onervaren ruiter pony inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

onervaren ruiter pony inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 22:30

hoi, een vriendin van mij (14) heeft vroeger toen ze 8 was paardgereden, ze kan stappen, draven (lichtrijden nog niet echt heel goed) en galopperen.
ik heb zelf een leasepony en zij wil dat ook graag, nu krijgt ze er binnenkort een bij een andere stal maar die is nog niet ingereden.
ze zou er volgens de eigenaar wel hulp bij krijgen, maar ik heb er niet veel vertrouwen in.
ik heb haar al aangeraden eerst een half jaartje manegelessen te volgen, maar dit wou ze niet.
nu is mijn vraag, is het noujuist beter om op een onervaren pony te gaan rijden zodat je zelf meer leert of werkt dit juist tegenstrijdig? haar omgang met paarden/pony's is verder goed en ze is niet bang om er een keer vanaf te vallen.
zou ik haar misschien tips kunnen geven, of haar helpen (en hoe?)
alvast bedankt voor de reacties

lie_ke

Re: onervaren ruiter pony inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 22:31

oja, ik was vergeten te zeggen dat ze van haar 8ste t/m haar 10e heeft paardgereden

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:34

lijkt me geen strak plan als ze nog niet eens goed kan lichtrijden. Het is belangrijk dat het paard de hulpen zo duidelijk mogelijk krijgt en door haar onervarenheid zou ze tegenstrijdige hulpen kunnen geven, het paard onbedoeld kunnen hinderen en zal ze waarschijnlijk ook niet heel stabiel in het zadel zitten.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:37

Een pony inrijden is geen spelletje, en moet soms proffecionele hulp bij komen kijken. Een jonge pony heeft een strenge hand nodig, en zal heel veel streken uitproberen om de ruiter eraf te krijgen, na aanleiding dat je zegt dat ze amper kan lichtrijden, zal ze ook geen gemene bokken uit kunnen zitten. En als het paard eenmaal door heeft dat die haar er zo afkrijgt, ben je inprencipe verloren, en moet er iemand anders bij laten komen.
Mijn advies is dus, zoek iemand met heel veel rijervaring, en proffecionele hulp als het even kan. Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:41

Een groene ruiter op een groen paard komt nooit goed!
Probeer je vriendin te overtuigen om toch maar manegelessen te nemen i.p.v ineens een verzorgpony.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:43

als het paard met inrijden al dingen fout aangeleerd krijgt, is dit moeilijk om dit er weer uit te rijden. en ervaren ruiters kunnen ook fouten maken natuurlijk maar de kans is kleiner.

en als zij dus onervaren is, weet ze niet wat ze kan verwachten en hoe ze daarop moet reageren. ervaren ruiters ook niet altijd maar weten dus wel meer wat te doen.

dus lijkt me niet echt verstandig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:29

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande reacties aansluiten. Iemand die nog niet kan rekenen kan het rekenen ook niet aan iemand anders aanleren toch??? Waarom willen we dat dan toch altijd wel doen als het om paarden gaat????

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:41

Ik kan me ook aansluiten bij al het bovenstaande, de combinaties: ervaren paard - onervare ruiter, onervare paard - ervaren ruiter zijn veeeel beter!

ze kan beter een ervare leerpaard zoeken om te verzorgen/leasen of idd op een manege gaan rijden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:45

Snap niet dat ze het wil Boos!
Ze wil dan de toekomst van dit paardje beinvloeden. Met weinig ervaring is de kans groot dat je die toekomst niet veel beter maakt Gestoord
Een moeilijk paard is namelijk niet zo veel gevraagd als en makkelijk paard.
De kans dat zij véél fouten gaat maken is groot en dus de kans op en moeilijk paard ook Ja

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:59

Idd, ik ben het met de anderen eens. Een jong paard heeft iemand nodig die hem de dingen kan uitleggen en zowel een zachte als een strenge hand kan hebben wanneer dat nodig is. Je moet weten hoe je er mee om moet gaan en hoe je het paard het zo goed mogelijk uitlegt zodat hij het ook snapt.
Dit kan als een ruiter genoeg ervaring heeft met inrijden het zelf doen, maar een lesgever die er verstand van heeft kan je begeleiden.

Als je een paard inrijd zal die meestal eerst overdonderd zijn, hij moet zijn evenwicht zien te vinden voordat hij echt rare dingen kan gaan doen. In het begin zijn ze meestal braaf, maar sommige beginnen zodra ze hun evenwicht hebben en weten hoe ze met een ruiter kunnen lopen en geen zin meer hebben wat uit proberen. Dit kunnen laffe trucjes zijn maar ook gemene bokken, iemand die daarin onervaren is zal er zelf niks mee opschieten en het paard al helemaal niet.

Ik ben in april dit jaar begonnen met mijn moeder haar fries inrijden, ze leerde snel en had ook al snel haar evenwicht. Ze was er een vrij makkelijk paard in en pikte het snel op, zo heeft ze nog wel dat ze soms onder je uitloopt en de rechtergalop snapt ze niet helemaal. Maar dat is een probleem dat bij meer friesen en andere paarden voorkomt. We gingen de eerste les, na thuis wat gehangen en 3 of 4 keer er op hebben gezeten en aan de lijn te hebben gestapt, al meteen los door de bak en de 7e les konden we al galopperen.
Ze was een makkelijk paard, maar dat wil niet zeggen dat het inrijden makkelijk was. Je moet ze toch weten wat je doet met een paard en daar heb je de nodige ervaring voor nodig.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:56

Bij het inrijden van een paard/ pony moet je goed weten wat je doet en de goede hulpen heven, ik denk niet dat zij na de beschrijving die je gaf, de juiste persoon is om een pony in te rijden, als je dit niet goed doet krijg je een probleempony en dat is wel het laatste wat je wilt.

het beste is om iemand anders dit te laten doen. Ik sluit me dus aan bij al het bovenstaande, dit moet ze niet doen want hier gaat ze waarschijnlijk spijt van krijgen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:59

Als je een onervaren ruiter een pony laat inrijden dan krijg je geheid een probleempaard, inrijden en beleren is geen kinderspel en je moet er zeker goed overweg kunnen met paarden en dus ook goed kunnen rijden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:01

Is dit wijs? Nee. Kun je het voorkomen? Ik betwijfel het. Zoals zo vaak wordt het inrijden van een paard gigantisch onderschat, maar sommige mensen moeten hun kont branden en op de blaren zitten. Toch jammer dat er weer een paard de dupe van is.

Sun_Shine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:43

ze moet het toch zelf weten maak je er niet druk over. toen ik net reed heb ik ook een pony zelf ingereden en dat is heel goed gelukt hoor !

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:18

Haar in haar eentje in paard in te laten rijden lijkt me geen strak plan, wél om haar misschien erbij te laten betrekken samen met iemand die er ervaring mee heeft! Lachen kan ze nog veel van leren en 'beleerd' ze toch nog een beetje mee Lachen

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:34

Het is geen goed plan om haar een onervaren pony in te laten rijden, aangezien ze ook nog niet goed kan lichtrijden stuitert dat nogal op zo'n pony, en die zijn er nog niet aan gewend. grote kans dus dat ze er binnen no time naast ligt. Het is voor beide niet goed. Zij leert er weinig van, en de pony helemaal niets. Wel zonde van de pony.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:13

Niet doen als ze nog niet goed kan lichtrijden. Pony/paard kan rare bewegingen maken en dan lig je er zo af..
Sowieso zou ik met draven eerst beginnen met doorzitten, dus kan ze dan wel goed doorzitten?

Mirakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:22

@liNdA:Je hebt helemaal gelijk.....MIJn kiddo's hebben van mijn ex ooit ook een groene pony gekregen, de kdis waren toen 7 en 5 jaar en konden er allen op blijven zitten ze wisen dan ook maar net hoe ze "gas" moesten geven en "remmen" De pony was toen 4 jaar allen nog maar veulen aan de voet gehad en zadelmak.
In het begin ging het goed omdat het een brave pony was maar dat duurde geen anderhalve week, toen wer hij gewoon gemeen omdat mijn kiddo's niet de wijsheid en de ervaring hadden om met een groene pony om te gaan.

GEVOLG: mijn ex verkocht de pony na 8 weken weer door, pony was goed verpest, deed waar ze zelf zin in had.
Waardoor ze ook al klappen had gekregen omdat mijn ex er "goede" ruitertjes op gezet hadden die niet wisten hoe ze moesten rijden maar wel hoe ze moesten slaan als ze hun zin niet kregen.
Ik was blij voor de pony toen ik hoorde dat ze wegging, maar ook bang voor haar over waar ze terecht zou komen.
Dat is zo jammer de paarden lijden er idd het meeste onder, want er zijn mensen die ze "gewoon inruilen" als het niet bevalt.

Dus probeer alsjeblieft je vriendin te overtuigen het niet te doen er zijn genoeg geschikte pony's voor iemand die nog niet zo goed kan rijden en daar is zij uiteindelijk ook gelukkiger mee.
Zijn er 2 gelukkig... de pony en jou vriendin....

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:17

Ok liever niet doen dus! Ik heb dit verhaal al zo'n 100x verteld en hier komt ie dus nog maar eens Knipoog .
Ik ken iemand die een veulen had gekocht en ze had die helemaal alleen op een weide gezet Boos! . Tot hij 3 werd, toen besloot ze om hem te gaan opleren. Let wel ze reed toen nog maar 2 jaar ofzo en dit 1x /week enkel en alleen op manegepaarden. Dit alles had als resultaat dat ze het paard heeft moeten verkopen naar een speciale stal waar ze hem gaan proberen te helpen met zijn problemen. Het paard was namelijk mensenschuw, hing altijd maar in de hoek van zijn box en had volgens haar een "slecht karakter" gekregen.
Dusja, je kan haar erover spreken en misschien beseft ze dan dat ze het beter toch volledig aan een ervaren persoon overlaat. Maar ja wie ben ik nu om over andere mensen te gaan beslissen, ik kan enkel maar zeggen wat ik ervan vind he Haha! .

Mirakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:12

Ervan zeggen wat je ervan vind is idd het enige wat we kunnen doen, de beslissing ligt bij haar.
Aan de ene kant snap ik het wel als je al lang zooo graag een eigen pony wil, maar ze kan ook aan de eigenaar van de leasepony vragen of hij niet verder wil zoeken voor een wat meer ervaren pony, doet hij dat niet zijn er altijd wel stallen(eigenaars) die het wel voor je doen. want er zijn genoeg voorbeelden gegeven nu dat het altijd fout gaat met een groene pony en onervaren ruiter....
Misschien kan je haar alles laten lezen en dan maar hopen en duimen dat ze de juiste beslissing neemt.
En als ze besluit de pony toch te nemen dan er nooit opgaan zonder goede begeleiding, maar zorgen dat je een goede instructreur/trice vind die je bij elke pas helpt en zegt hoe en wat je moet doen.
maar dan zal het wel een kostbaar iets gaan worden denk ik Verdrietig

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:12

RUI-->RT-P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:49

Ik heb voor mijn Welsh ook een relatief onervaren meisje.
Ze is niet bang, gaat er op blijven hangen als de pony een keer springt en met het rijtechnische ga ik haar moeten helpen. Zonder mijn begeleiding wordt er dus ook niet gereden. Bij het zadelmak maken zelf vind ik de grondman veel belangrijker dan de ruiter. Als hij doorgereden moet worden, is het wel een nadeel. Maar vind in de sectie A/B maar eens ervaren ruitertjes, dat valt niet mee! Ik neem zelf 'mijn ruitertje' van te voren een aantal keren mee naar een manegelesje om haar duidelijk te maken wat ik wil.

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:02

Ik denk dat het niet handig is als ze niet kan lichtrijden. Want dan leert het paard ook niet te voelen hoe het is.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:05

Ben het helemaal eens met bovenstaande reactie's.
Groen & groen is echt geen goed idee.
Een ruiter kan juist veel meer leren van een ouder, ervaren paard, net als dat een jong paard het best kan leren van een ervaren ruiter.

Tips, tsja, het je vriendin afraden? Haar misschien dit allemaal laten lezen?

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:27

Ik snap niet waar je vriendin dan aan begint dit kan toch ook voor de pony niet goed zijn .