CindyUniek schreef:ik ben dan wel niet de ts, maar ik wil toch even op jou reageren....
paard zou opgerichter mogen lopen, maar waar zie jij dat hij zoveel teugeldruk moet hebben??
Mag ik hieruit op maken dat je het met me eens bent dat het paard wat minder diep zou moeten lopen? Het valt mij op dat het paard het hoofd wel eens gekanteld heeft. Dit is een kleine vorm van verzet tegen de opdracht die de ruiter geeft of verzet tegen de druk de de ruiterhand uitoefend op de teugels en dus het bit en de paardenmond. (wellicht omat hij nog niet helemaal soepel was/is in de spieren) Zou deze druk op het bit weg vallen dan 'valt' het hoofd van het paard weer terug in zijn natuurlijke houding. Er komt dus wel degeljk druk bij te pas.
Citaat:
ik vind haar teugels nog eerder te lang! als je ook kijkt waar haar handen geplaatst zijn.... ze zou ze nog makkelijk iets korter kunnen pakken! en op geen enkele foto zie ik een open mond van het paard of nog niet eens het bit verder naar één kant of dat ze duidelijk aan de teugels 'hangt'
Met druk wil ik dus absoluut niet zeggen 'hangen'. Ik geef er alleen het 'contact' met de ruiterhand mee aan. Naar mijn idee heeft deze ruiter voor dit paard te veel 'contact' (als jij het zo wilt noemen). Dit paard is wellicht te rijden met minder druk waardoor het gehele beeld nog zachter zal worden.
Hiervoor zal zij misschien de teugel wat korter mogen nemen.
Kijk nog eens naar foto 2. Ik krijg hierbij de indruk dat de ruiter het hoofd van het paard omhoog moet houden. En die indruk heb ik bij meer foto's. wat nou als zij haar handen enkele (2) centmeters naar voren zou doen? Zou dan die hele lijn positief veranderen? Naar mjn idee wel.
Citaat:
ook ziet ze er helemaal niet gespannen uit?!?! zelfs bij de travers foto zit ze nog prachtig in het zadel (en dit doen nog niet veel ruiters haar na!!! bij deze oefening!!)
Ik geef aan dat er spanning is in ruiter en paard die ik liever niet zie. Er zit vooral nog spanning in haar armen en handen voor zover ik op de foto's kan zien. OP foto 6 en 7 kun je zien dat ze lang niet altijd recht zit en wel degelijk af en toe haar schouders (en dus ook bekken) ongelijk heeft.
Citaat:
misschien zie je alleen de middendraf-foto waarbij ze doorzit?? ik weet niet hoe jij dan kaarsrecht kan blijven zitten??
Ik zie alle foto's op 1 na, want die doet het niet. Ook heb ik alle foto's goed bekeken voor ik mijn berichtje heb gepost. We hebben het nu niet over mij en mijn rijen. We hebben het over degene op de foto's. Er werd om tips gevraagt en die geef ik. Dat lijkt me niet verkeerd.
Citaat:
ja paardje zou nog iets meer op achterhand mogen komen en dus iets opgerichter voor het Z en ook de nek is niet altijd het hoogste punt, maar ik vind dit toch verder een heel fijn beeld geven! Ik zie op wedstrijden zat ruiters die hun paard héél anders rijden en daardoor aan het lopen hebben!
Ik zeg ook absoluut niet dat het er slecht uit ziet. Ik geef alleen punten ter verbetering aan.
Ik kom gelukkig niet veel op wedstrijden. Daar zie je zo veel mensen die hun paard oneerlijk rijden. Dat is voor zover ik op de foto's kan zien hier niet het geval en daar ben ik blij mee. Maar om een ruiter tips mee te geven kijk ik niet naar wat anderen met hun paard doen. Ik beoordeel dat wat ik zie.
Citaat:
en waar zie jij kantelen?? de enige foto waar ik dat enigszins op kan zien is de 'inzet wijken' foto.... voor de rest is het gewoon stelling in absoluut geen kantelen!!!!
En een foto waarop zo iets te zien is vind ik al genoeg om er iets van te zeggen. Ze weet zelf wel of dit ook op de andere momenten ( die niet op de foto staan) voor kwam. En als ze dat niet weet kan ze er de volgende keer even extra op letten.