Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:00

Dat hoor ik veel mensen roepen, ik ben sinds kort M1 gestart en het word voor mijn lieve Haflinger erg aanpoten, ze vind het heel zwaar.
Gevolg met rijden is dat ik een chagerijnige pony heb die er onderuit probeerd te komen.

Dan denk ik elk gezond paard kan naar het Z? Waar houdt het op, de pony doe ik er nu geen plezier mee, mezelf niet meer dus wat is de definitie van kunnen?
Met hangen en wurgen naar het Z?

moonfish13

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:03

als de pony er echt geen plezier meer in heeft zou het voor mij over zijn... beessie moet er ook lol in houden, moeilijke keus,,,

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:05

Dit vind ik niet waar.. niet ieder gezond paard kan naar de Z...
En ik bedoel er niets mee verder maar ik denk dat het paard naast zijn gezondheid wel degelijk de capaciteiten moet bezitten om Z te kunnen lopen...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:07

Dat denk ik nu ook, mijn pony is geen sportpony en heeft het ook zwaarder mbt. haar bouw.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:11

Ik ben het er ook niet mee eens dat elk paard naar het Z kan.
Sommige paarden hebben gewoon niet de capaciteit om de oefeningen van het Z te kunnen, kwa buiging en dergelijke.
Mijn Pony vind de M oefeningen al moeilijk en maak ik daar ook niet echt happy mee als ik die ga oefenen. Zijn achterhand is gewoon niet sterk genoeg om dat allemaal aan te kunnen, maar mijn paard is echt wel gezond

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:13

En toch zie je steeds meer mensen met koudbloeden de uitdaging aangaan en het prima voor elkaar krijgen! Ik denk dat het meer met het doorzettingsvermogen van de ruiter te maken heeft dan met het paard. en natuurlijk het probleemoplossend vermogen van de ruiter. Trainen om de achterhand te activeren en meer te dragen.
Ik ben het met de stelling in de titel eens, ieder gezond paard kan naar het Z, mits de ruiter daar goed in kan ondersteunen. Zag laatst zelfs in de bit een meisje dat het met een shet wedstrijden rijdt tussen de paarden!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:15

Lusitano, dit heeft niets met doorzettingsvermogen te maken, dat heb ik wel, maar ik vraag me af of dit nog eerlijk is om dit van mijn pony te verlangen.

Dat meisje met de shet start geen Z maar L2 en dat vind ik dus niet echt relevant.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:16

Lein87 schreef:
Dit vind ik niet waar.. niet ieder gezond paard kan naar de Z...
En ik bedoel er niets mee verder maar ik denk dat het paard naast zijn gezondheid wel degelijk de capaciteiten moet bezitten om Z te kunnen lopen...

Hier sluit ik me geheel bij aan, imo is het belangrijkste streven je paard gezond te houden en te zorgen dat hij of zij plezier houdt in het werk, als je dan de Z ook nog kunt behalen, is dat een mooie opsteker, maar gezondheid en plezier staan wel voorop Haha!

Lusitano je hebt hierin ook wel gelijk maar wil je hiermee zeggen dat wanneer een paard het vanwege bijvoorbeeld overbouw niet gezond is, als het tegen de problemen aan loopt als je meer gaat verzamelen vanaf de klasse M? Al heeft de ruiter nog zoveel doorzettingsvermogen, je moet er wel zien te komen, samen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:21

tsja, je moet je idd afvragen of je paard er nog plezier aan beleefd.. Als dit voor mij duidelijk zou zijn dat het niet zo was dan was ik ermee gekapt.. plezier is voor mij toch wel het woord dat bij de ruiter en het paard voorop moet staan.. !

En nee, niet elk paard kan naar het Z gereden worden in mijn opinie.. In ieder geval niet elk paard zal happy naar de Z gaan!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:21

Interessante discussie...die voer ik namelijk al jaren met mijn stalgenote/vriendin.... Knipoog
Ik denk niet dat ieder paard zomaar naar het z zou kunnen lopen. Ik denk dat een paard met wat beperkingen in het exterieur er langer over zal doen. Alle beperkingen in het lijf krijg je in het rijden terug. Dus het kost meer moeite en tijd om het goed te krijgen......maar...mijn mening is dat het niet onmogelijk is,mits het paard 3 normale gangen heeft. Het hoeft geen topper te zijn qua beweging,maar hij moet wel 3 normale gangen bezitten.
Volgens mijn stalgenote is exterieur dus wel bepalend om met het paard naar het z te kunnen rijden. Met een slechte achterkant of een slechte rug is het in haar ogen dus niet mogelijk om het M door te kunnen rijden.
(Ik heb overigens nog steeds hoop hoor met mijn schimpie Tong uitsteken )

edit:spelfout

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:24

Als de ruiter het paard goed traint(en daar zit 'm nou juist de kneep) dan kan elk gezond paard, mits geen enorme exterieurproblemen, Z lopen. En winstpunten lopen.

Maar dat lukt alleen als de ruiter het paard zo kan trainen dat het paard sterker en leniger wordt en meer zelfvertrouwen krijgt.

Een paard wat een beetje overbouwd is kan ook prima Z lopen. Heb er nu zelf ook eentje die behoorlijk overbouwd is en toch heel netjes Z loopt.

Als het paard de kans krijgt om zoveel kracht te ontwikkelen dat hij zichzelf goed kan dragen, en zo lenig gemaakt wordt dat hij zich kan buigen, en dat alles op een vriendelijke manier, dan zijn die Z oefeningen ook echt geen probleem meer.

Ik denk dan ook dat de Haflinger die hier ergens genoemd wordt, net nog wat kracht te kort komt, waardoor het te moeilijk is momenteel, en dan wordt ze sjaggie.Als ze sterker is door gerichte krachttraining,dan lukt dat echt wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:24

Een gezond en correct gebouwd paard kan Z lopen.
Maar kunnen , wil niet zeggen dat het moet.
Beide moeten het leuk vinden, dat weer wel Haha!
Karakter van het paard is erg belangrijk Knipoog
Maar ook de capaciteiten van de ruiter zijn belangrijk. Goede training en een eerlijke ruiter die z'n paard kan motiveren om het werk leuk te vinden. (wil niet zeggen dat elk paard het leuk kan vinden, ookal is de ruiter nog zo goed, maar je ziet wel ruiters die er verschil maken bij hetzelfde paard)

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:25

niet elk paard red de z sommige hebben al zeer veel moeite in de m,soms helpt een tussenstop van een paar maanden ook wel,even geen wedstrijden

ik denk dat je zelf wel aan kan voelen hoe moeilijk je paardje dingen vindt en zorg dat hij het werk inderdaad leuk blijft vinden wel fijn dat je zo aan hem denkt dat doet ook niet iedereen

succes

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:28

Voor iedereen die zegt dat een gezond paard Z moet kunnen lopen, heb ik thuis nog een mooie uitdaging staan!
Een 15 jarige fit en gezond KWPN tuigpaard.. Knipoog

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:32

Denk ook niet dat ieder paard Z kan en wil lopen...
mijn vorige paard haakte al af bij de oefeningen voor het L...ze kon het wel maar wilde niet....ze werd er niet vrolijker van...
Ga je dan door of stop je ermee...ik heb ervoor gekozen om niet verder te gaan...paard werd blijer van een goede buitenrit...

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:39

Citaat:
Een gezond en correct gebouwd paard kan Z lopen.
Maar kunnen, wil niet zeggen dat het moet.
Beide moeten het leuk vinden, dat weer wel
Karakter van het paard is erg belangrijk
Maar ook de capaciteiten van de ruiter zijn belangrijk. Goede training en een eerlijke ruiter die z'n paard kan motiveren om het werk leuk te vinden. (wil niet zeggen dat elk paard het leuk kan vinden, ookal is de ruiter nog zo goed, maar je ziet wel ruiters die er verschil maken bij hetzelfde paard)

hier kan ik me wel in vinden. Maar ik vind ook dat niks moet als jij denkt/merkt tot hier en niet verder en je hebt daar vrede mee, waarom dan niet, je rijdt tenslotte voor je plezier. En bovendien denk ik ook dat de ruiter een groot aandeel heeft in het al dan wel of niet Z lopen van een paard. Het is gewoon ook zo dat er paarden zijn die het makkelijk kunnen en paarden die er meer moeite mee hebben. En met een paard dat het moeilijker vind zal het meer tijd, geduld en moeite kosten om zover te komen, maar ik zeg altijd 'niks is onmogelijk'. Lachen

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:40

@Mindfields. Ik heb even in je profiel gespiekt en ik denk toch dat jij laat zien dat het met een gewoon,gezond paard met beperkingen in het lijf toch mogelijk is om naar het z te rijden.....(en nog snel ook zeg!)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:51

Ik denk dat een gezond paard niet het enige criterium is, de ruiter telt ook mee! Niet iedere ruiter krijgt dat gezonde paard het Z in. Maar met een beetje handige ruiter en de juiste training moet het wel mogelijk zijn denk ik. Ook al duurt de weg dan wat langer.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:52

Ja, waarom niet?
Moet ie het natuurlijk wel leuk vinden en psygisch aan kunnen Haha!.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:57

Elk gezond paard dat ook wil. Met name dat laatste zal van groot belang zijn als het fysieke talent wat minder is. Een paard dat werken wil zal het halen, een paard dat niet werken wil zal never door zijn ruiter naar het Z geschopt kunnen worden, handige ruiter of geen handige ruiter.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:18

Dat is ook waar. Maar er zijn ook paarden die wel willen maar door hun ruiter zodanig in de weg worden gezeten dat ze onder andere daarom het Z niet halen. (ken een mooi voorbeeld in mijn omgeving, dus vandaar dat ik daar steeds mee kom).

Dus beetje moeilijk te zeggen waar het dan aan zal liggen wanneer het niet lukt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:49

ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen een gezond paard. een talentvolle ruiter bijvoorbeeld, en toch ook een dosis geluk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:05

juval schreef:
ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen een gezond paard. een talentvolle ruiter bijvoorbeeld, en toch ook een dosis geluk.

alleen geluk in geen blessures dan.... maar dan gaat het om gezondheid.
Verder kan ik me geen geluk voorstellen bij "het naar de Z rijden"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:06

WowAmigo schreef:
Dat is ook waar. Maar er zijn ook paarden die wel willen maar door hun ruiter zodanig in de weg worden gezeten dat ze onder andere daarom het Z niet halen. (ken een mooi voorbeeld in mijn omgeving, dus vandaar dat ik daar steeds mee kom).

Dus beetje moeilijk te zeggen waar het dan aan zal liggen wanneer het niet lukt!

Maar ik denk dat het in de meeste gevallen ligt aan het talent van de ruiter en niet aan het talent van het paard Bloos
[edit] dan heb ik het wel over een correct gebouwd paard die lichamelijk goed in elkaar zit om de oefeningen te kunnen doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:09

superwoman schreef:
juval schreef:

alleen geluk in geen blessures dan.... maar dan gaat het om gezondheid.
Verder kan ik me geen geluk voorstellen bij "het naar de Z rijden"

geluk heb je ook nodig qua financiële middelen, de juiste instructie, mogelijkheden. En het blijft in de dressuur een jurysport, dus ik vind toch wel dat er dan ook een stukje geluk bij komt kijken of de jury de combinatie altijd weet te waarderen.