inrijden jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mover

inrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:55

Op welke manier moet of kun je het beste een onervaren paard goed inrijden?
Hoe dien je te werk te gaan zodat paardje het op zachte wijze goed leert?
En hoe lang duurt het goed inrijden van een paard van bijv. drie jaar precies?

groeten

Daisies

Re: inrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:28

Als ik jou was zou ik iemand zoeken om je te helpen bij het inrijden, elk paard moet anders ingereden worden, met uiteindelijk het zelfde eindoel, de tijd die er overheen gaat is afhankelijk van je paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:38

niet eenvoudig om daar in een paar woorden iets over te zeggen,heb je zelf ervaring met het inrijden van paarden???ga vooral voorzichtig te werk als er een fout insluipt is het erg moeilijk die er weer uit te krijgen,ik ga voor veel belonen als het goed gaat en alleen door middel van mijn stem boos te laten klinken te straffen.Nou was mijn friese hengst natuurlijk wel een hele makkelijke om in te rijden.
Het zou misschien voor jou toch wel verstandig zijn om hulp te zoeken bij het inrijden....succes ermee

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:52

RUI-->RT-P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:57

Als je dat hier moet vragen moet je het niet zelf doen...Simpel antwoord in jouw geval, paard naar ervaren inrijder brengen.
Hoe lang het precies duurt, wel precies zo lang tot het paard ingereden is...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:10

Ik heb geen ervaring met het inrijden van paarden en ben er nu ook mee bezig, maar eens is de eerste keer zou ik zeggen, ik heb wel hulp en we doen het op ons gemakje.
Ik ben heel veel bezig met grondwerk en rechtrichten aan de hand en ben nu alleen nog onder de man met barebackpad aan het stappen en draven doen we nog aan de lijn omdat de merrie zich daar veiliger bij voelt,
Luister naar je paard en ga niet te snel, leer ze eerst goed in balans te lopen in stap voor dat je een stap verder ga,
Ook werk ik veel met de kaptoom en ik beleer haar ook bitloos,

Maar idd zou ik er wel iemand bijhalen die lekker rustig is en met veel geduld met een jong paard bezig kan zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:17

ik heb met behulp mijn jonge paard ingereden. Veel les met haar nemen al was het maar 15 min. veel tijd instoppen terwijl je meestal maar even tjes bezig bent. Alle kleine stapjes goed belonen. Maar hulp is wel aan te raden

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:55

Daar kan je een hele boek overschrijven! ik zou ook iemand zoeken die je kan begeleiden. Doe in alle geval alles rustig aan!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:51

hier kan ik maar 1 andwoord op geven:
les nemen!
vanaf een forum kunnen wij niet zien wat er goed/fout gaat, goede begeleiding is echt de basis!

inga17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:40

het inrijden van paard is iets wat ik zelf geweldig vind maar je moet het met veel rust doen..
vertrouwen is de basis van alles en hoe lang het duurt om hem echt goed door te rijden dat is geheel afhangelijk van jou en van jou paard/pony. het aller belangrijkste is om eerst het paard relext en goed rond te kunnen laten stapen, draven en galloperen.
ik wenst je veel suc6 en doe voorzichtig want een paard verpesten is makkelijker dan hem weer in het gereel te krijgen en schakel anders hulp in van anderen die ook veel ervaringen hebben

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:14

Zelf een paard inrijden kan, mits..je zelf al behoorlijk kan rijden en iemand naast je met ervaring. Ik moet wel zeggen dat het een behoorlijke kik geeft als je je eigen paard, die je zelf helemaal hebt beleerd ( met hulp! ) eenmaal in de wedstrijden gaat rijden.

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:32

vooral veel les nemen bij iemand die jij en je paard/pony vertrouwen! Zeker niet denken dat je het wel even snel kan doen.

Zadelmak is "redelijk" snel voor elkaar maar het doorrijden gaat aardig wat tijd in zitten.

heel veel succes!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:33

Het inrijden van een paard duurt zolang als het paard nodig heeft.
Je kunt beter iemand zoeken die jou goed begeleid. Er valt weinig nuttigs over te zeggen van achter een computer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:54

Ik ben inmiddels mijn 4e paard aan het inrijden. Ik ben begonnen met een fjordje van 3 waar ik elke dag heel veel begeleiding bij kreeg. Niet alleen met het rijden maar ook met het longeren, lange lijnen enz.
Mijn 2e paardje was een 3.5 jarig belgisch trekpaard. Waar ik zelf spelenderwijs mee begonnen ben. En de eerste paar x erop was er wel altijd iemand bij. Toen ze eenmaal redelijk kon stappen en draven ben ik lessen gaan nemen. Toen kwam mijn 3 jarige merrie. Die ik zelf heb ingereden. Die pakte alles zo makkelijk op. Daar moest ik echt mee uit kijken dat ik niet te veel wilde gaa doen. Daar ben ik na 4 maanden mee gaan lessen.
En nu heb ik een 6 jarig trekpaard die ik aan het inrijden ben voor een ander. En dat gaat ook best makkelijk.

Ik heb dan ook de mazzel gehad dat ik er absoluut geen rotzakken bij had zitten. En ik verder ook veel lessen heb gehad veel gekeken heb hoe andere het doen en veel logisch nadenken/verstand gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:55

Maar wie zegt dat ze het zelf wilt doen? Misschien zijn dit wel gewoon algemene vragen.. iedereen gilt altijd 'neem les, neem begeleiding, dat is voor ieder paard anders dus zoek hulp, begin er zelf niet aan!' etc.. maar dat is geen antwoord op haar vraag. (En dit net zo min, dat weet ik ook wel) Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:34

Mee eens, maar als je een echte boktfan bent en dus regelmatig op bokt zit, dan weet je ook dat iedereen het op een andere manier doet en zijn of haar manier de beste vind. Kijk alleen maar eens naar de leeftijd waarop men denkt een paard te gaan africhten! Hele topics gaan daar al over.
Ik denk dat juist daarom een hoop gillen, laat het aan iemand over die er verstand van heeft of zoek een goede instructeur(trice) die je erbij kan helpen. Want laten we nu eerlijk zijn...iemand via bokt vertellen hoe je een paard moet africhten.......tja, dat gaat niet, klaar uit!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:40

Is het eigenlijk niet zo dat elk paard op de zelfde en juiste manier ingereden moet worden.
Waarom zijn er zoveel verschillende manieren??
De en doet het met sporen de ander zonder!
De een doet het met zweep de ander zonder!
De een doet het met bit de ander zonder!
De een doet het met bijzet,slof,martingaal enz en de ander zonder!
De een laat hem verkloten door een zo genaamde goeie trainingstal waar hij met alle hierboven staande dingen beleert word en de ander doet het op zijn gemakje zelf helemaal op vertrouwens basis.

Willen we niet allemaal een paard die het graag voor ons doet en niet voor allemaal hulpmiddelen??
Als je met zweep en sporen en met hulpteugels rijd wat is daar nog aan dan, dan doet je paard het toch niet meer voor jou, want de meeste ruiters die zo rijden, kunnen niet op een paard dat puur op vertrouwen is gereden rijden.
Er is maar een juiste manier en dat is de eerlijke manier, leer je paard kennen en leer zijn taal, ooit een paard mekaar met stokken zien behandelen, paarden zijn denk ik een van de eerlijkste dieren die wij mogen bezitten, waarom worden ze dan zo oneerlijk behandelt??
Ik word soms zo triest als je een paard in handen krijgt wat dus zo oneerlijk behandelt is en je daar jaren voor nodig hebt om het weer een beetje paard te kunnen laten zijn!!

Ik spreek uit ervaring heb 3 van dit soort paarden in mijn bezit en ben dus nu met 3.5 jarige bezig op een eerlijke en open manier, zodat ze vooral heel veel plezier er in gaat krijgen waar we mee bezig zijn,
Als ik haar roep in de wei dan komt ze in volle galop naar me toe, dus dat is een teken dat ze me vertrouwt en graag met me wil leren en werken.

Zo jammer dat er zovel ruiters ook bang voor hun paard zijn en daardoor vaak veel straffen, mijn gezegde is eigenlijk, de gene die zijn paard slaat en oneerlijk behandelt is bang voor hun eigen paard.
Een paard kun je leiden zonder geweld , als je dat niet kunt ben je geen goede leider.
Als je paard je onvoorwaardelijk vertrouwt dan pas ben je op de juiste weg.

Sorry voor het hele verhaal, zal er ook wel een paar op de kast jagen,maar sorry voor die mensen , maar kijk eens in de ogen van je paard en schrik dan niet van de waarheid, maar ik ben gewoon eerlijk en vertel open wat andere vaak niet durven Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:00

midgie schreef:
Willen we niet allemaal een paard die het graag voor ons doet en niet voor allemaal hulpmiddelen??
Als je met zweep en sporen en met hulpteugels rijd wat is daar nog aan dan, dan doet je paard het toch niet meer voor jou, want de meeste ruiters die zo rijden, kunnen niet op een paard dat puur op vertrouwen is gereden rijden.
Er is maar een juiste manier en dat is de eerlijke manier, leer je paard kennen en leer zijn taal, ooit een paard mekaar met stokken zien behandelen, paarden zijn denk ik een van de eerlijkste dieren die wij mogen bezitten, waarom worden ze dan zo oneerlijk behandelt??
Ik word soms zo triest als je een paard in handen krijgt wat dus zo oneerlijk behandelt is en je daar jaren voor nodig hebt om het weer een beetje paard te kunnen laten zijn!!

tjonge jonge wat een *piep*
Dat jij díe ervaring heb, dat is niet fijn, maar om alle mensen over 1 kam te scheren vind ik niet correct.

Elk paard moet je als individu zien en daarop jou manier aanpassen en niet anderom.

-De ruiter moet een goede zit hebben om het paard correct in te rijden
Je begint met grondwerk - longeren en laat 'm wennen aan de comando's en voornamelijk ho.
Wanneer het vertrouwen van paard er is kun je voorzichtig beginnen met wat op z'n rug te leggen.
Als alles op en gegeven moment goed gaat en er veel vertrouwen is, komt de stap om op het paard te gaan hangen terwijl iemand 'm vast houdt. Daarna ook hangen tijdens de stap.
Als dit meerdere xen goed is gegaan kan de ruiter er op gaan zitten terwijl de begeleider het paard nog vast heeft.
Als alles goed gaat kan de ruuiter te paard aan de longeerlijn wennen en daarna los.
- De tijd wat elk onderdeel in beslag neemt is erg afhankelijk van het paard.
Ook vind ik dat je niet elke dag moet "werken" met een jong paard. Geef 'm de tijd om het te leren en accepteren.
Met overdonderen komen de problemen vaak later.
- En wat zie je als klaar?
Dat hij kan stappen, draven en galoperen of moet hij ook echt een B proefje kunnen lopen?

Dit is ff snel uitgelegd, anders kan ik nog wel tig pagina's typen Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:16

superwoman schreef:
midgie schreef:

tjonge jonge wat een *piep*

Wanneer het vertrouwen van paard er is kun je voorzichtig beginnen met wat op z'n rug te leggen.

Ja je kan het gepiep vinden , maar je zegt zelf wanneer het vertrouwen er is , dus je zegt het niet veel anders als ik, er moet vertrouwen zijn en die bouw je niet op met de zweep, zeker bij zo`n jong paard niet waar alles vreemd voor is, dat draait dus toch allemaal op vertrouwen,
Hoeveel verpeste paarden zijn er niet in de handel, als die paarden met vertrouwen behandelt en gereden waren , dan handen ze toch niet van hand tot hand gegaan om dat er niets mee te beginnen valt???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:24

midgie schreef:
Ja je kan het gepiep vinden , maar je zegt zelf wanneer het vertrouwen er is , dus je zegt het niet veel anders als ik, er moet vertrouwen zijn en die bouw je niet op met de zweep, zeker bij zo`n jong paard niet waar alles vreemd voor is, dat draait dus toch allemaal op vertrouwen,
Hoeveel verpeste paarden zijn er niet in de handel, als die paarden met vertrouwen behandelt en gereden waren , dan handen ze toch niet van hand tot hand gegaan om dat er niets mee te beginnen valt???

Waarom is een zweep zo verkeerd?
Als je 'm verkeerd gebuikt misschien?
Het is een hulpmiddel, geen strafmiddel.
Met longeren gebruik ik een zweep, daar luisterd hij prima naar en is er niet bang van.
Met het doorrijden gebruik ik ook een zweep,daar moet hij aan wennen en kan ik gebruiken als hulpmiddel, niet als strafmiddel. Als hij daar angstig op reageerd doe je iets niet goed

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:59

Deze antwoorden heb ik 5 jaar geleden op bokt ook gehad.
(les nemen, iemand anders laten doen etc)
Ik kocht een 2 jarige en iedereen hier was van mening dat ik niet kon wachten met inrijden en een 13 bijna 14 jarig meisje die een hengst koopt kán gewoon niet goed gaan!
En ik moest niet zelf gaan inrijden zonder ervaring en hulp want dat gaat niet!

Nou, 5 jaar later, ik heb hem op 4 jarige leeftijd ingereden, zelf, zonder hulp. ook daarna nooit les gehad.
Ik heb een super lief braaf paard eraan overgehouden en ondertussen een wedstrijdje gedaan en 2de geworden,
als ie zo slecht was ingereden was ik vast bij de laatsten geeindigd.

Doe het gewoon zelf als je weet dat het lukt, als je twijfelt niet doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:14

Mover schreef:
Op welke manier moet of kun je het beste een onervaren paard goed inrijden?
Hoe dien je te werk te gaan zodat paardje het op zachte wijze goed leert?
En hoe lang duurt het goed inrijden van een paard van bijv. drie jaar precies?

groeten

Ten eerste als je met een (jong) paard werkt:
- Doe je horloge af, zorg dat je geen honger/dorst hebt en naar het toilet bent geweest.
- Haast kost altijd meer tijd
- Weet wat je wil voordat je begint
- Hak nieuwe dingen in hele kleine stapjes
- Begin met nieuwe dingen altijd aan de hand
- Stop als het goed gaat, ookal is dat al binnen 5 minuten.

Boekenlijst:
Grondwerk met paarden van Inge Teblick
Gedrag en training van paarden van Linda Tellington-Jones
De aard van het paard van Stephen Budiansky
Artikel over ontwikkeling en dus belastbaarheid naar leeftijd:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Een goede trainingsstal als je hulp nodig hebt is balingehof ( http://www.balingehof.nl/ )

Hoe lang het goed inrijden duurt hangt af van de combinatie en het einddoel waarvoor je traint.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:08

superwoman schreef:
midgie schreef:

Waarom is een zweep zo verkeerd?
Als je 'm verkeerd gebuikt misschien?
Het is een hulpmiddel, geen strafmiddel.
Met longeren gebruik ik een zweep, daar luisterd hij prima naar en is er niet bang van.
Met het doorrijden gebruik ik ook een zweep,daar moet hij aan wennen en kan ik gebruiken als hulpmiddel, niet als strafmiddel. Als hij daar angstig op reageerd doe je iets niet goed

Hoe denk je dat het gros van de mensen hem wel voor gebruiken, lees hier op bokt maar eens!!!
Waarom moet hij luisteren naar de zweep, hij moet toch onvoorwaardelijk de ruiter vertrouwen en niet de zweep??
Hoe gebruik jij de zweep als hulpmiddel??
En als het je niet lukt, eerlijk antwoorden Vork
Je moest ze de kost geven die de zweep gebruiken als ze zelf vastlopen en daar ligt het probleem.
Even bij tikken word al snel een flinke tik, bij verzet een tik , bij een bok een tik, baasje heeft haar/zijn dag niet een flinke tik, eerlijk is eerlijk, zo gaat het gewoon.
Ik ben ook op de nodige wedstrijden geweest en 9 van de 10 ruiter szitten te meppen en met sporen te prikken en er is geen een jury die daar wat van zegt, denk juist dat er eigenlijk bij het losrijden ook punten gegeven moeten worden.of zelfs na de proef, heb ze zat gezien die hun paard slaan met de zweep en vreselijk in de mond trekken als de proef niet goed is gegaan, is dat eerlijk??
Eigenlijk zou je een zweep moeten verdienen, pas bij eerlijk gedrag tegenover je paard ben je er aan toe om een zweep te gebruiken en bij fout gebruik door de zwepen vernieteraar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:55

Dat veel mensen 'm verkeerd gebruiken, dat ligt niet aan het middel!
Hoe ik de zweep gebruik als hulpmiddel? Dat is niet echt on-topic Knipoog
Maar goed.
De zweep gebruik ik wel eens om het achterbeen wat meer te activeren.
Of wanneer het paard niet op je hulpen reageerd, dus kuit,hak én dan een tikje achter je been gelijk met het geven van been.

Rinke18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:57

Het aller belangrijkste bij het inrijden en doorrijden is Geduld.
Vorig jaar ben ik met mijn jonge paard begonnen, ik ben begonnen met grondwerk, longeren, zadeldekje op de rug leggen, zadel erop leggen, hangen e.d.
Hierna is iemand die ik goed ken als eerst erop gegaan, dit ging heel goed. De eerste paar maanden was het rijden puur overgangen maken, beenhulpen aanleren e.d. en de zweep heb ik wel gebruikt als correctiemiddel.
Ik denk dat het ook verstandig is snel les te nemen. ik heb nu les van een man die veel ervaring heeft met jonge paarden en daarvan heb ik een hoop geleerd.
Doe het gewoon rustig aan en altijd blijven lachen, want boos worden werkt echt niet!