel in.
Ook stoelendans variaties.

Zet in het midden op een ton een aantal voorwerpen, laat ze op de hoefslag rijden, gaat de muziek uit moeten ze zo snel mogelijk 1 van de voorwerpen pakken. En weer snel doorrijden zodat de rest er bij kan.
Je moet echter wel op de pony's kunnen vertrouwen, ze mogen niet schopppen naar elkaar (stel je voor er word een kind geraakt, nou maak je borst maar nat want kinderen kunnen huilen soms Vork )
en pony's mogen niet bang zijn voor de voorwerpen. (kind pakt voorwerp, pony schrikt, gaat rennen, kind klamt in paniek alles binnen bereik vast, dus ook voorwerp, pony blijft maar rennen, en dit is echt een nare ervaring voor ze)

Maar je moet zeker dat boekje lezen!

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 12:47

oke super!

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik wist niet dat er al een topic over was geweest!

Frankaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:21

slaanomen

en verder komt er eigelijk niets in me op Schijnheilig

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:01

laat ze figuren rijden
of : (dit deed ik gister)
zet een slalom uit en zet dan een krukje of een stoel neer met een pion erop als ze allemaal een zweepje hebben moeten ze eerst door de slalom en dan het zweepje in de pion doen zonder te stoppen en dan er ook nog uit proberen te halen
wij deden het ook in draf maar dat is alweer een stuk moeilijker je kan ook nog stoelendans met de pony's doen dus je zegt stap en dan moeten ze rondjes lopen dan zeg jij stop en dan moeten ze een letter zoeken en dan gaan er steeds letters weg totdat je een winnaar over houd

elzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:41

tikkertje deden wij vroeger altijd:D dat was wel leuk maar dan moeten ze wel al goed kunnen sturen enzo. wij deden dit trouwens altijd met dressuur zweepjes ander gingen de paarden vervelend doen...

FerroPaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:05

Zelf vind ik het keuk om dk spelletje in de les te doen:

Het is een soort van wedstrijdje, je gaat met 2 mensen in de bak staan. Een bij de A en de andere bij de C
En dan moet je in stap, draf of galop zo snel mogelihk een rondje rijden. Maar dan wel door de hoeken. Als ze dat niet doen moeten ze een kleine volte maken of 5 secknden stilstaan.

Ik vind het een leuk spelletje om in de les te spelen. En het paard word ook nog een alerter op de hulpen!

Veeeel plezier!! /3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:09

Frankaaa schreef:
slaanomen

en verder komt er eigelijk niets in me op O:)

Wat is dat voor oefening?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:17

topic uit 2007..... zitten jullie te slapen?