Aan de teugel: door het verzet heen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Aan de teugel: door het verzet heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:15

Ik sta echt zo versteld he! Mijn zusje zei vanmiddag dat je eerst door het verzet heen moet om een pony aan de teugel te laten lopen. Ik ben van mening dat ze vanzelf aan de teugel gaan lopen, als je er via ontspanning naartoe werkt. Maar nu begin ik toch enigszins te twijfelen.

Dus, kom maar op met de argumenten!
Door het verzet heen of via ontspanning erheen werken?

Gipsylover

Re: Aan de teugel: door het verzet heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:53

Ik volg het even.
Mij lijkt het beste door ontspanning, dat kan ook zeker weten.
Het hoeft niet altijd door verzet!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:56

tuurlijk niet dmv van verzet, dan kun je nooit en te nimmer een ontspannen paard krijgen. Het aan de teugel rijden is bedoelt om een paard te helpen leren te verzamelen, verzameling is belangrijk voor een paard omdat het zo prettiger de ruiter kan dragen. Een paard moet dus eigenlijk van zichzelf een beetje uitvogelen hoe hij het prettigst kan lopen met een ruiter op de rug, als je maar lang genoeg ontspannen blijft rijden en zorgen dat je paard lekker soepel blijft zal hij vanzelf die verzameling op gaan zoeken. Als je dit probeert te bereiken met pijn dan mist de verzameling zijn hele doel, het paard is dan gespannen en draagt de ruiter eerder moeilijker dan makkelijker. Het kwartje zal bij het paard ook niet vallen omdat de houding niet prettig voor hem is, hij zal dus zelf nooit meer vrijwillig die verzameling opzoeken.

Nooit met geweld, altijd met ontspanning dus Knipoog

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:33

Ik zie ook dat steeds vaker met geweld het hoofd naar beneden word getrokken, dan loopt hij wel naar beneden maar de achterkant doet niks.
Als je de achterkant activeerd lukt het ook en heb je een beter resultaat.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:40

de ruiter dragen is voor een paard het prettigst als hij zijn hoofd vrij recht en middelhoog houdt; dit is onderzocht!
Een paard aan de teugel rijden, door de rug laten lopen etc etc etc is puur en alleen voor het gevoel en het plaatje van de ruiter.
Dikke bullshit dus dat je paard dit fijner vindt; paarden zoeken van zichzelf ook niet de verzameling op...dit train je!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:02

Dat ligt aan het paard. Als je paard (bij een eerdere ruiter bijv.) al flinke onderhalsspieren heeft gekweekt doet het gewoon behoorlijk zeer om 'aan de teugel' te lopen. Zo'n paard zal echt niet uit zichzelf de nageeflijkheid op gaan zoeken, hij kijkt wel uit. Bij zo'n paard zul je heel langzaam de spieren moeten wennen aan een andere houding.
Daarentegen een jong paard of een paard wat correct gereden is geweest en geen in weg zittende spieren of blokkades heeft, die zoekt het zelf wel op.

Wildgirl: probeer eens iets op je rug te tillen en je buikspieren te lossen... is stukken zwaarder... de praktijk alleen al spreekt je (onderzoek) tegen. Voor elk onderzoek zijn er tien die het omgekeerde zeggen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:36

@ urielle ik ben geen paard Haha!

vanuit de NH en western methodes zijn ze gaan onderzoeken hoe een paard het fijnste loopt; waarbij dus ook de meeste ontspanning in de meeste spieren plaatsvindt; ze zijn hierbij uitgekomen op deze houding.

Uiteraard zal dit niet bij ieder paard hetzelfde zijn; begrijp me goed; ik heb niks tegen dressuurruiters maar beweren dat en paard het prettigst loopt als deze aan de teugel en over de rug gaat gaat er bij mij niet in evenals dat het paard deze houding en verzameling vanzelf opzoekt Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:39

Wildgirl schreef:
vanuit de NH en western methodes zijn ze gaan onderzoeken hoe een paard het fijnste loopt;

Ben benieuwd: Wie, welk onderzoek en waarnaar eigenlijk?

hc

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:22

Wildgirl schreef:
Uiteraard zal dit niet bij ieder paard hetzelfde zijn; begrijp me goed; ik heb niks tegen dressuurruiters maar beweren dat en paard het prettigst loopt als deze aan de teugel en over de rug gaat gaat er bij mij niet in evenals dat het paard deze houding en verzameling vanzelf opzoekt Bloos

Maakt niet uit of je paard of mens bent. Als je je buikspieren niet aanspant en je rugspieren bolt, vang je de druk op je rug niet op zodra je gaat tillen. Uit ervaring kan ik zeggen dat je er als mens iig hernia's van krijgt. Clown
Als een paard gewicht op zijn rug heeft en zijn spieren zijn zwak, krijgen de ruggewervels dus alle klappen. Vandaar dat een ongetraind paard minder gewicht kan dragen dan een getraind paard.

Ik heb hier nog een driejarige staan, mag je het vast wel eens mee proberen Knipoog . Laat je hand op een bepaalde plaats gewoon staan, je teugels mogen gewoon lang, zonder druk. Door zelf haar hoofd te bewegen is ze nog aan het zoeken tussen helemaal los, contact en druk. Paard is drie keer door me gereden en loopt in stap en draf braaf aan de teugel. Knipoog
Wrangler deed precies hetzelfde maar die was voorbereid met bijzets en deze driejarige niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:43

Bij elk paard dat je beleert, zou een vorm van weerstand kunnen optreden. De kunst is om dat tijdig te onderkennen of beter te voorkomen en als het gebeurt moet je in staat zijn om dit snel en effectief op te lossen. Normaal gesproken komt het dan niet tot verzet. Het probleem is niet het paard, maar de persoon die erop zit.

Om via verzet een paard aan de teugel te krijgen is onzin. Misschien begrijpen jullie elkaar verkeerd en worden verkeerde termen gebruikt ? De enige manier om een paard aan de teugel te krijgen is via ontspanning, dus vertrouwen in het bit en de hand van de ruiter. Het probleem is dat het meestal daaraan mankeert en dat het tot verzet komt. Dat plaatje zie je dagelijks en vanuit dat referentiekader kan ik me de uitspraak wel voorstellen. Ik zou de uitspraak als je het goed bedoeld niet serieus nemen en volledig negeren. Twijfelen kan niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:47

ik vind niet dat je je paard er doorheen moet trekken. je mag hem best helpen door af en toe kneepjes in je teugel te geven en onderwijl je been er aan te houden. het beste is natuurlijlk dat een paard zelf aan de teugel gaat lopen, maar dat zullen sommige paarden nooit doen, die veel te veel met de omgeving bezig zijn of om andere redenen. dan kan je hem wel helpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:55

Ben het volledig eens met Urielle.
Een paard dat verkeerd is gereden of een jong paard dat het nog moet leren, daar ligt een wereld van verschil tussen!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:48

Wildgirl schreef:
de ruiter dragen is voor een paard het prettigst als hij zijn hoofd vrij recht en middelhoog houdt; dit is onderzocht!
Een paard aan de teugel rijden, door de rug laten lopen etc etc etc is puur en alleen voor het gevoel en het plaatje van de ruiter.
Dikke bullshit dus dat je paard dit fijner vindt; paarden zoeken van zichzelf ook niet de verzameling op...dit train je!

correctie: paarden zoeken bij jouw niet zelf de verzameling op.

Ik ben ook wel benieuwd welk onderzoek. Mensen als Nevzorov maken bijvoorbeeld gebruik van natuurlijk verzameling, hier wordt niks gedwongen maar het paard gaat zo lopen omdat het voor hem het prettigste is en het minste schade aan een paard toebrengt. Ik vraag me af waarom die paarden in die houding zouden lopen als het voor hun niet prettig is?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:22

ik ben van mening dat het paard uit ontspanning aan de teugel moet lopen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:25

Ik heb weleens gehoord; je moet je paard aan de teugel zeuren, niet dwingen. Vind ik wel aardig.
Ik denk dat ontspanning (voorwaarts/neerwaarts) de basis is; maar dan moet je niet helemaal passief blijven.
Overigens vind ik het wel belangrijk dat je niet naar een bepaald plaatje streeft; een paard kan best aan de teugel zijn en ruim voor de loodlijn zijn. Je moet niet forceren totdat hij (bijna) op of zelfs achter de loodlijn loopt.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:48

Nooit een paard met verzet aan de teugel laten lopen. Zoals je al zei ontspanning is waar we naartoe werken. ik rijd een paard van 3 jaar, die zoekt zelf de ontspanning op. dat is ook precies wat ik wil! hoe minder druk op de teugels, hoe nageeflijker mijnpaard wordt. Maar maak nooit ruzie met je paard, dat is niet prettig voor jezelf noch je paard.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:22

Het hangt er heel erg vanaf wat voor paard het is.
Ben een week weggeweest op training en had elke dag les.
We hadden een 3jarige mee en daarbij was het idd heel belangrijk om hem je hand te laten opzoeken en te wachten tot hij zelf ging nageven.
Maar bij mijn 7jarige (dus veel ouder) altijd springgereden merrie mocht ik er aan de voorkant af en toe wat meer aankomen, natuurlijk i.c.m been. Gedurende de week is zij veel losser geworden in de rug en nu kan ik haar ook puur op mijn been nageeflijk rijden maar in het begin was dat niet zo.
Zelfde is met paarden met een onderhals, daar kan je wachten tot je een ons weegt maar die komen echt niet uit zichzelf naar je hand toe hoor.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:28

Rytm schreef:
Zelfde is met paarden met een onderhals, daar kan je wachten tot je een ons weegt maar die komen echt niet uit zichzelf naar je hand toe hoor.

Vraag is dan natuurlijk hóe. Ik zou met een dergelijk paard vooral veel werk aan de longe gaan doen, zodat op die manier de spieren goed ontwikkelen, ipv er van voren heel veel aan te gaan doen. Maar misschien denken jullie daar heel anders over?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:32

Nee, dat ben ik met je eens.
Maar ik bedoel, áls je meteen op zo'n dier gaat zitten, dan komen ze niet naar je hand toe.
Ik ben het met je eens dat je zo'n dier eerst aan de longe neemt om hem op weg te helpen. Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:39

kjoetie schreef:
Vraag is dan natuurlijk hóe. Ik zou met een dergelijk paard vooral veel werk aan de longe gaan doen, zodat op die manier de spieren goed ontwikkelen, ipv er van voren heel veel aan te gaan doen. Maar misschien denken jullie daar heel anders over?

Een combinatie van longewerk met hulpteugels en het rijden. Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:40

maar in het rijden, hóe zou jij dan door het verzet heengaan? Je wil toch graag dat zachte mondje behouden lijkt me..

Leoontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:48

ik denk dat door t verzet heen rijden niet DE oplossimng is want dan word t aalleen maar lastiger voor je zelf en moeiklijker voor je paard!!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:45

kjoetie schreef:
maar in het rijden, hóe zou jij dan door het verzet heengaan? Je wil toch graag dat zachte mondje behouden lijkt me..

Paarden die zo in verzet als wat ik nu voor me zie, dus echt de rug wegdrukken en met hun hoofd tussen de sterren lopen hebben al geen zacht mondje meer. Dus dat gaat niet echt op wat je nu zegt, tenminste zo zie ik het.
Had er vandaag toevallig een te rijden, door met heel veel been door te komen en van voren wat te begrenzen en in te buigen buigt ze wel af maar dat gaat niet zonder verzet.
En terecht want paardlief had het ook zwaar op het moment, moest spieren gebruiken die ze niet vaak hoeft te gebruiken. Maar je moet toch ergens beginnen.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:08

Ik vind dat dit ook absoluut niet kan. Toevallig zie ik het de laatste tijd veel mensen doen en ik sta dan echt versteld van hun houding tegenover ontspannen paardrijden... Naar mijn idee is dit nog altijd ontspanning van ruiter én paard!

Zelf rijd ik op een manege en daar zijn paarden er natuurlijk niet echt goed op getraind om 'aan de teugel' te lopen.
Wij hebben echter wel een paard dat juist in verzet komt omdat hij een heel zacht mondje heeft. En hij houdt er niet van als je daar druk op uitoefent.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:54

In feite moet een paard rond worden als jij met je been tegen je gesloten hand rijdt, maar zoals al vaker is gezegd dat zal niet ieder paard doen (om welke reden dan ook). Er zijn dan verschillende opties om het paard wel de juiste houding aan te leren.. en het ook leren waarderen. Voor mij is dan longeren het tovermiddel. Niemand die in de weg zit bij het paard.
Dan erop evt. de eerste paar keer met een slofteugel (doe ik zelf niet) die het paard alleen begrenst als het paard zich eruit drukt en die dus NIET het paard naar beneden TREKT. Belangrijk is om steeds aan te voelen of het paard de hand blijft opzoeken.

Elk paard zal zich er wel eens uitdrukken of trekken, dan moet je wel met een zachte/dwingende hand kunnen begrenzen (niet terugtrekken). Uiteraard gebeurt dit alles in ontspanning.