Verschrikkelijke manier van rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Verschrikkelijke manier van rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 09:18

Hallo,

hoe moet ik dit verwoorden?

Op een stal waar ik wekelijks kom, en een goed contact mee heb, heeft mij gister zeer diep gekwetst.
Het probleem:
Er schijnt een 'moeilijk' paard te staan, dat niet ontspannen te rijden blijkt te zijn. Men heeft al verschillende hulpmiddelen gebruikt, maar niets lijkt te helpen. Het gaat hier om een vijf jarig paard.
Het paard is al 1,5 jaar met thiedeman gereden, alleen met inrijden gebruikten ze een martingaal.

De ruiter die hier op rijd, is niet concequent genoeg. (zie haar paard hier onder) Maar dwingt paard 1 'aan de teugel' te lopen. (Veel been, veels te veel van voren opsluiten, waardoor het paard in 'protest' blijkt te komen en 'lastig te rijden is' .)
In mijn ogen, hoord ze het dier meer ruimte (teugel) te geven, en dan van achter naar voren te rijden. Het paard gebruikt zijn achterhand zeer slecht.

Helaas vind zij, de eigenaar van het paard, en de instructrice het anders. Ik wil haar zo graag helpen, om het paard mooi te laten lopen. Maar dan heb je toch zeker geen macht nodig?

Haar eigen paard, gaat vaak mee de straten op. Dan rijd ik op mijn bijrijdpaard, en zij op haar eigen. Alleen is haar eigen best gevaarlijk op de weg, draait voor auto's, en is daarna niet meer te sturen (zegt de eigenaresse). Inmiddels heb ik al een aantal keer op haar paard gereden, en ik had geen problemen.
Na dat ik er op heb gereden, ging het een tijdje goed. Maar sinds een twee weken, is het paard weer 'omgeslagen'. En nu is de eigenaresse heel bang voor haar eigen paard. Waar niks mee is?

Wat is er nou gebeurd?
Laatst had de vrouw een wedstrijd op paard 1. Het ging niet zo als het moest. Paard kwam in protest (hoofd omhoog) en nu loopt het dier met een trens in de mond. De thiedeman is er af, maar in de mond is nog altijd veel druk (onnodig veel).
Nu hoorde ik gister, dat het paard voor de wedstrijd gelongeerd is. Met instructrice er bij. Niet erg toch? Zou je denken.
Maar het dier is met de kin op de borst vast gezet, en na drie minuten (ik citeer de eigenaar) na drie minuten, gaf het dier na. Logisch! Dit is zeer onprettig, maar ze kan er niet tegen ingaan. Ze is naar voren gejaagd op deze manier, en is een keer gevallen. Maar ze joegen haar nog steeds op. Na een tijd gaf ze dus na, en mocht het iets losser.

Ik vind dit echt vreselijk, ben gister zo geshockt naar huis gegaan, en van de week heb ik weer een buitenrit. Zij op paard 1, en ik op haar paard. Omdat die 'gevaarlijker' is, en paard 1 veel moet leren buiten.

Ik hoop dat jullie het begrijpen, zo niet, zeg het maar.
Maar ik vind dit niet langer zo kunnen...
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 28-10-07 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DenisSjje

Re: Verschillende manier van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:23

Je hebt gelijk Devica!Dat paard is heel de vertrouwen van de mens nu kwijt!Een paard doet dat niet voor niks!Misschien heeft wel last van zijn rug!Ik vind het erg wat ze doen!Zo lukt het ze nooit!Dat paard moet eerst weer vertrouwen krijgen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:28

het niet leuk om te zeggen maar als jij er er zelf last van krijgt zou ik me er iets meer van terug houden.
ik heb in de zelfde situatie gezeten en steeds was er een lichtpunje...voor even.
zolang de eigenaresse denkt goed bezig te zijn dring je toch niet door,en jij maakt je steeds meer zorgen.
je kan alleen hopen dat ze een keer [op tijd] wakker word.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 09:33

mariska32 schreef:
het niet leuk om te zeggen maar als jij er er zelf last van krijgt zou ik me er iets meer van terug houden.
ik heb in de zelfde situatie gezeten en steeds was er een lichtpunje...voor even.
zolang de eigenaresse denkt goed bezig te zijn dring je toch niet door,en jij maakt je steeds meer zorgen.
je kan alleen hopen dat ze een keer [op tijd] wakker word.

Je hebt hierin gelijk. Maar het doet zo'n zeer, als ik haar zie rijden, of hoor over het rijden... Ik heb er grote moeite mee.

Apple

Re: Verschrikkelijke manier van rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:38

Je kunt ook nog tijdens het buitenritje er over beginnen dat het jouw manier van aanpakken niet is en dat je liever niet meer hebt dat ze dergelijke verhalen tegen je vertelt.

Als zij nl denkt dat dit de juiste aanpak is dan is het heel lastig om dit met haar te bespreken en om haar daar in te laten veranderen. Het zijn haar paarden. Jij kunt er dan voor kiezen om je ogen te sluiten of om ergens anders te gaan rijden.

En als je daar blijft rijden: laten zien hoe het anders kan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:53

Ik denk ook dat je haar er op aan noet spreken en gewoon eerlijk zeggen wat j eervan denkt en dat als ze het anders doet het veel beter zal gaan.

Maar helaas zijn er zoveel mensen die op deze manier rijden en stukje bij beetje gaan er steeds meer mensen beseffen dat een paard een dier is met gevoel en eigenwaarde.
Maar helaas zal er altijd een groep mensen zijn die hun paard helemaal breken door flink vast te zetten en dus erg dwangmatig rijden,
Maar ik zou echt mijn hart ook luchten tegenover dat vrouwtje en laten zien hoe het ook anderskan, wie weet valt het kwartje dan bij haar.

Ze zou haar paard ook eens moeten laten nakijken, want als je je paard zo erg en strak vast zet dan kan het niet anders dat de spieren en zijn nekwervels overbelast gaan worden en hij daardoor zijn hoofd steeds omhoog gaat gooien met rijden , dus duidelijk aangeeft dat het ergens niet lekker zit.
Mensen die op zo`n manier met hun paard omgaan zijn er meestal bang voor en proberen met dwangmiddelen en een grove manier hun paard onder controle te houden, totdat het weer verkocht moet worden, omdat ze er niets mee kunnen en dan ligt het eigenlijk altijd aan het paard en nooit aan de ruiter.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:56

EngeltjeS schreef:
Maar het dier is met de kin op de borst vast gezet, en na drie minuten (ik citeer de eigenaar) na drie minuten, gaf het dier na. Logisch! Dit is zeer onprettig, maar ze kan er niet tegen ingaan. Ze is naar voren gejaagd op deze manier, en is een keer gevallen. Maar ze joegen haar nog steeds op. Na een tijd gaf ze dus na, en mocht het iets losser.

Goh wiens voorbeeld zou ze hebben gevolgd? Verdrietig
(denk Power & Paint)

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:21

ik vind ook dat je eerlijk moet zeggen tegen die vrouw wat jij er van vind en hoe jij het zou aanpakken! mischien dat ze dan eindelijk gaat nadenken! ik hoop dat die vrouw snel anders om gaat met haar paard! en idd haar paard laten nakijken!

veel suc6

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:35

Al meerdere malen heb ik het haar verteld. En gezegt wat ik er van vond, en waarom ze in vredesnaam zo aan het rijden is.

Tot nu toe doet ze er niks mee.
Ik had het er over gisteravond met de eigenaar, en die was helemaal met hun eens. Toen had ik verteld dat het ook anders kan. En dat dit niet een goede manier is van de omgang etc. Hier mee bereik je niks mee.

Hij was er niet mee eens enzo...
Maar ik hoorde hem wel toen straks zeggen tegen haar, of iemand anders hun niet kon helpen met het paard.

Ik hoop dat hij heeft na gedacht...

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:36

Vreselijk om aan te zien! Heb ik ook gehad..
Volgens mij begint er nu wel een klein lichtje te branden.. Zo te horen wel in ieder geval!

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:44

Heeey Devica, wat een toeval dat ik zomaar je topic lees Tong uitsteken
Kwam er pas achter toen iemand, zei; Devica Pling
Dit is inderdaad niet echt leuk. Maar je hebt ze dus al verteld wat je er van vindt? En daar luisteren ze niet naar. Ik zou niet weten wat je er anders nog aan kunt doen. Boos worden, maar dan weet ik niet of je je verzorgpaarden er aan over houd Koe
moeilijk moeilijk moeilijk

groetjes Marianne

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:52

monsterrs schreef:
Heeey Devica, wat een toeval dat ik zomaar je topic lees Tong uitsteken
Kwam er pas achter toen iemand, zei; Devica Pling
Dit is inderdaad niet echt leuk. Maar je hebt ze dus al verteld wat je er van vindt? En daar luisteren ze niet naar. Ik zou niet weten wat je er anders nog aan kunt doen. Boos worden, maar dan weet ik niet of je je verzorgpaarden er aan over houd Koe
moeilijk moeilijk moeilijk

groetjes Marianne

haai Lachen

nou gelukkig zijn deze paarden die ik verzorg, niet van haar. En die eigenaresse gaat er super mee om, en rijd in zekere mate in mijn rijstijl.

Ik hoop ook dat er een lichtje gaat branden, want echt, het is vreselijk om te zien...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:56

Je kunt er niet veel aan doen denk ik. Als mensen gewoon in hun hoofd hebben dat hun eigen manier het beste is moet je niet proberen daar wat aan te veranderen.. Het enige wat je kunt doen is bewijzen dat het ook anders kan.

Ik verzorg zo'n 4 maanden een paard, echt een ontzettend voorwaarts paard, beetje schrikachtig etc. De vorige verzorger reed haar met slof buiten omdat ze niet te houden was en is dus maar gestopt met buitenrijden. Ze is 2.5 jaar niet over de weggeweest omdat het echt gewoon te gevaarlijk was en nu rijd ik haar bitloos buiten. Als je zoiets bereikt hebt zijn mensen plotseling erg bereid om naar je te luisteren.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 09:49

Gister hoorde ik dat ze nu op zoek zijn naar een fysiotherapeut.

Maar of dat iets oplost durf ik niet te zeggen. Maar ze zijn in iedergeval op weg naar verbetering (gelukkig!)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:00

ik zou geen ritten buiten meer gaan maken met deze dame en ik zou vertellen wat het met me doet, dat ik er helemaal het vreselijk vind en dat ik gisteren in shock naar huis ben geegaan. Hou het bij jezelf, blijf praten in de ikvorm dankan je het verder bij hun laten wat ze er mee doen. Wat ik zo lees, is dit paard niet geschikt voor de berijdster en wees blij met de fysio, er zitten zeker problemen in dit paard.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:50

garny95 schreef:
ik zou geen ritten buiten meer gaan maken met deze dame en ik zou vertellen wat het met me doet, dat ik er helemaal het vreselijk vind en dat ik gisteren in shock naar huis ben geegaan. Hou het bij jezelf, blijf praten in de ikvorm dankan je het verder bij hun laten wat ze er mee doen. Wat ik zo lees, is dit paard niet geschikt voor de berijdster en wees blij met de fysio, er zitten zeker problemen in dit paard.

Ik ben er al meerdere malen tegenin gegaan, discussie opgezocht, maar niets lijkt te helpen.
Het is stom dat ik het zeg, maar waarom zien hun het niet in?

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:12

wat ontzettend vervelend inderdaad toch proberen er telkens erover te beginnen misschien gaat er toch op een moment dan een lichtje bij ze branden en ik zou inderdaad ook geen buitenritten meer met haar maken misschien dringt het dan door. succes ermee

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:59

marleen89 schreef:
wat ontzettend vervelend inderdaad toch proberen er telkens erover te beginnen misschien gaat er toch op een moment dan een lichtje bij ze branden en ik zou inderdaad ook geen buitenritten meer met haar maken misschien dringt het dan door. succes ermee

naar je luisteren doen ze niet, ze hebben je wel nodig met een buitenritje, als ze niet luisteren dan maar voelen, doe wat je gevoel je ingeeft.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:24

Wat garny95 zegt heeft ze zeker gelijk in: JIJ mag wel met het paard naar buiten omdat het dan met jou beter gaat, maar niks aan willen nemen van jou rijstijl? Apart...
Blijkbaar is ze met buitenrijden WEL overtuigd van jou...

Wat mij een idee lijkt: ga met zn 2en in de bak rijden, die t*ut op het paard dat jij normaal rijdt en jij op het paard dat zo wordt mishandeld. Dan regel je gewoon een instructrice die op dat moment komt om jou les te geven. Misschien neemt ze dingen van een instructrice wel aan.
Wanneer jij zelf een GOEDE instructrice regelt en die instructrice in dat uur met jou wel voortgang boekt, misschien dat ze dan WEL jou rijstijl over wilt nemen. Hopelijk wel, maar meestal zijn mensen heilig overtuigd van hun eigen instructie... (mensen hebben toch niet voor niks dat papiertje gehaald? blijkbaar in veel gevallen wel!)

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:18

Zulke situaties zijn moeilijk, sterkte!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:22

EngeltjeS schreef:
garny95 schreef:

Ik ben er al meerdere malen tegenin gegaan, discussie opgezocht, maar niets lijkt te helpen.
Het is stom dat ik het zeg, maar waarom zien hun het niet in?

als de situatie bij jou is zoals ik het meemaakte is het antwoord simpel.
vaak word het op het paard zijn karakter gegooid en staat de ruiter toch niet helemaal sterk in haar schoenen.
dus dan klamp je die ene instructrisse aan die alles weet en kan.
zoalang ze niet inziet dat er meerdere wegen naar rome leiden praat jij tegen een muur,ookal dring je door en het paard laat na zeg maar 2 weken weer iets van het oude gedrag zien slaat de twijfel weer toe,en tja,die ene lesgeef miep heeft toch al veel berijkt met haar eigen paarden. Clown

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:13

ja het paard heeft het altijd gedaan......

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:18

mischien in negeren een optie? Sigaar

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:19

Citaat:
garny95 Onderwerp bericht: Re: Verschrikkelijke manier van rijden...Geplaatst: Vandaag, 19:13

idd je hebt gelijk kvind het ook zo het paard heeft het altijd gedaan want ik doe alles goed

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:21

Wat zielig Bloos! en iedereen maar zo inzitten over Power and Paint toendertijd, zo zie je maar weer dat er ook andere mensen zijn. Ik zie het helemaal voor me, het arme paardje :'(
Die is vast helemaal getraumatiseerd