Beter doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barracuda

Beter doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:07

Wie heeft er tips om beter door te kunnen zitten? Voor mijn gevoel 'hobbel' ik nog te erg. Het ligt er ook aan op welke pony ik zit, want op de ene pony kun je fijner doorzitten dan op de andere.
Ik rij wel eens rond zonder zadel op me verzorgpony, maar heb geen iedee of dat helpt. En wordt ook veelste groot voor de pony, helaas. Met de rijlessen moeten wel eens een keertje zonder beugels ronddraven, maar ik hobbel dan gewoon te erg, vind ik zelf. En hoe harder de pony gaat, hoe moeilijker het wordt.

Dus, alle tips zijn welkom! Lachen
Het is niet dat ik geen goed evenwicht heb, integendeel, die is juist behoorlijk goed.

P.S. ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik rij met veelzijdigsheidszadel. (ofzo)

Groetjes Barracuda Knipoog
Laatst bijgewerkt door Barracuda op 26-10-07 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Damber

Re: Beter doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:08

Probeer de zoekfunctie eens, hier zijn al zo veel topics over.. Lachen

Barracuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:09

Damber schreef:
Probeer de zoekfunctie eens, hier zijn al zo veel topics over.. Lachen

Wist niet eens dat ze die hier hadden, zal eens even kijken Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:09

Ik heb het ook gehad, vooral middendraf doorzitten..
Je moet echt op je kont gaan zitten en ik gaf op het begin voor mezelf het ritme aan 'zit, zit, zit, zit.' Klinkt heel stom, maar gewoon op de maat van de beweging.
Als je na een tijdje weer gaat hobbelen, doe je het weer opnieuw. Clown

En veeeel oefenen.. Schijnheilig

Barracuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:11

OemmiejO schreef:
Ik heb het ook gehad, vooral middendraf doorzitten..
Je moet echt op je kont gaan zitten en ik gaf op het begin voor mezelf het ritme aan 'zit, zit, zit, zit.' Klinkt heel stom, maar gewoon op de maat van de beweging.
Als je na een tijdje weer gaat hobbelen, doe je het weer opnieuw. Clown

En veeeel oefenen.. Schijnheilig

Thanks Lachen

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:15

heel diep inademen en je dan voor je gevoel heel zwaar maken dat helpt bij mij in elk geval Knipoog en vanuit stap gelijk doorblijven zitten in plaats van eerst lichtrijden en dan door gaan zitten onder het draven. snap je? is beetje lastig uit te leggen Tong uitsteken
succes, Mariska

Barracuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:21

mariskaatjuh schreef:
heel diep inademen en je dan voor je gevoel heel zwaar maken dat helpt bij mij in elk geval Knipoog en vanuit stap gelijk doorblijven zitten in plaats van eerst lichtrijden en dan door gaan zitten onder het draven. snap je? is beetje lastig uit te leggen Tong uitsteken
succes, Mariska

Zal het eens proberen,. bedankt Tong uitsteken

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:33

Ik heb altijd geedacht dat ik niet kon doorzitten, tot ik eens op een ander dan mijn eigen paard reed. Toen bleek dat ik het best heel goed kon. Dus het maakt echt verschil of je op het ene of op het andere paard zit. Maak je benen goed lang. Adem diep en door je buik, (blijf ademen) ontspan...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:38

Doe je ogen dicht en laat je eens het ritme voelen, dan kan je ook beter meegaan erin Lachen Is het wel handig je paard aan de longe te doen, zodat ie er niet in eenkeer vandoor kletterd :p

Barracuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:43

Sisco4life schreef:
Doe je ogen dicht en laat je eens het ritme voelen, dan kan je ook beter meegaan erin Lachen Is het wel handig je paard aan de longe te doen, zodat ie er niet in eenkeer vandoor kletterd :p

Heb geen eigen paard, geen ruimte enz. Knipoog

Rij op manege.
Maar zal het morgen eens proberen.
Het zijn hele rustige manegepaarden, die rennen er niet zomaar vandoor Vork

Barracuda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:44

@ Mrie: Zal ik ook eens proberen Lachen

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:26

mrie schreef:
Ik heb altijd geedacht dat ik niet kon doorzitten, tot ik eens op een ander dan mijn eigen paard reed. Toen bleek dat ik het best heel goed kon. Dus het maakt echt verschil of je op het ene of op het andere paard zit.

Ja, heb ik ook. Mijn pony zit echt voor geen meter in de middendraf. Je begint echt te botsen, zou ik maar zeggen, niet zomaar hobbelen maar echt baf! baf! baf!. En dan vooral aan het einde. Maar idd, heel zwaar en diep gaan zitten, zak een beetje onderuit wil ook wel een hlepen, niet te veel! een heel kleine beetje maar. En veel oefenen ja Lachen

martho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:29

Vooral goed opletten dat je niet gaat klemmen met je bovenbeen. Goed uitademen, je buik (of eigenlijk navel) wat intrekken en zorgen dat je de juiste spieren aan- en ontspant.
Het gevoel proberen te krijgen dat je een beetje in je paard kruipt, zonder heel zwaar te gaan zitten. En wel veel zonder beugels blijven oefenen al is het met beugels soms makkelijker omdat je anders nog sneller gaat knijpen met je bovenbeen en zo jezelf uit het zadel drukt.
(ook als je denkt dat je je bovenbeen ontspant dit nog een keer extra controleren. Bij mij is het vaak net dat laatste stukje waarvan je denkt dat je hebt, maar wat dan net mist zeg maar)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:32

je ogen dicht doen Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:36

Wat mij in het begin heeft geholpen, is eigenlijk een beetje liegen tegen mezelf voor m'n bestwil. Ik concentreerde me te hard op goed zitten, waardoor ik tegen mezelf begon te zeggen: hee je zit al goed. Terwijl het niet zo was, en waardoor ik juist ineens wel goed zat (uh ja oke.) Snap je? Je moet er gewoon in geloven en je niet te hard focussen op die zit, meer op je gedachten... en het komt heus wel vanzelf!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:38

KiWiKo schreef:
je ogen dicht doen Knipoog

Klinkt grappig, maar dit is inderdaad een zeer goede tip. Mensen die niet veel gevoel hebben voor de bewegingen van het paard (kzeg niet dat jij dat niet hebt hoor!), krijgen dat vaak als ze hun ogen dicht doen. Ik heb zo tijdens het uitstappen met ogen dicht al gemerkt dat m'n paard sneller begon te stappen en zelfs in draf overging, juist omdat ik zo goed meeging met mijn zit... Je ogen ff dichtdoen helpt dus ook! Haha!

Uusepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:23

Goed je bovenbenen ontspannen en goed op je zitbeenknobbels blijven zitten, en jezelf lang blijven maken.
Succes ermee, wordt vanzelf beter Pling

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:29

Weet niet of het er al tussen staat..
zonder beugels rijden..

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:10

gebruik je bekken....

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:13

Ik hobbelde ook altijd heel erg Tong uitsteken
Ik rijd eigenlijk altijd ongeveer 'n halve les zonder beugels, gewoon om m'n zit te verbeteren Lachen
En dat heeft wel veel geholpen Lachen
Naja, ik doe 't natuurlijk niet als ik ga springen, want dan lig ik d'r af Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:14

In plaats van jezelf zwaar te maken: probeer je om je paard te laten glijden naar beneden en je paard mee in de op-neer beweging te nemen (in praktijk een beetje links-rechts, maar als je dat gaat aangeven ga je juist je paard storen door scheef te zitten).

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:26

Bij mij helpt het ook dat ik leren rijlaarzen draag en een rijbroek met kunstof zitvlak, hierdoor heb ik meer grip (vooral die broek doet 't 'm dus). Maar gewoon veel oefenen, veel doen, voeten uit de beugels en ja, het ene paard zit idd fijner dan de ander.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:21

Goed je hakken uitdrukken en tenen naar binnen dan draait je knie vanzelf naar binne waardoor je beter kan door zitten, En goed rechtop zitten dat maakt het ook een stuk gemakkelikker en netjes

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:23

Mijn instructrice gaf me de gouden tip (voor mij dan) : Je kont naar achter en je schouders op dezelfde lijn als je kont houden. Dus
dan gaat je rug in een driehoek vorm. Lachen

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:31

ik doe niet "echt" dressuur maar wel eens gewoon voor de lol, ik vind het fijner om de beugels 1 gaatje langer je maken zodat het moeilijker is om te lichtrijden.............. Lachen